eLandy
eLandy
Technologiebedrijf Emke Engineering in Huizen heeft het doek getrokken van de eLandy, een elektrisch aangedreven Landrover Defender.
De eerste klant is Mukambi Safari Lodge. Dit bedrijf organiseert safari’s en zet de eLandy deze zomer in voor zogenoemde ‘silent safaris’ in het Kafue National Park in Zambia.
Emke Engineering maakte voor de bouw van de elektrische eLandy gebruik van de carrosserie van een gerestaureerde, 25 jaar oude Land Rover. De afgelopen maanden is de auto onder extreme omstandigheden uitgebreid getest om de elektrische aandrijving af te stemmen op off-roadgebruik. De eLandy kan volledig opgeladen 90 kilometer rijden en haalt een topsnelheid van 70 km/uur.
Bron NHD
auto220513_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('188f6bbd7579b1d050445b341429e528', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.noordhollandsdagblad.nl%2Fhsp_images%2Farticle22562083.ece%2FBINARY%2Fw470%2Fauto220513_1.jpg', 'http://www.noordhollandsdagblad.nl/hsp_images/article22562083.ece/BINARY/w470/auto220513_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.noordhollandsdagblad.nl%2Fhsp_images%2Farticle22562083.ece%2FBINARY%2Fw470%2Fauto220513_1.jpg', '', 16715846, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De eerste klant is Mukambi Safari Lodge. Dit bedrijf organiseert safari’s en zet de eLandy deze zomer in voor zogenoemde ‘silent safaris’ in het Kafue National Park in Zambia.
Emke Engineering maakte voor de bouw van de elektrische eLandy gebruik van de carrosserie van een gerestaureerde, 25 jaar oude Land Rover. De afgelopen maanden is de auto onder extreme omstandigheden uitgebreid getest om de elektrische aandrijving af te stemmen op off-roadgebruik. De eLandy kan volledig opgeladen 90 kilometer rijden en haalt een topsnelheid van 70 km/uur.
Bron NHD
auto220513_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('188f6bbd7579b1d050445b341429e528', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.noordhollandsdagblad.nl%2Fhsp_images%2Farticle22562083.ece%2FBINARY%2Fw470%2Fauto220513_1.jpg', 'http://www.noordhollandsdagblad.nl/hsp_images/article22562083.ece/BINARY/w470/auto220513_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.noordhollandsdagblad.nl%2Fhsp_images%2Farticle22562083.ece%2FBINARY%2Fw470%2Fauto220513_1.jpg', '', 16715846, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: eLandy
Eland(y) stil dat dan weer wel, maar electra is om je bier te koelen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2013 11:29 door RobSLaro.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2013 11:29 door RobSLaro.
Re: eLandy
[www.zonderbenzine.com]
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: eLandy
ik heb al een Eland y
Grotefoto-CIZRULJB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('855fd1d415c2df9851b511b3c273bfb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-CIZRULJB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-CIZRULJB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-CIZRULJB.jpg', '', 16716033, 600, 600, 'Loading image ...', false);
groet nimrod
Grotefoto-CIZRULJB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('855fd1d415c2df9851b511b3c273bfb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-CIZRULJB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-CIZRULJB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-CIZRULJB.jpg', '', 16716033, 600, 600, 'Loading image ...', false);
groet nimrod
Re: eLandy
Mooi, dat er maar vele electrolaroprojecten mogen volgen, liefst met naafmotoren, en lefst rijdend op een niet zo kieskeurige brandstofcel
Re: eLandy
Wat ik altijd jammer vind is dat bij veel van dit soort projecten de v-bak behouden blijft, terwijl dat juist een van de eerste dingen is waar je van af moet. Naafmotoren is natuurlijk het mooiste. Ik vraag me alleen af of dat door zijn kwetsbaarheid op een tereinwagen wel een handige keuze is. Ik heb al eens gedacht om de bol van het diff uit het ashuis te zagen en daar voor in de plaats een stuk pijp te plaatsen. In die pijp zou je dan twee electromotoren kunnen plaatsen waarvan je de as koppeld met een op de juiste lengte gemaakte steekas. De motoren zijn op deze manier goed beschermt en het starre as concept blijft gehandhaafd. De motoruimte en de plek van de v-bak zijn zo leeg en kan benut worden door een agregaat of accu's of een combi daarvan.
Ik ken eigenlijk geen terreinwagens die geen starre assen toepassen. Ik veronderstel dat daar ook goede reden voor zal zijn.
Ik ken eigenlijk geen terreinwagens die geen starre assen toepassen. Ik veronderstel dat daar ook goede reden voor zal zijn.
Re: eLandy
Ik heb me daar ook weleens over verbaasd; maar dat zal ongetwijfeld iets met kosten te maken hebben. Ook een motorregeling wordt dan ineens een stuk lastiger...
Bij meeste van dit soort projecten zetten ze een heftruckmotor en regeling op de plek van de motor..... en dan verlies je weer een 20% in de V-bak en diffs.....
Een leuek tussenvorm zou zijn twee electromotoren; eentje op elk diff gemonteerd. Moet je wel iets verzinnen tegen kwetsbaarheid.
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat ik altijd jammer vind is dat bij veel van dit
> soort projecten de v-bak behouden blijft, terwijl
> dat juist een van de eerste dingen is waar je van
> af moet. Naafmotoren is natuurlijk het mooiste. Ik
> vraag me alleen af of dat door zijn kwetsbaarheid
> op een tereinwagen wel een handige keuze is. Ik
> heb al eens gedacht om de bol van het diff uit het
> ashuis te zagen en daar voor in de plaats een stuk
> pijp te plaatsen. In die pijp zou je dan twee
> electromotoren kunnen plaatsen waarvan je de as
> koppeld met een op de juiste lengte gemaakte
> steekas. De motoren zijn op deze manier goed
> beschermt en het starre as concept blijft
> gehandhaafd. De motoruimte en de plek van de v-bak
> zijn zo leeg en kan benut worden door een agregaat
> of accu's of een combi daarvan.
>
> Ik ken eigenlijk geen terreinwagens die geen
> starre assen toepassen. Ik veronderstel dat daar
> ook goede reden voor zal zijn.
Bij meeste van dit soort projecten zetten ze een heftruckmotor en regeling op de plek van de motor..... en dan verlies je weer een 20% in de V-bak en diffs.....
Een leuek tussenvorm zou zijn twee electromotoren; eentje op elk diff gemonteerd. Moet je wel iets verzinnen tegen kwetsbaarheid.
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat ik altijd jammer vind is dat bij veel van dit
> soort projecten de v-bak behouden blijft, terwijl
> dat juist een van de eerste dingen is waar je van
> af moet. Naafmotoren is natuurlijk het mooiste. Ik
> vraag me alleen af of dat door zijn kwetsbaarheid
> op een tereinwagen wel een handige keuze is. Ik
> heb al eens gedacht om de bol van het diff uit het
> ashuis te zagen en daar voor in de plaats een stuk
> pijp te plaatsen. In die pijp zou je dan twee
> electromotoren kunnen plaatsen waarvan je de as
> koppeld met een op de juiste lengte gemaakte
> steekas. De motoren zijn op deze manier goed
> beschermt en het starre as concept blijft
> gehandhaafd. De motoruimte en de plek van de v-bak
> zijn zo leeg en kan benut worden door een agregaat
> of accu's of een combi daarvan.
>
> Ik ken eigenlijk geen terreinwagens die geen
> starre assen toepassen. Ik veronderstel dat daar
> ook goede reden voor zal zijn.
Re: eLandy
Ik ken eigenlijk geen terreinwagens die geen starre assen toepassen. Ik veronderstel dat daar ook goede reden voor zal zijn
Hummer
Daf, al heel oud
om er maar 2 te noemen
de reden is simpel, prijs, starre assen zijn goedkoop, sterk en bewezen
vooras is bij veel 4x4 en lichte vrachtauto's al vervangen door een onafhankelijk systeem
waarom? comfort en hoogte, dat laatste kan ook weer met portaalassen maar die zijn weer duur en kwetsbaar
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('86ba36479b556a3a95f5e65e0ade17f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16718296, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hummer
Daf, al heel oud
om er maar 2 te noemen
de reden is simpel, prijs, starre assen zijn goedkoop, sterk en bewezen
vooras is bij veel 4x4 en lichte vrachtauto's al vervangen door een onafhankelijk systeem
waarom? comfort en hoogte, dat laatste kan ook weer met portaalassen maar die zijn weer duur en kwetsbaar
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('86ba36479b556a3a95f5e65e0ade17f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16718296, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: eLandy
Tussenvormen zoals motoren ipv diff zijn ook al heel mooi, maar idd weg met al die overbodige bakken en assen. Ik zou graag mijn Disco ombouwen als de mogelijkheden er ooit zijn.
Re: eLandy
Wat mij mooi lijkt als je 4 naafmotoren hebt. Dat gekoppeld aan de nieuwste generatie Terrain Response technologie waarbij je elk wiel afzonderlijk kunt aandrijven of juist afremmen. Lijkt me ook gaaf als Landrover zelf bij de opvolger van de Defender zou kijken naar dit soort mogelijkheden.
Re: eLandy
Ik heb het nagevraagd bij deze jongens en bij lage snelheden zonder versnellingsbak wordt de motor te heet. Op de as van die electromotoren zal wel een ventilator zitten die te langzaam draait. Een zwaarder model motor zou het wel kunnen volgens deze mensen. Een grotere motor heeft dikkere draad en daardoor waarschijnlijk minder warmte ontwikkeling.
Naafmotoren lijken me een veel lastigere ombouw dan twee motoren in een (aangepast) ashuis te knutselen. Ik zou ook liever een borsteloze (kortsluitankermotor o.i.d.) dan een dc motor gebruiken. Maar dc motoren hebben wel een mega koppel natuurlijk.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2013 19:23 door Exfietser.
Naafmotoren lijken me een veel lastigere ombouw dan twee motoren in een (aangepast) ashuis te knutselen. Ik zou ook liever een borsteloze (kortsluitankermotor o.i.d.) dan een dc motor gebruiken. Maar dc motoren hebben wel een mega koppel natuurlijk.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2013 19:23 door Exfietser.
Re: eLandy
Wij hadden tijdens mijn werk op Aruba een elektrische 4 wiel aangedreven pick-up truck. Een toyota automaat meen ik. Ding was door de mechanic aldaar zelf in elkaar gebouwd en werd dagelijks gebruikt om zodiacs en parasail boten te water te laten. Er werd per dag een kilometer of 60 mee gereden met een maximale top van 70 incl. volle trailer.
Volgens de accu indicator wastie dan nog halfvol al begon je al wel te merken dat ie langzamer ging rijden. 's avonds aan de lader en de volgende dag kon je er weer mee rijden.
Voor zo'n eiland is het concept ideaal omdat je toch nooit ver van je oplaadpunt af zit.In de praktijk en in de rimboe toch een stuk minder handig. Bijkomende nadelen waren dan ook wel dat de halve laadruimte en motorruimte gevuld waren met accu's. En dat zodra er iets mis mee was de onderdelen niet zo voor handen waren. Ding heeft ongeveer 2 van de 6 maanden gereden. de rest van de tijd stond ie stil vanwege allerlei opgeblazen componenten, accus, doorgesmolten kabels en gaknapte tandwielen die het koppel van de elektromotor niet aankonden.
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('6162ec92e6493367c0fbaff6d329675a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16719056, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Volgens de accu indicator wastie dan nog halfvol al begon je al wel te merken dat ie langzamer ging rijden. 's avonds aan de lader en de volgende dag kon je er weer mee rijden.
Voor zo'n eiland is het concept ideaal omdat je toch nooit ver van je oplaadpunt af zit.In de praktijk en in de rimboe toch een stuk minder handig. Bijkomende nadelen waren dan ook wel dat de halve laadruimte en motorruimte gevuld waren met accu's. En dat zodra er iets mis mee was de onderdelen niet zo voor handen waren. Ding heeft ongeveer 2 van de 6 maanden gereden. de rest van de tijd stond ie stil vanwege allerlei opgeblazen componenten, accus, doorgesmolten kabels en gaknapte tandwielen die het koppel van de elektromotor niet aankonden.
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('6162ec92e6493367c0fbaff6d329675a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16719056, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: eLandy
Het probleem met naafmotoren is dat de wielen zelf (door de motoren) erg zwaar worden. Dat werkt tegen de veer karakteristieken. Het idee van de motoren in de assen is dan een beter idee lijkt me. Een ander probleem lijkt me dan bij een gewone motor de kracht voor het aandrijven van de wielen word afgezet tegen de motorsteunen en dus het chassis. Als je de motoren in de ashuizen monteert meot de kracht tegen de ashuizen worden afgezet. Deze zijn nogal dun dus vraag ik me af of deze de krachten aan kan. Daarnaast lijk me de bevestiging van de ashuizen zelf ook niet heel erg solide. Ik denk dat je dat in ieder geval moet verstevigen.
Richard78
Die zelf ook druk aan het dromen is.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17a23f6aabce2335ec3e399a1c92c993', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16719089, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Die zelf ook druk aan het dromen is.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17a23f6aabce2335ec3e399a1c92c993', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16719089, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: eLandy
QuoteDing heeft ongeveer 2 van de 6 maanden gereden. de rest van de tijd stond ie stil vanwege allerlei opgeblazen componenten, accus, doorgesmolten kabels en gaknapte tandwielen die het koppel van de elektromotor niet aankonden.
Dit lijkt me meer een ontwerp probleem. Niet echt een reden om niet electrisch te gaan rijden.
Verder heb ik het ook over een agregaat gehad. Een overland landrover op accu's o.i.d. gaat niet werken. Ik heb het ook meer over het behalen van winst door alle mechanische energie verslindende componenten te vervangen door een elctronische versie zodat een beter rendement mogelijk wordt. Een LT 76 v-bak neemt 27 pk aan vermogen. De motor levert maar 63pk. Er gaat dus 43% naar de vbak. Als je alleen het vbak verlies naar 10% zou kunnen reduceren. Die 27pk wordt dan 6,75 pk. Dan zou je dus toe kunnen met een agregaat/motor van 43 pk. De performance van de auto blijft dus gelijk. Of te wel met vier naafmotoren (of vier motoren in de as) van elk 10 pk kom je er ook.
Nu is dit een zeer grove redenatie want de diffs en de propshafts geven ook verliezen. Een fijn afgetuned agregaat dat altijd op een vast toerental kan lopen kan een stuk zuiniger zijn als de oude 2,25 dieselmotor waardoor het nog gunstiger wordt. Ongunstger is dat het rendement van een electromoter geen 100% is maar ergens tussen de 80 en 100 %. De electronische motorregelaars hebben ook geen 100% rendement enz. De buffer accu's hebben ook verliezen. Vrij fors zelfs maar kunnen wel weer de remenergie bewaren.
Het zou gewoon eens uitgerekend/uitgeprobeerd en gemeten moeten worden.
QuoteRichard Het probleem met naafmotoren is dat de wielen zelf (door de motoren) erg zwaar worden. Dat werkt tegen de veer karakteristieken. Het idee van de motoren in de assen is dan een beter idee lijkt me. Een ander probleem lijkt me dan bij een gewone motor de kracht voor het aandrijven van de wielen word afgezet tegen de motorsteunen en dus het chassis. Als je de motoren in de ashuizen monteert meot de kracht tegen de ashuizen worden afgezet. Deze zijn nogal dun dus vraag ik me af of deze de krachten aan kan. Daarnaast lijk me de bevestiging van de ashuizen zelf ook niet heel erg solide. Ik denk dat je dat in ieder geval moet verstevigen.
De (roterende) kracht wordt nu ook tegen de ashuizen afgezet. Dat gebeurt in het differentieel. Bij het gasgeven wil je diffhuis ook kantelen. Dat wordt opgevangen met de ubolts en de bladveren. De voorwaartse kracht wordt ook via de veren overgebracht naar het chassis. Gelukkig wel anders zou het chassis aan de motorsteunen worden voortgesleurd.
Dat van die zware wielen is een punt. Maar een belangrijk punt in de racerij waar een wiel altijd grondcontact moet hebben. Even geen grondcontact na een kuiltje door een door de massa traagheid zwevend wiel betekend geen controle meer over het voertuig. Lichtmetalen wielen zijn niet zomaar bedacht.
Bij langzame voertuigen zoals de onze een minder groot issue denk ik. Maar ook een nadeel als het echt te zwaar wordt. Onze wielen wegen al een kilo of dertig.
Ik denk dat het inbouwen in het ashuis een veiliger plekje is als in een wielnaaf als je bijvoorbeeld veel door de blub gaat enzo. Electromotoren houden nu eenmaal niet zo van nattigheid en zand enzo.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2013 22:47 door Exfietser.
Dit lijkt me meer een ontwerp probleem. Niet echt een reden om niet electrisch te gaan rijden.
Verder heb ik het ook over een agregaat gehad. Een overland landrover op accu's o.i.d. gaat niet werken. Ik heb het ook meer over het behalen van winst door alle mechanische energie verslindende componenten te vervangen door een elctronische versie zodat een beter rendement mogelijk wordt. Een LT 76 v-bak neemt 27 pk aan vermogen. De motor levert maar 63pk. Er gaat dus 43% naar de vbak. Als je alleen het vbak verlies naar 10% zou kunnen reduceren. Die 27pk wordt dan 6,75 pk. Dan zou je dus toe kunnen met een agregaat/motor van 43 pk. De performance van de auto blijft dus gelijk. Of te wel met vier naafmotoren (of vier motoren in de as) van elk 10 pk kom je er ook.
Nu is dit een zeer grove redenatie want de diffs en de propshafts geven ook verliezen. Een fijn afgetuned agregaat dat altijd op een vast toerental kan lopen kan een stuk zuiniger zijn als de oude 2,25 dieselmotor waardoor het nog gunstiger wordt. Ongunstger is dat het rendement van een electromoter geen 100% is maar ergens tussen de 80 en 100 %. De electronische motorregelaars hebben ook geen 100% rendement enz. De buffer accu's hebben ook verliezen. Vrij fors zelfs maar kunnen wel weer de remenergie bewaren.
Het zou gewoon eens uitgerekend/uitgeprobeerd en gemeten moeten worden.
QuoteRichard Het probleem met naafmotoren is dat de wielen zelf (door de motoren) erg zwaar worden. Dat werkt tegen de veer karakteristieken. Het idee van de motoren in de assen is dan een beter idee lijkt me. Een ander probleem lijkt me dan bij een gewone motor de kracht voor het aandrijven van de wielen word afgezet tegen de motorsteunen en dus het chassis. Als je de motoren in de ashuizen monteert meot de kracht tegen de ashuizen worden afgezet. Deze zijn nogal dun dus vraag ik me af of deze de krachten aan kan. Daarnaast lijk me de bevestiging van de ashuizen zelf ook niet heel erg solide. Ik denk dat je dat in ieder geval moet verstevigen.
De (roterende) kracht wordt nu ook tegen de ashuizen afgezet. Dat gebeurt in het differentieel. Bij het gasgeven wil je diffhuis ook kantelen. Dat wordt opgevangen met de ubolts en de bladveren. De voorwaartse kracht wordt ook via de veren overgebracht naar het chassis. Gelukkig wel anders zou het chassis aan de motorsteunen worden voortgesleurd.
Dat van die zware wielen is een punt. Maar een belangrijk punt in de racerij waar een wiel altijd grondcontact moet hebben. Even geen grondcontact na een kuiltje door een door de massa traagheid zwevend wiel betekend geen controle meer over het voertuig. Lichtmetalen wielen zijn niet zomaar bedacht.
Bij langzame voertuigen zoals de onze een minder groot issue denk ik. Maar ook een nadeel als het echt te zwaar wordt. Onze wielen wegen al een kilo of dertig.
Ik denk dat het inbouwen in het ashuis een veiliger plekje is als in een wielnaaf als je bijvoorbeeld veel door de blub gaat enzo. Electromotoren houden nu eenmaal niet zo van nattigheid en zand enzo.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2013 22:47 door Exfietser.
Re: eLandy
Leuk, het hele electro auto gebeuren komt weer eens naar voren. Wat ik met afvroeg, zou je een elektrische vbak of iig een 'lowgear' kunnen maken door in de (naaf) motor wikkelingen naar keuze in serie of parallel te zetten of is dat zinloos?
Re: eLandy
Wij hebben jaren gebruik gemaakt van indramat servomotoren om een aantal kranen aan te drijven. Continu accelereen een 100 meter rijden en weer stoppen en z. enz.
Deze waren uitgerust met DC-Servomotoren en hebben hebben hun maximale koppel terwijl het toerenat bijna 0 kan zijn en ze kunnen ook langere afstand langszaam rijden (positionereing)
Ik praat dan over de Indramat MAC 112 of 71. (zijn al wat ouder; maar 100% waterdicht en geem externe koelinmg nodig)
De regelingen worden gevoed met 200V gelijkspanning en ze zijn te koppelen en kunnen via een bus met elkaar informatie uitwiselen. Kleine plc erin voor de aansturing en je zou een heel end moeten komen.
Modernere variant zal denk ik nog betere specs hebben. Door de ingebouwde sensoren weet de motor precies hoe het wiel staat en kun je hem b.v. gecontroleerd een kwartslag kunnen laten draaien en dan weer stoppen....
Lijkt me technisch een leuke uitdaging en oplossing; echter dan wel geoptimaliseert voor gebruik. Het rendement van het geheel zal wel iets lager zijn is als de eenvoudigere heftruckmotor.... en dat is voor een auto waar je afhankelijk bent van accu's dan weer minder.
Gerrit
Deze waren uitgerust met DC-Servomotoren en hebben hebben hun maximale koppel terwijl het toerenat bijna 0 kan zijn en ze kunnen ook langere afstand langszaam rijden (positionereing)
Ik praat dan over de Indramat MAC 112 of 71. (zijn al wat ouder; maar 100% waterdicht en geem externe koelinmg nodig)
De regelingen worden gevoed met 200V gelijkspanning en ze zijn te koppelen en kunnen via een bus met elkaar informatie uitwiselen. Kleine plc erin voor de aansturing en je zou een heel end moeten komen.
Modernere variant zal denk ik nog betere specs hebben. Door de ingebouwde sensoren weet de motor precies hoe het wiel staat en kun je hem b.v. gecontroleerd een kwartslag kunnen laten draaien en dan weer stoppen....
Lijkt me technisch een leuke uitdaging en oplossing; echter dan wel geoptimaliseert voor gebruik. Het rendement van het geheel zal wel iets lager zijn is als de eenvoudigere heftruckmotor.... en dat is voor een auto waar je afhankelijk bent van accu's dan weer minder.
Gerrit
Re: eLandy
MBV de ashuizen ben ik het niet geheel met je eens. Stel je bouwt de aandrijving zonder ashuizen (dus alleen de propshaft, diffs en steekassen). Als je dan de propshaft draait dan gaan gewoon steekassen en dus de wielen ronddraaien.
zie hier:
video: [www.youtube.com]
De enige kracht die je krijgt is dat het geheel om de as in de lengterichting van de propshaft wil gaan draaien, Dus 1 wiel drukt wat harder op het wegdek dan de andere. Er word dus weinig tot geen kracht uitgeoefend op het ashuis, het zit er enkel en alleen om alles bijeen te houden. Ok, je krijgt wrijvings krachten via de lagers en keerringen zodat het ashuis wilt meedraaien, maar dat is niks vergeleken met de afzetkracht die je nodig hebt om vooruit te gaan.
zie hier:
video: [www.youtube.com]
De enige kracht die je krijgt is dat het geheel om de as in de lengterichting van de propshaft wil gaan draaien, Dus 1 wiel drukt wat harder op het wegdek dan de andere. Er word dus weinig tot geen kracht uitgeoefend op het ashuis, het zit er enkel en alleen om alles bijeen te houden. Ok, je krijgt wrijvings krachten via de lagers en keerringen zodat het ashuis wilt meedraaien, maar dat is niks vergeleken met de afzetkracht die je nodig hebt om vooruit te gaan.
Re: eLandy
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Dit lijkt me meer een ontwerp probleem. Niet echt
> een reden om niet electrisch te gaan rijden.
>
Dat is zeker waar! Ik heb verder ook niks tegen elektrisch rijden. Een doorontwikkeld systeem waar genoeg geld in de R&D is gepompt zal ook ongetwijfeld betrouwbaar zijn! Evt. in combinatie met een aggregaat ook een krachtige combinatie.
Maar het leek me wel fair om ook even een praktijkvoorbeeld aan te halen van een zelfbouw project om aan te geven dat het in veel gevallen een kwestie zal zijn van vallen, opstaan en weer doorgaan met de nodige (dure) foutjes en stilstand. Iets dat niet te vermijden valt wanneer je met nieuwe techniek iets probeert te maken. Wil niet zeggen dat ik er zelf ook niet over na heb zitten denken!
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('67153779ccebc96907315bf96ae991a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16719957, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
-------------------------------------------------------
>
> Dit lijkt me meer een ontwerp probleem. Niet echt
> een reden om niet electrisch te gaan rijden.
>
Dat is zeker waar! Ik heb verder ook niks tegen elektrisch rijden. Een doorontwikkeld systeem waar genoeg geld in de R&D is gepompt zal ook ongetwijfeld betrouwbaar zijn! Evt. in combinatie met een aggregaat ook een krachtige combinatie.
Maar het leek me wel fair om ook even een praktijkvoorbeeld aan te halen van een zelfbouw project om aan te geven dat het in veel gevallen een kwestie zal zijn van vallen, opstaan en weer doorgaan met de nodige (dure) foutjes en stilstand. Iets dat niet te vermijden valt wanneer je met nieuwe techniek iets probeert te maken. Wil niet zeggen dat ik er zelf ook niet over na heb zitten denken!
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('67153779ccebc96907315bf96ae991a9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16719957, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: eLandy
Punt is (zonder kennis van zaken te hebben) zou zo'n motor(of4) zonder vbak in staat zijn 2500kg laro een duin op te sleuren EN voertuig snelheden tot zeg 120km/h te kunnen halen?