Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Hallo,
Is ook mogelijk om een disco2 td5 van 2000 om te bouwen van automaat naar handgeschakeld?
Zo ja wat kom je dan allemaal tegen, ik kan me voorstellen dat je dan ook met de computer komt te zitten.
Wie heeft hier ervaring mee en zou me dit uit kunnen leggen ?
Groet,
Bert.
Is ook mogelijk om een disco2 td5 van 2000 om te bouwen van automaat naar handgeschakeld?
Zo ja wat kom je dan allemaal tegen, ik kan me voorstellen dat je dan ook met de computer komt te zitten.
Wie heeft hier ervaring mee en zou me dit uit kunnen leggen ?
Groet,
Bert.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Ik denk dat je dan met van alles in de knoop komt te zitten, kabelboom is anders, electronica/sensoren/ecu's etc etc. Bij een RRC of Discovery 300 tdi is het allemaal kinderspel maar Disco II is net effe anders. Maar waarom wil je dit eigenlijk? Automaat rijdt toch veel relaxter.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Bart,
Ik heb een klant en die rijdt veel met een aanhangwagen en vind de automaat icm de td5 gewoon niet fijn, hij kan er niet aan wennen.
Punt is dat de auto verder 100% is en hij er best wel wat aan heeft uitgegeven om hem zo te krijgen dus om hem dan nu in te ruilen vind hij nu geen optie.
Hij had hiervoor een disco1 300tdi van 1999 met handbak en dat beviel hem super op een beetje gebrek aan vermogen na.
Vandaar de vraag
Groet,
Bert
Ik heb een klant en die rijdt veel met een aanhangwagen en vind de automaat icm de td5 gewoon niet fijn, hij kan er niet aan wennen.
Punt is dat de auto verder 100% is en hij er best wel wat aan heeft uitgegeven om hem zo te krijgen dus om hem dan nu in te ruilen vind hij nu geen optie.
Hij had hiervoor een disco1 300tdi van 1999 met handbak en dat beviel hem super op een beetje gebrek aan vermogen na.
Vandaar de vraag
Groet,
Bert
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Ben net terug van vakantie met onze Disco2 met automaatbak. We zijn met caravan door de bergen van Oostenrijk geweest richting Kroatië.
De automaat heeft met de caravan er achter constant in de stand 3 gestaan en niet in de D. In de derde versnelling locked de bak eerder en blijft de bak langer in lock staan. Laat de klant dat eens proberen.
Wat ik van Andrew begrepen heb valt het wel mee qua computer. De computer van een automaat is uitgebreider, maar dat stuk kan uitgeschakeld worden.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c2ab34c692ad440ebd9ee53bba713ce3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16712279, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
De automaat heeft met de caravan er achter constant in de stand 3 gestaan en niet in de D. In de derde versnelling locked de bak eerder en blijft de bak langer in lock staan. Laat de klant dat eens proberen.
Wat ik van Andrew begrepen heb valt het wel mee qua computer. De computer van een automaat is uitgebreider, maar dat stuk kan uitgeschakeld worden.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c2ab34c692ad440ebd9ee53bba713ce3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16712279, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Die van Apke was (volgens Andrew) ook getuned, dat scheelt ook weer. Maar het is wel bekend dat de automaat een beetje apart schakelkarakter heeft, beetje een eigen willetje. Maar als de electronica meevalt dan is het inderdaad wel te doen. Ik heb diverse RRC's omgebouwd (300 tdi's) en dat ging wel. Er zijn verschillende bedrijven die handbakken verkopen en evt de rest wat je nodig hebt.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Deze disco is niet getuned en het vermogen is ook voldoende.
Waar het hem om gaat is dat de auto bij rustig rijden toch veel in toeren blijft lopen en bij berg op heel snel een of twee stappen terug schakelt en veel toeren maakt.
De bak zelf is 100% goed maar het is meer de combinatie motor-bak.
Ik heb al wel eens op een Engels forum gelezen dat men een grotere koppelomvormer monteert bij dezelfde klachten als mijn klant omschrijft en dat hier goede resultaten mee te halen zijn, wellicht is dit een optie en heeft iemand hier op het forum ervaring mee?
Apke, de bak schakelt met een aanhanger er achter bij iets meer dan 80 km/uur in de lockup en dat is in de D
Ik zit er eigenlijk niet op te wachten om alles om te bouwen en zoek het liever in een evt aanpassen of verbeteren van de bestaande setup.
Groet,
Bert
Waar het hem om gaat is dat de auto bij rustig rijden toch veel in toeren blijft lopen en bij berg op heel snel een of twee stappen terug schakelt en veel toeren maakt.
De bak zelf is 100% goed maar het is meer de combinatie motor-bak.
Ik heb al wel eens op een Engels forum gelezen dat men een grotere koppelomvormer monteert bij dezelfde klachten als mijn klant omschrijft en dat hier goede resultaten mee te halen zijn, wellicht is dit een optie en heeft iemand hier op het forum ervaring mee?
Apke, de bak schakelt met een aanhanger er achter bij iets meer dan 80 km/uur in de lockup en dat is in de D
Ik zit er eigenlijk niet op te wachten om alles om te bouwen en zoek het liever in een evt aanpassen of verbeteren van de bestaande setup.
Groet,
Bert
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Bert, dat klopt. Bij 80 / 85 gaat ie van mij ook in de lock van de 4e versnelling. Bij 70 / 75 komt de bak in de lock van de 3e versnelling, maar blijft hier ook bij 60 km/u in (of je moet de kick down intrappen).
Bij mijn auto heb ik om de motor te sparen niet al het vermogen aangesproken en het was een genot om eigenlijk constant in z'n lock te rijden. Het enige waarbij de bak niet naar de lock wilde was na de grensovergang van Kroatië. Daar moet je direct een steile en bochtige weg op waarbij je (door de voorgangers) geen kans krijgt om de back in de lock te krijgen.
Probeer het maar eens, aanhanger er achter en in z'n 3 zetten. Ik vond het een wereld van verschil.
De tip van de 3 kreeg ik van Andrew om de bak te sparen. De 3 locked eerder en blijft veel langer hangen. De toeren vallen reuze mee en met 80 a 90 zit je prachtig in het toerental waar je volop gebruik kan maken van de turbo.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('50b35d4d53d9bbc54cbbafdeccdbfa35', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16712403, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Bij mijn auto heb ik om de motor te sparen niet al het vermogen aangesproken en het was een genot om eigenlijk constant in z'n lock te rijden. Het enige waarbij de bak niet naar de lock wilde was na de grensovergang van Kroatië. Daar moet je direct een steile en bochtige weg op waarbij je (door de voorgangers) geen kans krijgt om de back in de lock te krijgen.
Probeer het maar eens, aanhanger er achter en in z'n 3 zetten. Ik vond het een wereld van verschil.
De tip van de 3 kreeg ik van Andrew om de bak te sparen. De 3 locked eerder en blijft veel langer hangen. De toeren vallen reuze mee en met 80 a 90 zit je prachtig in het toerental waar je volop gebruik kan maken van de turbo.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('50b35d4d53d9bbc54cbbafdeccdbfa35', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16712403, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Apke,
Ik zal dat eens gaan proberen met de aanhanger er achter, kijken of dat het verschil maakt dat mijn klant zoekt.
Toch ben ik ook wel nieuwsgierig of je het schakelgedrag kunt aanpassen, wellicht door andere software mocht dat er zijn of door de grotere koppelomvormer zoals ik eerder beschreef.
Groet
Bert.
Ik zal dat eens gaan proberen met de aanhanger er achter, kijken of dat het verschil maakt dat mijn klant zoekt.
Toch ben ik ook wel nieuwsgierig of je het schakelgedrag kunt aanpassen, wellicht door andere software mocht dat er zijn of door de grotere koppelomvormer zoals ik eerder beschreef.
Groet
Bert.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Als je de automaatbak bij een 300 tdi in z'n 3 laat staan dan draai je de bak een keer kapot omdat de olietemperatuur veel te hoog wordt, door de slip in de koppelomvormer, in het geval van een Disco II zit er een lockup in de 3 waarbij de koppelomvormer buiten gebruik wordt gezet, de temperatuur valt dan binnen 10 seconden terug naar 40 tot 50 graden. Ik heb een temp.meter ingebouwd in mijn RRC 300 tdi automaat en dan is alles prachtig af te lezen. Maar is de ecu van de automaat niet aan te passen? Net zoals je de ecu van motor kunt veranderen zeg maar.
Gr Bart
Gr Bart
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Ik was naar Bulgarije met een paardentrailer,maar iedereen ging me voorbij met caravans en dan zit ik al tussen de 2500 en 3000 toeren met 60kmpu op de teller heuvelop,toen dacht ik ook aan een schakelbak,of ik rijd verkeerd met de automaat,naar beneden in de drive op de cruisecontrol en daarna weer omhoog,met een schrik opeens schakelijkt hij terug naar de 3000 toeren,of ik ben te voorzichtig niet hoger te gaan dan 3000 ,hoeveel toeren mag hij hebben?
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
De motor mag best wel wat hebben. 3000 toeren is niet te veel (volgens mij kan ie 4.500 ook aan, maar niet de hele dag ). Waar het bij de versnellingsbak (automaat) om gaat is dat deze gebruik maakt van de lock, de reden dat ik in z'n 3 reed.
Ik rijd liever met een wat hoger toerental en daardoor voldoende koeling dan dat ik in een laag toerental de motor zwaar moet laten werken. Hoe hoger het toerental, hoe sneller de koelvloeistof wordt rondgepompt, hoe beter de motor koelt.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4bffcbb97a2b1c176267c62da9a19ee2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16712463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Ik rijd liever met een wat hoger toerental en daardoor voldoende koeling dan dat ik in een laag toerental de motor zwaar moet laten werken. Hoe hoger het toerental, hoe sneller de koelvloeistof wordt rondgepompt, hoe beter de motor koelt.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4bffcbb97a2b1c176267c62da9a19ee2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16712463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Patrick,
Dat wat jij omschrijft over dat terugschakelen en dan zo in toeren omhoogschieten is precies wat mijn klant ook dwars zit, hij schrok er van dat dit zo ging.
Hij is later zonder gebruik van de cruisecontrol gaan rijden en toen was het al veel beter.
Wellicht dat er ergens software is waardoor het schakelgedrag is aan te passen.
Misschien dat Andrew dit weet (en leest).
Groet,
Bert.
Dat wat jij omschrijft over dat terugschakelen en dan zo in toeren omhoogschieten is precies wat mijn klant ook dwars zit, hij schrok er van dat dit zo ging.
Hij is later zonder gebruik van de cruisecontrol gaan rijden en toen was het al veel beter.
Wellicht dat er ergens software is waardoor het schakelgedrag is aan te passen.
Misschien dat Andrew dit weet (en leest).
Groet,
Bert.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Ik vraag me af hoe dat gaat bij andere wagens met automaat,
Ik deed als ik de heuvel of berg zag aankomen hem van de cruise afhalen en langzaam beginnen met gas bij te geven,maar hoe dan ook ik voelde me toch een beetje belabberd met 3500kg trek op de kenteken en ik niet eens mee kon komen,vorig jaar had ik 2000kg achter zitten en bij de eerste heuvel in duitsland blies ik mn automaten koeler leiding eruit,vandaar ik nu een beetje voorzichtiger ben
Ik deed als ik de heuvel of berg zag aankomen hem van de cruise afhalen en langzaam beginnen met gas bij te geven,maar hoe dan ook ik voelde me toch een beetje belabberd met 3500kg trek op de kenteken en ik niet eens mee kon komen,vorig jaar had ik 2000kg achter zitten en bij de eerste heuvel in duitsland blies ik mn automaten koeler leiding eruit,vandaar ik nu een beetje voorzichtiger ben
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Andere tussenbak misschien een optie. Met een 1.4 bak van een Defender pak je net je schakelmomenten wat eerder, zou met veel aanhangergebruik misschien wel een leuke optie zijn.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Dag,
heb zelf een defender met automaat. met de grote koppelomvormer, en dat is perfect. bij wegrijden gelijk veel meer drive, toerental blijft veel lager. wat betreft lock-up weet ik het niet, heb er een compushift opzitten, maar het grootste deel word bereikt door de omvormer. dit werd ook door ascroft bevestigd. de verhalen van de forums melden wel dat de lock-up er eerder inschiet, ook met koude bak veel eerder naar lock-up.
maar rij zelf met aanhanger gewoon vaan in de 3. toerental blijft dan laag genoeg, en geen probleem met het verspringen van en naar de lock-up.
daarnaast kan het helpen om de motor te tunen. niet direct voor meer vermogen maar meer om het gevoel van teveel toeren weg te nemen.
mijn defender loopt nu met veel plezier bij 3000rpm. (en verder). dit toerental moet ook geen probleem zijn voor een diesel, zeker niet met een aanhanger.
1.4 kan ook een optie zijn. de handbak heeft ook een ~5% lagere eindoverbrenging. 1.4 iets van 15%.
ombouw is vooral lastig mbt koppeling etc. electronica moet niet heel moeilijk zijn, evt andere software.
Gr Lennard.
heb zelf een defender met automaat. met de grote koppelomvormer, en dat is perfect. bij wegrijden gelijk veel meer drive, toerental blijft veel lager. wat betreft lock-up weet ik het niet, heb er een compushift opzitten, maar het grootste deel word bereikt door de omvormer. dit werd ook door ascroft bevestigd. de verhalen van de forums melden wel dat de lock-up er eerder inschiet, ook met koude bak veel eerder naar lock-up.
maar rij zelf met aanhanger gewoon vaan in de 3. toerental blijft dan laag genoeg, en geen probleem met het verspringen van en naar de lock-up.
daarnaast kan het helpen om de motor te tunen. niet direct voor meer vermogen maar meer om het gevoel van teveel toeren weg te nemen.
mijn defender loopt nu met veel plezier bij 3000rpm. (en verder). dit toerental moet ook geen probleem zijn voor een diesel, zeker niet met een aanhanger.
1.4 kan ook een optie zijn. de handbak heeft ook een ~5% lagere eindoverbrenging. 1.4 iets van 15%.
ombouw is vooral lastig mbt koppeling etc. electronica moet niet heel moeilijk zijn, evt andere software.
Gr Lennard.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Lennard,
Welk type koppelomvormer heb jij er in zitten en weet jij ook hoe dat dan zit met de montageplaat tussen de omvormer en het vliegwiel ?
Groet
Bert.
Welk type koppelomvormer heb jij er in zitten en weet jij ook hoe dat dan zit met de montageplaat tussen de omvormer en het vliegwiel ?
Groet
Bert.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Hoi Bert,
heb je al eens contact opgenomen met Peter de Koning in Zuid Beijerland? Die is gespecialiseerd in de ZF en doet heel veel Land Rovers. Hij heeft mijn automaatbak versterkt met componenten uit een P38 bak en doet het perfect. Hangt achter een 300 tdi met VNT. Hij kent ook de truckjes met andere koppelomvormers.
Gr, Bart
heb je al eens contact opgenomen met Peter de Koning in Zuid Beijerland? Die is gespecialiseerd in de ZF en doet heel veel Land Rovers. Hij heeft mijn automaatbak versterkt met componenten uit een P38 bak en doet het perfect. Hangt achter een 300 tdi met VNT. Hij kent ook de truckjes met andere koppelomvormers.
Gr, Bart
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Bart,
Ja, nooit aan gedacht om hem ff te bellen.
Ik ken hem en heb zeer goede ervaringen met peter zijn werk.
Ik heb er een aantal weken terug nog een bak van een Mercedes 190 laten repareren, die waar mijn ouders in rijden.
Ik zal hem eens bellen.
Groet,
Bert.
Ja, nooit aan gedacht om hem ff te bellen.
Ik ken hem en heb zeer goede ervaringen met peter zijn werk.
Ik heb er een aantal weken terug nog een bak van een Mercedes 190 laten repareren, die waar mijn ouders in rijden.
Ik zal hem eens bellen.
Groet,
Bert.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Bij ascroft op de site staan er 3 types. bij een dII met standaard bak word de middelste aangeraden.
Heb zelf de grootste met een hybrie p38 bak. (is een samenbouw van een hp24 en 22 bak. rij met ene 110 en 35" banden. samen met iets meer vermogen werd door dave van ascroft deze oplossing aangedragen.
voor zover ik weet zijn in iedergeval de lichte twee uitwisselbaar.
Gr Lennard.
Heb zelf de grootste met een hybrie p38 bak. (is een samenbouw van een hp24 en 22 bak. rij met ene 110 en 35" banden. samen met iets meer vermogen werd door dave van ascroft deze oplossing aangedragen.
voor zover ik weet zijn in iedergeval de lichte twee uitwisselbaar.
Gr Lennard.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
hier e.a uitgelegd.
[www.ashcroft-transmissions.co.uk]
[www.ashcroft-transmissions.co.uk]
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Ik heb vanmorgen even overleg gehad en ik denk dat we er binnenkort een grotere koppelomvormer in gaan zetten.
Net ook even met Peter de Koning gesproken en die kwam eigenlijk met de zelfde oplossing.
Ik zal binnenkort de klus aanpakken en de resultaten aan jullie laten weten.
Dank voor het meedenken!
Groet
Bert.
Net ook even met Peter de Koning gesproken en die kwam eigenlijk met de zelfde oplossing.
Ik zal binnenkort de klus aanpakken en de resultaten aan jullie laten weten.
Dank voor het meedenken!
Groet
Bert.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
mocht het niet voldoende zijn kun je altijd nog een lichte tuning toepassen. bv. td5 alive of Bell auto service (BAS) in engeland.
Gr en succes.
Gr en succes.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
zou een tussenpijp ipv die tussendemper wat helpen?
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Patrick,
Als jij heuvel op rijd kan je maar beter zorgen dat je motor wat toeren draait. dan zit hij in een veel gunstiger toeren bereik en krijgen de lagers etc minder te verduren.
zoals je hier ziet:
Autologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71113c94aa4946eded9971358eabbf19', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-PxMdR7__QgU%2FUNSEdsRW1eI%2FAAAAAAAAHy4%2F_qzR6P53pS0%2Fs1600%2FAutologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', 'http://2.bp.blogspot.com/-PxMdR7__QgU/UNSEdsRW1eI/AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-PxMdR7__QgU%2FUNSEdsRW1eI%2FAAAAAAAAHy4%2F_qzR6P53pS0%2Fs1600%2FAutologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', '', 16713292, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Autologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d22a1543816ad1b8a5e884ba315def1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-PxMdR7__QgU%2FUNSEdsRW1eI%2FAAAAAAAAHy4%2F_qzR6P53pS0%2Fs1600%2FAutologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', 'http://2.bp.blogspot.com/-PxMdR7__QgU/UNSEdsRW1eI/AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-PxMdR7__QgU%2FUNSEdsRW1eI%2FAAAAAAAAHy4%2F_qzR6P53pS0%2Fs1600%2FAutologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', '', 16713292, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heeft hij zijn max vermogen bij 3500 toeren en ligt het koppel bereik tussen 1900 en 3500 toeren.
Groet Frank
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2013 16:14 door Frank 110V8.
Als jij heuvel op rijd kan je maar beter zorgen dat je motor wat toeren draait. dan zit hij in een veel gunstiger toeren bereik en krijgen de lagers etc minder te verduren.
zoals je hier ziet:
Autologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71113c94aa4946eded9971358eabbf19', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-PxMdR7__QgU%2FUNSEdsRW1eI%2FAAAAAAAAHy4%2F_qzR6P53pS0%2Fs1600%2FAutologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', 'http://2.bp.blogspot.com/-PxMdR7__QgU/UNSEdsRW1eI/AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-PxMdR7__QgU%2FUNSEdsRW1eI%2FAAAAAAAAHy4%2F_qzR6P53pS0%2Fs1600%2FAutologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', '', 16713292, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Autologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d22a1543816ad1b8a5e884ba315def1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-PxMdR7__QgU%2FUNSEdsRW1eI%2FAAAAAAAAHy4%2F_qzR6P53pS0%2Fs1600%2FAutologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', 'http://2.bp.blogspot.com/-PxMdR7__QgU/UNSEdsRW1eI/AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-PxMdR7__QgU%2FUNSEdsRW1eI%2FAAAAAAAAHy4%2F_qzR6P53pS0%2Fs1600%2FAutologic-Tuning-Range-Rover-Sport-TDV8.jpg', '', 16713292, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heeft hij zijn max vermogen bij 3500 toeren en ligt het koppel bereik tussen 1900 en 3500 toeren.
Groet Frank
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2013 16:14 door Frank 110V8.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Frank 110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Patrick,
>
> Als jij heuvel op rijd kan je maar beter zorgen
> dat je motor wat toeren draait. dan zit hij in een
> veel gunstiger toeren bereik en krijgen de lagers
> etc minder te verduren.
> zoals je hier ziet:
> [2.bp.blogspot.com]
> AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Ran
> ge-Rover-Sport-TDV8.jpg
> [2.bp.blogspot.com]
> AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Ran
> ge-Rover-Sport-TDV8.jpg
> Heeft hij zijn max vermogen bij 3500 toeren en
> ligt het koppel bereik tussen 1900 en 3500
> toeren.
>
> Groet Frank
Hoi Frank bedankt voor je diagrammen[ik denk 2 te veel] autologic is een tuner of zo?ik had altyd gedacht dat bezinemotoren hoge toeren moesten hebben voor t overbrengen van de nodige paardenkrachten en de diesels in de lagere toeren zijn max bereikt,ik heb dat bovens ""LOCK ON "" verhaal niet begrepen ,is dat gewoon in zn 3 [gear] blijven?
-------------------------------------------------------
> Patrick,
>
> Als jij heuvel op rijd kan je maar beter zorgen
> dat je motor wat toeren draait. dan zit hij in een
> veel gunstiger toeren bereik en krijgen de lagers
> etc minder te verduren.
> zoals je hier ziet:
> [2.bp.blogspot.com]
> AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Ran
> ge-Rover-Sport-TDV8.jpg
> [2.bp.blogspot.com]
> AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Ran
> ge-Rover-Sport-TDV8.jpg
> Heeft hij zijn max vermogen bij 3500 toeren en
> ligt het koppel bereik tussen 1900 en 3500
> toeren.
>
> Groet Frank
Hoi Frank bedankt voor je diagrammen[ik denk 2 te veel] autologic is een tuner of zo?ik had altyd gedacht dat bezinemotoren hoge toeren moesten hebben voor t overbrengen van de nodige paardenkrachten en de diesels in de lagere toeren zijn max bereikt,ik heb dat bovens ""LOCK ON "" verhaal niet begrepen ,is dat gewoon in zn 3 [gear] blijven?
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Patrick
Als de bak ik de lock up gaat dan wordt simpel gezegd de koppelomvormer vastgezet waardoor deze niet meer slipt
Daardoor ontstaat er een directe overbrenging zonder een slippende koppeling.
Even simpel uitgelegd.
Groet,
Bert.
Als de bak ik de lock up gaat dan wordt simpel gezegd de koppelomvormer vastgezet waardoor deze niet meer slipt
Daardoor ontstaat er een directe overbrenging zonder een slippende koppeling.
Even simpel uitgelegd.
Groet,
Bert.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
hoor je dat of voel je dat of merk je daar niets van,wat ik wel vind als ik hem uit laat rijden remt hij niet zo af op de automaat,wat de meeste automaten van andere merken wel doen.
die diagrammen boven valt er nog de meest gunstigste fuelconsumption te implementeren?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2013 18:46 door patrick nieuwenhuis.
die diagrammen boven valt er nog de meest gunstigste fuelconsumption te implementeren?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2013 18:46 door patrick nieuwenhuis.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Als de bak als een zonnetje schakelt, dan voel je het niet. Wat opvalt in de lock is dat de motor niet gelijk meer toeren gaat maken als je meer gas geeft.
Bij het gas geven in de lock gaat de auto trekken en niet gelijk meer toeren maken. Bij het uitrijden zal de auto tot een bepaalde snelheid in de lock blijven (en zal er op de motor geremd worden), daarna valt de motor terug in stationair toerental (iets verhoogt ivbm de slip).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8baa37853eaeeb0e182663e3e52df606', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16713576, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Bij het gas geven in de lock gaat de auto trekken en niet gelijk meer toeren maken. Bij het uitrijden zal de auto tot een bepaalde snelheid in de lock blijven (en zal er op de motor geremd worden), daarna valt de motor terug in stationair toerental (iets verhoogt ivbm de slip).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8baa37853eaeeb0e182663e3e52df606', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16713576, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (met deuken)
Pinguin - Disco 2 TD5 (als vervanger voor Duck)
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Frank 110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Patrick,
>
> Als jij heuvel op rijd kan je maar beter zorgen
> dat je motor wat toeren draait. dan zit hij in een
> veel gunstiger toeren bereik en krijgen de lagers
> etc minder te verduren.
> zoals je hier ziet:
> [2.bp.blogspot.com]
> AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Ran
> ge-Rover-Sport-TDV8.jpg
> [2.bp.blogspot.com]
> AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Ran
> ge-Rover-Sport-TDV8.jpg
> Heeft hij zijn max vermogen bij 3500 toeren en
> ligt het koppel bereik tussen 1900 en 3500
> toeren.
>
> Groet Frank
hoi Frank dit is voor de TDV8 maar ik heb de diagrammen ook bekeken vd TD5
-------------------------------------------------------
> Patrick,
>
> Als jij heuvel op rijd kan je maar beter zorgen
> dat je motor wat toeren draait. dan zit hij in een
> veel gunstiger toeren bereik en krijgen de lagers
> etc minder te verduren.
> zoals je hier ziet:
> [2.bp.blogspot.com]
> AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Ran
> ge-Rover-Sport-TDV8.jpg
> [2.bp.blogspot.com]
> AAAAAAAAHy4/_qzR6P53pS0/s1600/Autologic-Tuning-Ran
> ge-Rover-Sport-TDV8.jpg
> Heeft hij zijn max vermogen bij 3500 toeren en
> ligt het koppel bereik tussen 1900 en 3500
> toeren.
>
> Groet Frank
hoi Frank dit is voor de TDV8 maar ik heb de diagrammen ook bekeken vd TD5
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Ja het is mogelijk, het enige dat wel voor blijvende storingen zorgt is een comunicatie fout tussen automaat ecu en motor ecu , omdat deze dan niet meer aanwezig is.
Dat heeft echter geen gevolgen voor de prestaties, en als je het echt goed wilt doen en zonder de storing dan heb je een gebruikte of nieuwe MSB ecu nodig voor een Td5 met handbak.
Verder zou het wel wijs zijn een goede olie koeler te monteren middels de koeler set, aangezien er met de auto veel getrokken wordt.
Een fout die velen maken bij het rijden met D2 en automaat icm aanhanger is het niet gebruiken van de versnellingen van de automaat en zijn lockup functie in D en 3 ( ook 1en 2 in lo range ) Trek je een aanhanger berg op dan doe je er goed aan de automaat in zijn 3 te zetten, de automaat zalin de lock gaan en minder hitten ontwikkelen, terwijl de auto in de lock staat is het nogsteeds mogelijk te versnellen de lock up komt er pas uit bij een laag toerental ( stationair lopen ) of wanner je de kickdown bediend ( gas onderin schopt )
Ook met hetafrijden van bergen die je er verstandig aan de automat en motor te laten afremmen door de automaat ook weer in de 3 te zetten. je kunt dan maximaal op de motor remmen tot het toerental te laag wordt en de lock up uitschakeld, je kunt dan middels het terug schakelen naar de 2 weer een deel op de motor remmen. net als bij een handbak.
3000 RPM voor een td5 is niet hoog, de Td5 is een moderne snelle diesel motor met een begrensde top van 4800 RPM, met warme motor kun je ruistig het toeren berijk van de motor benutten, al is de gemiddelde standaard Td5 na zo'n 3500 rpm het meeste van zijn power kwijt.
De Td5 heeft een ecu die zelf lerend is, deze past zich aan aan het gebruik en ook de rijstijl van de bestuurder, deze functie is te resetten.
Ook begint de koppel omvormer kracht van de motor pas over te brengen bij 1850 RPM daar onder is er zeer weinig aandrijving en heel veel slip.
Dit punt is te verbeteren middels de koppelomvormers die Aschcroftaanbied, ook is via compushift elke versnelling met lockup te gebruiken, zo ver ik het systeem begrijp, je hebt dan een automaat die je zelf kunt beinvloeden.
Persoonlijk vindt ik de automaat achter een standaard Td5 nogaltijd bagger tov een handbak. al schkeld de automaat wel super gladjes en comfortabel vergeleken met de voorgaande modellen.
Ik zou eerst eens proberen of je de rijstijl/gebruik van de automaat van je klant kunt veranderen, en dan evt bekijken of een andere koppelomvormer beter is.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Dat heeft echter geen gevolgen voor de prestaties, en als je het echt goed wilt doen en zonder de storing dan heb je een gebruikte of nieuwe MSB ecu nodig voor een Td5 met handbak.
Verder zou het wel wijs zijn een goede olie koeler te monteren middels de koeler set, aangezien er met de auto veel getrokken wordt.
Een fout die velen maken bij het rijden met D2 en automaat icm aanhanger is het niet gebruiken van de versnellingen van de automaat en zijn lockup functie in D en 3 ( ook 1en 2 in lo range ) Trek je een aanhanger berg op dan doe je er goed aan de automaat in zijn 3 te zetten, de automaat zalin de lock gaan en minder hitten ontwikkelen, terwijl de auto in de lock staat is het nogsteeds mogelijk te versnellen de lock up komt er pas uit bij een laag toerental ( stationair lopen ) of wanner je de kickdown bediend ( gas onderin schopt )
Ook met hetafrijden van bergen die je er verstandig aan de automat en motor te laten afremmen door de automaat ook weer in de 3 te zetten. je kunt dan maximaal op de motor remmen tot het toerental te laag wordt en de lock up uitschakeld, je kunt dan middels het terug schakelen naar de 2 weer een deel op de motor remmen. net als bij een handbak.
3000 RPM voor een td5 is niet hoog, de Td5 is een moderne snelle diesel motor met een begrensde top van 4800 RPM, met warme motor kun je ruistig het toeren berijk van de motor benutten, al is de gemiddelde standaard Td5 na zo'n 3500 rpm het meeste van zijn power kwijt.
De Td5 heeft een ecu die zelf lerend is, deze past zich aan aan het gebruik en ook de rijstijl van de bestuurder, deze functie is te resetten.
Ook begint de koppel omvormer kracht van de motor pas over te brengen bij 1850 RPM daar onder is er zeer weinig aandrijving en heel veel slip.
Dit punt is te verbeteren middels de koppelomvormers die Aschcroftaanbied, ook is via compushift elke versnelling met lockup te gebruiken, zo ver ik het systeem begrijp, je hebt dan een automaat die je zelf kunt beinvloeden.
Persoonlijk vindt ik de automaat achter een standaard Td5 nogaltijd bagger tov een handbak. al schkeld de automaat wel super gladjes en comfortabel vergeleken met de voorgaande modellen.
Ik zou eerst eens proberen of je de rijstijl/gebruik van de automaat van je klant kunt veranderen, en dan evt bekijken of een andere koppelomvormer beter is.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
is t veel werk een heavy duty omvormer te plaatsen?,ik denk dat er dan ook wel getuned moet worden?
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Patrick,
Ik heb overleg gehad met de klant, we gaan er binnenkort een andere koppelomvormer in zetten.
Ik zal jullie de bevindingen even posten.
Groet,
Bert.
Ik heb overleg gehad met de klant, we gaan er binnenkort een andere koppelomvormer in zetten.
Ik zal jullie de bevindingen even posten.
Groet,
Bert.
Re: Disco2 ombouwen van automaat naar handbak
Hoi Bert mij benieuwen hoe dat rijdt,te brede banden schijnen ook tegen te werken dus,dr moet nog heel wat gebeuren wil je de TD5 lekker rijdbaar krijgen,waarom niet gelijk van de fabriek af?