130 td4 180.000km tips.....?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Fraggledefender

130 td4 180.000km tips.....?

Bericht door Fraggledefender »

Morgen kijken naar een 130 TD4 met 180.000 km op de teller. Drie jaar oud. Snelwegkilometers denk ik dan. Mooi dus. Of juist niet? Iedereen die tips heeft is welkom.

Groeten,

Jan
Marc-my-Words

Re: 130 td4 180.000km tips.....?

Bericht door Marc-my-Words »

Jan Fraggledefender,

Een 130 td4 met 3 jaar en 180.000 km is hopelijk wel heel aantrekkelijk geprijsd ...
Indertijd, dwz de twee keer dat ik een Defender kocht waren de "jongere" tweedehandse auto's die werkelijk interessant waren zo geprijsd dat ik tot tweemaal gewoon nieuw heb gekocht (en een Defender-collega deed dat toen ook).
Als ZZP-er heb je een paar voordeeltjes (zoals BTW en BPM) dus gaat het om de kale prijs, en verder krijg je natuurlijk wel een "top" korting als je nieuw koopt, en je betaalt niet voor de opties die je bij een 2e hands erbij "krijgt" omdat de eerste eigenaar die nu eenmaal heeft aangevinkt, en je krijgt 3 jaar garantie. Ofwel: kijk goed naar wat een nieuwere 2e hands kost, en welke afschrijving daarbij hoort.
Als je weinig blijft rijden, en het vooral, of tevens, voor de lol doet, en als je toch voor 2e hands gaat, dan zou ik denk ik liever een mooie Td5 proberen te vinden. Een Td5 is een mooiere motor, niet zo'n Black&Decker als de td4 (de td4 is wel veel krachtiger).

Marc
Fraggledefender

Prijs zal ergens tussen de 16 en 18K liggen (incl BTW, die komt dus nog terug). Heb ik ook gelijk de grens van het budget wel bereikt. Nieuw is een 130 toch heel veel duurder? leek me wel een goede kans?

Jan
Marc-my-Words

Ja, nieuw is ie heel veel duurder. Dus het is een kans .... maar of het een goede kans is leert alleen de tijd.
Als je geen overmaat aan powerrrr wilt zou ik toch ook goed kijken naar wat er met een Td5 rondrijdt.
Ik zag zo snel Td5 130-en die interessant geprijsd waren.

Zelf ben ik meer een 110 fan, die extra lengte geeft extra comfort op het lange rechte eind, maar 't is net een supertanker als je door de bocht moet, laat staan keren op een bospad.

Marc
Fraggledefender

Vindt een 110 ook mooier. Maar te duur in de MRB. Dus daarom deze oplossing. Offroad ga ik praktisch nooit, ik moet vooral veel ruimte hebben voor de vakantie, tenten etc. Dan maakt hij kilometers.

Een gioed geprijsde TD5 heb ik ook niet gezien...

Jan
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Is een 130 praktisch als je niet offroad gaat, edward?
Edward

Bericht door Edward »

De vooroordelen over de 130 en oa de draaicirkel komen meestal van types als Marc die nog nooit in een 130 gereden hebben. Er zijn weinig plekken waar Marc met z'n 110 kan komen of keren waar een 130 niet kan volgen. Ben tenminste nog nooit zoek gereden door een 110.......

De mijne gaat ook volop off road en ook daar zijn de nadelen kleiner dan je zou verwachten. De buik die aan de grond loopt is de lastigste.

Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het een geweldige bak, vooral de immense laadruimte is zalig.
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Ik vind ze ook super (ogen iig) maar is het een handige keus als je niet off road? Ik vind zelf laadruimte ook belangrijk, in mijn discotje past nu ook wel het eea
Marc-my-Words

Edward,

Als je mij bedoelt dan heb je het mis: Ik heb ze alle drie uitgeprobeerd - 90, 110 & 130 (en lang daarvoor ook al enige ervaring met een 109).
Ik ken genoeg bochten waar een 110 nog maar net zonder steken door komt, of het nu een col in de Pyreneeën is of gewoon de parkeerplaats bij het lokale winkelcentrum (nog afgezien van de onmogelijkheid om een 130 een beetje ordentelijk in een gemiddeld parkeervak te krijgen).
Ik heb de mogelijkheden van een 130 echt serieus overwogen (vlgs mij nog voor jij er een had), en ervan afgezien om een veelheid aan redenen (de afweging kan anders uitpakken afhankelijk van de gewichten die je aan de verschillende elementen toekent).
Qua comfort is een 130 niet te verslaan, dat is een feit, en als LandRover een 115 of een 120 had gehad ... dan had ik die waarschijnlijk geprefereerd.
Qua terrein-waardigheid ben ik ervan overtuigd dat die extra lengte vaker een voordeel als een nadeel is, alleen bij krappe bochten en het "dieplader-effect" heeft een 130 eerder problemen, alleen bij een trial waar krap manoeuvreren zwaar meetelt is een 90 in het voordeel, de extra wielbasis verzekert je langer van tractie.
Dus, wat mij betreft is een 115 de ideale lengte, maar bij gebrek daaraan kies ik voor een 110 (en het klopt: de laadruimte is krapper als je van buiten zou zeggen).

Marc
Plaats reactie