export kenteken op Corsica

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
neef Henk

export kenteken op Corsica

Bericht door neef Henk »

Goedenmorgen prikkers,

Heeft iemand ervaring met een exportkenteken aan te vragen in Corsica?
Volgende week gaan we met het vliegtuig naar Corsica om daar een motor op te halen, we gaan dan met de motor rijdend terug naar huis. Om de motor te verzekeren moet ik daar een export kenteken aanvragen maar bij wie moet ik daarvoor zijn?
Politie, gemeentehuis, Corsicaanse rdw????????

Groeten neef Henk

Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: export kenteken op Corsica

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Corsica valt volgens mij gewoon onder de Franse wet, dus lijkt mij het dezelfde regels als waar je ooit je RRC mee gehaald heb uit Frankrijk.
Anders weet misschien Henrik Swane het wel, die woont in Frankrijk en zie ik hier regelmatig posten.

Volgens mij weet je vast de weg wel te vinden, en anders weet je het alternatief
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Enige verschil tussen Corsica en het Franse vasteland is dat Corsica in sommige opzichten nog Franser is, en in andere nogal Italiaans.

Verzekeren kan (vaak/soms) ook op chassis-nummer/motor-nummer.

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2013 11:11 door Marc-my-Words.
Andtee

Bericht door Andtee »

ik heb het vaak zo gedaan;
[www.tijdelijke-kenteken.com]

verzekering en kenteken in 1

heb ook weleens alleen de verzekering afgesloten bij mijn verzekering op chasisnummer en dan op de originele kenteken gereden ( met alle aankooppapieren erbij)

in beide gevallen zaak om wel snel naar huis te rijden en geen vakantie te vieren !
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Ok beetje O/T maareh mijn ervaring met Corsica is dat men Frankrijk ziet als de bezetter, de Fransen kwamen nl Corsica bezetten na de:
- Grieken
- Etrusken
- Romeinen
- Carthagers
- Vandalen
- Italianen
- Ottomanen
- Engelsen
- Franken
- Moslims
- Vikingen?

Bovenstaand rijtje is niet compleet en ook niet in volgorde maar het geeft wel aan ze weinig met Fransen hebben. Alle Frans gespelde plaatsnamen (men spreekt er Corsicaans) zijn afgeplakt weggeverfd of met kogels doorzeefd... Overigens spreken ze dan ook meteen beter Engels dan de Fransen.

Groet en succes met shoppen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2013 13:27 door Lucas van Lierop.
Marc-my-Words

Tja, dan nog verder OT:

In alle uithoeken van Frankrijk speelt een afkeer tegen de "bezetter".
Baskenland, Bretagne, Catalonië, Occitanië, Savoie, Elzas, Flandres, (en wat ik nog vergeten ben) en wat er dan nog overblijft bestaat ook al uit het oude Engelse (Normandische) en Franse gebied.
Het huidige Frankrijk stamt uit ± de Napoleontische tijd (voordien was bijv. Lotharingen nog een eigen koninkrijkje (met duidelijke liaisons met de Franse koningen). En bijv. de Elzassers zijn bijna duitser als de Duitsers aan de overkant van de Rijn.

In het verlengde hiervan: Fransen worden vaak beschuldigd van chauvinisme ... chauvinisme is er wel maar dat is geen Frans chauvinisme maar gewoon trots mbt hun eigen stukje Frankrijk (en als je daarop inspeelt heb je weinig last van het chauvinisme).

Wij alhier kunnen er overigens ook wat van: In 1830-35 verloren we België, daarna Luxemburg en in een typisch Nederlands dorp/stad is het aantal kerken vaak groter als het aantal café's. Zeeland wil worstelen vanwege de Hedwigepolder, Limburg en Friesland willen soms ook zelfstandig verder (net als onze Caraïbische eilanden). Soms denk ik met een misplaatste weemoed aan wat er gebeurd was als onze Oranje-troepen net iets later waren aangekomen in Waterloo - wellicht hadden we in die 200 jaar daarna wel allemaal Frans leren spreken en denken.

Marc
Hendrik "Blue-Box"

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

In Frankrijk vul je samen met de verkoper een formulier in (3 exemplaren),
1 voor jezelf,
1 voor de verkoper,
1 voor de prefectuur (registratie)

Op het kenteken worden een paar strepen gezet en geschreven dat de auto verkocht is, samen met de datum, tijd en km.stand.

Je wordt dan geacht binnen 1 maand de auto bij de prefectuur op je naam te stellen.
Hierdoor kan je op het Franse kenteken naar NL rijden.

Bij de RDW lever je dan het Franse kenteken in bij invoer.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06b9a534e8a73e01b49ac50748e5922f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16679995, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lex van de Poll

Bericht door Lex van de Poll »

Jullie maken het wel erg dol hoor, zo erg is het echt niet.
Ik woon nu bijna 10 jaar op Corsica, en inderdaad het is een speciaal volk.
Een klein deel ervan is erg nationalistisch, en ook deze groep is onderling sterk verdeeld.

De wet- en regelgevinggeving is gewoon de Franse, alleen men springt er wat luchtiger mee om.

De administratieve handelingen bij aankoop zijn ongeveer zoals boven omschreven.
Ik meen dat de termijn waarbij men de overschrijving bij de prefectuur moet bevestigen 2 weken is, en er moet een recent keuringsbewijs aanwezig zijn.
Legaal is het denk ik niet, maar kopen, de juiste administratieve handelingen, het voertuig verzekeren met de bijbehorende groene kaart en het verzekeringsvignet en snel naar Nederland. Dat zou kunnen lukken.
Krijg je brokken onderweg kun je in de problemen komen.

Lex
forbert 90-200Tdi

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tja, dan nog verder OT: en wat er dan nog overblijft bestaat ook al
> uit het oude Engelse (Normandische) en Franse
> gebied.
> Marc

Hohoho,

het ware beter Engeland te typeren als Normandisch gebied, de Angel-Saksen kregen klop in 1066. Ene William, aldaar welbekend.
Marc-my-Words

Kijk dat verklaart direct de immer aanwezige animositeit tussen het vaste land en dat grote eiland.

Maar goed, na de verovering door die ene Guillaume was er toch lang een Normandisch-Engelse overheersing in een groot deel van wat we nu Frankrijk noemen, pas later ontstaat er een Frank-rijk, en pas ten tijde van de laatste Lodewijken krijgt Frankrijk ± zijn huidige vorm.
O ja, die Engelse overheersers hebben ook op de thuismarkt aardig huisgehouden en daarmee voeding gegeven aan de nog steeds aanwezige Schotse, Wales-se en Ierse nationalistische sentimenten.

Bedenk overigens ook dat wij hier in de Nederlanden ook nog maar kort een Koninkrijk zijn en daarvoor lang een speelbal waren van vreemde en interne krachten.

Marc
forbert 90-200Tdi

You are overlooking the Cornish, my dear fellowe, small, yet forcefull

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2013 18:59 door forbert 90-200Tdi.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Heren heren, leuk al die "historische" feitjes maar wat ik vroeg ging daar dus niet over.

Ik heb een motor gekregen en die staat op Corsica bij vrienden op Frans kenteken. Nu ga ik samen met mijn vrouw die volgende week ophalen, met het vliegtuig heen en dan op het gemak terug via de Alpen en Duitsland.

Nu heb ik hier in NL bij een paar verzekeringmaatschappijen de motor proberen te verzekeren op chassisnummer maar dit doen ze niet (Wiggers ook niet ). Ze geven allemaal aan dat ik het beste in Corsica een exportkenteken moet aanschaffen, je bent dan automatisch verzekerd voor de terug reis volgens hen.

De vraag is dan ook, waar moet ik zijn op Corsica voor zo'n exportkenteken? Hier in NL heet het GWK of RDW maar hoe heet het daar????

Groeten neef Henk

Lex van de Poll

[www.carte-grise.org]

Op bovenstaande site staat alles omschreven.

Een exportkenteken bestaat niet meer in Frankrijk.
Met invoering van het nieuwe kentekensysteem is dat afgeschaft.

Er zijn bedrijfjes die tijdelijke kentekens afgeven om een voertuig door Europa te rijden.
Het bedrijfje in beeld bevond zich aan de grens met Duitsland, ik dacht in de buurt van Gronau.
Beperkt geldig en altijd in combinatie met een verzekering.
Tenminste dat heb ik begrepen toen een dergelijk probleem in een Ned TV programma werd behandeld.
De ANWB moet je toch kunnen informeren.

Waar op Corsica staat de motor?

Ik wens je succes,

Lex
Lex van de Poll

Even een aanvulling.

Ik heb het stukje op de site even gelezen, je mag gewoon, na de administratieve handelingen, met het bestaande kenteken naar Nederland rijden.
Daar heb je een maand de tijd voor.

Kun je met de vorige eigenaar samen de papieren invullen, je moet een verzekering afsluiten en rijden maar.

Verzekeren zal even moeilijk zijn, maar er zijn bedrijfjes die dat doen.
Ik zou dat al in Nederland proberen te regelen aangenomen dat je de gegevens hebt.
Even een copie van de carte grise laten mailen.

Nogmaals, succes.

Lex
forbert 90-200Tdi

neef Henk Schreef:
> Heren heren, leuk al die "historische" feitjes
> maar wat ik vroeg ging daar dus niet over.
>
> Groeten neef Henk

Sorry Henk, je hebt helemaal gelijk, je m'excuse, werd wat meegevoerd.
Succes met het halen. Kan ie zonder wielen niet achterin de Laro?
richard78

Bericht door richard78 »

Vo[lgends mij pastie anders wel in je 101! Anders is er vast iemand met een (motor)aanhanger in de buurt. Er Ben er vast wel eentje in je dorpje
btw het aanbod voor prikkerstransport staat nog steeds hoor

Veel plezier gewenst volgende week! en succes met regelen.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0745c77312528522f6f5a386c2893096', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16680562, 600, 600, 'Loading image ...', false);

richard78 Schreef:
> Vo[lgends mij pastie anders wel in je 101! Anders
> is er vast iemand met een (motor)aanhanger in de
> buurt. Er Ben er vast wel eentje in je dorpje
> btw het aanbod voor prikkerstransport staat nog
> steeds hoor
>
> Veel plezier gewenst volgende week! en succes met
> regelen.

Ik weet dat aanhangertje wel te vinden hoor, die heb ik al eens naar Spanje en terug achter de auto gehad.

Maar ik ga dit weekend eerst mijn eigen prikkerstransportje doen van South Wales naar NWhout.

Ook een motortje halen, maar dan niet met een chassisnummertje en ik ga er ook niet mee terug rijden, hij gaat gewoon in de achterklep van de RRS.
Hendrik "Blue-Box"

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Volgens mij had ik de kenteken afhandeling al beschreven.
daarna gewoon de motor bij een Franse maatschap verzekeren of dit regelen met de oude eigenaar.

Mijn Franse verzekering verzekert ook Nederlandse export kentekens dus..........

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3898449f4e851a301e8d0dd83d48fe1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16680838, 600, 600, 'Loading image ...', false);
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Dank iedereen voor de informatie! Het is mij nu duidelijk dat ik gewoon een Franse verzekering kan afsluiten. De papieren van de motor heb ik al in bezit dus dat is al geregeld, nu nog een verzekering

Groeten neef Henk
neef Henk

Bericht door neef Henk »

richard78 Schreef:
> Vo[lgends mij pastie anders wel in je 101! Anders
> is er vast iemand met een (motor)aanhanger in de
> buurt. Er Ben er vast wel eentje in je dorpje
> btw het aanbod voor prikkerstransport staat nog
> steeds hoor
>
> Veel plezier gewenst volgende week! en succes met
> regelen.

Wanneer ga jij ook al weer naar Corsica?

Gr. neef Henk
Marc-my-Words

Neef Henk,

Er zijn ook verzekeraars die op chassisnr/motornr willen verzekeren (m.n. als het gaat om zulke import-gevallen), dit zijn misschien niet de allergoedkoopste verzekeringen maar zie dan die "opcenten" als premie voor de ongewone situatie.
Een Franse verzekering kan ook maar .... soms is het wel een heel gedoe.
Met beide heb ik ervaring, ik had een tijdje een auto alhier onder mijn hoede - een oorspronkelijk NL auto die langere tijd op een Frans kenteken in Frankrijk had rondgereden, en daar ook verzekerd was <de auto was geheel conform de werkelijkheid in eigendom van een niet NL-ingezetene> toen de auto weer terug naar zijn oude NL-kenteken moest heb ik 'm hier kunnen verzekeren op chassisnr (en Frans-kenteken), en dus nadat het NL-kenteken was afgegeven was de auto direct aansluitend verder verzekerd (en dat bleek heel handig want er ging iets mis met het afgeven van het kenteken (juist omdat het een ex-NL-auto was).
De oorspronkelijke Franse verzekering was overigens lastiger omdat men daar een tegenrekening en automatische betaling verlangde na de eerste voorlopige premie-betaling (de auto had nl langere tijd stil gestaan zonder verzekering etc.), dus werd na de eerste maand deze verzekering automatisch beëindigd (en daarmee was deze verzekering relatief duur) -- bij de overgang naar een NL-kenteken was de Franse verzekering al helemaal lastig geworden.

Marc
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Wat moet jij met een export kenteken????

Je moet toch een import kenteken hebben.

Heb je al op google gezocht naar: motor buitenlands kenteken verzekeren daar staan er een aantal die het wel doen.
Die verzekeren je auto / motor met een buitenlands kenteken dat jij naar Nederland haalt.
Frans Bonnes

Wat moet jij met een EXport kenteken, jij moet toch een IMport kenteken hebben ??

Als je op google zoekt naar motor buitenlands kenteken verzekeren kan je er een paar vinden die het wel doen.
Frans Bonnes

Bij google staan er een aantal die het wel doen, zoeken op motor buitenlands kenteken verzekeren

Want wat moet jij met een Export kenteken, jij moet toch een Import kenteken hebben????
Frans Bonnes

Bij google staan er een aantal die het wel doen, zoeken op motor buitenlands kenteken verzekeren

Want wat moet jij met een Export kenteken, jij moet toch een Import kenteken hebben????
Frans Bonnes

Frans Bonnes

Jeetje Frans, je valt in herhalingen???
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Kan het zo zijn dat door de warmte, zijn vingers aan de muis bleven kleven. Jup nie mee moeie nie. gr. Juppe.
Plaats reactie