zuiger veren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sytse 90

zuiger veren

Bericht door sytse 90 »

Goede morgen, ik heb over de kosten van het inbouwen van een tdi gedacht maar ik denk dat het toch te duur gaat worden. Dus ik heb besloten dat ik de 2.5na diesel ga opknappen alleen kan ik er niet uit komen welke zuigerveren ik moet hebben want er zijn van gkn en van hepworth heeft iemand een idee welke ik moet kiezen?
En zal ik dan voor overmaats zuigerveren gaan want ik heb gehoord dat je deze kan inkorten als deze te weinig speling hebben.

Gr,Sytse
dirk ambu

Re: zuiger veren

Bericht door dirk ambu »

dat is lastig te zeggen
je moet eerst weten hoe de staat van de cilinders is
overigs is mijn ervaring dat een goed draait blok kopen goed koper is
ik was voor het honen 4 nieuwe zuigers met zuigenveren en het vlakken van de kop en slijpen van de kleppen 900 euro kwijt
vervolgens alle lagerschalen en pakkingen plus rollers en nog wat los spul loopt het aardig op
vervolgens de diesel pomp laten reviseren a 500 euro dus alles bij elkaar toch al snel aan de 2000 euro voor een 2,5 na maar hij loopt wel goed
en ziet er weer netjes uit


maar als ik het had geweten dan had ik er een ander blok in gehangen

het probleem is vaak wat doe je wel en wat doe je niet
voor je het weet heb je alles onder handen genomen

inkorte van zuigerveren heb ik nog nooit van gehoord het zal vast kunnen maar niet met een knip tang
als de zuigers nog goed zijn en de cilinders ook dan standaard monteren zou ik zeggen want als de zuigen veren overmaat moeten dan vrees ik dat de zuigers ook teveel ruimte hebben



groet dirk ambu
laro

Re: zuiger veren

Bericht door laro »

Hoi,koop een goeddraaiend 200tdi blok en gooi daar de turbo vanaf, dan heb je tenminste een probleemloos moderner blok;
sytse 90

Re: zuiger veren

Bericht door sytse 90 »

Ik zou het liefste wel een tdi blok kopen maar ik denk dat dat niet haalbaar is omdat ik geen motor takel heb en omdat de tdi voor mij een best duur blok is om te kopen.

Gr,Sytse
Marijn & Simba

Re: zuiger veren

Bericht door Marijn & Simba »

Sytse,

Wat is er mis met de 2.5NA?

Als je wat carterdruk hebt, is doorgaans kwestie van zuigerveren vervangen en klaar.
Voor overmaat honen kun je beter een bedrijf inhuren, maar voor schoonmaken van de cilinders zijn ook van die slijpstenen te koop voor in de boormachine.
Een keer doorhalen, zodat de roetrand (stootrand bovenin de cilinder weg is) is meestal wel genoeg. Ik zou niet zomaar overmaat zuigerveren gebruiken.
Een 2.5NA reviseren kan je doorgaans prima zelf, en met het vervangen van lagerschalen, nieuwe zuigerveren, motordichtingen en klepsteelrubbers ben je nog geeneens zoveel tijd kwijt.
Als je koppakking niet stuk is geweest, hoef je de kop niet te vlakken. Anders zou dat de enige kostenpost zijn.
Tja, onderdelen zijn soms wat duurder... maar je hoeft de motor niet per se te demonteren.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6c91510392eac6d84f58a2c83afb00aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 16680544, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: zuiger veren

Bericht door Wim Janssen »

Je kunt geen overmaat zuigerveren monteren. Overmaat zuigerveren horen bij eenzelfde overmaat zuiger en overmaat boring. En bij het monteren van nieuwe zuigerveren, dus ook in de standaard maat, moeten de cilinders altijd gehoond worden met de slijpstenen die Marijn noemt. Door het honen wordt de cilinderwand iets opgeruwd zodat zuigerveren en cilinderwand netje op elkaar in kunnen lopen. Als je dit honen nooit gedaan hebt kun je het beter even door een revisiebedrijf laten doen. Het is belangrijk dat het gelijkmatig en in een bepaald diagonaal patroon gebeurd.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Plaats reactie