2.5TD injectiepomp
2.5TD injectiepomp
Beste landrover fans,
ik heb een landrover series met een 2.5 TD blok er in.
nu krijg ik geen brandstof bij mijn verstuivers.
ik heb geen idee hoe dit kan meerdere manieren geprobeerd om er iets uit te krijgen.
Het gaat om een Lucas CAV DPA pomp.
elektrische klep : werkt
gashendel : werkt
stagionar hendel : werkt
heeft iemand een idee hoe dit kan worden opgelost?
Vriendelijke groet,
Floris Roelfzema
ik heb een landrover series met een 2.5 TD blok er in.
nu krijg ik geen brandstof bij mijn verstuivers.
ik heb geen idee hoe dit kan meerdere manieren geprobeerd om er iets uit te krijgen.
Het gaat om een Lucas CAV DPA pomp.
elektrische klep : werkt
gashendel : werkt
stagionar hendel : werkt
heeft iemand een idee hoe dit kan worden opgelost?
Vriendelijke groet,
Floris Roelfzema
Re: 2.5TD injectiepomp
Beste Floris,
Vertel eens wat meer, krijg je brandstof in je pomp en wat heb je allemaal al geprobeerd?
Kan heel veel zijn.
Vertel eens wat meer, krijg je brandstof in je pomp en wat heb je allemaal al geprobeerd?
Kan heel veel zijn.
Re: 2.5TD injectiepomp
Beste,
ik heb meerder leidingen gecontroleerd of ze goed door stromen niet verstopt zijn.
nieuw brandstoffilter er op
dieseltank schoon gemaakt.
en ontlucht.
groeten,
Floris
ik heb meerder leidingen gecontroleerd of ze goed door stromen niet verstopt zijn.
nieuw brandstoffilter er op
dieseltank schoon gemaakt.
en ontlucht.
groeten,
Floris
Re: 2.5TD injectiepomp
Als je het ontluchtingschroefje op je pomp open heb, komt er dan diesel uit als je de handpomp op je blok gebruikt?
Heb je al eens getracht te starten zonder de gloeipluggen?
Komt er diesel uit je inspuitleidingen als je ze een slagje los maakt?
Heb je het filter van je pomp gecontroleerd?
Heb je al eens getracht te starten zonder de gloeipluggen?
Komt er diesel uit je inspuitleidingen als je ze een slagje los maakt?
Heb je het filter van je pomp gecontroleerd?
Re: 2.5TD injectiepomp
Ik heb al deze dingen al geprobeerd.
Er komt alleen geen brandstof bij de verstuivers.
Gr. Floris
Er komt alleen geen brandstof bij de verstuivers.
Gr. Floris
Re: 2.5TD injectiepomp
hoi floris
boven op de cav pomp zit een boutje voor het ontluchten als je dat open zet en de handpomp bedient komt daar dan diesel ? zo ja
leidngen los van de verstuivers heb je daar brandstof ? zo ja
dan is er iets met de verstuivers
voor de rest lijkt alles te werken ?
draait de pomp wel ? mischien een gekke vraag maar je weet het nooit
groet dirk ambu
boven op de cav pomp zit een boutje voor het ontluchten als je dat open zet en de handpomp bedient komt daar dan diesel ? zo ja
leidngen los van de verstuivers heb je daar brandstof ? zo ja
dan is er iets met de verstuivers
voor de rest lijkt alles te werken ?
draait de pomp wel ? mischien een gekke vraag maar je weet het nooit
groet dirk ambu
Re: 2.5TD injectiepomp
Dirk,
Ik krijg geen brandstof in de leidingen die naar de verstuivers toe lopen.
De rest lijkt te werken.
Gr. Floris
Ik krijg geen brandstof in de leidingen die naar de verstuivers toe lopen.
De rest lijkt te werken.
Gr. Floris
Re: 2.5TD injectiepomp
maar zijn ze los van de verstuivers ?
en heb je genoeg brandstof in de pomp ?
en draait de pomp ?
hoe testje met de start motor of met de hand ?
en als je met de start motor test met het boutje op de pomp open loopt hij dan over ?
het zijn best wat vragen maar vanaf een afstand is het wat lastig maar we proberen je te helpen
groet dirk ambu
en heb je genoeg brandstof in de pomp ?
en draait de pomp ?
hoe testje met de start motor of met de hand ?
en als je met de start motor test met het boutje op de pomp open loopt hij dan over ?
het zijn best wat vragen maar vanaf een afstand is het wat lastig maar we proberen je te helpen
groet dirk ambu
Re: 2.5TD injectiepomp
o ja en nog een vraag heeft de motor wel gelopen in deze wagen ? of heb je hem net ingebouwd ?
Re: 2.5TD injectiepomp
floris
ik wil je wel helpen maar zonder antwoordt op de vragen komen we er niet
is het een serie van het Nederlandse leger geweest ?
met vriendelijke groet
dirk ambu
land rover 109 serie 3 ambulance 1980 2,5 na en in opbouw defender 110 5 deurs 1986
[www.defender.mijnalbums.nl]
ik wil je wel helpen maar zonder antwoordt op de vragen komen we er niet
is het een serie van het Nederlandse leger geweest ?
met vriendelijke groet
dirk ambu
land rover 109 serie 3 ambulance 1980 2,5 na en in opbouw defender 110 5 deurs 1986
[www.defender.mijnalbums.nl]
Re: 2.5TD injectiepomp
Hij is niet van Nederlandse leger geweest.
Het is een series 88
Er zit een 2,5td motor in.
Gr. Floris
Het is een series 88
Er zit een 2,5td motor in.
Gr. Floris
Re: 2.5TD injectiepomp
nou floris succes
ik heb me best gedaan om je te helpen maar volgens mij heb je liever dat hij stil staat
groet dirk ambu
ik heb me best gedaan om je te helpen maar volgens mij heb je liever dat hij stil staat
groet dirk ambu
Re: 2.5TD injectiepomp
Dirk,
volgens mij geef ik wel antwoord op je vragen.
ik heb liever dat hij rijd.
gr.
floris
volgens mij geef ik wel antwoord op je vragen.
ik heb liever dat hij rijd.
gr.
floris
Re: 2.5TD injectiepomp
Beste Floris,
Als je nu een vraag hebt zoals nu, is het gewoon handig om alle info die je tot nu toe gegeven heb in een bericht te zetten, dan kunnen mensen ook gericht antwoord geven.
Er zitten op dit forum heel veel mensen die van alles over diesel motoren weten, alhoewel de 2,5 TD niet de populairste motor is.
Maar het antwoord heb je zelf al een beetje gegeven, al is dat niet het eerst waar je aan denkt.
Je geeft aan dat de diesel wel de pomp in gaat, maar niet bij de verstuiverleidingen eruit komt.
Ik neem aan dat je het ook geprobeerd heb met de leidingen los van de pomp en met de startmotor.
Je geeft ook aan dat de solenoid werkt, dus dan gaat de diesel ook verder de pomp in, je geeft aan dat er diesel uit je ontluchtingsgat komt.
je heb de filters in je pomp gecontroleerd.
Dan blijft het toch ergens in je pomp hangen en kan er wellicht wat met de pomp mis zijn.
Nou zijn dieselinspuitpompen niet het makkelijkst om wat zelf aan te doen, dus ik zou als ik jou was nog alles eens checken en anders naar een specialist gaan.
Als je nu een vraag hebt zoals nu, is het gewoon handig om alle info die je tot nu toe gegeven heb in een bericht te zetten, dan kunnen mensen ook gericht antwoord geven.
Er zitten op dit forum heel veel mensen die van alles over diesel motoren weten, alhoewel de 2,5 TD niet de populairste motor is.
Maar het antwoord heb je zelf al een beetje gegeven, al is dat niet het eerst waar je aan denkt.
Je geeft aan dat de diesel wel de pomp in gaat, maar niet bij de verstuiverleidingen eruit komt.
Ik neem aan dat je het ook geprobeerd heb met de leidingen los van de pomp en met de startmotor.
Je geeft ook aan dat de solenoid werkt, dus dan gaat de diesel ook verder de pomp in, je geeft aan dat er diesel uit je ontluchtingsgat komt.
je heb de filters in je pomp gecontroleerd.
Dan blijft het toch ergens in je pomp hangen en kan er wellicht wat met de pomp mis zijn.
Nou zijn dieselinspuitpompen niet het makkelijkst om wat zelf aan te doen, dus ik zou als ik jou was nog alles eens checken en anders naar een specialist gaan.
Re: 2.5TD injectiepomp
Beste,
oke ik zal de volgende keer alles in 1 bericht te zetten.
de diesel komt bij de injectiepomp hier gaat het niet uit richting de verstuivers,
ik heb ook geprobeerd met de startmotor inderdaad waren de leidingen los van de pomp,
de solenoid werkt inderdaad de diesel komt bij het ontluchtingsboutje er uit.
ook heb ik de filters in de pomp gecontroleerd.
ik zal nog 1 keer alles nalopen als het dan niet werkt dan zal ik naar een specialist gaan.
ik houd jullie op de hoogte.
gr.
Floris
oke ik zal de volgende keer alles in 1 bericht te zetten.
de diesel komt bij de injectiepomp hier gaat het niet uit richting de verstuivers,
ik heb ook geprobeerd met de startmotor inderdaad waren de leidingen los van de pomp,
de solenoid werkt inderdaad de diesel komt bij het ontluchtingsboutje er uit.
ook heb ik de filters in de pomp gecontroleerd.
ik zal nog 1 keer alles nalopen als het dan niet werkt dan zal ik naar een specialist gaan.
ik houd jullie op de hoogte.
gr.
Floris
Re: 2.5TD injectiepomp
Mischien kan ik nog een beetje meer info geven aangezien ik bij de desbetreffende dieselpomp geweest ben afgelopen week.
- Diesel tank zit vol
- Dieselfilter op het schutbord is ontlucht en komen geen belletjes meer met de diesel mee.
- Ontluchtingsboutje bovenop de injectiepomp los gehad en die pist ook een mooi straaltje diesel als je handmatig pompt.
- Stop solenoid is eruitgeweest en we hebben geconstateerd dat deze werkt.
- Leidingen bij de verstuivers zijn een paar slagen losgedraaid en we hebben geprobeerd de auto door te starten op de startmotor voor een seconde of 25-30. Hierbij komt er geen diesel uit de vier leidingen die richting de verstuivers gaat. gas geven of niet heeft hierbij geen invloed.
Wat is er aan vooraf gegaan: De dieselpomp is ter plekke aan het blok gereviseerd door een 'kundig' persoon. (de spatborden liggen er nog af dus je kan er nu makkelijk bij)
De reviseur heeft toen ter plekke de dieselpomp geprobeerd en die spoot de diesel met volle kracht uit de vier leidingen richting verstuivers.
2 week later is de pomp wederom nog een keer ontlucht en is er gepoogd de auto te starten waarbij er dus geen diesel meer uit de leidingen kwam.
Bij het inspecteren van de pomp viel het ons op dat de stationair hendel verkeerd teruggeplaatst is toen het bovenkapje terug gezet is want hier zat totaal geen beweging op.
Zelf hebben we het bovenkamertje van de injectiepomp losgehaald en voorzichtig een stukje opgetild om de stationair hendel weer goed te plaatsen en hierna de bovenkamer weer terug te plaatsen.
Helaas nog steeds geen diesel.
Waar we zelf aan denken:
- de gashandel is verkeerd weer gemonteerd net zoals de stationair schroef. ( Al zou je dan verwachten dat er nu op zijn minst een klein straaltje diesel uit zou moeten komen)
- de plunjers in de pomp zitten weer vast.
Aan de timing van de pomp is niets veranderd aangezien deze dus op de plaats is gereviseerd en omdat de monteur er wel een straal diesel uit kreeg lijken vastzittende plunjers het meest voor de hand liggend.
helaas is de betreffende monteur en het complete personeelsbestand van het betreffende bedrijf de komende 4 weken op vakantie, dus alle hulp en insights zijn welkom!
ps: eventueel hebben we toegang tot een zelfde injectiepomp die een paar weken geleden werkend van een ander blok is afgekomen. Is het evt. mogelijk om pompen om te wisselen zonder de timing te verprutsen? van het afstellen van diesels hebben we namelijk helaas geen verstand.
groet, Wouter
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('12b3f3045c03e71684087eb8f6e88849', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16671631, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
- Diesel tank zit vol
- Dieselfilter op het schutbord is ontlucht en komen geen belletjes meer met de diesel mee.
- Ontluchtingsboutje bovenop de injectiepomp los gehad en die pist ook een mooi straaltje diesel als je handmatig pompt.
- Stop solenoid is eruitgeweest en we hebben geconstateerd dat deze werkt.
- Leidingen bij de verstuivers zijn een paar slagen losgedraaid en we hebben geprobeerd de auto door te starten op de startmotor voor een seconde of 25-30. Hierbij komt er geen diesel uit de vier leidingen die richting de verstuivers gaat. gas geven of niet heeft hierbij geen invloed.
Wat is er aan vooraf gegaan: De dieselpomp is ter plekke aan het blok gereviseerd door een 'kundig' persoon. (de spatborden liggen er nog af dus je kan er nu makkelijk bij)
De reviseur heeft toen ter plekke de dieselpomp geprobeerd en die spoot de diesel met volle kracht uit de vier leidingen richting verstuivers.
2 week later is de pomp wederom nog een keer ontlucht en is er gepoogd de auto te starten waarbij er dus geen diesel meer uit de leidingen kwam.
Bij het inspecteren van de pomp viel het ons op dat de stationair hendel verkeerd teruggeplaatst is toen het bovenkapje terug gezet is want hier zat totaal geen beweging op.
Zelf hebben we het bovenkamertje van de injectiepomp losgehaald en voorzichtig een stukje opgetild om de stationair hendel weer goed te plaatsen en hierna de bovenkamer weer terug te plaatsen.
Helaas nog steeds geen diesel.
Waar we zelf aan denken:
- de gashandel is verkeerd weer gemonteerd net zoals de stationair schroef. ( Al zou je dan verwachten dat er nu op zijn minst een klein straaltje diesel uit zou moeten komen)
- de plunjers in de pomp zitten weer vast.
Aan de timing van de pomp is niets veranderd aangezien deze dus op de plaats is gereviseerd en omdat de monteur er wel een straal diesel uit kreeg lijken vastzittende plunjers het meest voor de hand liggend.
helaas is de betreffende monteur en het complete personeelsbestand van het betreffende bedrijf de komende 4 weken op vakantie, dus alle hulp en insights zijn welkom!
ps: eventueel hebben we toegang tot een zelfde injectiepomp die een paar weken geleden werkend van een ander blok is afgekomen. Is het evt. mogelijk om pompen om te wisselen zonder de timing te verprutsen? van het afstellen van diesels hebben we namelijk helaas geen verstand.
groet, Wouter
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('12b3f3045c03e71684087eb8f6e88849', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16671631, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Re: 2.5TD injectiepomp
Laatste stand van zaken is dat hij een elektrische brandstofpomp te leen heeft gekregen om de manuele pomp op het blok te omzeilen om zodoende een beetje meer brandstofdruk op de ingang van de dieselpomp te zetten in de hoop dat hetgeen dat vast zit toch besluit weer mee te gaan werken.
Gisteravond laat hebben ze een poging gewaagd en na het aanbrengen van meer brandstofdruk hoorden ze een tikje in de pomp waarna er diesel uit de verstuiverleidingen kwam. Dit lijkt dus inderdaad geholpen te hebben.
Hierna waren hun startacu's helaas leeg dus ze gaan vandaag opnieuw proberen om het blok definitief aan de loop te krijgen.
Mvg, Wouter
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('894ce685b6baeb70223c51619f091fac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16676842, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Gisteravond laat hebben ze een poging gewaagd en na het aanbrengen van meer brandstofdruk hoorden ze een tikje in de pomp waarna er diesel uit de verstuiverleidingen kwam. Dit lijkt dus inderdaad geholpen te hebben.
Hierna waren hun startacu's helaas leeg dus ze gaan vandaag opnieuw proberen om het blok definitief aan de loop te krijgen.
Mvg, Wouter
Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('894ce685b6baeb70223c51619f091fac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16676842, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr