Aandrijvingsprobleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lycourgos1974@gmail.com

Aandrijvingsprobleem

Bericht door Lycourgos1974@gmail.com »

Mijn Range Rover classic heeft een probleem.

Bij het wegrijden op een parkeerplaats wilde ik, na het in 'Drive' zetten van de automaat wegrijden, echter de Range Rover reed niet meer. Ook de achteruit deed het niet meer, noch de '1', '2' en '3'.
Hij stond erg warm ivm een klus waarbij er wel wat trekkracht was gebruikt, maar niet extreem (aanhanger van 6 meter lang met zeer lichte belading).

Olie in de versnellingsbak zat, geen lekkage waar dan ook. Eenmaal terug in een parkeervak geduwd (lekker karwei bij 25+ graden met een auto van bijna 2.000 kilo) alles tot rust laten komen en afkoelen.

Na een paar uur terug gestart, echter nog steeds geen aandrijving. Echter met de sper in hoge giering wel, zowel voor- als achteruit.
In de normale stand geeft hij van 'Drive' in 'Park' stand een geluid alsof er tandwielen over een soort as gaan, alsof de aandrijfas verrot zou zijn.
Opvallend was wel in normale stand dat hij naar links geheel vrij stuurt, echter naar rechts tegen een soort 'blokkade' aankomt. Dit had hij in de sper in hoge giering niet.

Wat kan dit zijn? De tussenbak? De versnellingsbak zelf? Een aandrijfas? Als dit het zou zijn, wat kost dit om te (laten) vervangen?

Ik hoor graag jullie advies!
Geert LW79

Re: Aandrijvingsprobleem

Bericht door Geert LW79 »

Als hij in diflock wel rijdt dan zit het probleem waarschijnlijk in een van je assen.
Ik zou de diflock utschakelen, de automaat in drive en de boel startionair laten draaien. dan onder de auto kijken (niet eronder kruipen) om te zien of en welke aandrijfas draait.
draait de voorste dan heb je een probleem in je vooras(steekas, homokineet of differentieel), draait de achterste dan zit het probleem in de achteras (steekas of differentieel).
Dit alles zonder handrem dus mischien even wat blokjes voor en achter de wielen.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5cbb15f94e9fcdd490ebec51cb6e87ad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16656323, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Leendert

Bericht door Leendert »

Lijkt mij een steekas kapot.
Zonder diflock blijft de auto staan met de automaat in D, met diflock rijd hij wel.
Even controleren met iemand er bij.
Zet de automaat in D zonder diflock auto op de voetrem (eventueel handrem ook los) en onder de auto kijken of er een aandrijfas draait.
Is dit het geval, dan is er iets aan de hand aan de kant waarvan de aandrijfas draait.

Was ik weer te laat, maar wel met de zelfde gedachte

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/07/2013 21:08 door Leendert.
robbert

Bericht door robbert »

Als die ook niet meer kan sturen naar een bepaalde kant, is mijn ervaring een homokineet
Lycourgos1974@gmail.com

Kijk! Dankjewel voor jullie reacties!

Nog speciale apparatuur of gereedschap nodig om dit te vervangen? Of kan ik dit terplekke doen?

Groeten,

Dave
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

homokineet set is dacht ik 45,- meteen al je keringen vervangen en rijden. Kan gewoon op de stoep als je een goeie lek bak hebt. Goed opkrikken zodat je as niet leeg loopt.
Arthur Verhalle

Bericht door Arthur Verhalle »

Steekassen achter is een rechttoe-rechtaan klusje. Wel gelijk ook de meenemers vervangen en niet de pakkingen vergeten!

Arthur
Lycourgos1974@gmail.com

Weet iemand de maat van de 2 moeren die de steekas op z'n plek houden? Met wat krijg ik die los? Op youtube zie ik een soort grote 'dop' die met een ratel bediend kan worden.
robbert

Bericht door robbert »

52mm. Daar zijn pijpsleutels voor te koop, en anders met een hamer en bijtel is ook niet onmogelijk.

Ps tussen de moeren zit nog een borgplaatje die moet je eerst los slaan van de voorste moer.
Thimo

Bericht door Thimo »

De pijpsleutel of dop zijn helaas niet in de reguliere handel te koop.
Wel bij laro gerelateerde bedrijven en deze weten natuurlijk de prijs ( kost in UK iets van 16 pond voor de dop ).

Mvg Thimo.

PS als iemand deze dop te koop heeft of weet voor een normaal bedrag stuur mij even een PB.
Arthur Verhalle

Bericht door Arthur Verhalle »

Die twee grote moeren houden niet de steekas op zijn plek, hiermee wordt de naaf op de lagers gehouden...... Voor het loshalen van de steekas maak je de kleine boutjes rondom de meenemer los en trek je, met meenemer en al, de hele as eruit. Tenminste, aan de achteras zit het zo (even snel uit mijn hoofd, voor de vooras moet ik in de manuals kijken)

Arthur
robbert

Bericht door robbert »

Ik weet niet waar je vandaan komt, maat budget parts heeft de pijpsleutel idd op de plank staan.
En een fatsoenlijke gereedschappen winkel heeft de grote maten ook wel, of ze kunnen het bestellen.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Beter opletten.
Zijn bij elke landroveronderdelenleverancier te koop.
o.a ook bij landro

Er zitten soms wel grote prijs- en kwaliteitsverschillen tussen.
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Bij Brezan lezen ze eerst 3 catalogi door en verklaren je dan voor gek in de trant van: "dit soort vrachtwagen maten kunnen nooit op een auto zitten" bij Landro gewoon bestellen voor weinig en geen gezeik ;-)
Plaats reactie