200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik

200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Erik »

Hoi,

Mijn 200Tdi motor uit 110 '84 is soort van overleden (denk ik)
Hij start nog wel en loopt ook nog wel. maar schud en klinkt zielig en ik kan er niet mee rijden.
Wanneer ik de oliedop eraf haal hoef ik niets eens mijn hand erop te leggen om te zien dat er mooie plofjes uit komen.
Uit het spruitstuk lekt wat olie....


Wat is nu voordeliger, blok eruit, helemaal openmaken en de ringen vervangen,
of gewoon een ander blok plaatsen?

heeft iemand een indicatie wat ik aan extra (lees special) gereedschap nodig heb om een reparatie uit te voeren?
het is zomer, en heb wat tijd...

Ik heb berekend dat het voor mij geen optie is om een benzine motor te plaatsen die onzuiniger is dan de 200tdi.
Ik rij ongeveer 12000 kilometer per jaar (vakanties) met de laro. het prijsverschil tussen diesel en benzine is dan net te klein om een benzine blok zinvol te maken...
dus conversie is niet aan de orde....

bij het advies om hem te vervangen voor 'nieuw' 200tdi;

Heeft iemand er nog eentje in liggen, die het wel doet?

Groet en bedankt alvast!

Erik.
Erik

PS: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Erik »

PS: ik heb al contact gehad met Ron.B hij heeft er eentje liggen die ik zo kan ophalen.
Maar ik ben toch benieuwd of reparatie zinvol is.(of uitvoerbaar)
Mijn budget is wat krap dus bekijk toch graag alle kanten van het verhaal.

E.
Bart van Dessel

Re: PS: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Bart van Dessel »

Persoonlijk zou ik eerst compressie test doen, kijken welke cylinder minder compressie heeft, misschien is het gewoon een koppakking die ergens flink doorgeslagen is. Ik heb er de laatste maanden flink wat gered, zelfs eentje waar een uitlaatklep in de zuiger was gedrukt. Je kunt wel een ander blok kopen maar ze zijn allemaal minimaal 20 jaar oud en vaak koop je de ellende van een ander. Hoe zit het met je distributie en het kleppen stellen? Heb je dit gelezen? [landrover.startpagina.nl]

Gr, Bart
Erik

Re: PS: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Erik »

Hoi Bart,

mooie draad, ik hoop dat het bij mij ook zo is....

ik was een rustig ommetje aan het maken over een dijk langs de Maas.
Op een gegeven moment zag ik dat er meer zwarte rook dan normal uit mijn uitlaat kwam (Spiegel) vooral bij het versnellen/optrekken.
7 km later, opweg naar huis de A2 op. En daar ging het mis. Nog geen 100 meter na de afrit voelde ik dat hij begon weg te zakken. dat in combo met nog meer extra uitlaat rook(maar weet even niet meer welke kleur) wilde de berm in en drukte de koppeling in om te schakelen.
Begon de motor als een gek te loeien.
Ik dacht sh*t daar gaat m'n turbo!
Dus snel weer de koppeling los voor tegendruk en in z'n 4 nog 2km doorgesukkeld naar een tankstation waar ik hem af heb laten slaan op de parkeerplaats.
Daar bleek dat er olie uit het spruitstuk op de grond lekte.
Turbo slangen los gemaakt maar daar zat niet heel veel olie in.
vervolgens toch nog maar even gestart (turbo slangen los gehouden) en de oliedop eraf gehaald. daar zat dus heel veel druk op.
De boel weer vast gekoppeld en naar huis laten slepen door een vriend.

Iets andere symptonen dan die andere draad van David.

ps. motor was niet over verhit en zat nog vol met olie....

zou het zo simpel zijn als een gescheurde koppakking ????

ik zal hem komend weekeind open maken....
moet het los maken van kop ook in een special volgorde trouwens?

Gr.

Erik
Arthur Verhalle

Re: PS: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Arthur Verhalle »

Erik,

Losmaken, gewoon met enig beleid. Voor de juiste informatie is een workshopmanual wel aan te bevelen. De LandRover Tdi-blokken zijn goed te doen als het om zelf sleutelen gaat en onderdelen kosten niet de wereld. Als je een beetje handig bent, is het zeker de moeite waard even wat na te kijken voordat je gelijk een ander blok erin gaat takelen.

Goed gereedschap is het halve werk, dus zorg voor een paar goede ratels en doppen en een momentsleutel. Voor de vervanging van een koppakking zijn geen speciaalgereedschappen nodig.

Arthur
Bart van Dessel

Re: PS: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Bart van Dessel »

Je hebt een zgn "runaway diesel" gehad waarbij de motor gaat loeien, onbegrenst en gaat in feite lopen op z'n eigen smeerolie. Die olie wordt aangezogen door het vacuüm in het inlaatgedeelte. Kan allerlei oorzaken hebben, versleten zuigerveren, slechte turbo (oliekeerring kapot). Het losdraaien van de kopbouten gaat in omgekeerde volgorde als het vastzetten, staat genoeg info op WWW of in een WPH. Ik persoonlijk zou je eigen blok in orde maken, setje zuigerveren, drijfstanglagers, kopbouten, koppakking, motorpakkingset. Ook even je turbo laten checken door specialist, kop laten doen door revisiebedrijf.

Gr, Bart
Bart van Dessel

Re: PS: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Bart van Dessel »

Eric_1

Re: PS: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Eric_1 »

klinkt bij een 200Tdi toch echt naar koppaking. Bij 4 op de 5 is dat zeker het geval. Ik zou daar zeker de gok op nemen
defendertje90

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door defendertje90 »

Ik zeg ook koppakking. Bekend gevolg hiervan is dat ze olie naar buiten gaan lekken. Op 3 cilinders lopen kan er op duiden dat er olie of koelvloeistof op je zuiger staat op dat hij zoals al gezegd goed doorgeslagen is en geen compressie meer heeft.

Kop eraf en kijken binnen 1.5 tot 2 uur ligt die eraf. (uitlaat en inlaatspruitstuk los, verstuiverleidingen los, retour verstuivers los, verstuivers verwijderen, gloeistiften verwijderen, thermostaathuis eraf, kleppen deksel eraf, tuimel as loshalen (opletten dat je niks verliest, plaatjes (kleine ronde dingen), kopbouten los halen.
Als dat er allemaal af is kun je de kop verwijderen. Voordat je hem laat vlakken zoveel mogelijk de nippels en dergelijke verwijderen (kop kaal aanleveren)

Het is aan te raden om bij het vlakken ook meteen de kop af te laten persen.

Wat heb je nodig om alles weer te monteren

koppakking. (let op het aantal gaatjes) 0,1,2 of 3 heeft met de dikte te maken. Nu gaan er mensen roepen dat als je kop is gevlakt je een dikkere pakking moet pakken, is volkomen onzin je zuigers blijven namelijk op dezelfde afstand staan van je kop (je vlakt de kop niet het onderblok)
onderblok goed zuivermaken zodat alle achtergebleven resten en vuil eraf is
kopbouten
moment sluitel met losse gradenmeter (let erop dat niet alle bouten op het zelfde moment aangehaald moeten worden ivm diameter bouten)
koelvloeistof
oliefilter
olie
koelvloeistof

Dit alles is natuurlijk van toepassing moet blijken dat de pakking kapot is.
Mocht je het zelf niet aandurven en dicht genoeg bijwonen wil ik je wel meehelpen tegen een schappelijk prijs.
peter

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door peter »

defendertje90

het klopt wel dat je zuigers opdezelfde hoogte blijven
maar als je van je kop materiaal weghaalt gaat wel je eindcompressiedruk omhoog
want een kleinere ruimte heeft tot gevolg een hogere einddruk

ik weet niet of je dan meteen een dikkere koppakking moet monteren maar kan me eigen er wel iets bij voorstellen

ik lees het we of ik gelijk heb

mvg
defendertje90

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door defendertje90 »

je kop komt niet dichter bij de zuigers te staan dus en gebeurt totaal niks met de compressie (blijft gelijk) Zoals gezegd vlak je de kop en niet je onderblok. Enige wat een beperking is zijn je kleppen die het aantal keren (mm's) bepalen dat je een kop kunt vlakken.
Dus je compressie gaat niet omhoog aangezien je compressieruimte even groot blijft. Teken maar is uit op papier dan kom je er achter
defendertje90

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door defendertje90 »

--> mod_embed_images_loadimage('cf3c68d40275e4cd140e8c476e2666ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Fimg.php%3Fimage%3D3759_engine_vvlk.jpg', 'http://www.4x4fotos.nl/upload/img.php?image=3759_engine_vvlk.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Fimg.php%3Fimage%3D3759_engine_vvlk.jpg', '', 16654452, 600, 600, 'Loading image ...', false);

heb het even voor je uitgetekend.

Het rode is je onderblok
Geel is je kop
Oranje je koppakking
Blauw is het gedeelte dat weggehaald word bij het vlakken.

Zoals je ziet veranderd en niks aan je compressie omdat de ruimte even groot blijft
Als ik nu een bierviltje van 2mm dik op een glas leg of een bierviltje van 10mm wanneer is de inhoud van het glas dan het grootste?
Erik en José

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Erik en José »

Leesvoer

En

Nog meer leesvoer



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2013 20:57 door Erik en José.
defendertje90

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door defendertje90 »

Bevestigd mijn verhaal.
Kees

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Kees »

Alleen jammer dat je voor de illustratie geen landrover diesel gebruikt hebt.
Bij de 200 Tdi (en de 2.25D/B, 2.5 D/B, 200/300 Tdi) gaan zuiger 1 en 4 samen op en neer en 2 en 3 ook.
En niet zoals op de illustratie 1 en 3 samen en 2 en 4 samen op en neer gaan.

Gr. Kees.
defendertje90

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door defendertje90 »

nie zeuren je weet wat er bedoelt word al staan alle zuigers omhoog of omlaag maakt het voor de uitleg nog niks uit. Ga de vissen in je vijver is tellen
Bart van Dessel

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Bart van Dessel »

Klopt Roy, je brengt het alleen een beetje ......maar het maakt geen bal uit of het nou een LR motortje is of iets anders. Bytheway, het merendeel van de tdi's zijn uitgevoerd met een koppakking met 3 gaatjes, ik monteer trouwens altijd een pakking met 3 gaatjes, dan loop je geen risico. Doet Cito Eindhoven al jaren trouwens, die hebben alleen koppakkingen in huis met 3 gaatjes,

Gr Bart
defendertje90

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door defendertje90 »

tja sorry sommige mensen kan ik niet meer aardig tegen zijn die lopen op alle slakken zout te leggen. Dat ze is iets nuttigs gaan doen
erik

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door erik »

Beste allemaal.

Super voor de antwoorden, achtergronden, en het geven van hoop.
Ik ga er vrijdag mee aan de slag. En zal updates en fotos posten zodra z'n kop eraf is.
Okee dat klinkt wat naar. Maar ik bedoel het wel!

Gr. Erik
Erik

Re: 200tdi kapot :kop eraf!

Bericht door Erik »

Dag allemaal,

Vanmorgen vroeg opgestaan. en begonnen met losmaken.
Het is allemaal gelukt en het lijkt inderdaad alsof het een gescheurde koppaking is.

Hier onder wat fotos.

nog-in-elkaar.JPG --> mod_embed_images_loadimage('ed2be63ed709f443ce2e0d35f95d34c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fnog-in-elkaar.JPG', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/nog-in-elkaar.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fnog-in-elkaar.JPG', '', 16661611, 600, 600, 'Loading image ...', false);
alles nog goed en wel vast en onzeker.

spruitstuk-lek.JPG --> mod_embed_images_loadimage('dd756dc5ec70fb24f9aedb5acd20defa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fspruitstuk-lek.JPG', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/spruitstuk-lek.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fspruitstuk-lek.JPG', '', 16661611, 600, 600, 'Loading image ...', false);
hier liep ook olie uit toen de boel kapot ging.

kap-eraf.JPG --> mod_embed_images_loadimage('a82fb5d5c040dbe2300a21f8c326b496', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkap-eraf.JPG', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/kap-eraf.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkap-eraf.JPG', '', 16661611, 600, 600, 'Loading image ...', false);
hier de kap eraf.
op de rocker arm zit heel veel zwarte glimmende afzetting. Dat is vreemd want hij is niet over verhit gegweest...

kop-bouten.JPG --> mod_embed_images_loadimage('ec55dc9f491f415e7ac30d76ddbde00f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkop-bouten.JPG', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/kop-bouten.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkop-bouten.JPG', '', 16661611, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit zijn de bouten waar de kop mee vast zat. precies zoals ze eruit kwamen.
dus inclusief zand... een sort ouderwetse locktight?
de linker (met alle troep eraan) zat naast cylinder 4

kop-eraf.JPG --> mod_embed_images_loadimage('11c1489c2467539791400b3af0332df7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkop-eraf.JPG', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/kop-eraf.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkop-eraf.JPG', '', 16661611, 600, 600, 'Loading image ...', false);
kop eraf.

Cilinder 1 (schutbord kant), grote foto
cilinder-1.JPG --> mod_embed_images_loadimage('8ec7b0157e8661c18ebf6085c096bffc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fcilinder-1.JPG', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/cilinder-1.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fcilinder-1.JPG', '', 16661611, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dit is de cilender met de breuk in de pakking.
op de cylinder lagen een paar hele kleine stukjes metaal
kunnen dat stukjes van de pakking zijn? of zou die juist de andere kant op blazen.
Stukjes van de ringen?
het is wel flink ingepit. en ook in de kop heeele kleine deukjes op de plek van die stukjes metaal.
het lijkt alsof ze er al lang zitten.
ik kan ze niet met m'n nagel wegkrabben.

head-gasket.JPG --> mod_embed_images_loadimage('ef620fc612f052da79a54709604006f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fhead-gasket.JPG', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/head-gasket.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fhead-gasket.JPG', '', 16661611, 600, 600, 'Loading image ...', false);
hier dan de pakking, de scheur en de drie gaatjes van de dikte.

en dan nog één grote foto:
kop.JPG --> mod_embed_images_loadimage('75da8f28df432304a4f4fa7b35222303', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkop.JPG', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/kop.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkop.JPG', '', 16661611, 600, 600, 'Loading image ...', false);
de kop van onder.
redelijk smerig. maar misschien hoort dat zo.

het lijkt allemaal heel erg, maar de motor liep tot de breuk goed en regelmatig.
Gemiddeld 1 op 9.7, lange stukken snelweg 1 op 12.5

Beetje olie verbruik, (1 liter op 3000 km ongeveer)

ik heb de bronzen stootblokjes van de 8 stangen nagekeken. niet gescheurd en lijken goed.

Ik vraag me af (nu ik toch bezig) ben of ik niet ook maar meteen de timing belt moet nakijken/vervangen....

nou, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

o ja.

cylinder 1 (met die pitjes) was een beetje nattig, leek op diesel en olie
cylinder 2 wat een beetje olieachtig
cylinder 3 was droog en had een klein laagje roet
cylinder 4 daar stond een laagje olie op.

groet.
Erik.
Thimo

Re: 200tdi kapot :kop eraf!

Bericht door Thimo »

Als je toch zover bent kies dan ook voor de distributie te vervangen zou ik zeggen!

Mvg Thimo.
Erik

Re: 200tdi kapot :kop eraf!

Bericht door Erik »

hoi

Net de kop weg gebracht naar revisiebedrijf. inderdaad rond de 180 euro. (afpersen, slijpen, schoonmaken, en de kleppen zetten.)
Ook klepseals moeten besteld, komen morgen aan.

Bij de revisie wisten ze ook niet wat al dat zwarte aangekoekte spul was in het kleppenhuis, ze dachten aan verf???

Nu alle andere onderdelen bestellen. en een ieuwe distributie riem. Dat ga ik toch ook maar doen dit weekeind.
En maar hopen dat die stukjes metaal inderdaad van de pakking af komen.

gr. Erik.
defendertje90

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door defendertje90 »

mooi zo die was goed lek niet raar dat hij niet mooi loopt en niet wil rijden.

De kopbouten (missen er nogal wat) kan goed de oorzaak zijn (kop op die plekken niet goed aangetrokken)

Overigens begin je aan de verkeerde kant met tellen moet vanaf de radiateur beginnen met tellen. Op de kop kun je trouwens ook mooi zien waar hij lek was.

Bestel even nieuwe kopbouten (moet je toch doen omdat dit rekbouten zijn) als je een tap hebt met de juiste draad tap dan de gaten ook even door.

Distributie zou je kunnen doen zeker als je niet weet wanneer deze vervangen is. Alhoewel deze er niet af hoeft om de kop te verwijderen (maar dat wist je al)

Mocht je de d-riem willen doen dan heb je het volgende nodig

waterpomp pakking (zit half over de distributiedeksel)
pakking distributie deksel
D-riem
looprol
Spanrol

Pomp kun je borgen met een boortje 9mm (je ziet vanzelf een gat achter het tandwiel van de pomp)
Mocht je geen timing punten kunnen vinden dan moet de nokkenas met de spie naar boven staan (of via bellhouse borgen met een pennetje)
nokkenas moet het merkteken overeenkomen met de versteviging van het draadgat (degene die het langste uitsteekt)
pomp kun je borgen als deze op tijd staat

Overigens van de te voren even kijken of hij op tijd staat (na maximaal 2 keer rond draaien moet alles goed staan) zo niet markeer even hoe alles staat (mocht hij daarna niet lopen) als de pomp namelijk een halve tand verkeerd staat start hij slecht of helemaal niet
Als de nieuwe riem erop ligt (na het vergelijken van de aantal tanden op oude en nieuwe riem of dit er evenveel zijn) de riem 2 keer rond draaien zodat je weet of hij netjes terug op tijd komt te staan en niet overslaat. Daarna spanrol iets lossen en terug op de juiste voorspanning zetten)
EVentueel kun je de auto een 10 tal seconden laten lopen met de deksel er nog af zodat je zeker weet dat alles netjes loopt

Maar ik zou even wachten tot de kop er terug op zit en je de auto een keer hebt kunnen starten zodat je weet of hij goed loopt, en je dus niet gaat twijfelen waar het nu eigenlijk aan ligt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2013 19:57 door defendertje90.
Erik

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Erik »

@defendertje90:

" Maar ik zou even wachten tot de kop er terug op zit en je de auto een keer hebt kunnen starten zodat je weet of hij goed loopt, en je dus niet gaat twijfelen waar het nu eigenlijk aan ligt."

Dat is inderdaad een heel goed plan!

Yep, ik zal nieuwe bouten bestellen. (had de rest niet op de foto staan, die zagen er beter uit)

Morgen gereedschap halen om te assembleren, zal ik meteen de juiste tapmaat halen.

Bedankt voor de info!

Erik.
Multatuli

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Multatuli »

Hoi erik,
Succes met de reparatie! Gelukkig heb je toch geen nieuw blok nodig. Vervelende pech, had ook onderweg uit ghana kunnen gebeuren.
David

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door David »

Hoe is het mogelijk! Het lijkt exact hetzelfde probleem als ik destijds beschreef in het draadje waar naar doorverwezen werd.

Overigens zou ik zeker aanraden de kop even te laten reviseren. Zelf klepseals aanleveren en Babo motoren revisie doet het voor EUR 140,00. Kun je het niet voor laten.
Erik en José

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Erik en José »

Succes met de klus!
Erik

Re: 200tdi kapot : Superhandig die draad van jou!

Bericht door Erik »

Hoi David,

ja, en ik heb veel aan je draad gehad. ook meteen weg gebracht inclu de klepseals.
Ik miste alleen de foto van je ongevlakte kop. was benieuwd of die er ook zo uitzag als bij mij (smerig en hopeloos).
moet overigens wel zeggen dat hij na het schoonmaken er een stuk beter uit zag en eigenlijk ook nog gewoon vlak was.
Maar goed, straks kan hij weer 20 jaar mee.

Vandaag de rest schoonmaken en opruimen. en nieuwe onderdelen bestellen.

Gr. erik
David

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door David »

De kop zag er inderdaad aardig gelijk uit. Ook met dat "patroon" in het metaal. Denk dat de kleppen misschien heel iets schoner waren maar zal niet veel uitgemaakt hebben.

Bij de auto die ik gedaan heb is meteen de radiator vervangen. Die bleek echt goed op, lamellen tussen de kanalen vielen er allemaal uit toen hij uit de auto was.

Zorg ook meteen voor een nieuwe thermostaat en de pakkingen van het thermostaat huis.

Die ik gerepareerd heb is as we speak onderweg naar Italië voor een vakantie. Met 6 man een flink dakrek met een grote koffer erop en hij houdt zich goed. Toch wel een fijn gevoel dat de reparatie gelukt is.

Succes met in elkaar knutselen.
Erik

Re: 200tdi kapot : Gelukt!!!

Bericht door Erik »

Helemaal gelukt!

Kop was donderdag klaar

kopboven.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12546980ea1d02e8796d1d1ac8aeda98', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkopboven.jpg', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/kopboven.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkopboven.jpg', '', 16676819, 600, 600, 'Loading image ...', false);

koponder.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bae35bbd0b78374e0430b099a6c3b63b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkoponder.jpg', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/koponder.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkoponder.jpg', '', 16676819, 600, 600, 'Loading image ...', false);

zo was hij eerst
kop.JPG --> mod_embed_images_loadimage('c2802983c7af8a1c340c647772166a07', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkop.JPG', 'http://www.designsmurf.nl/landroverforum/kop.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.designsmurf.nl%2Flandroverforum%2Fkop.JPG', '', 16676819, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Het was wel even wennen om met de gradenboog te werken maar na een paar bouten zat het system erin.

Het viel me op dat bij de tweede ronde aantrekken sommige bouten heel zwaar gingen en andere heel licht.

Verder een problem met de pakking voor het spruitstuk, uiteindelijk twee pakkingen opgezet om het goed af te dichten.

Starten en lopen, maar met zoooooo veel rook.

Uiteindelijk bleek de intercooler nog blank te staan.
Dus die eruit en leeg gegoten (letterlijk).

Nu loopt ie beter dan voorheen!.

Super bedankt voor alle info!

groeten
Erik.
Bart van Dessel

Re: 200tdi kapot : Gelukt!!!

Bericht door Bart van Dessel »

Graag gedaan.

Gr, Bart
Ed

Re: 200tdi kapot : Gelukt!!!

Bericht door Ed »

Mooi dat hij het weer doet.
Even een opmerking over de eerste foto. Er is mij geleerd om een cilinderkop nooit zo met de onderkant op een werkbank te leggen.
Een metaalflintertje of ander vuil wat daar ligt wordt gelijk in het materiaal van de kop gedrukt omdat ze zo zwaar zijn. Beetje zonde van je net gevlakte kop.

Goed dat je de intercooler nog geleegd hebt. Ik zou hem ook nog ff spoelen.
Een vrachtwagen bij ons stond kortgeleden met een kapotte turbo. Een monteur van ons heeft ter plekke een nieuwe turbo gemonteerd en niet de IC gecheckt.
Toen de vrachtwagen nog aan het optrekken was sloeg hij gelijk op hol door de olie in de IC. Gevolg een aantal kromme kleppen.
defendertje90

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door defendertje90 »

mooi zo dat hij weer mooi loopt. Had je die gaten nog nagetapt met een passende tap? Zo nee zou dat je verhaal van zware bouten kunnen verklaren.

Nu op naar de distributie en dan is hij weer helemaal piekfijn in orde.
erik

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door erik »

Defendertje90, niet nagetapt die had ik niet en was wat te duur, wel allemaal met druklucht leeggespoten en met schone bouten in en weer uit gedraaid. Dat ging toen soepel met de hand.

Ed, ik was bang dat ik mijn turbo kapot gemaakt had. Dus die had ik eerst getest. Maar pas bij de aansluiting vande luchttoevoer aan het blok spuugde hij olie. Heb de ic na ge spoelt met wd40 ! Werkt super en is daarna redelijk snel droog.( had geen benzine liggen).

Nu de distributie.
Wel jammer dat hij weer open moet. Hij gaat echt super soepel! Zo naar 130. Zonder schudden of rook. Echt fantastisch. Nu lekker zuinig rond tuffen op 100 km/u. Wetende dat ik nog ruimte heb!

Groeten.
Erik
defendertje90

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door defendertje90 »

aha nadeel van lucht zeker in die diepe gaten is dat je alle rotzooi vast onderin druk met de hand krijg je hem dan wel goed erin maar met het op moment aandraaien van de bouten kom je op die rotzooi onderin en dat geeft weestand. Met een tap een keer het gat natappen brengt deze zooi mee omhoog. (natuurlijk niet alles maar we veel
Bart van Dessel

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door Bart van Dessel »

Mmmhhh, goeie tip....
defendertje90

Re: 200tdi kapot : 'nieuwe' motor of ringen vervangen?

Bericht door defendertje90 »

ssssttttt stil Bart ik geef alleen maar slechte tips
Plaats reactie