oliedruklampje blijft branden 300 tdi, maar wel oliedruk!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart van Dessel

oliedruklampje blijft branden 300 tdi, maar wel oliedruk!

Bericht door Bart van Dessel »

Ik ben eindelijk klaar met de distributie van een Defender 300 tdi waarbij het krukas tandwiel ECHT heel vast zat, alles is gelukt, distributie vernieuwd en motor loopt weer. Maar nu volgende probleem, het oliedruk lampje blijft branden, sensor vernieuwd, blijft branden. Oliedruk heeft ie wel want er komt gewoon olie bij de tuimelaars en bij het losdraaien van een olieleiding bij de oliekoeler spuit het eruit. Motor heeft al een paar minuten gelopen en loopt prima. Als ik de stekker van de sensor af haal dan blijft het lampje branden, ook als ik 'm dan aan massa leg. Bij contact aan meet ik 1,3 volt op de stekker die op de oliedruksensor moet. Wie o wie weet raad. Zo'n gek probleem heb ik weer Ik heb alleen de distributie gedaan, verder niks aan de auto versleuteld.

Gr, Bart
Leendert

Re: oliedruklampje blijft branden 300 tdi, maar wel oliedruk!

Bericht door Leendert »

Hallo Bart.

Volgens mij is de sensor massa verbrekend zo gouw er oliedruk is.(de sensor maakt massa als er geen druk ik)
Als je de stekker van de sensor los haalt zou het lampje inderdaad uit moeten gaan.
Dus moet je gaan denken aan een kortsluiting van de draad ergens tussen het lampje en de sensor.
Zit de draad per ongeluk niet ergens tussen geklemd zodat hij kortsluiting maakt.

Succes met verder zoeken.
Bart van Dessel

Ja ik denk ergens sluiting, het rare is dat ik nergens aan ben geweest, alleen aan de distributie, morgen weer een nieuwe dag.

Gr, Bart
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Zelfde laatst bij een series gehad, zat in het dashbord. Was het lampje dat los zat en massa maakte. Bij een defender is dit minder voor de hand liggend, die hebben een ander soort lampjes.
Maar zoek het ergens in de bedrading, er zal wel sluiting zitten. Op het draadje dat bij de sensor aankomt hoort volgens mij 12 V te staan, de sensor ligt in rust aan massa. Komt er druk op, verbreekt ie.

Succes, altijd lastig zoiets. Zeker als je er niet aan geweest ben en het is van een klant.

Grtz. Erik

Arthur Verhalle

Bericht door Arthur Verhalle »

Bart,

Check even de "kabelboom" (sorry, bij een defender zijn dat maar een paar draadjes) aan de bestuurderszijde ter hoogte van het bellhouse. Die kabelboom ligt daar bijzonder ongelukkig en de kans op beschadiging is daar erg groot. Ik heb het gehad met de lampjes voor zowel oliedruk als difflock die spontaan gingen branden op de mafste momenten.

Arthur
Bart van Dessel

Is opgelost! De kabelboom in deze Defender is een zelf geknutselde. Zodra de multiriem de dynamo aandrijft gaat het olielampje ook uit! Ik heb bij alle 200 en 300 tdi's gewoon een werkende oliedruk sensor/lampje als ik de motor start zonder multiriem. Helaas niet bij dit exemplaar. Maar het is opgelost, auto heeft z'n eerste kilometers alweer gemaakt.

Gr, Bart
Arjan Vermeer

Bericht door Arjan Vermeer »

klinkt een beetje vreemd, dat wil zeggen dat het oliedruk lampje zijn werk niet naar behoren doet.... tja hij gaat uit maar niet op de juiste manier ;-) Wel goed dat je het hebt gevonden!
Bart van Dessel

Lampje doet het prima, als ik oliedruk heb gaat het lampje uit, maar de dynamo moet wel draaien, dat is bij een originele aansluiting niet zo. Maar hij doet het nu, en daar gaat het om,

Gr, Bart
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

rare aansluiting. Maar mooi dat het nu werkt
Plaats reactie