Niet zo slim bezig geweest.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michel WaZ

Niet zo slim bezig geweest.

Bericht door Michel WaZ »

Vandaag een dag vrij en moest het er maar eens van komen. Eindelijk de SU,s carbs gemonteerd, ik had 2weken geleden op een oud manifold even een proefopstelling gemaakt.
Zodoende kwam ik erachter dat het originele SU heveltje voor de gaskabel een uitdagingen zou worden.
Ik heb dus het Stromberg heveltje gebruikt, het wieltje verwijderd en hiervoor in de plaats een vaste bevestiging gemaakt voor de mechanische verbinding op de carb . Synchroneerstangen gemonteerd, benzine leidingen erop, overflow en carterontluchting en het vacuumslangetje van de ontsteking erop, oliepotjes gevuld.
Contact aan, even de brandstofpomp laten lopen, choke erbij, starten en lopen, yeah!
Rijden maar.............. Choke weer in en de motor valt uit.............grrrrrrrr......
Vergeet ik de fijn afstelling stationair ! 2 simpele moertjes weer terug te draaien...........lekker slim bezig zo.
Ik had alles " vrij " en " los " gezet.........you never know !
Volgend project oliepomp wissel, adapter oliekoeler/radiateur even beter opletten, morgen weer een dag.

Groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
VeeTee

Re: Niet zo slim bezig geweest.

Bericht door VeeTee »

Je handtekening klopt niet meer ...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Michel WaZ

Ben echt niet slim bezig.............
Gaan we ff regelen

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Michel WaZ

Re: Update SU,s

Zo vanmorgen aan de gang gegaan met het stationair lopen van de SU,s...............en dat viel niet mee!
Wat luistert dat nauw zeg halve mm te ver en de motor sloeg af, dus ik ben flink aan het pielen geweest.
Ook bleken de instel schroefjes voor het brandstof mengsel moervast te zitten, de rechter carb maakte een veel harder aanzuig geluid dan de linker, je begrijpt het al problemas in paradise!

Je moet echt een engelen geduld hebben en de moed niet verliezen om dit goed te fiksen, SU,s staan bekent dat
ze "makkelijk" zijn wat moet je dan allemaal niet uithalen om strombergs fatsoenlijk te krijgen

Maarja de 2 schroefjes voor de fijnafstelling iets ingedraaid zodat allebei de vlinderkleppen iets bediend werden, toen de schroef van de synchroon stang zo ingesteld dat hij ietsje het schuifje met veertje bediende.
Brandstofmengselschroefjes ingedraaid tot dat ik hoorde dat de gasschuif bewoog..........
Voorraadpotjes gecheckt ,starten maar zonder choke ............niet aan te krijgen.........choke erbij, jahoor lopen......wel 2000 toeren wat een herrie, choke uit toerental zakte iets in en de motor warm laten worden.
Eerst het mengsel afgesteld.....op gevoel( ga nog wel even langs de garage voor een co test ), daarna op gevoel en gehoor de 2 carb,s afgesteld........ Motor sloeg wel 30 x af ,beetje dit,beetje dat, beetje zus en een beetje zo.........
Resultaat, geen gesuis meer van de carb,s, loopt 700/800 toeren stationair , pakt niet direct op als je je gaspedaal volledig intrapt, houdt dus ietsje in.
Al met al ben ik redelijk tevreden met dit resultaat.

Groet Micel WaZ

Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Grof synchroniseren kun je als volgt controleren:
Draai van een carburateur de demper los, til deze 5 mm los van de bovenkant, druk deze dan naar benden en luister of de motor even langzamer loopt. Dit moet hij per carburateur evenveel doen.
Is er een carburateur die de motor minder doet inhouden, heeft deze te weinig doorstroom ofwel de gasklep staat "te laag". Je moet dan met de koppelstang gaan werken om de werking van de beide carburateurs gelijk te krijgen.

Let op!! je heb nu een voorinstelling!

Doe dan het volgende:

Als hij niet meteen op pakt bij het gas geven staat het mengsel misschien iets te arm. Je kunt het controleren door de piston (de U-bochten even verwijderen) één mm op te tillen met een schroevendraaier. Het toerental moet dan even iets omhoog gaan en dan weer terugvallen naar normaal.
Is het mengsel te arm gaat de motor langzamer lopen zolang je de piston hebt opgetild (die ene mm dus). Draai de mengselschroef 1/8 slag rechtsom (met de klok mee) de naald komt dan hoger te staan en wordt het mengsel rijker.
Is het mengsel te rijk blijft hij te snel lopen. Draai de mengselschroef dan 1/8 slag linksom (tegen de klok in). De naald zakt dan en het mengsel wordt armer.
Als je dit met beide carburateurs hebt gedaan, heb je het mengsel ongeveer goed staan. In de garage kun je dan fijn afstellen.

Controleer dan weer de werking van de beide carburateurs met de demperschroef zoals boven omschreven. Als er dan verschil per carburateur in het inhouden is, weer even aan de koppelstang draaien en nogmaals controleren. Als het goed is moeten beide carburateurs hetzelfde geluid maken. Dit kun je doen met een slangetje wat je bij een oor houdt en het andere uiteinde bij de inlaat van de carburateur te houden, afwisselend links en rechts.Let op, stop het slangetje niet in je oor, zou erg veel pijn kunnen doen als jet het slangetje te ver in de carburateur stopt.

Het afstellen van de CO blijft toch een zaak van de juiste apparatuur die bij de APK ook wordt gebruikt. Stel deze dan op ongeveer 2.5 af. Ga je voor de APK, stel de boel af op 2.4 en zodra de APK is geweest beide mengselschroeven 1/8 slag met de klok mee draaien. De motor pakt dan goed op.

Groeten en sleutel ze,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65bfe002ad63560a53de03d3f1de37b3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16648353, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('ada48daedc98d9fa24cc492fc837e916', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16648353, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Michel WaZ

Hallo Jos, dank je voor de tekst en uitleg, ga er zeker even mee aan de gang.
Ik was al blij dat ik de SU,s redelijk gelijk heb gekregen qua geluid en zuiging in eerste instantie zoog de rechter SU m,n vingers gewoon de carb in en de linker deed had zowat geen zuigkracht.
In eerste instantie schrok ik daar een beetje van zo van; nee hè, het zal toch niet..........s.

Als je de u bochten weer terug plaatst gaat de motor idd langzamer lopen bij mij sloeg hij af..... Ik kon dit verhelpen door de 2 fijnafstelling schroefjes een heel klein slagje extra te geven.
Ook heb ik op het gehoor de carbs ongeveer zo af kunnen stellen dat ze allebei hetzelfde aanzuiggeluid maken, en met een soort windvaantje ( sateprikker met een draadje wol ha ha ha ,improviseren ) gekeken naar de aanzuigkracht.
Ik zal het brandstofmengsel enen wat "rijker" zetten ,kijken wat de motor doet als ik het gaspedaal volledig intrap.
Misschien moet ik de ontsteking ook iets aanpassen want die staat op LPG afgesteld, benzine is wat rijker dus wellicht speelt dit ook nog mee.

Bedankt en een zonnig weekeind, Michel WaZ

fenix2

Bericht door fenix2 »

respect hoor
voor mij als dieselaar is het toch best wat hocus-pocus om op zo'n manier een motor strak draaiend te krijgen...
Michel WaZ

Goedemorgen Fenix2,

Het is nog niet helemaal strak hoor, maar voor een amateur zoals ik ben ik best wel tevreden.
Nu de uitdaging om hem echt strak te krijgen.
Trouwens, om een diesel onder de knie te krijgen kan je ook wel even een studie voor volgen hoor.
Klinkt allemaal simpel " diesel " echter is dit niet zo ,denk maar eens aan het ontluchten ofzo, opvoerpompen en brandstofdrukken de gloeierij, solenoïdes enz........

Beetje OT,

Ik heb vroeger nog met wat makkelijke dieseltjes gewerkt Petters 2 cilinders lucht gekoeld, die dingen bleven draaien.
Geen gloeipuntjes starten en rammelen maar, allen in de winter een drama deed ik altijd wat peut in de diesel.
Anders was starten een no go en accu leeg.
Ontluchten ging ook simpel met het handpompje, dan de Hatz , wat een ondingen die waren ingebouwd in een geluidswerende box...........
olieboten waren dat, elke week het oliepeil checken heb hier wel eens een " dolle diesel " mee gehad en dat wil je echt niet mee maken .
Herrie, rook ,stank, en een luid gekraak, geplof als de motor vastloopt wat een spektakel........

Groet Michel vanaf de " beach"

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2013 13:23 door Michel WaZ.
Plaats reactie