Als je mocht kiezen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Nijhuis

Als je mocht kiezen

Bericht door Nijhuis »

Stel dat je mocht/kon kiezen en je zou een van onderstaande motoren in kunnen bouwen in een 130, welke zou je dan kiezen en waarom? Met de auto ga je regelmatig op vakantie en wellicht maak je er de aankomende jaren enkele langere trips (5000+ km) mee. Ook wordt er af en toe een flinke trailer (2500+ kg) mee getrokken.

- 2008 2.4td + 6 bak, 65dkm, 360nm @ 2000rpm, ca 6000euro

- 2005 td5 + 5 bak, 125dkm, 320nm @ 1800rpm, ca 3000euro

- 2004 BMW M57TUD30 + 6 bak, 140dkm, 400nm @ 2000rpm, ca 2500euro

Bij bovenstaande motoren kan je er vanuit gaan dat alle electronica aanwezig is en dat de motoren en versnellingsbakken allemaal gewoon netjes lopen en schakelen. Er is niets getuned of gechiped, alles is origineel.

Ben erg benieuwd naar jullie kijk op deze zaak.
Paul Kampeerrover

Re: Als je mocht kiezen

Bericht door Paul Kampeerrover »

Van de britse fora heb ik begrepen dat de 2.4td fijne blokken zijn, maar voor de dhz er zonder speciale apparatuur/tools bijna niet te onderhouden is.Het vervangen van het brandstoffilter en vooral het ontluchten vereist al een tool!
De bmw blokken hebben een goede reputatie, maar ook niet handig in onderhoud en verkrijgbaarheid van onderdelen.
De td5 is beproefd en er zijn nog steeds veeeeel meer blokken zonder dan met problemen. We lezen vooral op fora wanneer het fout gaat.
Onderhoud is goed zelf te doen ( ben ik inmiddels achter) en ook de meest voorkomende problemen relatief makkelijk te tackelen. Onderdelen goed voorhanden en betaalbaar ( via ebay bijv.)

Dus ik zou voor de Td5 gaan.

Groet! Paul
Michael

Bericht door Michael »

Het mooiste zou nog zijn om die td5 met de 6bak te combineren! Ik weet niet of het kan en of iemand het al heeft geprobeerd. Ik ben wel erg benieuwd.
Ik heb 3 weken rond gereden in een nieuwe 110 met 2,4 en 6 bak in Namibië vol geladen met camper spul en daktent en dit reed echt geweldig, vooral de 6 de versnelling bracht het toerental lekker naar beneden.
Verder zou ik voor de td5 kiezen, deze is een stuk goedkoper als de td4 en een beproefde motor.
Maar nog liever zou ik de 2,8 TGV motor kiezen dit is een verbeterde 300tdi geen elektronica makkelijker aan te werken dan de td5 en tot een paar jaar geleden nog nieuw te koop voor 5000 euro compleet klaar voor gebruik en past op een 300 TDI versnellingsbak. Helaas heb ik het geld er niet voor anders zou ik die moter kiezen in combinatie met de 6 bak!

Succes met je keuze!
Nijhuis

Bericht door Nijhuis »

Mij is inderdaad bekend dat het werken aan de puma motor erg 'veeleisend' is. Enorm veel sensoren en dergelijke...niet mijn voorkeur.

De BMW motor is ook vrijtechnisch, maar met een kabelboom van een engels bedrijf wat met deze motoren ook dakar rally auto's bouwt, wordt dit aanzienlijk simpeler. Daarnaast zijn onderdelen goed te verkrijgen, ook performance onderdelen, mede doordat deze motoren ook in de rally gebruikt worden. Daardoor ook beproefd te noemen.

De TD5 is natuurlijk de meest beproefde motor in de Defender. Onderdelen zijn goed te krijgen en onderhoud is goed zelf te doen. Ik vind de motor echter wat 'rauw' en ik weet helemaal niets van de electra van deze motor. Hoe uitgebreid is dit? Hoe makkelijk is het om deze motor stand alone te laten draaien?

Als laatste weet ik van zowel de puma als de bmw dat er erg simpel veel meer kracht uit de motoren te krijgen is, voor relatief lage kosten. Volgens mij kan dit met de Td5 ook, maar hoe gaat dat in de praktijk en hoe zit het met de betrouwbaarheid?

Als laatst vind ik het geluid en idee van een zes cilinder erg gaaf... :-)
Eric_1

Bericht door Eric_1 »

De prijsverschillen die je noemt zijn natuurlijk aanzienlijk, maar datbuiten beschouwing gelaten.

Ik rij al jaren Td5; zeer fijne motor; nooit problemen mee gehad (minder zelfs dan met Tdi motoren); echter als je dan weer een poosje in een Td4 rijdt... wat een verschil met die 6 bak!! Als je veel rijdt / lange reizen maakt is dat zoveel fijner; en stiller. En het koppel is echt wel een verschil!

Normaal onderhoud kun je aan de Td4 volgens net zo goed als aan een Td5. Olie / filter /luchtfilter maakt echt geen verschil. En ik denk dat een Td5 ongeveer dezelfde sensoren nodig heeft als een Td4.

Ik zou de Td4 + 6 bak kiezen ook boven de 2.8TGV. Enigste bezwaar is in stadsverkeer de korte 1e versnelling vind ik.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

De Td5 is de meest gebruikelijk eenvoudige en beprofde, de 6 bak voegt niet perse meerwaarde toe behalve vor het trekken van de zware aanhanger.

Geen een van deze motoren zal met een origineel bijbehoorend kabelboom in "standalone "kunnen draaien.

2.2 en 2.4 frot blokken zijn commenrail en canbus gestuurd, canbus comuniceerd met diverse andere eenheden in de defender.

Hoe het zit met de BMW blokken kan ik je niet zeggen. maar als dan zou ik eerder neigen naar de M5 killer de 3.5 6 cyl biturbo commenrail uit de 535 bergen koppen en Pk's voldoende om de M5 v10 behoorlijk te vervelen zelfs zoek te rijden en toch 1:14 qua verbruik.

Wel vergeet je er een in mijn ogen de 3.0 Ford 5 cillinder welk een op een past in de puma 2.2/2.4 Defenders, deze is te krijgen met een nog sterkere 6 bak MT86 ( meen ik ) deze motor is de grote broer van de 2.2/2.4 met de oude bekende brute brul van de Td5 i.p.v. de emmer spijkers geluid van de 2.2/2.4 puma blokken. standaard heeft de motor 220 Pk en 500 NM + koppel.

Deze motor is ook een commenrail motor, en ook zijn ecu gebruikt het canbus systeem voor comunicatie met andere eenheden, zelfs bij inbouw in de originele puma defender is een ingreep nodig in de electronica om alle ECU's en o.a de tellers te laten werken zoals het hoort.

In de Uk wordt volop gewerkt aan deze conversie en custom remaps zodat deze bestelbus motor bruikbaar wordt in de Defender, wel hangt er een prijskaartje aan, van ongeveer een gebruikte Discovery 3 van 2008 -9

De Td5 is een zeerbetrouwbare motor, mits goed onderhouden, helaas kom ik dagelijks Td5 tegen die niet het juiste onderhoud hebben genoten en wat lekages vervuiling en andere mankementen hebben toch Is de Td5 een robuste motor die veel kan hebben.

Ook is de Td5 relatief goed standalone te maken, dat is hij eigenlijk al met uitzondering van de bendigde startonderbreker, zonder doet de Td5 niets.

Al deze motoren zijn natuurlijk envoudig op te schroeven via een goede Re-map, elke motor heeft zijn grens en je levert in op uiteindelijke levensduur een Td5 met 250 Pk en 600 nm koppel is mogelijk ( dakar ) maar on nodig, ze kunnen met een Re-map veel mooier en soepeler lopen, en zonder opgeschrofd te worden toch het gevoel geven dat je met veel meer vermogen rijdt , Landrover wilde een "tune" die geschikt was voor iedere hufter die reed, goede en slechte diesel, goed en slecht onder houd, en toch overal ter wereld dezelfde prestaties levert qua mileu verbruik en betrouwbaarheid, een maniet om dit te doen is te zorgen voor een matige tune en laag vermogen.

De 6 bak MT82 is niet persee een betere bak dan de R380.
De zes bak heeft de zelfde eindoverbrengine als de LT77 en R380 ervoor dus de gezegde die 6de versneling is fijn gaat niet op.

Het verschil sit hem in de gebruikte tussenbak, tot de komst van de Tdci Puma motor was de standaard tussenbak een 1.4 of 1.6 bij oudere zwakere motoren.

Met de komst van de 2.2/2.4. puma en zijn zes bak is de extra versnelling de 1 een kruip versnelling, aan de 6 bak wordt de LT 230 1:222 tussebak gemonteerd die we kennen van de Rangerover classic's, Discovery's het resultaat is makkelijk wegkomen met een zware aanhanger , en toch 120 rijden bij een toerental gelijk aan een Discovery of Classic. dit is ongeveer 120 bij 2800 rpm in de 5 de puma defender doet dit nu ook +- 120 bij 2800 rpm in de 6!

een defender Td5 met R380 en 1.4 tussenbak zit rond de 3100 rpm bij 120 en daar wordt je doof van.

Voor wie de exacte verschillen wil zien bekijkde site van Ashcroft transmissions UK.

Kan de 6 bak achter de Td5? Ja en nee Ashcroft is er mee bezig geweest, maar het is lastig door de manier van bouwen van de 6 bak, deze splist open in de lengte, en heeft geen los vliegwielhuis.

Als je persee een sterke bak wil met overbrengingen naar wens dan kan Quaif wellicht iets voor je bouwen, maar voor dat geld heb je heel veel oordoppen en reserve versnellingsbakken.

Ik heb zelf voor een Td5 gekozen, robuste motor , 100% landrover ( bmw en ford hebben er niets mee te maken gehad ) en zit ruim voldoende potencieel in voor een 3000 euro heb je vermogen tot breek punt ( waar dat ook ligt )en verder, de gemiddelde GTI heeft dan een zware dobber aan je Defender, mits je niet op giga banden rijdt, en als je normaal rijdt kun je nogsteeds een gunstig verbruik verwachten. Deze tuners zitten niet in NL !!!

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Ruud

Bericht door Ruud »

Zijn de 2,8 TGV motoren nog wel te koop dan?
Wie weet er anders een gebruikte?
Ik neem aan dat ik deze (zonder naar de RDW te gaan) in mijn RRC met 2,8 Isuzu kan zetten?
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

Worden (door Prins Maasdijk) niet meer geleverd ivm slechte after-sales door de Braziliaanse fabrikant.
Misschien nog wel in Engeland.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

als de motor code veanderd dan hoor je formeel dit te laten controleren bij de RDW. dus va de dihashu naat de 2.8 Tractor motor vereist formeel een herkeuring.

die her keuring stelt niet veel voor , jij moet aantonen dat de motor eerlijk vrekregen is ( koop overeenkomst b.v. ) en als het kan is het handig de specificaties van de motr bij je te hebben.

als je dan de boel netjes en deugdelijk inbouwd zul je warschijnlijk binnen 20 minuten weer buitenstaan met de nieuwe motor in de kenteken molen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
lubbie

Bericht door lubbie »

Bas remaps (bellautoservive) is hier in Nederland vertegenwoordigd door Bas4cars.
We hebben onze TD5 daar laten remappen 200+ pk een turbo booster en zeker 100nm meer dan standaard.
Dit is echt een wereld van verschil ten opzichten van de standaard setup.
Het mooiste is dat ze alles naar jou wens kunnen aanpassen. Blijft leuk BMW's pesten op de snelweg.
Edward

Bericht door Edward »

Ik vind de keuze afhangen van het gevoel, wat vind je zelf de fijnste motor en welke ligt je het beste. Zou ik zelf iets bouwen ging ik zeker voor de BMW zescilinder. Die heb ik in slome uitvoering in mijn Range DSE gehad en dat was een geweldig lekker blok.

Nu ben ik erg tevreden met mijn kant en klare Puma 2.4 die prima zelf te onderhouden is, in de 130 alleen de tellerunit en ecu op het schutbord nodg heeft om te lopen en verder niets. Overigens draait de Puma bij 120 2400 toeren en geen 2800!
Plaats reactie