Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jeroen Bakx

Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door Jeroen Bakx »

Beste,

N.a.v. de terugkerende wegenbelasting ben ik op zoek naar een alternatief voor de 2.5 N/A dieselmotor die nu in mijn LaRo uit 1976 ligt.

Mijn vraag is met welke motoren de dieselmotor te wisselen is die door de RDW worden geaccepteerd? Ik kan me voorstellen dat naast de reguliere 2.25 benzine ook andere motoren geschikt zijn. Wat ik in het forum heb gevonden aan alternatieven staat onderaan. Maar mogen al die motoren ook van de RDW? Want als ik een 4.6L V8 Benzine inbouw in een 109 stawag uit 1976 kan ik me voorstellen dat met de 4 trommelremmetjes het erg onveilig is. Op zich zou ik het niet erg vinden om er een motor met meer vermogen in te bouwen en tevens ben ik niet trouw aan origineel, als het maar lekker rijdt.
Het liefst reacties van mensen die echt ervaring hebben met het ombouwen naar benzine.
Misschien is het handig om een overzicht te krijgen van de motoren die zich er goed voor omdat er meer zullen zijn die zich afvragen wat ze het beste kunnen doen.


Alvast bedankt,
Jeroen Bakx

Alternatieve benzinemotoren voor de 2.5 N/A:
1.6L Benzine
2.0L Benzine
2.25L Petrol
2.5L Petrol
2.8L Benzine South African BMW
3.5L V8 Benzine
3.9L V8 Benzine
4.2L V8 Benzine
4.6L V8 Benzine
Naast deze werden ook Nissan en Peugeot motoren genoemd.
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Hoi Jeroen,

Excuses, ik heb geen ervaring maar wel hetzelfde probleem en wil wel twee punten naar voren brengen, als ik mag.

Punt1: ik meen dat er ook nog sprake is van de mogelijkheid dat de MRB vrijstelling slechts geldt als het voertuig oorspronkelijk met benzinemotor was uitgevoerd, als dat onderdeel van de regelgeving inderdaad doorgaat heeft het geen zin om achteraf een bezinemotor in te bouwen ter vervanging van de dieselmotor.
Punt 2: ik denk dat het type motor dat je inbouwt geen evenredige relatie heeft tot de trommelremmen, dat heeft m.i. meer te maken met massa en snelheid, ik meen overigens dat Series LRs ook met V8 motoren werden uitgerust.

Ik zal de antwoorden op je vragen zelf ook met interesse lezen!

Vriendelijke groet,

John
Thimo

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door Thimo »

Beste John,

Van punt 1 heb ik nooit iets gelezen of gehoort!
De eisen m.b.t. ombouw staan op de site van de RDW.

Mvg Thimo.
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Dank je wel Thimo, ik hoop dat je gelijk hebt met betrekking tot punt 1, lijkt me wel leuk om een V8 in de LW in te bouwen, of worden alle auto's na 40 jaar toch MRB vrij en is dat verhaal over benzine motor alleen voor de overgangsregeling 25 tot 40 jaar?

Met vriendelijke groet,

John
Thimo

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door Thimo »

Hoi John,

Zoals ik het heb begrepen is het laatste wat je zegt het juiste maar dan voor auto's van voor 1-1-1987.

Mvg Thimo.
Exfietser

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door Exfietser »

MotorConversies -01

MotorConversies -02

MotorConversies -03

MotorConversies -04

Kortom meer dan zat mogelijkheden als je even googled. Er zitten bij sommige connversies wel wat haken en ogen. De series landrover heeft geen homokineten in de vooras en is daardoor ongeschikt voor permananet 4x4. De LT76 v-bak draai je stuk als je boven de 80 PK gaat zitten met je motor. Volgens sommige kan het wel en gaat de bak alleen stuk door een zware rechtervoet. Dan bouw je dus een sterkere motor in en mag dat stukje extra power dus niet gebruiken? Dan kan je dus ook de originele landrovermotor blijven gebruiken. Anders heb je dus een auto waar je thuis een rondjes rond de kerk mee kunt rijden maar die te onbetrouwbaar is voor een echte trip.

Als je een motorconversie doet naar een sterkere motor bij een series kun je het beste de hele aandrijflijn vervangen. De Stage one was overigens een series 3 met de 3,5 liter V8 en die was ook (behalve de eerste modellen) permanent 4x4. Daar zaten dus ook andere assen en een andere v-bak onder dan de 4 en 6 cilinder series modellen. De V8 was de opvolger van de 6 cilinder kop zijklepper.

Over de Stage one: KLIK

En Leesvoer: KLIK



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2013 16:34 door Exfietser.
Franseslag

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door Franseslag »

Hallo Thimo,

Op de RDW site kan ik niets vinden, specifiek over het ombouwen van diesel naar benzine.
Heb jij links naar pagina's daar, waar ik dit kan vinden?
Groetjes, Henk

Henk van Dongen, Santana 109 Diesel Especial 1984 en Peugeot 504 V6 Cabriolet 1975
Pike

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door Pike »

Heb zelf geen ervaring met motorswap maar ik zou een 2,5 liter benzine kiezen. Lijkt mij het minste werk.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('08122828c9d964e3c48d25cf5434b745', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16645424, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
LaroSIII109

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door LaroSIII109 »

Zit zelf ook een beetje in dubio wat te doen.

Nog geld uitgeven aan deze auto, of een andere hobby zoeken, ik rij gewoon te weinig met de auto.

Onderkant chassis is roestvrij en keihard ongelast, de body heeft aandacht nodig om straks geen grote herstelwerkzaamheden te krijgen. Zat er aan te denken om de body om te wisselen, eerst 1 opknappen en dan over zetten. (reeds in bezit, en goed)

Nu met de MRB kan ik gelijk van diesel naar benzine om bouwen, kan er dan toch goed bij.

Heb nog een complete aandrijflijn liggen met een LT85 bak met bijbehorende assen die erop passen (deels schijfrem) en die dan ook meteen erop zetten. (moet even uitzoeken of daadwerkelijk een benzine motor op kan), die MRB zat niet in het plan.

Maar als ik dan zie dat ik het afgelopen jaar 250 kilometer gereden heb, wel met veel plezier echter allemaal korte stukjes, even een rondje om de kerk spreekwoordelijk te zeggen, is het niet gewoon einde hobby, straks gaan ze in 2014 weer iets anders bedenken.

De body die ik elders heb staan met aandrijflijn komen van een Spaanse Landrover, Ik heb het idee dat dit grotendeels wel gaat passen echter als ik dit allemaal in gang zet wat gaat dan de RDW zeggen bij een motorswap, die ziet denk ik ook wel dat er een andere aandrijflijn, assen en misschien wel een body opzit ?. Bij diesel diesel had ik de gok wat eerder genomen.

Blijf dit draadje volgen.
Pike

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door Pike »

Denk aan de 1/3 regels!

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d75f1172c9cd5639b2f6304dfe0f1767', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16645811, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
LaroSIII109

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door LaroSIII109 »

Ja, nu je hem noemt, dus als je van diesel naar benzine gaat, kan je nog maar weinig vernieuwen aan de auto.
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Re: Ombouwen serie 3 diesel naar benzine

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

geldt die 1/3 regel nog wel na september?

john
Plaats reactie