per ongeluk uitschakelen massa schakelaar

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
elheffe

per ongeluk uitschakelen massa schakelaar

Bericht door elheffe »

Een beetje dom van mij, maar tijdens het rijden met mijn 109 ambulance heb ik per ongelijk tijdens het verzitten mijn massa schakelaar afgezet.
Ik kwam hier vrij snel weer achter en ben toen gestopt, motor gestopt, massa schakelaar weer omgezet en weer gestart.
Mijn auto lijkt hier niet onder geleden te hebben, echter ik gebruikte mijn telefoon als navigatie met een oplaadkabel en zowel mijn telefoon als de zekering in de oplaadkabel konden hier niet tegen.
Beetje raar, want als de motor bij mij afstaat en de massa schakelaar staat ook af heb ik nergens spanning.
Ik weet niet hoe jullie ervaringen hier mee zijn, maar wees gewaarschuwd.
javar52

Re: per ongeluk uitschakelen massa schakelaar

Bericht door javar52 »

Wat gebeurd kan zijn is dat de spanningsregelaar een piek vanaf de dynamo niet heeft weten te voorkomen. In de oude defensieauto's staat ook niet voor niets dat je nimmer de hoofdschakelaar of het contact mag uitschakelen terwijl de motor nog draait. Ik vermoed dat je telefoon lader en de zekering daarvan ff niet tegen die piek (die misschien wel wat langer heeft geduurd kon.

Jan
elheffe

Bericht door elheffe »

Dat was mijn bevinding ook, maar het is helaas gebeurd.
Ik moet de spanningsregelaar nog doormeten, maar het ziet er verder nog goed uit.
De voornaamste rede dat ik dit heb gepost is om andere mensen hiervoor te behoeden, aangezien op lange afstanden series niet bekend staan om hun comfort, ik heb dan wel de luxere zittingen geplaatst en dat is al een hele verbetering, maar nog niet alles, maar dat weet je als je een land rover koopt...

Bedankt in ieder geval voor je reactie Jan!

De groeten,

Michel
javar52

Bericht door javar52 »

Hi Michel,

Idd wel even goed om het na te kijken. Zelf heb ik het in mijn LW ook een keer gehad dat ik per ongeluk het contact had uitgezet onder het rijden. Waarschijnlijk met mijn knie. En ik maar niet snappen dat echt helemaal niets het meer deed (van de elektra dan natuurlijk). Rustig direct naar huis gereden. Kom ik vlak voor huis erachter wat er was gebeurd. Contact aan: niets aan de hand. Waarschijnlijk heel veel mazzel gehad

Succes en plezier met checken!

Jan
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Waarschijnlijk heeft je dynamo zonder belasting van je accu de volledige laadspanning in je systeem staan te pompen. Deze spanning is aanzienlijk hoger dan bij belasting met een accu. En sommige electronica kan daar niet tegen...

mvg Hans
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Naast het leveren van de startstroom dient de accu ook als een soort buffer voor de electrische installatie.
Zoals Hans al zegt, is door het loskoppel ervan de dynamo een hogere spanning gaan leveren.
Veel moderne electronica kan daar helaas niet tegen; het wat oudere electrospul in de wagen zelf kan het wel even hebben. Alleen als je het erg lang volhoudt zullen zaken als lampjes en bobine het gaan begeven door de veel te hoge spanning.

Er is aan de wagen/dynamo waarschijnlijk niets stuk. Maar laders van telefoons en laptops gaan bijna direct hemelen....

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Dit probleem is heel gemakkelijk op te lossen door een 70 Amp relais parallel over de HS te zetten. De spoel aan massa en D+ . Vrijwel alle Duitse en veel Britse legervoertuigen hebben zo'n relais.Je kunt dan met lopende motor gewoon je HS uitzetten.Vr gr Henk B.
elheffe

Bericht door elheffe »

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Na doormeten van de laadspanning en de voltage regelaar lijkt alles nog steeds in orde te zijn.

Bedankt en verzit voorzichtig.

De groeten,

Michel
ron bolleboom

Bericht door ron bolleboom »

je laadsysteem kan het wel even hebben als er maar wat gebruikers aan staan . ik meet altijd heel eenvoudig of het laadsysteem goed werkt . motor starten alle lampen kachel en ruitenwissers aan .en dan de massa schakelaar uit .als de ruitenwissers haast krijgen en de lampen flitsen op laad hij perfect .
Plaats reactie