before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling late
before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling late
Ik doe veel zelf en meestal met plezier, maar deze zou ik met plezier uitbesteden. het duizeld me al een beetje van de producten (dinitrol, waxoil, fertran etc) en de methoden, hogedruk reinigen, stralen, nat stralen, droogijs stralen, niet stralen whatever...
Maar waar kan ik een nu nog hard chassis goed van binnen en van buiten laten behandelen...
Iemand ervaringen, omg. boxtel bij voorkeur?
Groet, Wilberth
Maar waar kan ik een nu nog hard chassis goed van binnen en van buiten laten behandelen...
Iemand ervaringen, omg. boxtel bij voorkeur?
Groet, Wilberth
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Eronderuit halen
Ontlakken en galvaniseren
Ik was 1,5 jaar verder maar dan hebbie wel wat
JW
Ontlakken en galvaniseren
Ik was 1,5 jaar verder maar dan hebbie wel wat
JW
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
gewoon zelf aanpakken ,schoonmaken ook van binnen eventueel lassen en laten drogen en dan van binnen en buiten een goede behandeling geven
eventueel de achterbalk laten stralen en verzinken en er weer aanlassen ,en zo kan hij er weer jaren tegen.
groet.
eventueel de achterbalk laten stralen en verzinken en er weer aanlassen ,en zo kan hij er weer jaren tegen.
groet.
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
en als je het goed doet,weet je ook wat je hebt.
gr landroverboer.
gr landroverboer.
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
en als je het goed doet,weet je ook wat je hebt.
gr landroverboer.
gr landroverboer.
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Verzinken kan ook wel een stuk sneller,
body er zoveel mogelijk in tact afhijsen
aandrijflijn er af
Ontlakken
Verzinken
Aandrijflijn terug
Body er op
Je moet vooral niet teveel zaken aanpakken die je anders ook niet zou doen.
Gr
body er zoveel mogelijk in tact afhijsen
aandrijflijn er af
Ontlakken
Verzinken
Aandrijflijn terug
Body er op
Je moet vooral niet teveel zaken aanpakken die je anders ook niet zou doen.
Gr
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
5 jaar geleden mijn Defender en ook de 109 laten doen bij Marskamp in Arkel.
Niet echt om de hoek voor jou, maar wel echt een adres waar ze dat met liefde doen. Een boerderij met schuur ernaast waar een man dit - zo lijkt het - op zijn gemak en vol overgave doet. Hij had bij mij voor de prijs van het chassis behandelen ook maar even alle deurstijlen, schutbord en de deurframes van binnen meegepakt. Vond-ie anders zonde...
5 jaar later mag ik concluderen dat het er nog super uit ziet van onderen.
Niet echt om de hoek voor jou, maar wel echt een adres waar ze dat met liefde doen. Een boerderij met schuur ernaast waar een man dit - zo lijkt het - op zijn gemak en vol overgave doet. Hij had bij mij voor de prijs van het chassis behandelen ook maar even alle deurstijlen, schutbord en de deurframes van binnen meegepakt. Vond-ie anders zonde...
5 jaar later mag ik concluderen dat het er nog super uit ziet van onderen.
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Ik zou ver uit de buurt blijven van die rommel. Ik had hier pas ook een auto voor een deelrestauratie die volledig goudbruin was van onderen, Dinitrol denk ik. Door een officieel bedrijf laten doen voor veel geld.
Voor ons valt er bijna niet meer aan te werken, alles kleeft. We moesten de auto o.a. overspuiten. Ondanks dat je er niets van zag zat de hele auto aan de buitenkant ook onder nevelspetters die er zeer moeilijk af gaan, en alles moet echt weg zijn voordat er gespoten kan worden.
We hebben de auto gedeeltelijk gedemonteerd, en dan kom je zeer veel plekken tegen waar helemaal geen spul terecht is gekomen. Waar het wel zat zag het er heel mooi uit, maar als ik het probeerde weg te halen zat er gewoon roest onder. Wil je iets repareren is dat bijna niet mogelijk, want alles vliegt in brand als je wilt lassen.
Of gewoon een goeie hoogglans lak er op, die spoelt zich zelf goed schoon, en je merkt nieuwe roest snel op, of het goed doen en uit elkaar en verzinken, of het beste, een heel nieuw marsland chassis.... (kunnen wij natuurlijk ook voor je doen
)
Voor ons valt er bijna niet meer aan te werken, alles kleeft. We moesten de auto o.a. overspuiten. Ondanks dat je er niets van zag zat de hele auto aan de buitenkant ook onder nevelspetters die er zeer moeilijk af gaan, en alles moet echt weg zijn voordat er gespoten kan worden.
We hebben de auto gedeeltelijk gedemonteerd, en dan kom je zeer veel plekken tegen waar helemaal geen spul terecht is gekomen. Waar het wel zat zag het er heel mooi uit, maar als ik het probeerde weg te halen zat er gewoon roest onder. Wil je iets repareren is dat bijna niet mogelijk, want alles vliegt in brand als je wilt lassen.
Of gewoon een goeie hoogglans lak er op, die spoelt zich zelf goed schoon, en je merkt nieuwe roest snel op, of het goed doen en uit elkaar en verzinken, of het beste, een heel nieuw marsland chassis.... (kunnen wij natuurlijk ook voor je doen

Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Zinga! Prima zelf aan te brengen na kaalmaken chassis aan de buitenzijde en zeer goed roestwerend.
[www.zinga.eu]
Binnenzijde met stoomcleaner reinigen (of laten doen), goed laten drogen en dan RX5 erin spuiten via alle openingen met goed vernevelende spuitkop. Vervolgens afwerken met RX7. Inspecteren met camera of alles goed gedaan is. Kan natuurlijk ook als alternatief voor Zinga aan de buitenzijde maar dan afwerken met RX10.
[www.rustbuster.nl]
Nadeel van alle op wax of bitumen gebaseerde producten is zoals Paul al schrijft dat het plakkerig is (zeker met dit weer ). Mocht je dan een keer door een modderbak gaan plakt al het zand eraan en is hij dus niet meer goed schoon te maken. Vooral aan de binnenzijde is dat een probleem omdat het dan vocht vasthoudt.
[www.zinga.eu]
Binnenzijde met stoomcleaner reinigen (of laten doen), goed laten drogen en dan RX5 erin spuiten via alle openingen met goed vernevelende spuitkop. Vervolgens afwerken met RX7. Inspecteren met camera of alles goed gedaan is. Kan natuurlijk ook als alternatief voor Zinga aan de buitenzijde maar dan afwerken met RX10.
[www.rustbuster.nl]
Nadeel van alle op wax of bitumen gebaseerde producten is zoals Paul al schrijft dat het plakkerig is (zeker met dit weer ). Mocht je dan een keer door een modderbak gaan plakt al het zand eraan en is hij dus niet meer goed schoon te maken. Vooral aan de binnenzijde is dat een probleem omdat het dan vocht vasthoudt.
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
OK, dat geplak ben ik ook geen fan van. En dat je wat uitgeharde tectyl e.d. er in hele plakken af kunt trekken om eronder een royale roest korst aan te treffen komt me ook wel bekend voor.
Ik zat te denk aan de Paul Stroink benadering, body eraf en verzinken. Alleen budget nog even niet toereikend (denk ik dan) dus de vraag, kan het kwaad om e.e.a. nu te conserveren met fertran (roest omzetter, overschilderbaar) als ik later nog wil verzinken?
Groet, Wilberth
Ik zat te denk aan de Paul Stroink benadering, body eraf en verzinken. Alleen budget nog even niet toereikend (denk ik dan) dus de vraag, kan het kwaad om e.e.a. nu te conserveren met fertran (roest omzetter, overschilderbaar) als ik later nog wil verzinken?
Groet, Wilberth
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Alles wat je "achteraf" doet is niet ideaal. De buitenkant kan je zo mooi maken als je wilt maar als er rottigheid aan de binnenkant zit zit je alsnog met d'r gebakken peren.
Als je niet met 100% zekerheid kan zeggen of je chassis aan de binnenkant goed beschermd is dan blijft het een gok. Sealen met een "plakkerige" substantie is dan de enige goede optie. En maar hopen dat je alle hoekjes te pakken hebt.
Buitenkant is eenvoudig want dat zie je. Wat je er dan ook mee doet, alles helpt.
Als je een "oud" chassis heb is ook galvaniseren een gok. Ook dan weet je niet wat er aan de binnenkant gebeurd. WJ gaan binnenkort ook een chassis laten galvaniseren maar dan doen wij het maximaal haalbare: met een rioolrat flink door het chassis als de achterbalk eraf is en heel goed en vaak spoelen.
Ik ben voor de in mijn ogen beste oplossing gegaan en dat is er een compleet nieuw chassis onder gooien. Gegalvaniseerd. Ook gelijk een gegalvaniseerd schutbord. Zodoende weet je dat alle andere investeringen die je in en aan je Land Rover doet straks niet tezamen met een door en door verrot chassis op de schroothoop belanden.
G, van D&
Als je niet met 100% zekerheid kan zeggen of je chassis aan de binnenkant goed beschermd is dan blijft het een gok. Sealen met een "plakkerige" substantie is dan de enige goede optie. En maar hopen dat je alle hoekjes te pakken hebt.
Buitenkant is eenvoudig want dat zie je. Wat je er dan ook mee doet, alles helpt.
Als je een "oud" chassis heb is ook galvaniseren een gok. Ook dan weet je niet wat er aan de binnenkant gebeurd. WJ gaan binnenkort ook een chassis laten galvaniseren maar dan doen wij het maximaal haalbare: met een rioolrat flink door het chassis als de achterbalk eraf is en heel goed en vaak spoelen.
Ik ben voor de in mijn ogen beste oplossing gegaan en dat is er een compleet nieuw chassis onder gooien. Gegalvaniseerd. Ook gelijk een gegalvaniseerd schutbord. Zodoende weet je dat alle andere investeringen die je in en aan je Land Rover doet straks niet tezamen met een door en door verrot chassis op de schroothoop belanden.
G, van D&
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Ik monteer ook steeds meer nieuwe Marsland chassis (We hanteren nu een vaste prijs voor leveren incl. montage. (duurder dan in Engeland
)).
Als je je huidige chassis nog wilt verzinken moet je er nu niet te veel kleeftroep op spuiten, dat is lastig bij stralen, en vooral niet er in, want dat is maar de vraag of het er weer uitkomt.
Meestal gaat het goed met oude chassis, maar ik heb een keer gehad dat er toch een heleboel tectyl of zo uit een chassis kwam koken en dat heeft er voor gezorgd dat Verzinkerij Dieren sindsdien geen gebruikte chassis meer wil verzinken. Het liefste wilden ze met nog een schadvergoeding voor hun zinkbad laten betalen. Het is een kwestie van tijd voordat dat ook bij andere verzinkerijen gebruikt.
Wij hangen de chassis altijd rechtop in de heftruck en blazen er heel lang met lucht door heen terwijl we het met hamers bekloppen om straalzand en roest er uit te krijgen, daarna spoelen we het ook nog met hogedruk. Vaak toch bijna een dag werk.

Als je je huidige chassis nog wilt verzinken moet je er nu niet te veel kleeftroep op spuiten, dat is lastig bij stralen, en vooral niet er in, want dat is maar de vraag of het er weer uitkomt.
Meestal gaat het goed met oude chassis, maar ik heb een keer gehad dat er toch een heleboel tectyl of zo uit een chassis kwam koken en dat heeft er voor gezorgd dat Verzinkerij Dieren sindsdien geen gebruikte chassis meer wil verzinken. Het liefste wilden ze met nog een schadvergoeding voor hun zinkbad laten betalen. Het is een kwestie van tijd voordat dat ook bij andere verzinkerijen gebruikt.
Wij hangen de chassis altijd rechtop in de heftruck en blazen er heel lang met lucht door heen terwijl we het met hamers bekloppen om straalzand en roest er uit te krijgen, daarna spoelen we het ook nog met hogedruk. Vaak toch bijna een dag werk.
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Als je jouw chassis laat galvaniseren weet je zeker dat de binnenkant niet geraakt wordt.
Ga altijd voor thermisch verzinken!
Lees hier het verschil tussen Galvaniseren en Thermisch verzinken
Groet jan Huiskes
Ga altijd voor thermisch verzinken!
Lees hier het verschil tussen Galvaniseren en Thermisch verzinken
Groet jan Huiskes
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
J.Huiskes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je jouw chassis laat galvaniseren weet je
> zeker dat de binnenkant niet geraakt wordt.
>
> Ga altijd voor thermisch verzinken!
>
> Lees hier het verschil tussen Galvaniseren en
> Thermisch verzinken
Bedankt voor deze nuttige info. Helaas voor jou is het zo dat thermisch verzinken een vorm is van galvaniseren. In het antwoord van zowel mij als mijnheer Stroink hebben we het gewoon over volbad verzinken. Wederom een andere term.
G
-------------------------------------------------------
> Als je jouw chassis laat galvaniseren weet je
> zeker dat de binnenkant niet geraakt wordt.
>
> Ga altijd voor thermisch verzinken!
>
> Lees hier het verschil tussen Galvaniseren en
> Thermisch verzinken
Bedankt voor deze nuttige info. Helaas voor jou is het zo dat thermisch verzinken een vorm is van galvaniseren. In het antwoord van zowel mij als mijnheer Stroink hebben we het gewoon over volbad verzinken. Wederom een andere term.
G
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Ook al is het misschien niet de juiste benaming, hier op de prik wordt vrijwel altijd thermisch verzinken bedoeld als men het over galvaniseren heeft.
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Daarom moeten jullie ook je spullen netjes thermisch ontlakken alvorens te verzinken dan verpesten we het niet voor ondzelf!!
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Dat is helemaal waar
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Met zoveel vakmannen hier op dit forum durf ik mijn vraag ook wel te stellen.
Wat is een goed adres in het midden van het land om mijn 88 inch chassis te laten volbad verzinken en aan wat voor bedrag moet ik dan denken.
Wat is een goed adres in het midden van het land om mijn 88 inch chassis te laten volbad verzinken en aan wat voor bedrag moet ik dan denken.
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
In kampen doen ze het nog (dus verpest het niet) ontlakken is duurder dan verzinken zelf, dat kost voor een 88 misschien 200 euro
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Demonteren,en Thermies verzinken is het beste.
Het verzinken is veel goed koper dan tectylspuiten of 2 K laksystemen etc. Bij het verzinken moet je rekenen op + - € 1,25 per KG verzonken gewicht, de meste landrover chassis zijn ruim onder de 200 KG tel maar uit.
Wat wel duur blijft is het reinigen van het chassis, en dit moet toch ongeacht wat je gaat doen ook bij tectyleren of epoxy primers, het heeft geen enkel nut om over roest nieuwe verflagen te gaan zetten.
de beste oplossing icm verzinken is Chemiesh ontlakken ( Loogen ) dit is weer niet gunstig als je na behandeling verf is ipv zink omdat de chemicalien resten ( zuur ) je nieuwe lak laag zal aantasten, dit gebeurd niet of nauwlijks bij het verzinken.
de tweede mogelijkheid is Thermisch ontlakken in een moffel oven stik heet en geen zuurstof, het hele chassis brand zo schoon zonder vervorming, ook roest plakken komen door de hitten los en worden pof.
Dit systeem is beter als je wilt gaan schilderen, maar is even eens geschikt voor het verzinken, ander voordeel is dat spanningen langzaam uit het chassis vertrekken tijdens het thermisch ontlakken, je loopt minder kans op kromtrekkingen tijdens het verzinken.
Met verzinken bedoel ik onderdompelen in een zink bad van 450 graden of 600 graden (delta zink zoals op straat meubilear )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Het verzinken is veel goed koper dan tectylspuiten of 2 K laksystemen etc. Bij het verzinken moet je rekenen op + - € 1,25 per KG verzonken gewicht, de meste landrover chassis zijn ruim onder de 200 KG tel maar uit.
Wat wel duur blijft is het reinigen van het chassis, en dit moet toch ongeacht wat je gaat doen ook bij tectyleren of epoxy primers, het heeft geen enkel nut om over roest nieuwe verflagen te gaan zetten.
de beste oplossing icm verzinken is Chemiesh ontlakken ( Loogen ) dit is weer niet gunstig als je na behandeling verf is ipv zink omdat de chemicalien resten ( zuur ) je nieuwe lak laag zal aantasten, dit gebeurd niet of nauwlijks bij het verzinken.
de tweede mogelijkheid is Thermisch ontlakken in een moffel oven stik heet en geen zuurstof, het hele chassis brand zo schoon zonder vervorming, ook roest plakken komen door de hitten los en worden pof.
Dit systeem is beter als je wilt gaan schilderen, maar is even eens geschikt voor het verzinken, ander voordeel is dat spanningen langzaam uit het chassis vertrekken tijdens het thermisch ontlakken, je loopt minder kans op kromtrekkingen tijdens het verzinken.
Met verzinken bedoel ik onderdompelen in een zink bad van 450 graden of 600 graden (delta zink zoals op straat meubilear )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Waar kan dat chemisch ontlakken gedaan worden rondom
Amsterdam?
Amsterdam?
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Staar je niet te blind op een regio. Ik zat in bussum maar heb laten ontlakken in Tilburg bij TCI en laten verzinken in Kampen. Is een stukje rijden maar zo groot is Nederland nou ook weer niet. En ik moest dan nog een body en een chassis vervoeren. Alleen een chassis is nog simpeler.
Re: before-n-after... waar kan ik een goede chassis behandeling
Dat kan ik je niet vertellen, loogerijen zijn beperkt of heel erg duur of hun baden zijn te klein. Ik ben destijds met een koets vanuit limburg naar groningen gereden voor het ontlakken/loogen.
Schijnt in belgie makkelijker te zijn, ook de millieu regelgeving heeft invloed op het aantal logerijen in NL.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Schijnt in belgie makkelijker te zijn, ook de millieu regelgeving heeft invloed op het aantal logerijen in NL.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )