hoeveel gram koelmiddel moet er in de airco van een RRC '93 3.9
hoeveel gram koelmiddel moet er in de airco van een RRC '93 3.9
Hallo,
Wie weet hoeveel gram koelmiddel er in de airco van een RRC '93 V8 3.9 moet?
Airco man heeft er vorig jaar 725gr. in gedaan, maar heb 't vermoeden dat 't niet genoeg is.
Ooo ja, het probleem is overigens dat de airco 3 á 5sec. draait en meteen weer afslaat, ongeveer 30sec. rust en weer paar seconden draait, etc. etc. Als we de airco overbruggen en geforceerd laten doordraaien (paar minuten), dan wordt de temp bij de roosters niet lager dan 10°C. Moet lager kunnen (5°C ?), want het wordt met +25°C buiten simpelweg niet koel in de auto.
Groeten,
Jan
Wie weet hoeveel gram koelmiddel er in de airco van een RRC '93 V8 3.9 moet?
Airco man heeft er vorig jaar 725gr. in gedaan, maar heb 't vermoeden dat 't niet genoeg is.
Ooo ja, het probleem is overigens dat de airco 3 á 5sec. draait en meteen weer afslaat, ongeveer 30sec. rust en weer paar seconden draait, etc. etc. Als we de airco overbruggen en geforceerd laten doordraaien (paar minuten), dan wordt de temp bij de roosters niet lager dan 10°C. Moet lager kunnen (5°C ?), want het wordt met +25°C buiten simpelweg niet koel in de auto.
Groeten,
Jan
Re: hoeveel gram koelmiddel moet er in de airco van een RRC '93
Jan,
Ik denk dat de hoeveelheid koudemiddel op zich wel goed kan zijn maar de symptomen lijken er op dat het systeem leeg is. Als de compressor wel draait maar snel weer afslaat dan zou het kunnen zijn dat de hoge druk pressostaat de compressor af schakelt omdat de druk in het systeem te hoog wordt. Lucht geeft een hele andere druk opbouw in het systeem dan R134a of R12. Simpelweg koudemiddel toevoegen is dan niet de oplossing. Je kan ook nog even aan de leidingen van de compressor voelen. De dunne moet warm worden terwijl de dikke koud moet aanvoelen.
Mvrgr, Hugo
Ik denk dat de hoeveelheid koudemiddel op zich wel goed kan zijn maar de symptomen lijken er op dat het systeem leeg is. Als de compressor wel draait maar snel weer afslaat dan zou het kunnen zijn dat de hoge druk pressostaat de compressor af schakelt omdat de druk in het systeem te hoog wordt. Lucht geeft een hele andere druk opbouw in het systeem dan R134a of R12. Simpelweg koudemiddel toevoegen is dan niet de oplossing. Je kan ook nog even aan de leidingen van de compressor voelen. De dunne moet warm worden terwijl de dikke koud moet aanvoelen.
Mvrgr, Hugo
Re: hoeveel gram koelmiddel moet er in de airco van een RRC '93
Hallo Hugo,
De dunne leidingen van de compressor voelen warm, zeg maar gerust heet. de dikke voelt koud, maar niet extreem koud. Er komen b.v. geen ijskristallen op dat stukje leiding te staan en dat lijkt me bij een goedwerkende airco bij warm en vochtig weer toch heel normaal?
Grt, Jan
De dunne leidingen van de compressor voelen warm, zeg maar gerust heet. de dikke voelt koud, maar niet extreem koud. Er komen b.v. geen ijskristallen op dat stukje leiding te staan en dat lijkt me bij een goedwerkende airco bij warm en vochtig weer toch heel normaal?
Grt, Jan
Re: hoeveel gram koelmiddel moet er in de airco van een RRC '93
Jan,
Ijskristallen is ook afhankelijk van het soort koudemiddel en aangezien ik dat niet weet kan ik er weinig zinnigs over zeggen. Heeft de gene die de airco vorig jaar heeft gevuld ook een druktest, vacuüm- en lekdichtheidscontrole uitgevoerd ? Weet je of er een nieuw filter/droger in het systeem gezet is ? Bij oudere systemen die een tijd zonder koudemiddel gestaan hebben kan dat eventueel ook nog wel verstopt/verzadigd zijn waardoor je de symptomen kunt krijgen die jij nu meemaakt.
Het vervelende is dat je er zonder onderzoek weinig zinnigs over kunt zeggen of er weinig aan kan doen.
Allereerst moet je achterhalen welk koudemiddel er in het systeem zit. Daarna zou je de drukken van de pers- en de zuigleiding moeten weten en tegelijkertijd zou je de temperaturen van de leidingen direct aan de compressor moeten meten, dit bij zowel stilstaande als draaiende compressor/motor.
Afhankelijk van de druk/temperatuur kan ik eventueel ook wel achterhalen welk koudemiddel er in het systeem zit maar dan nog steeds moet je achterhalen of dit er dan ook nog in hoort te zitten. Met name als het over een R12 installatie gaat is het belangrijk om te weten of het systeem al eens omgebouwd is naar bv. R134a en of dan ook de installatie gespoeld is en nieuwe olie heeft gekregen.
Airco's werken volgens heel eenvoudige beginselen maar het vervelende is dat je als particulier het benodigde gereedschap meestal niet hebt. Repareren wordt dan een dure geschiedenis omdat er best wel wat arbeidsuren bij komen voordat het systeem weer goed is. Daarnaast zullen de meeste particulieren de benodigde onderdelen via de dealer moeten kopen en dan wordt het ook weer kostbaar. Onderdelen als condensor, verdamper, filters etc. Zijn niet specifiek voor RangeRover maar zonder gedegen kennis kom je er niet achter welke vervangingsonderdelen je daar voor kunt gebruiken.
Als bv. jouw wagen voorzien is van R134a terwijl dit R12 zou moeten zijn dan kan het systeem slecht werken omdat het niet efficiënt meer werkt omdat bv. het expansieventiel niet aangepast is.
Mvrgr, Hugo
Ijskristallen is ook afhankelijk van het soort koudemiddel en aangezien ik dat niet weet kan ik er weinig zinnigs over zeggen. Heeft de gene die de airco vorig jaar heeft gevuld ook een druktest, vacuüm- en lekdichtheidscontrole uitgevoerd ? Weet je of er een nieuw filter/droger in het systeem gezet is ? Bij oudere systemen die een tijd zonder koudemiddel gestaan hebben kan dat eventueel ook nog wel verstopt/verzadigd zijn waardoor je de symptomen kunt krijgen die jij nu meemaakt.
Het vervelende is dat je er zonder onderzoek weinig zinnigs over kunt zeggen of er weinig aan kan doen.
Allereerst moet je achterhalen welk koudemiddel er in het systeem zit. Daarna zou je de drukken van de pers- en de zuigleiding moeten weten en tegelijkertijd zou je de temperaturen van de leidingen direct aan de compressor moeten meten, dit bij zowel stilstaande als draaiende compressor/motor.
Afhankelijk van de druk/temperatuur kan ik eventueel ook wel achterhalen welk koudemiddel er in het systeem zit maar dan nog steeds moet je achterhalen of dit er dan ook nog in hoort te zitten. Met name als het over een R12 installatie gaat is het belangrijk om te weten of het systeem al eens omgebouwd is naar bv. R134a en of dan ook de installatie gespoeld is en nieuwe olie heeft gekregen.
Airco's werken volgens heel eenvoudige beginselen maar het vervelende is dat je als particulier het benodigde gereedschap meestal niet hebt. Repareren wordt dan een dure geschiedenis omdat er best wel wat arbeidsuren bij komen voordat het systeem weer goed is. Daarnaast zullen de meeste particulieren de benodigde onderdelen via de dealer moeten kopen en dan wordt het ook weer kostbaar. Onderdelen als condensor, verdamper, filters etc. Zijn niet specifiek voor RangeRover maar zonder gedegen kennis kom je er niet achter welke vervangingsonderdelen je daar voor kunt gebruiken.
Als bv. jouw wagen voorzien is van R134a terwijl dit R12 zou moeten zijn dan kan het systeem slecht werken omdat het niet efficiënt meer werkt omdat bv. het expansieventiel niet aangepast is.
Mvrgr, Hugo
Re: hoeveel gram koelmiddel moet er in de airco van een RRC '93
In de workshop manual (RRC 1990-94) staat in hoofdstuk 82 Airconditioning Charging System dat het 1,19 kg is 1190 gr zou moeten zijn.
Bij mijn RRC uit 1990 is er dacht ik uit mijn hoofd 900 gr in gegaan.
900 gr is de hoeveelheid die volgens de boeken in een Softdash moet.
Mischien heb je hier iets aan.
Gr Leendert
Bij mijn RRC uit 1990 is er dacht ik uit mijn hoofd 900 gr in gegaan.
900 gr is de hoeveelheid die volgens de boeken in een Softdash moet.
Mischien heb je hier iets aan.
Gr Leendert
Re: hoeveel gram koelmiddel moet er in de airco van een RRC '93
Hallo Leendert,
Wellicht kan ik dan concluderen dat er sowieso te weinig in zit.
Het is een harddash dus zou er 1190gr in gemoeten hebben.
In een softdash zit dus sowieso een ander (type) airco, als ik het goed begrijp.
Heb je een softdash 1990? omgebouwd of zo? anders begrijp ik niet helemaal hoe je aan 900gr voor jou RRC komt?
Grt,
Jan
Wellicht kan ik dan concluderen dat er sowieso te weinig in zit.
Het is een harddash dus zou er 1190gr in gemoeten hebben.
In een softdash zit dus sowieso een ander (type) airco, als ik het goed begrijp.
Heb je een softdash 1990? omgebouwd of zo? anders begrijp ik niet helemaal hoe je aan 900gr voor jou RRC komt?
Grt,
Jan
Re: hoeveel gram koelmiddel moet er in de airco van een RRC '93
Hallo Hugo,
Ik weet helaas niet meer wat er in gegaan is.
Wel weer ik dat het originele koelmiddel niet meer mocht.
Er is toen een speciale tube met olie / vet achtig spul in gegaan voor het nieuwe koelmiddel er op ging.
Dit was volgens de airco man om de oude installatie te beschermen tegen het nieuwe (milieuvriendelijke) agressievere koelmiddel.
Maar het euvel moet zijn dat er dus sowieso te weinig op gegaan is.
Grt,
Jan
Ik weet helaas niet meer wat er in gegaan is.
Wel weer ik dat het originele koelmiddel niet meer mocht.
Er is toen een speciale tube met olie / vet achtig spul in gegaan voor het nieuwe koelmiddel er op ging.
Dit was volgens de airco man om de oude installatie te beschermen tegen het nieuwe (milieuvriendelijke) agressievere koelmiddel.
Maar het euvel moet zijn dat er dus sowieso te weinig op gegaan is.
Grt,
Jan
Re: hoeveel gram koelmiddel moet er in de airco van een RRC '93
Ik heb gewoon een harddash en daar zou dus meer in moeten dan ze gedaan hebben.
Nu denk ik dat ik een klein lekje heb want nu werkt hij ook niet meer, vorig jaar nog gevuld maar ik moet er nog mee terug.
Wel kan ik mij herinneren dat de monteur het opgezocht had in diverse tabellen die zij hadden en toen was de uitkomst 900 gr.
Ook vorig jaar bleek bij controle dat er nog iets van 700 gr in zat en hij werkte toen nog wel, maar is toen bijgevuld.
Bij het vacumeren van het systeem kunnen ze zien hoeveel er nog in zit.
Gr Leendert
Nu denk ik dat ik een klein lekje heb want nu werkt hij ook niet meer, vorig jaar nog gevuld maar ik moet er nog mee terug.
Wel kan ik mij herinneren dat de monteur het opgezocht had in diverse tabellen die zij hadden en toen was de uitkomst 900 gr.
Ook vorig jaar bleek bij controle dat er nog iets van 700 gr in zat en hij werkte toen nog wel, maar is toen bijgevuld.
Bij het vacumeren van het systeem kunnen ze zien hoeveel er nog in zit.
Gr Leendert
Re: hoeveel gram koelmiddel moet er in de airco van een RRC '93
Leendert,
Het blijkt te kloppen dat 1190gr van het oude koelmiddel overeenkomt met 900gr modern koelmiddel.
Er zat dus sowieso te weinig in.
Nu (met 900gr.) zakt de rooster uitgang temp. tot 6ºC dat is dus best oké.
Helaas is het probleem van 3 á 5 sec. draaien nog steeds niet opgelost.
We hebben voor een simpele aanpak gekozen en een overbrugging gemaakt met een schakelaartje.
Als de airco het niet kan bij benen, dan kan ik 'm op 'continu aan' zetten.
Ik weet dat het een risico heeft dat er een te hoge druk komt en dat koelmiddel door het overdruk ventiel zal ontsnappen.
Tsja... ik weet het verder ook niet meer. Misschien de regel unit nog een keer vervangen.
Bedank voor jullie tips.
Gr. Jan
Het blijkt te kloppen dat 1190gr van het oude koelmiddel overeenkomt met 900gr modern koelmiddel.
Er zat dus sowieso te weinig in.
Nu (met 900gr.) zakt de rooster uitgang temp. tot 6ºC dat is dus best oké.
Helaas is het probleem van 3 á 5 sec. draaien nog steeds niet opgelost.
We hebben voor een simpele aanpak gekozen en een overbrugging gemaakt met een schakelaartje.
Als de airco het niet kan bij benen, dan kan ik 'm op 'continu aan' zetten.
Ik weet dat het een risico heeft dat er een te hoge druk komt en dat koelmiddel door het overdruk ventiel zal ontsnappen.
Tsja... ik weet het verder ook niet meer. Misschien de regel unit nog een keer vervangen.
Bedank voor jullie tips.
Gr. Jan