Vraagje V8 3.9

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michel WaZ

Vraagje V8 3.9

Bericht door Michel WaZ »

Hallo allen,

Sinds kort rij ik met een 3.9 met carb,s in de RRC, toen de buitentemperatuur nog onder de 10 graden was werd de olietemperatuur van de motor ongeveer 110 graden.
Nu het wat warmer word gaat het naar de 130 en dat vind ik toch wel aan de hoge kant.

Nu is mijn vraag, is een 3.9 standaard voorzien van een olie koeler voor de motorolie ?
Het betreft een 3.9 uit een Discovery.

Ik heb voor de zekerheid m'n handpalm bij de uitlaat gehouden, geen noemenswaardige zwarte prut of aanslag en de olievuldop even verwijderd om te checken of erge rook in de kleppedeksel zat.
Ook niet, een beetje damp, maar dat is normaal. De motorolie ziet er ook vrij normaal uit, geen chocoladevla........
Oliedruk is ongeveer 20 à 25 psi, zakt wel wat in bij warmer wordende olie.
Dus de kans is klein dat de koppakking kapot is, of?

Graag jullie advies,

Prettig weekeind, Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2013 17:47 door Michel WaZ.
Ian RookRover

Re: Vraagje V8 3.9

Bericht door Ian RookRover »

Bij mijn 3.9 (RRC) zit de oliekoeler voor de motor in de radiateur. Automaten hebben er ook nog een voor de bak in de radiateur+de sigaar. Mijn LT77 heeft alleen de sigaarvormige koeler voor de radiateur.

Ian.
Michel WaZ

Hallo Ian,

Bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor dat de 3.9 V8 motor wel voorzien is van een oliekoeler voor de motor.
Totaal niet aangedacht dat deze ook nodig is......pfuuuuuu .
Snel eentje zoeken en plaatsen.

Gezocht : olie koeler compleet voor 3.9 v8.

Fijn weekeind, groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2013 19:22 door Michel WaZ.
Maas

Bericht door Maas »

Hoi alle delen om er een oliekoeler op te bouwen heb ik liggen.
de koeler voor de radiateur is alleen voor de bak koeling
de motorolie word gekoeld door de normale radiateur en zit bevestigd aan de zijbak met 2 leidingen

de koel adapter en leidingen en radiateur heb ik liggen
en je kan mij bereiken op nul645zes34832

groet Maas
Frans Even

Bericht door Frans Even »

Hoi Michel,

Mijn Defender met 3.9 V8 (carb.) heeft helemaal geen oliekoeler....
Het enigste wat ik heb gewijzigd is de thermostaat, deze gaat open bij 72 graden....
Heb alleen het probleem dat de motor warm wordt na een lange rit op de snelweg boven de 120 km per uur en dan de snelweg af....of file rijden, dan gaat de temp. flink omhoog.
Dit probleem wil ik oplossen met een ventilator te plaatsen voor de radiator.

Ik denk dat dit ook te maken heeft met de huidige dunne radiateur.

Vriendelijke groet,

Frans even
Michel WaZ

Hoi Maas, gebelt en een sms gestuurd naar je hoor. Wil het wel overnemen van je.
Michel WaZ

Hallo Frans,

Koelvloeistof temperatuur en motorolie temperatuur is echt een wereld van verschil hoor. Olie moet smeren en koelen, koelvloeistof alleen de warmte afvoeren. Hete motorolie verbrand.........verliest zo zijn koelende en smerende werking.
Ik ga er wel degelijk een oliekoeler voor de motor inbouwen, rij geen meter meer want ik heb geen zin om zo de motor te slopen.
Ben even op internet wezen spitten maar bijna alle motorolie temperaturen zitten ruim onder de 100 graden.
Als ik jou verhaal lees is dat niet echt goed voor je motor al die hoge temperaturen.............hete motorolie los je niet op met een 72 graden thermostaat of een dikkere radiator voor je koelvloeistof .

Groet Michel WaZ

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2013 23:00 door Michel WaZ.
bertil

Bericht door bertil »

hoi,

ik heb beide, oliekoeler in radiateur en elektrische fans gemonteerd, werkt super!

gr bertil
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Frans,
>
> Koelvloeistof temperatuur en motorolie temperatuur
> is echt een wereld van verschil hoor. Olie moet
> smeren en koelen, koelvloeistof alleen de warmte
> afvoeren. Hete motorolie verbrand.........verliest
> zo zijn koelende en smerende werking.
> Ik ga er wel degelijk een oliekoeler voor de motor
> inbouwen, rij geen meter meer want ik heb geen zin
> om zo de motor te slopen.
> Ben even op internet wezen spitten maar bijna alle
> motorolie temperaturen zitten ruim onder de 100
> graden.
> Als ik jou verhaal lees is dat niet echt goed voor
> je motor al die hoge temperaturen.............hete
> motorolie los je niet op met een 72 graden
> thermostaat of een dikkere radiator voor je
> koelvloeistof .
>
> Groet Michel WaZ

Ben ik niet met je eens Michel.
Als de koeling van een V8 in goede conditie is, dan moet ook een 3.9 probleemloos zonder oliekoeler kunnen als deze goed is afgesteld.
Ik heb een 4.6 voorzien van Carbs icm een 3.9 front cover en een 3.5 radiateur en deze kwam echt nooit boven de 95 graden olietemperatuur hoe erg je hem ook op zijn staart trapte.
Normaal gesproken lagt de olietemperatuur een 10 graden boven de temperatuur van het koelwater. In geval van inspuiting kan ik me er wel iets bij voorstellen; die lopen nu eenmaal een stukje heter (armer).
Overigens was deze wel voorzien van een Kenlowe electrische ventilator; die overigens alleen in de stad aansloeg of als je na een flink stuk snelweg achteraansloot in de file. Dat sluit dus aan op de ervaring van Frans. Electrische fan is idd een oplossing of even 1-2 minuten wat meer toeren houden zodat hij zijn warmte kwijt kan.

Het probleem kun je oplossen door de radiateur van een vroege 110 te plaatsen. Dit is nog een dikke, ouderwetse radiateur over de volledige breedte en die heeft een flinke overcapaciteit t.o.v. de nieuwere aluminium types en de modellen met Airco/motorolie koeler ingebouwd.
Probleem wordt vaak veroorzaakt door een (dunnere) of oude radiateur (verstopping/defecte lamellen), al dan niet icm een niet volledig open gaande thermostaat en/of een wat mindere waterpomp,
Wat je ook nog weleens ziet is dat men een afsluiter voor de kachelradiateur geplaats heeft omdat de luchtklep niet goed afsluit. Aangezien dit circuit een onderdeel van de koeling van de achterste cilinders is, zullen deze een stuk warmer worden als normaal (vooral bij dichte thermostaat), en dan gaat je olie temp rapido omhoog.

Als je echt een olietemperatuur van 130 graden hebt zou ik toch ook maar even het koelsysteem checken.... Dan is daar iets geen 100% !

G

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2013 23:40 door G-men (Gargamel).
Michel WaZ

Hoi bertil, dat bedoelde ik dus. Maas heeft het voor me dus maar snel regelen.

Groet

Michel WaZ

Ben het met je eens dat je koelsysteem in orde moet zijn. Waarom heeft de 3.9 dan een 2in 1 radiator?
Niet voor de luxe denk ik, krijg van een aantal deskundigen het advies om een oliekoeler te plaatsen.
Temperatuur van de koelvloeistof is in orde, gebruik m,n oude 3.5 radiator.

Groet Michel WaZ

Frans Even

Bericht door Frans Even »

Hallo Michel,

Even goede vrienden, maar volgens mij probeer je een probleem van je motor nu op te lossen door er een oliekoeler in te zetten.
130 graden olie temperatuur is hoog, dit zal in een normaal goed wekende motor niet snel gebeuren.

Ik heb veel verstand van allerlei motoren en de werking er van, maar hier sla je toch echt de plank mis.....

Trouwens de motorolie temperatuur van mijn 3.9 loopt behoorlijk synchroon met de watertemperatuur.
Een olietemp. van max. 120 a 125 gr. tot pieken van 130 is niet erg.
Is je oliepomp wel goed?

Vriendelijke groet,

Frans Even
Michel WaZ

Hey Frans

Het is absoluut niet mijn bedoeling om je te beledigen of te twijfelen aan jou kennis of ervaringen ....... Sorry als dit zo overkwam.
Je kent het wel zoveel ervaringen, zoveel meningen.
Misschien heb je wel in het eerste verhaal gelezen dat ik toch geprobeerd heb om een aantal dingen uit te sluiten.
Dat van de Oliepomp is een goeie, maar er is genoeg druk op de pomp als ik dit onderwerp zo allemaal lees op de prik.
Ook bij de kleppenstoters heb ik olie en de temperatuur van de koelvloeistof is niet echt hoog eerder normaal.
Misschien is de zender van de olietemperatuur wel stuk hoor, dat kan ook nog.
Ik krijg echter van een aantal deskundigen toch het advies om een koeler te monteren.

In ieder geval bedankt voor je reactie

Mvgr Michel WaZ

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2013 20:56 door Michel WaZ.
G-men (Gargamel)

Ik ga in deze met Frans mee, heb ook nooit meer als 10 graden verschil tussen olie en water gezien eerlijk gezegd.
Als je uitgaat van de meters op het dashboard, dan zit daar waarschijnlijk je probleem. Die dingen zijn niet heel erg betrouwbaar, het is een indicatie.
Maar een RRC is natuurlijk een stukje zwaarder als een defender; en een oliekoeler kan geen kwaad. mits :

- er een by-pass is met thermostaat of de oliepomp voorzien is van aansluitingen voor een koeler. (nieuwe model).

Als het de "oude" pomp is, zonder aansluitingen voor een oliekoeler, dan moet je echt uitkijken. Vaak wordt er dan een aluminium tussenstuk geleverd, die de olie via de koeler laat lopen; hetgeen wel een extra belasting geeft.
De overbrenging van de nokkenas op de verdeleras, die ook de oliepomp aandrijft is niet erg sterk. Als je (te veel) extra capaciteit vraagt dan kan deze problemen gaan geven, dat is een zeer bekend verschijnsel bij opgevoerde motoren.
Vandaar ook dat je zeker een by-pass met thermostaat moet plaatsen voor als de motor koud is. Doe je dit niet, dan krijg je op termijn problemen, omdat door de dikke olie de pomp een veel te hoge druk moet leveren.

De latere "interim" front covers hadden en oliepomp die direct vanaf de krukas werd aangedreven; die een veel hogere cpaciteit had. Daarop zitten al aansluitingen voor een oliekoeler. (die zijn nu dan doorverbonden)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2013 18:39 door G-men (Gargamel).
Michel WaZ

Hoi Gargamel, de 3.9 is een Discovery motor deze was vroeger wel voorzien van een koeler. Ik heb net vanmiddag een originele adapter, radiateur en een groter expansievat opgehaald. Ik kan nu ook eventueel de versnellingsbak gaan koelen.
De thermostaat/bypass moet ik nog even uitzoeken hoe dit zit hoor en ik ga ook nieuwe slangen en leidingen bestellen.
Ook wil ik de viscofan vervangen door de elektrische welke door een thermo schakelaar aangestuurd wordt. Ook wil ik de aansluiting op het expansievat voor het koelvloeistofniveau gaan aansluiten zodat het waarschuwingslampje aangestuurd kan worden. Ik heb ook een beetje verder gespit en de Smiths meters blijken niet echt een zuivere indicatie te geven........
Ik ben toch wel blij dat ik dit zo ga doen. M,n ouwe 3.5 had toch beduidend minder pk en meer pk betekent ook meer warmte..........
Waarschijnlijk vergeet ik wel weer wat , maar daar kom ik later wel achter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2013 19:56 door Michel WaZ.
Michel WaZ

Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Gargamel, de 3.9 is een Discovery motor deze
> was vroeger wel voorzien van een koeler. Ik heb
> net vanmiddag een originele adapter, radiateur en
> een groter expansievat opgehaald. Ik kan nu ook
> eventueel de versnellingsbak gaan koelen.
> De thermostaat/bypass moet ik nog even uitzoeken
> hoe dit zit hoor en ik ga ook nieuwe slangen en
> leidingen bestellen.
> Ook wil ik de viscofan vervangen door de
> elektrische welke door een thermo schakelaar
> aangestuurd wordt. Ook wil ik de aansluiting op
> het expansievat voor het koelvloeistofniveau gaan
> aansluiten zodat het waarschuwingslampje
> aangestuurd kan worden. Ik heb ook een beetje
> verder gespit en de Smiths meters blijken niet
> echt een zuivere indicatie te geven........
> Ik ben toch wel blij dat ik dit zo ga doen. M,n
> ouwe 3.5 had toch beduidend minder pk en meer pk
> betekent ook meer warmte..........
> Waarschijnlijk vergeet ik wel weer wat , maar daar
> kom ik later wel achter.

Ps, er zit een thermostaat in de adapter...........
G-men (Gargamel)

Michel WaZ

Hallo G-men,

Ik heb mezelf een beetje info verschaft over dit oliepomp systeem en het ziet er simpel uit. Een frontcover met een paar tandwielen die je over de krukas schuift. Simpel is goed zou je denken, maar ik kom toch diverse kapotte pompwielen/vertandingen tegen op internet...................
Dus ik heb toch wel vraagtekens of dit het systeem is wat goed is en of het zo op een 3.9 past.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groet Michel WaZ

Plaats reactie