Hallo,
Ik wil de electriciteit in m'n RRC weer betrouwbaar en overzichtelijk gaan maken. Heb net iets teveel storingen gehad... Het plan is om tussen de voorstoelen een schakelpaneel voor de meeste functies zoals verlichting, ruitenwissers, binnenverlichting etc. te gaan maken. De knipperlichten wil ik aan het stuur houden en de rest dus robuust maken. Verder wil ik alle bedrading en contact gaan vernieuwen en op een nette manier door de auto laten lopen.
Wie heeft een mooi voorbeeld hoe dit te maken? Schakelaars in alu plaat of hout? Waar laat je de relais? Welke draad gebruiken? 13 aderig of allemaal losse draden en dan in de juiste isolatiekous? Welke dikte draad? Waar haal je de materialen? Hoe de constante stroom maken? Met een verdeelpunt of anders?
Hoe en waar de stekkers plaatsen met de draad vanuit de koets naar de motoruimte cq de achterzijde van de auto.
Wie kan mij tips geven tav bovengestelde vragen of heeft een mooi voorbeeld van een dergelijke klus en kan ik 's komen kijken. Hoeft natuurlijk niet perse een RRC te zijn. Wil graag 's wat ervaring zien/horen, want ik heb niet veel ervaring met electriciteit in de auto.
Hoor het graag.
Alvast bedankt!
Eric
voorbeeld schakelpaneel en elec. schema's
Re: voorbeeld schakelpaneel en elec. schema's
Hoi,
Ik ben exact met hetzelfde bezig voor mijn series 3.
Cubbybox tussen de voorstoelen met daarin alle relais. Welke op hun beurt weer de volle stroom naar de diverse gebruikers sturen.
Ook komen daar alle zekeringen.
Er loopt dus minimale stroom door het dash en schakelaars.
Je kunt een schakelbord maken van bijvoorbeeld zoiets: [www.polevolt.co.uk]
Ik ben nu aan het zoeken naar een simulatie programma om te kijken of het draadverloop zoals ik dat in mijn hoofd heb werkt.
Groet,
Justus!
Ik ben exact met hetzelfde bezig voor mijn series 3.
Cubbybox tussen de voorstoelen met daarin alle relais. Welke op hun beurt weer de volle stroom naar de diverse gebruikers sturen.
Ook komen daar alle zekeringen.
Er loopt dus minimale stroom door het dash en schakelaars.
Je kunt een schakelbord maken van bijvoorbeeld zoiets: [www.polevolt.co.uk]
Ik ben nu aan het zoeken naar een simulatie programma om te kijken of het draadverloop zoals ik dat in mijn hoofd heb werkt.
Groet,
Justus!
Kijk eens bij Rick Donkers voor de onderdelen. Of anders via Conrad. Kan Donkers wel aanbevelen, heeft veel en levert snel.
Heb zelf een tweede accu systeem aangelegd, onderdelen van die beide betrokken.
Groet
Gert
Heb zelf een tweede accu systeem aangelegd, onderdelen van die beide betrokken.
Groet
Gert
Bedankt voor de tips. Zo'n schakel bord is een mooie oplossing. Ik neem aan dat daar een circuit inzit dat zekering en relais in dezelfde stroomkring plaatst. Welk amperage nemen jullie? Via de formule A=W/V en dan 10% bij op dus bijv 20A=240W/12V, zou een zekering van 22-25 zijn?
Welke dikte draad gebruiken jullie?
Welke dikte draad gebruiken jullie?