Starten 300tdi

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Nijhuis

Starten 300tdi

Bericht door Nijhuis »

Dag medeprikkers,

Ongeveer een jaar geleden heb ik van iemand een 130 overgenomen. Deze persoon was zelf ooit begonnen met het inbouwen van een 300tdi (uit een '98 disco), het blok en de bak liggen er in, maar het is allemaal nogal rampzalig aangesloten. In het kort: niets van de electra werkt en er zijn nog een aantal overige zaken niet (goed) aangesloten. Op zich geen ramp, maar mij was destijds beloofd dat er alleen een nieuwe multi-riem en tuimelaars-as op hoefde, dan was het starten en lopen. Helaas...

Omdat de auto nog ingevoerd moet worden moet ik het blok aan het lopen maken. Na het invoeren ga ik voor een nieuw chassis en wellicht een ander blok, maar omdat de auto al met dit blok geschouwd is door de RDW en omdat dit er momenteel in ligt wil ik de auto gewoon met dit blok invoeren.

Om hem nu aan het lopen te maken wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk werk doen, het hoeft dus allemaal niet netjes met het sleuteltje te werken en zo. Vanaf de accu loopt een dikke kabel naar de startmotor, zoals het hoort. Ook heeft de startmotor massa. Verder is er eigenlijk vrij weinig aangesloten. Klopt het dat wanneer ik 12v op de startsolenoid zet de startmotor aan zou moeten slaan? De motor zal niet gaan lopen omdat hij door de stopsolenoid geen brandstof krijgt, maar zodra ik daar ook 12v op zet zou dat verholpen moeten zijn. Correct?

Alvast bedankt!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2013 13:22 door Nijhuis.
Lute

Re: Starten 300tdi

Bericht door Lute »

In principe JA
12 volt op je startrelais en 12 volt op je stopsolenoid moet genoeg zijn.
Je stopsolenoid gewoon rechtstreeks aansluiten (of via schakelaar)
Je startrelais even via een robuuste drukknop of via een relais

Succes!

Lute 109S2a 1969 200tdi
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Breng 'm maar! Ik zorg dat ie goed loopt. N-limburg, meijel.

Gr bart van dessel
Nijhuis

Bericht door Nijhuis »

Bedankt voor je antwoord

Lute. Ik heb dit vanavond geprobeerd, maar niet met het gewenste resultaat. Er loopt een dikke kabel direct vanaf de accu naar de startmotor. Het andere kabeltje welke vanaf de startmotor komt (bruin-rood), heb ik verlengt met een even-dikke draad. Wanneer ik deze ook tegen de plus-pool aan houd gaat de startmotor niet rond, ik krijg een vonkenregen wat mij lijkt op sluiting.

De startmotor heeft overigens wel een goede massa, wanneer ik met een spanningszoeker tussen het startmotor-huis en de plus controleer, gaat er gewoon netjes een stroom lopen.
wouter

Bericht door wouter »

Mischien maakt de bruin rood draad ergens sluiting, Draad even van de startmotor afhalen, en rechtstreeks een plus op het startmotor relai. Op dat kleine platte stekertje, als het goed is moet die het doen, Anders is de startmotor defect.
Nijhuis

Bericht door Nijhuis »

Dan ben ik bang voor een defecte startmotor. Ik zal het morgen nog even proberen te controleren, anders wordt het na mijn vakantie.
walter74

Bericht door walter74 »

Nijhuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dan ben ik bang voor een defecte startmotor. Ik
> zal het morgen nog even proberen te controleren,
> anders wordt het na mijn vakantie.

als je startmotor kapot is, dan heb ik hier nog wel een exemplaar liggen voor een 300Tdi
Destijds gekocht als reserve voor mijn huidige, maar die blijft het maar doen (knock-on-wood )
Laat maar weten of het iets voor je is...
landy-man

Bericht door landy-man »

klopt volgens mij. bruin-rood zal een plus vanaf de startmotor zijn bestemd voor andere afnemers.
Ik dacht dat je een paarse of een blauwe draad moet hebben voor het startrelais te bedienen.
Zit ook als klein stekkertje op het startrelais.
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Wit/rood. Blauw heeft met verlichting te maken en paars claxon (dacht ik).
Maar zoals gezegd, even een nieuw draadje op het schuifstekertje en direct op +. Draait ie niet=startmotor kaduuk.

Grtz. Erik

gertnijhof

Bericht door gertnijhof »

Je zegt :

Op zich geen ramp, maar mij was destijds beloofd dat er alleen een nieuwe multi-riem en tuimelaars-as op hoefde, dan was het starten en lopen. Helaas...

Wat ik me dan weer afvraag,
Waarom zou er een nieuwe tuimelaaras op moeten ?? En waarom een nieuwe multiriem ? en nu wil ie misschien niet rond ???
Of ben ik de enige die dit een beetje verdacht vind ?
Hoop dat er niks aan de hand is natuurlijk !!

Groet
Gert
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Tuimelaaras moet meestal vervangen worden als het achterste draadeind uit de kop wordt getrokken, een veel voorkomend 300 tdi probleem. Het stalen draadeind zit in de aluminium kop gedraaid en houdt de tuimelaaras op z'n plek én het kleppendeksel zit ermee vast. Als een amateur of iemand die het handboek niet heeft opgevolgd dit heeft ge-installeerd dan kan het zijn dat alles te vast is aangedraaid en dat het draadeind uit de kop wordt getrokken. De goedkope Paddock koppen hebben hier veel last van ivm slechte kwaliteit aluminium vd koppen. Een helicoil en loctite is de enige oplossing.

Gr, Bart

Groetjes, Bart
lhttp://diensten-vakmensen.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/auto-en-motor-monteurs-en-garages/266774-bart-s-autoservice.html?previousPage=lr
Foto-QSRTQRQC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8ff8ed62f73751b41100d495c1dd9bc3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QSRTQRQC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QSRTQRQC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QSRTQRQC.jpg', '', 16593967, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nijhuis

Bericht door Nijhuis »

Ze hebben destijds de multi-riem + spanner en de tuimelaarsas + klepstoters eraf gehaald om een quick-fix uit te voeren bij een andere 300tdi.
Plaats reactie