Swivel preload

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tonny LR110

Swivel preload

Bericht door Tonny LR110 »

wie kan mij uitleggen in Nederlandse taal hoe dit in zijn werk gaat.
De hand leiding begrijp ik niet echt...
Met een weegschaaltje de kracht meten, shims toevoegen of verminderen ( oké tot zover)
3,6 tot 4.5 kilo.... met alles los neem ik aan en dat dus per wiel????
Als je over dit onderwerp leest op internet pfffffff kun je de bomen het bos niet meer zien en variëren de waarde van 1.46 tot 5 kilo ????? ( nergens staat echt bij of alles los is gegooid of niet????)

Dus ik zou het zeer op prijs stellen dat iemand mij in Nederlandse taal uit kan leggen hoe ik staps gewijs te werk ga en waar ik aan moet denken.

BVD Groetjes Tonny
fenix2

Re: Swivel preload

Bericht door fenix2 »

Hallo Tonny,

De preload meet je met een urnster door het oog van de spoorstang (de stuurstang, de spoorstang en de keerring los)
De bouten van de boven en onder lagers op de correcte aanhaalmomenten (check je wph voor de exacte waarden)

Hoe die meting eruit ziet, kun je in het series III wph zien bij item 60.15.23

groetjes, Fenna
fenix2

Re: Swivel preload

Bericht door fenix2 »

aanvulling:

heb je te grote voorspanning (moet de urnster te veel kilo's trekken), doe je er een shim bij en als het te licht gaat, haal je er een shim af. Shims zijn er in verschillende dikte maten. Welke dikte je moet hebben en hoeveel, kom je alleen achter bij het afstellen, dus kun je beter een aantal van verschillende diktes klaar hebben liggen.
Zelf had ik 3 pogingen nodig om de voorspanning goed te krijgen bij mijn swivels

succes
Eric&Betty Boop

Re: Swivel preload

Bericht door Eric&Betty Boop »

De preload is ook afhankelijk van de uitvoering van de fuseelagers.
Heb jij een 110 met boven een railkobus en pen en onder een conisch lager dan is het inderdaad die 3,6-4,5Kg.
Heb je een 110 met zowel boven en onder een conisch lager dan gelden andere waarden.
Meten doe je inderdaad met alles los,dus ook de grote keerring. Pas als je de juiste voorspanning hebt berijkt door uitshimmen de steekas,keerring en stuurkogels monteren.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9aaf1ff483de7c52dbe0ea165b49ac2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16589683, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c32d1aa3e6c2960f5e2eeb0f7d964c3a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16589683, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Tonny LR110

Re: Swivel preload

Bericht door Tonny LR110 »

Klinkt allemaal best ingewikkeld Eric....
maar toch bedankt.... is dus echt niet zo simpel zo als sommige me vertelde :-(
Ik dacht zelf namelijk dat ik alleen de stuurstang en spoorstang los hoefde te maken....
Swivel pennen controleren en indien nodig nieuwe.
Onderste swivel ( met bovenste swivel pen nog niet aan gedraaid) vast zeten met locktide en dan met een weegschaaltje op spoorstang oog en met shims afstellen.

Maar je moet dus nog meer demonteren????

Ik ben best een leek in dit soort dingen dus denk ik dat ik dat misschien beter aan iemand anders over kan laten????
fenix2

Re: Swivel preload

Bericht door fenix2 »

Tonny,

Wat mij nog een beetje ontbreekt in je verhaal is de reden dat je met je swivels aan de gang gaat. Kun je daar iets meer over vertellen?

(bij mij waren de swivel bollen versleten en moesten vervangen worden.... dan ligt op een gegeven moment alles los tot aan het vaste ashuis en is bij het opbouwen een shimmetje bijdoen of weghalen dus appeltje ei-tje. Is het je alleen om de voorspanning te doen bij een nog volledig opgebouwde swivel, is het een heel andere contekst)
groetjes, Fenna



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2013 23:08 door fenix2.
Eric&Betty Boop

Re: Swivel preload

Bericht door Eric&Betty Boop »

Met alles los bedoel ik dan de stuur- en spoorstang,de keerring,wielnaaf met remschijf en ook zonder gemonteerde steekas met homokineet.
De pennen van het bovenste en onderste fuseelager moeten wel vast zitten. Het meten doe je dus met een kaal fuseehuis gemonteerd op de chromen bol.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('634786fdf1d84c7362363edcc6de3e8f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16589755, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('8ac806a828822ec581be5b2107d6fcbd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16589755, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Tonny LR110

Re: Swivel preload

Bericht door Tonny LR110 »

Inderdaad Fenix is het alleen om de voorspanning te doen, en is alles al gewoon opgebouwd.
De reden om deze te controleren is dat mijn stuur niet meer terug komt naar mijn nul punt sinds enkele weken en steeds verergerd. .

Stuurdemper is reeds vervangen, uitspoor gecontroleerd spanning op stuurhuis afgesteld, stuurstang is recht...
Zit trouwens ook wat spelling op de voorwielen als je ze boven en onder vast pakt en er aan trekt... wiellagers dus misschien ook wel aan vervanging toe? kan dus ook de reden zijn?

Maar omdat ik ergens op internet las dat de swivel preload de reden kon zijn van het niet terugkerend stuur pak ik dit dus eventueel ook aan.

Dus wat is wijs? en hoe te werk gaan? of toch maar naar een dure garage???
Andrew Colville

Re: Swivel preload

Bericht door Andrew Colville »

per toval eenzelfde klus gedaan bij een 86 er Defender 90, al het oude in de ijzebak , nieuwe shims, fusee lagers en pennen, railko bush, fusee bollen , keeringen , pakkingen en wiel lagers gemonteerd, en de pre load op 4,5 KG gezet.volgens WP handboek.

alles OE of OEM besteld en gekregen ja dat kost iets meer dan Britpart meuk maar deze as kan er weer 25 jaar tegen met goed onderhoud.

als het beestje al een 25 jaar oud is dan heb je grote kans dat veel versleten is, voral als er water is binnen gedrongen in de fusee bollen.

Het onderste fusee lagertje is hier al eerste de dupe van, en als die niet lekker loopt dan heb je speling en vreemd stuurgedrag, het kan ook zijn dat het stuur om die reden niet terug komt, maar als de auto te ver verhoogd is 2 inch + zonder aangepaste reactui stangen dan klopt je Castor niet meer en zal het stuur na een bocht niet willen centereren zonder hulp.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
fenix2

Re: Swivel preload

Bericht door fenix2 »

die speling op de voorwielen vind ik verdacht.
Voel je die speling alleen als je boven en onder vastpakt of ook als je voor en achter vastpakt?

groetjes, Fenna
Tonny LR110

Re: Swivel preload

Bericht door Tonny LR110 »

Spelling is er als ik boven en onder vast pak... voor en achter niet.

Zoals ik ergens gelezen had op internet was de spelling onder en boven de swivel.... en voor en achter de wiel lager???
fenix2

Re: Swivel preload

Bericht door fenix2 »

Tonny,

alleen boven en onder, duidt inderdaad op de fusee lagers van de swivel.

Afhankelijk van bouwjaar en type kunnen die lagers er verschillend uitzien. oudere types (zoals bv mijn SIII 109) hebben een conisch lager onder en een pen/bus lager aan de bovenkant van de swivel. nieuwere types hebben zowel onder als boven een consich lager en ook een homokineet in de swivel ipv een kruiskoppeling zoals bij de oudere types. Als de speling er al een tijdje zit, is de kans erg groot dat beide lagers zijn 'ingeslagen' (is een bepaalde manier van kapot waarbij de kegeltjes van het lager indeukingen maken in de lagerschalen. In een gunstig geval heb je boven ook een pen/bus lagering en is alleen het drukplaatje stuk.

Het is geen heel moeilijke sleutelklus, maar wel een die de nodige tijd in beslag neemt. Alle uurtjes bij elkaar geteld, deed ik er bij mij, met volledig afbouwen en weer opbouwen, 20 uur over. Een aantal bouten en moeren zaten nogal heel erg vast en hadden heel erg veel overtuigingskracht van mij nodig om toe te geven. Een volgende keer zou ik het binnen 12 uur moeten kunnen doen.

Uitbesteden aan een garage zal je aan arbeidsloon meer kosten dan aan onderdelen.

groetjes, Fenna
Dirk109

Re: Swivel preload

Bericht door Dirk109 »

Tonny, het is vaak beter om het hele zaakje in een keer te vervangen.Als het oud is en er is iets versleten of door vocht aangetast zal de rest van de onderdelen ook wel ver heen zijn.De kosten van een hele set valt op zich mee en de montage van nieuwe onderdelen gaat veel gemakkelijker.
Ik heb het ook eens gedaan zonder ervaring, met wat hulp van andere lukte het wel om alles weer goed en gangbaar te krijgen.
Misschien zit er wel iemand bij je in de buurt die je kan helpen?

Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('faa044ff7a5e40cfd0785c49a5e6eb38', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16591186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc Frencken

Re: Swivel preload

Bericht door Marc Frencken »

Dag Tonny,

Ik heb dit klusje vorige maand gedaan omdat de olie keerringen van beide swivels erg lekten.
Tijdens de reparatie heb ik zo nu en dan eens wat foto's gemaakt misschien dat je daar wat aan hebt, onderstaand de link naar het foto album.

[picasaweb.google.com]#

Het is best een werkje en voor beide swivels heb ik van 2 dagen een behoorlijk dagdeel nodig gehad om alles weer ok te krijgen.
Hierbij zijn de volgende zaken vervangen:

Top swivel pin
Onderste swivel pin met lager
De oliekeerring in de swivelbol
De oliekeerring tussen swivelbol en swivelhuis incl. pakkingen en opsluitplaten.
Pakking tussen swivelbol en asbuis
Pakking asstomp en swivelhuis
Pakking aandrijfflens naar wielnaaf.
Naafmoeren en vulringen ivm afstellen wiellagers
2x een sachet oneshot vet om het swivelhuis mee te vullen.

Beide swivelbollen zijn niet vervangen omdat deze nog geen tekenen van corrosie vertoonden.

Succes met sleutelen.

Groeten,

Marc Frencken


Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Plaats reactie