accu"slot"Td5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Kampeerrover

accu"slot"Td5

Bericht door Paul Kampeerrover »

Op de 200Tdi heb ik, bij wijze van wegrijblokkering, een accuslot gemonteerd. Is zoiets ook mogelijk bij een Td5? of krijg ik dan problemen met ecu etc. etc.
Ik heb pas een Td5 gekocht, maar ben niet overtuigd van het alarmsysteem.

Groet, Paul
Paul Kampeerrover

Re: accu"slot"Td5

P.s., ik heb het dus over zo'n ding dat massaschakelaar wordt genoemd, je kent ze wel dat rooie ding van Hella.
Sander van Beek

Bericht door Sander van Beek »

Zijn al die electronische oplossingen niet vrij makkelijk te omzijlen? Waarom niet zo'n X-eng pedal box oid?
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Paul,

Ik denk dat de startblokkering van de Td5 een stuk meer zekerheid geeft als een massa-schakelaar. Vraag maar eens aan iemand die ruzie heeft met die startblokkering. Ja, Ja, het systeem is te omzeilen, maar dat is een stuk meer werk als het omzeilen van een massa-schakelaar.
Om het beste van beide te hebben kan je ervoor kiezen om een massa-schakelaar te monteren en daaraan parallel een "licht" gezekerde bypass. De auto, en het alarm blijft dan "in leven", een "naïeve" dief die bijv. wel jouw sleutels en keyfob heeft (en dus niet zo naïef is) zal de auto proberen te starten en zodra hij start gaat de "lichte" zekering eruit (alternatief is een kleine vermogensweerstand in de "bypass", de auto blijft ook dan in "leven" alleen zakt door voorgloeien en starten de boordspanning zover in dat de ECU niet thuis geeft - je hebt dan wel een serieuze weerstand, qua vermogen, nodig -- de auto doet dan precies wat je ook hebt bij een zwakke accu: klapperende relais en allerlei dashbordlichtjes).

Maar goed, mijns inziens is de standaard startonderbreking al een aardige eerste drempel.

Marc
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Paul.

Wel eens aangedacht dat er met zo'n massaschakelaar helemaal niks meer werkt.
Ook je centrale deurvergrendeling niet meer, en mogelijk moet je elke keer de sleutel opnieuw inlezen, omdat de stroom er te lang afgeweest is.

En ik heb overigens meer vertrouwen in het standaard alarm van de TD5, trouwens dat heeft de verzekeringsmij ook.
Persoonlijk zou ik er dus niks aan veranderen.
Paul Kampeerrover

dat vermoeden had ik al, vandaar mijn vraag...
Erwin 110TD5

Bericht door Erwin 110TD5 »

Paul,

Ik heb ook een tijdje geworsteld met dit probleem en laatst een engelse meneer gesproken die een schakelaar had gemaakt waarmee de brandstofpomp kon worden uitgezet...In zijn geval betrof het een Discovery TD5 maar dat lijkt me niet al te veel af te wijken... Ik ben er niet aan begonnen om de redenen die hierboven al genoemd zijn, maar misschien is het alsnog een inspiratie voor je ...

Gr.
Erwin
Paul Kampeerrover

ik heb je een pb gestuurd ( over iets heel anders overigens)

Groet, paul
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Mocht je nog intresse hebben, op mijn 101 zit een sleutelsysteempje waarmee je het koppelingskanaal dicht zet. Je kan dus niet meer de koppeling intrappen. Is overbodig geworden na het plaatsen van de automaat. Kost een vermogen als je het nieuw moet kopen maar voor jou.........

Groeten neef Henk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2013 21:56 door neef Henk.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Ik zou het niet doen, ik denk dat AS10 unit die van tijd tot tijd wel eens kuren geven bij sommigen, door een massa schakelaar echt over de zeik kan gaan.

hoe dan ook wat wil je ermee berijken?? als je denkt dat een Td5 eenvoudig te jatten is, dan is het aanwoord Ja! auto kraan en weg iss de defender.

maar een auto dief die denkt in te stappen en wat draadjes bij het contactslot door te verbinden komt van een koude kermis thuis

Een Td5 ECU loop helemaal niet zonder de AS10 unit od BCU, Ik ken nog niemand die het Alarm gedeelte heeft kunnen weg progameren in de ECU.

Wel wordt er vaak gebruik gemaakt van een Emulator ( die doet zich voor als de alarm unit ) maar al heb je die opzak dan moet je hem nog bedraden en met een nanocom of testbook aanmelden bij de Motor ECU Succes met snel jatten.

De enige manier om een Td5 mee te nemen is heel simpel, maar zelfs dan niet zo gedaan.

als je het alarm zou vervangen door een Emulator dan zie ik geen verdere probleemen met en massa schakelaar. maar ook die zijn snel zonder de sleutel weer inwerking gezet.

Kort gezegd als ze hem willen hebben dan is hij toch weg, je doet er beter aan het weg halen te filmen of te zorgen dat het te riskant is om te proberen door de auto op een god verlichte plek te zetten of in de tuim ( waakhond bordje rotwijler oid aan de poort )

Of een parkeren op een betonplaat met daar in gegoten een scheeps ketting en die telkens om je chassis doen

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Marc-my-Words

Precies, de desperate auto-dief komt met een kraanwagen (seen that, nee niet echt, maar wel het verhaal gehoord uit Tsjechië - zelfs twee onafhankelijke gevallen - waarbij van en alle alarm-middelen voorziene VW-Sharan en een grote Audi gewoon van de aardbodem verdwenen, de Audo zelfs gewoon overdag).

De slimme autodief steelt eerst de auto-sleutels -- been there seen that ... gelukkig na een paar dagen de sleutels een paar tuinen verderop teruggevonden, ik overliep de inbreker de inbreker heeft dus weinig plezier van zijn actie gehad (en ik weet nu wat ik moet doen in een dergelijk geval).
Remedie: De sleutels goed opbergen, maar dus niet waar je van plan was, en ook niet op de rweede-keus plek, maar echt op een onverwachte plek, want de iets succesvollere inbreker weet de weg bij jouw thuis beter als jijzelf (en iedereen gebruikt dezelfde soort "veilige" opbergplekken).

Marc
Paul Kampeerrover

Duidelijk verhaal!

Het gaat mij meer om situaties dat de wagen niét thuis staat!
Ik denk dat de oplossing van Henk misschien voor mij de mooiste is.

Dank voor je uitleg, weer wat van geleerd.
Dit is mijn eerste Td5. Ik ben voldoende handig met 2.25, 2.5 em 200tdi diesels, maar mij aan het verdiepen in de Td5 en ook al zat gevonden overigens!

Groet! Paul
Marc-my-Words

Paul alsje nu een echt pesterig elektrieke anti-start-optie wilt inbouwen kan je dus de brandstofpomp in de tank afschakelbaar maken, of, wat ook goed werkt, de voeding van de ECU "verdubbelen", dwz er een voedingsdraad met 10 V aan leggen en een parallelle, geschakelde met de volle accu-spanning.

Als de "boordspanning" te laag is (en dat simuleer je met de 10 V voeding) dan wil de ECU de motor niet aansturen, verder doet alles het alsof er niks aan de hand is -- als de brandstofpomp niet werkt kom je net iets verder maar aanslaan zit er dan ook niet in. Een dief moet dan het verborgen schakelaartje vinden en dat kost tijd en is daarmee een extra zekerheid.

Maar ... dit werkt allemaal pas als de dief de auto wel aan het starten krijgt, en dat wil (bijna) zeggen dat ie het gewone alarm al overwonnen heeft en dat is een aardige prestatie. In de meeste gevallen zal de auto dan dus toch al ergens anders staan en dus rustig onderhanden genomen worden.
Ben je daar bang voor dan is een voertuig-volgsysteem waarschijnlijk een verstandiger investering.

Marc

PS Tot nog toe heb ik de indruk dat de eenvoudiger LandRovers niet echt veel ongewenste aandacht krijgen, het is geen snelle auto, en het is een opvallende auto. Alleen in het moederland schijnt er een levendiger handel te zijn in "onderdelenleveranciers", in het voormalige Oost-Europa en verder zijn het toch vooral de Duitse auto's en de grote glanzende 4x4's die in de belangstelling staan.
Scratch

Bericht door Scratch »

Hoi Paul,

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop !!

Een Td5 is heel makkelijk te beveiligen: haal de + even los en zet hem na een tijdje weer vast. Auto start niet voordat eerst het alarm op aan en uit heb gezet. Of zorg dat je het brandstof systeem leeg heb voor je de motor uitzet. Motor start dan wel maar slaat niet aan voordat je het gaspedaal 10 keer heb ingetrapt. Natuurlijk kun je ook de krukas zender ontkoppelen, of nog makkelijker, de ECU mee naar huis nemen. Mocht je bang zijn dat ze je sleutel stelen en daarmee makkelijk je auto kunnen starten, haal de batterij er dan uit

Er zijn nog al wat parameters die gelijk moeten staan voor je Td5 kan starten

(Gekheid natuurlijk)
Apke

Bericht door Apke »

Auto op blokken en de wielen eraf. Wegslepen wordt dan heel lastig.
Als je vervolgens ook de nummerplaten en de ruitenwissers mee neemt, maak je het oom agent wel heel moeilijk

Even zonder dollen. Ik denk dat een gelegenheidsdief de auto niet zal willen meenemen zonder de sleutels. Wegslepen is lastig tegen te houden, maar als je een GPS tracer zou inbouwen weet je in ieder geval waar de auto gebleven is.
Een ander alternatief kan een wielklem zijn. Dit maakt wegrijden onmogelijk en afslepen lastig (oh, kan ook bekeuringen schelen omdat je al een wielklem op je auto hebt zitten).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('011ad8c0039b9cff9b13032d1a63b978', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16581413, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Plaats reactie