ecu versus accuspanning
ecu versus accuspanning
Hallo prikkers,
Schrik net door het lezen van een bericht over 2,5 ton met een TD5.
De ecu zou het begeven hebben door een te lage accuspanning.
Nu zie ik dat mijn onderhoudsvrije accu op zwarte kleur staat(moet groen zijn, maar kan ook nog geel worden).
Moet ik nu als de wiede weerga mijn accu vervangen?
Kun je deze zonder hulp van een specialist omwisselen, i.v.m. de ecu.
Een nieuwe ecu wil ik voor zijn, hopelijk kan iemand me advies geven, daarvoor alvast dank.
Ga ik nu weer rustig verder lezen, groet Marcel
Schrik net door het lezen van een bericht over 2,5 ton met een TD5.
De ecu zou het begeven hebben door een te lage accuspanning.
Nu zie ik dat mijn onderhoudsvrije accu op zwarte kleur staat(moet groen zijn, maar kan ook nog geel worden).
Moet ik nu als de wiede weerga mijn accu vervangen?
Kun je deze zonder hulp van een specialist omwisselen, i.v.m. de ecu.
Een nieuwe ecu wil ik voor zijn, hopelijk kan iemand me advies geven, daarvoor alvast dank.
Ga ik nu weer rustig verder lezen, groet Marcel
Re: ecu versus accuspanning
Accu staat en laadspanning zijn 2 dingen.
* wat is je laadspanning bij draaiende motor (beetje gas bij geven) (tussen 13.8 en 14.2V)
* accu kun je laten testen bij de accuboer
Zoek anders op in de history
accu kun je zelf vervangen, weet niet hoe het zit met codes. anders kun je tijdens het vervangen werken met startkabels oid zodat alles onder stroom blijft staan.
Sccs.
J.
* wat is je laadspanning bij draaiende motor (beetje gas bij geven) (tussen 13.8 en 14.2V)
* accu kun je laten testen bij de accuboer
Zoek anders op in de history
accu kun je zelf vervangen, weet niet hoe het zit met codes. anders kun je tijdens het vervangen werken met startkabels oid zodat alles onder stroom blijft staan.
Sccs.
J.
Re: ecu versus accuspanning
Hi Marcel09 mijn ecu ging stuk door te lage spanning en de actie daar op, het was de 24 volt startbooster die ze er op hadden gezet of met nagenoeg lege accu toch proberen te starten, ik denk het eerste het was er wel steen koud -25 en dan ligt de focus niet geheel waar deze moet liggen.
Geen probleem ANWB zetten hem thuis weer af 2de hansje even de verstuivers en sleutels/fob's in lezen en weer rijden.
Geen probleem ANWB zetten hem thuis weer af 2de hansje even de verstuivers en sleutels/fob's in lezen en weer rijden.
Re: ecu versus accuspanning
ECU kapot door te lage accuspanning?
Dat is de eerste keer dat ik zoiets hoor. Een ECU is niks anders dan een printplaatje, met een paar electronische bouwcomponenten in een alu gegoten behuizing.
Krijgt een ECU onderspanning, dan zal hij niet zo snel kapot gaan. Hij zal gewoon het gedrag vertonen dat elk apparaat met een te lage spanning krijgt doet: rare signalen afgeven, of de injectoren niet schakelen.
Zie het net als de afstandsbediening van je televisie. Zijn de batterijen leeg, dan werkt hij niet, maar is hij niet meteen kapot.
Zou me dus niet extreem veel zorgen maken. Accu leeg van een Disco II merk je heel makkelijk, dan start hij niet meer....simpel omdat hij de startmotor niet rondgedraaid krijgt,\
Accu wisselen zou in principe geen probleem moeten zijn, maar zoals bij elke Landrover van latere bouwjaren:
Auto openmaken, linker portier open laten staan, motorkap open en dan accu wisselen. Bij mijn Disco II gebeurde niks geks toen ik de accu wisselde. Enkel de code van de radio is hij eventueel kwijt.
Groeten, Ruud
Dat is de eerste keer dat ik zoiets hoor. Een ECU is niks anders dan een printplaatje, met een paar electronische bouwcomponenten in een alu gegoten behuizing.
Krijgt een ECU onderspanning, dan zal hij niet zo snel kapot gaan. Hij zal gewoon het gedrag vertonen dat elk apparaat met een te lage spanning krijgt doet: rare signalen afgeven, of de injectoren niet schakelen.
Zie het net als de afstandsbediening van je televisie. Zijn de batterijen leeg, dan werkt hij niet, maar is hij niet meteen kapot.
Zou me dus niet extreem veel zorgen maken. Accu leeg van een Disco II merk je heel makkelijk, dan start hij niet meer....simpel omdat hij de startmotor niet rondgedraaid krijgt,\
Accu wisselen zou in principe geen probleem moeten zijn, maar zoals bij elke Landrover van latere bouwjaren:
Auto openmaken, linker portier open laten staan, motorkap open en dan accu wisselen. Bij mijn Disco II gebeurde niks geks toen ik de accu wisselde. Enkel de code van de radio is hij eventueel kwijt.
Groeten, Ruud
Re: ecu versus accuspanning
Van een te lage accuspanning gaat je ECU echt niet kapot hoor zoals Ruud al beschreef, waar hij wel stuk van gaat is piekspanningen.........
Veroorzaakt door starten met een 2e accu die al voorzien wordt van een laadstroom door de dynamo van de andere auto
Starten met behulp van een andere bron doe ik altijd dmv de + op de + van de accu,s en de - op een massapunt van de hulpbehoevende auto, dus niet op de - van de hulpbehoevende accu!
Hoe het zit met de codes van de diverse apparatuur weet ik niet ,normaliter worden de codes gewoon " opgeslagen" als het fabrieksaf gemonteerd is ,alleen als je ze uitwisselt naar een andere auto dan vraagt de boardcomputer om de code van de" nieuwe " apparatuur ,
Dit kan een ECU, navigatie,sleutel, airco unit enz zijn.
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Veroorzaakt door starten met een 2e accu die al voorzien wordt van een laadstroom door de dynamo van de andere auto
Starten met behulp van een andere bron doe ik altijd dmv de + op de + van de accu,s en de - op een massapunt van de hulpbehoevende auto, dus niet op de - van de hulpbehoevende accu!
Hoe het zit met de codes van de diverse apparatuur weet ik niet ,normaliter worden de codes gewoon " opgeslagen" als het fabrieksaf gemonteerd is ,alleen als je ze uitwisselt naar een andere auto dan vraagt de boardcomputer om de code van de" nieuwe " apparatuur ,
Dit kan een ECU, navigatie,sleutel, airco unit enz zijn.
Groet Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: ecu versus accuspanning
Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Starten met behulp van een andere bron doe ik
> altijd dmv de + op de + van de accu,s en de - op
> een massapunt van de hulpbehoevende auto, dus niet
> op de - van de hulpbehoevende accu!
>
De hulp-start-aansluitprocedure (waarbij de - kabel als laatste op een "massapunt" wordt gezet) is vlgs mij vooral een extra zekerheid tegen eventuele problemen met knalgas rond de slechte en/of net bijgeladen accu. Zou er een knalfgas-ophoping zijn dan wil je geen vonken trekken en de laatste aansluiting kan al eerste vonken.
Deze aansluitprocedure doet niks tegen spanningspieken.
Mij lijkt dat gewoon aansluiten, en eerst even de hulpauto laten lopen (om toch minstens iets stroom in de te helpen accu te proppen), en daarna starten is op zich geen probleem. Alleen als de accu van de "dooie" auto ook een echt dooie accu betreft (of als de accu slecht contact maakt) dan loop je een risico op spanningspieken zodra de hulpstartkabels los genomen worden. Dus, bij echt dooie auto's eerst even wat beter kijken naar de toestand van de accu. Er wordt wel gezegd dat het slim is een stevige verbruiker aan te schakelen op het moment van het losnemen van de hulpstartkabels, daar is wel wat voor te zeggen, maar als de accu echt niks meer doet mag je die verbruiker dan ook niet eerder uitschakelen dan dat je bij de accuboor bent en daar dan eerst de motor gestopt hebt.
Marc
-------------------------------------------------------
>
> Starten met behulp van een andere bron doe ik
> altijd dmv de + op de + van de accu,s en de - op
> een massapunt van de hulpbehoevende auto, dus niet
> op de - van de hulpbehoevende accu!
>
De hulp-start-aansluitprocedure (waarbij de - kabel als laatste op een "massapunt" wordt gezet) is vlgs mij vooral een extra zekerheid tegen eventuele problemen met knalgas rond de slechte en/of net bijgeladen accu. Zou er een knalfgas-ophoping zijn dan wil je geen vonken trekken en de laatste aansluiting kan al eerste vonken.
Deze aansluitprocedure doet niks tegen spanningspieken.
Mij lijkt dat gewoon aansluiten, en eerst even de hulpauto laten lopen (om toch minstens iets stroom in de te helpen accu te proppen), en daarna starten is op zich geen probleem. Alleen als de accu van de "dooie" auto ook een echt dooie accu betreft (of als de accu slecht contact maakt) dan loop je een risico op spanningspieken zodra de hulpstartkabels los genomen worden. Dus, bij echt dooie auto's eerst even wat beter kijken naar de toestand van de accu. Er wordt wel gezegd dat het slim is een stevige verbruiker aan te schakelen op het moment van het losnemen van de hulpstartkabels, daar is wel wat voor te zeggen, maar als de accu echt niks meer doet mag je die verbruiker dan ook niet eerder uitschakelen dan dat je bij de accuboor bent en daar dan eerst de motor gestopt hebt.
Marc
Re: ecu versus accuspanning
Precies, door een te lage accu-spanning doet de ECU gewoon niks.
Nieuwe accu erin (of rustig de accu bijladen) en de ECU geeft geen enkel probleem.
O ja, sommige ECU's schijnen het niet leuk te vinden als je het contact aan hebt op het moment dat je met een hulpstartkabel de boordspanning ineens ophoogt (of heb ik hier nog maar het halve verhaal).
Marc
Nieuwe accu erin (of rustig de accu bijladen) en de ECU geeft geen enkel probleem.
O ja, sommige ECU's schijnen het niet leuk te vinden als je het contact aan hebt op het moment dat je met een hulpstartkabel de boordspanning ineens ophoogt (of heb ik hier nog maar het halve verhaal).
Marc
Re: ecu versus accuspanning
Bij de Td5 kun je de acu zo wisselen, ( zo wel een deur open laten voor de zeker heid )
als je een slechte accu hebt ( zelf een die de motor hard zat doet rond starten ) dan kan het zijn dat er toch onvoldoende spanning/stroom is om de injectoren te vuren.
Een goede Accu voor de Td5 is belangerijk en met name de CCA waarde >800 CCA qua AH maakt het niet veel uit, er hoeft geen 200AH in, de optima met zijn 50 AH, is ruimvoldoende omdat de Td5 een 150 AH dynamo heeft, pas als deze stuk gaat heb je last van lage AH waarde.
Ik heb in 2 Td5's dezelfde optima red top gehad ( zo'n 5 jaar ) nooit problemen gehad.
Let wel op met piek spanningen bij de Td5 Lassen/over starten, die kunnen wel je ECU slopen en naturlijk 24 volt ook.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
als je een slechte accu hebt ( zelf een die de motor hard zat doet rond starten ) dan kan het zijn dat er toch onvoldoende spanning/stroom is om de injectoren te vuren.
Een goede Accu voor de Td5 is belangerijk en met name de CCA waarde >800 CCA qua AH maakt het niet veel uit, er hoeft geen 200AH in, de optima met zijn 50 AH, is ruimvoldoende omdat de Td5 een 150 AH dynamo heeft, pas als deze stuk gaat heb je last van lage AH waarde.
Ik heb in 2 Td5's dezelfde optima red top gehad ( zo'n 5 jaar ) nooit problemen gehad.
Let wel op met piek spanningen bij de Td5 Lassen/over starten, die kunnen wel je ECU slopen en naturlijk 24 volt ook.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: ecu versus accuspanning
Beste mensen,
Tegen zoveel kennis kan niemand op.
Ben weer gerust gesteld.
Dank en groet Marcel.
Tegen zoveel kennis kan niemand op.
Ben weer gerust gesteld.
Dank en groet Marcel.