welke lier?
welke lier?
Hoihoi. Hoeveel kilo moet een lier kunnen trekken voor mijn range rover van 2000 kilo?
Iemand een goedkoop adres voor een lier? Ik zal de lier niet vaak gebruiken dus een goedkoop maar goed merk lijkt me prima.
Dank Hugo
Iemand een goedkoop adres voor een lier? Ik zal de lier niet vaak gebruiken dus een goedkoop maar goed merk lijkt me prima.
Dank Hugo
Re: welke lier?
Minimaal een 8000lbs lier.mocht je echt vastzitten in de blubber moet je een karrol bij doen om de lier te ontlasten maar voor de rest is een 8000 voldoende.ik heb ook net een warn 8000 gekocht voor mn disco2 die 2300kg is voor zo nu en dan te lieren.champion warrior.tmax lieren.voor juiste adressen moet je de prijzen vergelijken.succes
Re: welke lier?
een goedkoop adres weet ik, maar een goedkope lier wil ik niet.
zelf heb ik een gebruikte huskey 8,5 gekocht en is zeer goed.
limburgrover
zelf heb ik een gebruikte huskey 8,5 gekocht en is zeer goed.
limburgrover
Re: welke lier?
Als je werkelijk niet vaak zult lieren koop je beter een handlier.
Veel goedkoper als een goedkope electrische ben je dan niet uit (aangenomen dat je geen 2 accu's wilt en de montage zelf knutselt), maar het is wel veelzijdiger (ook letterlijk) en betrouwbaarder.
Voordelen van een handlier: 1º je laat 'm thuis als je 'm niet nodig hebt (dus niet permanent een loos gewicht voorop), 2º hij doet het altijd (zolang je nog wat muscle-power hebt), 3º hij trekt in iedere richting (en zelfs elders, daar waar je niet met de auto kan komen).
Nadelen: 1º hij neemt plek in in de auto, 2º zweetdruppeltjes & 3º geen "looks" (maar voor de looks volstaat een lierbumper met een klos met slordige kabel)
Koop er een verlengtouw bij en een klapblok (=katrol) en nog wat losse zooi, en het volstaat om met een 1600/2400 kg handlier op pad te gaan.
Marc
Veel goedkoper als een goedkope electrische ben je dan niet uit (aangenomen dat je geen 2 accu's wilt en de montage zelf knutselt), maar het is wel veelzijdiger (ook letterlijk) en betrouwbaarder.
Voordelen van een handlier: 1º je laat 'm thuis als je 'm niet nodig hebt (dus niet permanent een loos gewicht voorop), 2º hij doet het altijd (zolang je nog wat muscle-power hebt), 3º hij trekt in iedere richting (en zelfs elders, daar waar je niet met de auto kan komen).
Nadelen: 1º hij neemt plek in in de auto, 2º zweetdruppeltjes & 3º geen "looks" (maar voor de looks volstaat een lierbumper met een klos met slordige kabel)
Koop er een verlengtouw bij en een klapblok (=katrol) en nog wat losse zooi, en het volstaat om met een 1600/2400 kg handlier op pad te gaan.
Marc
Re: welke lier?
Quoteje laat 'm thuis als je 'm niet nodig Deze doet toch wel een beetje afbreuk aan het avontuurlijke imago van de Land Rover. Ik heb ook een elektrische lier voorop en nog niet vaak gebruikt, maar de keren dat ik hem gebruikte waren niet echt gepland.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: welke lier?
Wim,
Je hebt helemaal gelijk ... dit is dan ook vooral een theoretisch voordeel. Om eerlijk te zijn: ik heb nog steeds helemaal geen lier, da's nog meer avontuur, en het scheelt in het dilemma "meenemen of niet" (en het scheelt in de ruimte).
Maar ook, ook weer heel eerlijk: mijn auto ligt vol met allerlei zaken die ooit/soms/misschien nuttig kunnen zijn (en dan nog bleek dat ik afgelopen najaar per ongeluk de handige sneeuwschep uit de auto had gelegd en dus deze winter die schep goed had kunnen gebruiken .... ).
Het probleem is dat om echt zeker te zijn van de ongeplande assistentie van die electrische lier voorop je eigenlijk wel weer met z=een zekere plannning die lier zo nu en dan moet gebruiken. Doe je dat niet dan zal je zien dat de lier het laat afweten als je er het meest op rekent (en daarmee kom je ook weer bij het "thuis-laten" dilemma).
Ofwel, met andere woorden: Een lier voor weinig - dwz weinig gebruik en weinig geld en daarbij zo goed dat ie ook nog eens weinig onderhoud, overlast. en gedoe geeft .... dat willen we allemaal wel. Wil je "looks" of wil je bijna nooit maar toch multi-inzetbaar lieren, dat zijn zo ongeveer de uitersten, en daarom dus mijn suggestie om ook het andere eind van de mogelijkheden te overwegen.
Marc
Je hebt helemaal gelijk ... dit is dan ook vooral een theoretisch voordeel. Om eerlijk te zijn: ik heb nog steeds helemaal geen lier, da's nog meer avontuur, en het scheelt in het dilemma "meenemen of niet" (en het scheelt in de ruimte).
Maar ook, ook weer heel eerlijk: mijn auto ligt vol met allerlei zaken die ooit/soms/misschien nuttig kunnen zijn (en dan nog bleek dat ik afgelopen najaar per ongeluk de handige sneeuwschep uit de auto had gelegd en dus deze winter die schep goed had kunnen gebruiken .... ).
Het probleem is dat om echt zeker te zijn van de ongeplande assistentie van die electrische lier voorop je eigenlijk wel weer met z=een zekere plannning die lier zo nu en dan moet gebruiken. Doe je dat niet dan zal je zien dat de lier het laat afweten als je er het meest op rekent (en daarmee kom je ook weer bij het "thuis-laten" dilemma).
Ofwel, met andere woorden: Een lier voor weinig - dwz weinig gebruik en weinig geld en daarbij zo goed dat ie ook nog eens weinig onderhoud, overlast. en gedoe geeft .... dat willen we allemaal wel. Wil je "looks" of wil je bijna nooit maar toch multi-inzetbaar lieren, dat zijn zo ongeveer de uitersten, en daarom dus mijn suggestie om ook het andere eind van de mogelijkheden te overwegen.
Marc
Re: welke lier?
Marc, Ik begrijp je punt wel, maar vond je uitspraak te mooi om voorbij te laten gaan.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: welke lier?
En ik vond het ook mooi dat mijn wat gewaagde uitspraak op sleeptouw werd genomen
Re: welke lier?
ik doe al jaren met een budget lier en gebruik hem waarvoor die is, vaak zwaar belast, wel met een touw ipv staalkabel.
En natuurlijk loopt een duurdere merk lier beter/sneller dan die van mij, maar die van mij loopt nogsteeds.
Een tweede accu is echt niet nodig, heb ik ook niet, wel een goede 'zware' accu.
een handlier kan uitkomst brengen, maar kost veel tijd en kracht en heeft een zeker gevaar (meegemaakt), zeker bij die goedkope versies.
vuist regel voor een lier: 1,5 tot 2 maal het wagen gewicht+inhoud
ps. 1 Lbs=1/2Kg
auto 2500kg x 2 =5000kg = 10.000Lbs
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 12:40 door disco ronl.
En natuurlijk loopt een duurdere merk lier beter/sneller dan die van mij, maar die van mij loopt nogsteeds.
Een tweede accu is echt niet nodig, heb ik ook niet, wel een goede 'zware' accu.
een handlier kan uitkomst brengen, maar kost veel tijd en kracht en heeft een zeker gevaar (meegemaakt), zeker bij die goedkope versies.
vuist regel voor een lier: 1,5 tot 2 maal het wagen gewicht+inhoud
ps. 1 Lbs=1/2Kg
auto 2500kg x 2 =5000kg = 10.000Lbs
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 12:40 door disco ronl.
Re: welke lier?
Let er wel op dat de opgegeven waarden in dit geval word er over een 8000LBS lier gesproken op de eerste laag gemeten zijn hoe meer lagen je hebt des te minder krijgt je kunt zetten met je lier.
Een snatchblock (dat zijn geen katrollen patrick) kun je gebruiken om de lierkabel/ touw dubbel te pakken zodat je meer kracht kunt zetten/ dichter of op de eerste laag kunt lieren.
mbt welk merk lier zit er uiteraard verschil in maar een budget lier zoals champion (bestaat trouwens niet meer is worrior geworden) T-max of ombekende merken voldoen goed heb er jaren mee gelierd heb nu een warn 8274 omdat ik daar voor een belachelijk lage prijs aan kon komen. Bij een budget lier moet je wel rekening houden dat je hem 1 keer per jaar open maakt alles zuiver maakt en nieuw vet erin zet dan gaan ze jaren mee en doen ze het altijd. (naden tussen motor en trommel en overbrenging en trommel wel afkitten tegen vocht in de lier)
Echt zou ik voor een 12000lbs lier gaan zeker bij de budget varianten zoals gezegd zijn de waardes op de eerste laag gemeten waar je vaak niet op liert of alleen op kunt lieren met een snatchblock er tussen. Je hebt dan net iets meer te zeggen waardoor alles een slag makkelijker gaat. Een merk lier zoals Warn kun je gerust een 8000 lbs nemen mede omdat de overbrenging hier anders van is
Touw of kabel is een persoonlijke keuze. Mocht je net beginnen met lieren zou ik gewoon voor staal gaan doe wel iedere keer handschoenen aan met het lieren anders heb je zeker na een paar keer je kabel gebruikt te hebben je handen open liggen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 15:18 door defendertje90.
Een snatchblock (dat zijn geen katrollen patrick) kun je gebruiken om de lierkabel/ touw dubbel te pakken zodat je meer kracht kunt zetten/ dichter of op de eerste laag kunt lieren.
mbt welk merk lier zit er uiteraard verschil in maar een budget lier zoals champion (bestaat trouwens niet meer is worrior geworden) T-max of ombekende merken voldoen goed heb er jaren mee gelierd heb nu een warn 8274 omdat ik daar voor een belachelijk lage prijs aan kon komen. Bij een budget lier moet je wel rekening houden dat je hem 1 keer per jaar open maakt alles zuiver maakt en nieuw vet erin zet dan gaan ze jaren mee en doen ze het altijd. (naden tussen motor en trommel en overbrenging en trommel wel afkitten tegen vocht in de lier)
Echt zou ik voor een 12000lbs lier gaan zeker bij de budget varianten zoals gezegd zijn de waardes op de eerste laag gemeten waar je vaak niet op liert of alleen op kunt lieren met een snatchblock er tussen. Je hebt dan net iets meer te zeggen waardoor alles een slag makkelijker gaat. Een merk lier zoals Warn kun je gerust een 8000 lbs nemen mede omdat de overbrenging hier anders van is
Touw of kabel is een persoonlijke keuze. Mocht je net beginnen met lieren zou ik gewoon voor staal gaan doe wel iedere keer handschoenen aan met het lieren anders heb je zeker na een paar keer je kabel gebruikt te hebben je handen open liggen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 15:18 door defendertje90.
Re: welke lier?
Katrol is gewoon een goed Nederlands woord voor snatchblok.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: welke lier?
ben ik met je eens alleen in de 4x4 wereld en als je op de bekende sites voor accessoires gaat kijken staat daar toch echt snatchblock en geen katrol.
Re: welke lier?
ken Schreef:
-------------------------------------------------------
> [www.koopgoedkoop.nl] en dat voor 259
> euro met garantie en alles .
Moet je wel veel tijd hebben, treksnelheid max 1.25 m per minuut! En zal me niet verbazen dat je bij deze al gauw een klapblok nodig hebt, dan wordt het 0,6 m per minuut...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-------------------------------------------------------
> [www.koopgoedkoop.nl] en dat voor 259
> euro met garantie en alles .
Moet je wel veel tijd hebben, treksnelheid max 1.25 m per minuut! En zal me niet verbazen dat je bij deze al gauw een klapblok nodig hebt, dan wordt het 0,6 m per minuut...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: welke lier?
<Foutje>
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 15:42 door VeeTee.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2013 15:42 door VeeTee.
Re: welke lier?
defendertje90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> ben ik met je eens alleen in de 4x4 wereld en als je op de bekende sites voor accessoires gaat
> kijken staat daar toch echt snatchblock en geen katrol.
Klapblok?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-------------------------------------------------------
> ben ik met je eens alleen in de 4x4 wereld en als je op de bekende sites voor accessoires gaat
> kijken staat daar toch echt snatchblock en geen katrol.
Klapblok?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: welke lier?
snatchblock:
1.gif --> mod_embed_images_loadimage('d17c6c5fc248ab71a017cc9b3d3b6aba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.worksafe.vic.gov.au%2F__data%2Fassets%2Fimage%2F0006%2F9987%2F1.gif', 'http://www.worksafe.vic.gov.au/__data/assets/image/0006/9987/1.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.worksafe.vic.gov.au%2F__data%2Fassets%2Fimage%2F0006%2F9987%2F1.gif', '', 16574558, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klapblok;
apribile-5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e3e5b9c24b06584e929d98fe3460082', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sailingparts.eu%2Fcontents%2Fmedia%2Fapribile-5.jpg', 'http://www.sailingparts.eu/contents/media/apribile-5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sailingparts.eu%2Fcontents%2Fmedia%2Fapribile-5.jpg', '', 16574558, 600, 600, 'Loading image ...', false);
katrol:
blok.gif --> mod_embed_images_loadimage('ef9bb888242b07c785070efbc9eab1c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.scoutquest.com%2Fnl%2Fscout%2Ftech%2Fpio%2Fblok.gif', 'http://www.scoutquest.com/nl/scout/tech/pio/blok.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.scoutquest.com%2Fnl%2Fscout%2Ftech%2Fpio%2Fblok.gif', '', 16574558, 600, 600, 'Loading image ...', false);
werking is allemaal hetzelfde, alleen is een klapblok wat het al zegt; het klapt open
en een katrol is een pulley in het engels... of een Block
1.gif --> mod_embed_images_loadimage('d17c6c5fc248ab71a017cc9b3d3b6aba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.worksafe.vic.gov.au%2F__data%2Fassets%2Fimage%2F0006%2F9987%2F1.gif', 'http://www.worksafe.vic.gov.au/__data/assets/image/0006/9987/1.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.worksafe.vic.gov.au%2F__data%2Fassets%2Fimage%2F0006%2F9987%2F1.gif', '', 16574558, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klapblok;
apribile-5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e3e5b9c24b06584e929d98fe3460082', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sailingparts.eu%2Fcontents%2Fmedia%2Fapribile-5.jpg', 'http://www.sailingparts.eu/contents/media/apribile-5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sailingparts.eu%2Fcontents%2Fmedia%2Fapribile-5.jpg', '', 16574558, 600, 600, 'Loading image ...', false);
katrol:
blok.gif --> mod_embed_images_loadimage('ef9bb888242b07c785070efbc9eab1c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.scoutquest.com%2Fnl%2Fscout%2Ftech%2Fpio%2Fblok.gif', 'http://www.scoutquest.com/nl/scout/tech/pio/blok.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.scoutquest.com%2Fnl%2Fscout%2Ftech%2Fpio%2Fblok.gif', '', 16574558, 600, 600, 'Loading image ...', false);
werking is allemaal hetzelfde, alleen is een klapblok wat het al zegt; het klapt open
en een katrol is een pulley in het engels... of een Block
Re: welke lier?
Als je dan 30 m kabel hebt .... dan ben je waarschijnlijk al moe van het kijken naar de voortgang (of beter gezegd het ontbreken van voortgang).
Met een handlier gaat het waarschijnlijk sneller, en ben je uiteindelijk minder moe (en wel voldaan).
Marc
Met een handlier gaat het waarschijnlijk sneller, en ben je uiteindelijk minder moe (en wel voldaan).
Marc
Re: welke lier?
defendertje90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Let er wel op dat de opgegeven waarden in dit
> geval word er over een 8000LBS lier gesproken op
> de eerste laag gemeten zijn hoe meer lagen je hebt
> des te minder krijgt je kunt zetten met je lier.
>
> Een snatchblock (dat zijn geen katrollen patrick)
> kun je gebruiken om de lierkabel/ touw dubbel te
> pakken zodat je meer kracht kunt zetten/ dichter
> of op de eerste laag kunt lieren.
>
> mbt welk merk lier zit er uiteraard verschil in
> maar een budget lier zoals champion (bestaat
> trouwens niet meer is worrior geworden) T-max of
> ombekende merken voldoen goed heb er jaren mee
> gelierd heb nu een warn 8274 omdat ik daar voor
> een belachelijk lage prijs aan kon komen. Bij een
> budget lier moet je wel rekening houden dat je hem
> 1 keer per jaar open maakt alles zuiver maakt en
> nieuw vet erin zet dan gaan ze jaren mee en doen
> ze het altijd. (naden tussen motor en trommel en
> overbrenging en trommel wel afkitten tegen vocht
> in de lier)
>
> Echt zou ik voor een 12000lbs lier gaan zeker bij
> de budget varianten zoals gezegd zijn de waardes
> op de eerste laag gemeten waar je vaak niet op
> liert of alleen op kunt lieren met een snatchblock
> er tussen. Je hebt dan net iets meer te zeggen
> waardoor alles een slag makkelijker gaat. Een merk
> lier zoals Warn kun je gerust een 8000 lbs nemen
> mede omdat de overbrenging hier anders van is
>
> Touw of kabel is een persoonlijke keuze. Mocht je
> net beginnen met lieren zou ik gewoon voor staal
> gaan doe wel iedere keer handschoenen aan met het
> lieren anders heb je zeker na een paar keer je
> kabel gebruikt te hebben je handen open liggen.
sorry mijn hobby is ook stoomscheepvaart vandaar katrol
-------------------------------------------------------
> Let er wel op dat de opgegeven waarden in dit
> geval word er over een 8000LBS lier gesproken op
> de eerste laag gemeten zijn hoe meer lagen je hebt
> des te minder krijgt je kunt zetten met je lier.
>
> Een snatchblock (dat zijn geen katrollen patrick)
> kun je gebruiken om de lierkabel/ touw dubbel te
> pakken zodat je meer kracht kunt zetten/ dichter
> of op de eerste laag kunt lieren.
>
> mbt welk merk lier zit er uiteraard verschil in
> maar een budget lier zoals champion (bestaat
> trouwens niet meer is worrior geworden) T-max of
> ombekende merken voldoen goed heb er jaren mee
> gelierd heb nu een warn 8274 omdat ik daar voor
> een belachelijk lage prijs aan kon komen. Bij een
> budget lier moet je wel rekening houden dat je hem
> 1 keer per jaar open maakt alles zuiver maakt en
> nieuw vet erin zet dan gaan ze jaren mee en doen
> ze het altijd. (naden tussen motor en trommel en
> overbrenging en trommel wel afkitten tegen vocht
> in de lier)
>
> Echt zou ik voor een 12000lbs lier gaan zeker bij
> de budget varianten zoals gezegd zijn de waardes
> op de eerste laag gemeten waar je vaak niet op
> liert of alleen op kunt lieren met een snatchblock
> er tussen. Je hebt dan net iets meer te zeggen
> waardoor alles een slag makkelijker gaat. Een merk
> lier zoals Warn kun je gerust een 8000 lbs nemen
> mede omdat de overbrenging hier anders van is
>
> Touw of kabel is een persoonlijke keuze. Mocht je
> net beginnen met lieren zou ik gewoon voor staal
> gaan doe wel iedere keer handschoenen aan met het
> lieren anders heb je zeker na een paar keer je
> kabel gebruikt te hebben je handen open liggen.
sorry mijn hobby is ook stoomscheepvaart vandaar katrol
Re: welke lier?
ik probeer op google wat nu precies een klapblok is voor 50% weet ik het wel maar wat is de functie van dat KLAP?
Re: welke lier?
Leuk die vergelijkingen betreft de Budgetlier en de Warn betreft kwaliteit en snelheid / kracht .
a) de budgetlier heeft een capaciteit van 5900kg eerste laag en een inloopsnelheid van 1.25m1 mij maximale last van 5900kg en kost 259 inklusief btw en vracht .
b) de m8000 heeft een capaciteit van 3640kg eerste laag en een inloopsnelheid van 1.46m1 bij maximale last van 3640 kg ( wat een snelheid , straks krijg je nog een boete )
De budgetlier gaat bij eenzelfde last de m8000 links en rechts in snelheid voorbij want die hoeft maar een deel van zijn maximale last te trekken
Dan de andere opmerking : snatchblok en snelheid , door het gebruik van een snatchblok veranderd de snelheid inderdaad iets , omdat hij de last halveert zal de lier sneller inhalen en de totale snelheid niet of nauwelijks veranderen ( hij kan zelfs iets sneller worden ) maar wel het aantal opgenomen ampere's drastisch verlagen .
Zet er wel even een optima of andere gel accu in accu in , een groot plezier bij het lieren en het starten en is helemaal gesloten dus ook geen accuzuur dampen in de auto bij zwaar/langer lieren .
Voor controle van de fabrieksspecificaties van Warn zelf :
[www.warn.com]
a) de budgetlier heeft een capaciteit van 5900kg eerste laag en een inloopsnelheid van 1.25m1 mij maximale last van 5900kg en kost 259 inklusief btw en vracht .
b) de m8000 heeft een capaciteit van 3640kg eerste laag en een inloopsnelheid van 1.46m1 bij maximale last van 3640 kg ( wat een snelheid , straks krijg je nog een boete )
De budgetlier gaat bij eenzelfde last de m8000 links en rechts in snelheid voorbij want die hoeft maar een deel van zijn maximale last te trekken
Dan de andere opmerking : snatchblok en snelheid , door het gebruik van een snatchblok veranderd de snelheid inderdaad iets , omdat hij de last halveert zal de lier sneller inhalen en de totale snelheid niet of nauwelijks veranderen ( hij kan zelfs iets sneller worden ) maar wel het aantal opgenomen ampere's drastisch verlagen .
Zet er wel even een optima of andere gel accu in accu in , een groot plezier bij het lieren en het starten en is helemaal gesloten dus ook geen accuzuur dampen in de auto bij zwaar/langer lieren .
Voor controle van de fabrieksspecificaties van Warn zelf :
[www.warn.com]
wel goedkoop, maar dat rollenvenster is k*t
Zo'n budgetlier is prima, maar doe er wel een ander rollenvenster op. Tijdens het jubi vd LRCH zg ik ook een auto met een dergelijk rollenvenster; in 3 stukken wel te verstaan. In de hoeken pakt de kabel precies het giet-alu frame en trekt dat zo kapot.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2bc1611f6efd9ea6b9298b4389c89706', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16575118, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('beff793d7e8cec701e4d99e9d083e928', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16575118, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2bc1611f6efd9ea6b9298b4389c89706', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16575118, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('beff793d7e8cec701e4d99e9d083e928', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16575118, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: welke lier?
patrick nieuwenhuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik probeer op google wat nu precies een klapblok
> is voor 50% weet ik het wel maar wat is de functie
> van dat KLAP?
denk eens na......
kabel zit aan je lier vast aan de ene kant, en aan het andere einde zit je haak....
klapblok kun je je kabel ertussen doen,
met een normaal blok/katrol moet je een los einde hebben... of je haak los maken
-------------------------------------------------------
> ik probeer op google wat nu precies een klapblok
> is voor 50% weet ik het wel maar wat is de functie
> van dat KLAP?
denk eens na......
kabel zit aan je lier vast aan de ene kant, en aan het andere einde zit je haak....
klapblok kun je je kabel ertussen doen,
met een normaal blok/katrol moet je een los einde hebben... of je haak los maken
Re: wel goedkoop, maar dat rollenvenster is k*t
CamperChris Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo'n budgetlier is prima, maar doe er wel een
> ander rollenvenster op. Tijdens het jubi vd LRCH
> zg ik ook een auto met een dergelijk
> rollenvenster; in 3 stukken wel te verstaan. In de
> hoeken pakt de kabel precies het giet-alu frame en
> trekt dat zo kapot.
Die heb ik ook gezien Chris. Mooi blingbling rollenvenster maar dat maak je toch niet van gietaluminium. Kan niets hebben.
Ik heb een T-max en die bevalt prima tot nu toe. Gewoon een normaal stalen rollenvenster maar ik heb wel de pennen van de staande rollen vervangen door M16 draadeind. De originele pennen zitten met C-clips vast en als je scherp naar links of rechts liert vervormt het rollenvenster iets en druk je de clips van de pen af en dan komt de rol los.
Dat is ook wat er met dat blingbling ding is gebeurt. Te scherp om de hoek gelierd en daar kon dat gietalu niet tegen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0403f5c45ae7ce56414a07f19396f41a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16575140, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('71291f53cfe9ceb32aaea10d7be661cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16575140, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Zo'n budgetlier is prima, maar doe er wel een
> ander rollenvenster op. Tijdens het jubi vd LRCH
> zg ik ook een auto met een dergelijk
> rollenvenster; in 3 stukken wel te verstaan. In de
> hoeken pakt de kabel precies het giet-alu frame en
> trekt dat zo kapot.
Die heb ik ook gezien Chris. Mooi blingbling rollenvenster maar dat maak je toch niet van gietaluminium. Kan niets hebben.
Ik heb een T-max en die bevalt prima tot nu toe. Gewoon een normaal stalen rollenvenster maar ik heb wel de pennen van de staande rollen vervangen door M16 draadeind. De originele pennen zitten met C-clips vast en als je scherp naar links of rechts liert vervormt het rollenvenster iets en druk je de clips van de pen af en dan komt de rol los.
Dat is ook wat er met dat blingbling ding is gebeurt. Te scherp om de hoek gelierd en daar kon dat gietalu niet tegen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0403f5c45ae7ce56414a07f19396f41a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16575140, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('71291f53cfe9ceb32aaea10d7be661cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16575140, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: welke lier?
Dank allemaal hartelijk voor de informatie !
Nu heb ik een 13000 AP "Apache" op het oog en deze kost nieuw inc verzend kosten 315 euro
Iemand bekend met deze lier en is de kwaliteit goed?
Dank Hugo
Nu heb ik een 13000 AP "Apache" op het oog en deze kost nieuw inc verzend kosten 315 euro
Iemand bekend met deze lier en is de kwaliteit goed?
Dank Hugo
Re: welke lier?
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> snatchblock:
> [www.worksafe.vic.gov.au]
> /0006/9987/1.gif
>
> klapblok;
> [www.sailingparts.eu]
> -5.jpg
>
> katrol:
> [www.scoutquest.com]
> if
>
> werking is allemaal hetzelfde, alleen is een
> klapblok wat het al zegt; het klapt open
> en een katrol is een pulley in het engels... of
> een Block
ja Sjors logisch ,bedankt voor je uitleg
-------------------------------------------------------
> snatchblock:
> [www.worksafe.vic.gov.au]
> /0006/9987/1.gif
>
> klapblok;
> [www.sailingparts.eu]
> -5.jpg
>
> katrol:
> [www.scoutquest.com]
> if
>
> werking is allemaal hetzelfde, alleen is een
> klapblok wat het al zegt; het klapt open
> en een katrol is een pulley in het engels... of
> een Block
ja Sjors logisch ,bedankt voor je uitleg
Re: welke lier?
13.000 Apache zal wel de nieuwe basic lier van Warrior zijn die je bedoelt , geen idee wat het is , maar waarschijnlijk dezelfde kwaliteit als de genoemde budgetlier : werkt prima voor als je hobbymatig 4x4 rijdt en af en toe aardig vast komt te staan in de modderbak en zijn geld dan echt wel waard .
www.roan4x4.nl en www.lierenshop.eu heeft hem in het programma
warn/tabor/superwinch/king-one/champion/warrior/come-up/rew/gew/ramsey .
www.roan4x4.nl en www.lierenshop.eu heeft hem in het programma
warn/tabor/superwinch/king-one/champion/warrior/come-up/rew/gew/ramsey .
Re: welke lier?
En ik ben het helemaal met de rest eens : het rollenvenster van de budgetlier is kompleet waardeloos , daarvoor in de plaats moet je echt een echt rollenvenster kopen en de orginele snel in de oudijzerbak gooien .
En als ik moest kiezen in dit geval : de 13.000 Apache voor 315 all in , beter rollenvenster dus dat scheelt weer extra aankoop
En als ik moest kiezen in dit geval : de 13.000 Apache voor 315 all in , beter rollenvenster dus dat scheelt weer extra aankoop
Re: welke lier?
ken Schreef:
-------------------------------------------------------
> 13.000 Apache zal wel de nieuwe basic lier van
> Warrior zijn die je bedoelt , geen idee wat het is
> , maar waarschijnlijk dezelfde kwaliteit als de
> genoemde budgetlier : werkt prima voor als je
> hobbymatig 4x4 rijdt en af en toe aardig vast komt
> te staan in de modderbak en zijn geld dan echt wel
> waard .
>
> www.roan4x4.nl en www.lierenshop.eu heeft hem in
> het programma
>
> warn/tabor/superwinch/king-one/champion/warrior/co
> me-up/rew/gew/ramsey .
Dank Ken! Bij roan4x4 is de Apache lier flink duurder en dan komen er denk ik nog verzendkosten bij. Alleen de lier kost daar 381,15 euro.
Bij lierenshop kan ikd e Apache niet vinden. Heb je een directe link?
Groeten van Hugo
-------------------------------------------------------
> 13.000 Apache zal wel de nieuwe basic lier van
> Warrior zijn die je bedoelt , geen idee wat het is
> , maar waarschijnlijk dezelfde kwaliteit als de
> genoemde budgetlier : werkt prima voor als je
> hobbymatig 4x4 rijdt en af en toe aardig vast komt
> te staan in de modderbak en zijn geld dan echt wel
> waard .
>
> www.roan4x4.nl en www.lierenshop.eu heeft hem in
> het programma
>
> warn/tabor/superwinch/king-one/champion/warrior/co
> me-up/rew/gew/ramsey .
Dank Ken! Bij roan4x4 is de Apache lier flink duurder en dan komen er denk ik nog verzendkosten bij. Alleen de lier kost daar 381,15 euro.
Bij lierenshop kan ikd e Apache niet vinden. Heb je een directe link?
Groeten van Hugo
Re: welke lier?
Roan 4x4 is gewoon een zeer goed adres om eventueel iets te kopen... (heb geen aandelen hoor).
Je kunt ze altijd ff bellen voor advies... en als er een prijs verschil is???? dan overleg je dat toch gewoon met ze?
Suc6 met je keuze
Je kunt ze altijd ff bellen voor advies... en als er een prijs verschil is???? dan overleg je dat toch gewoon met ze?
Suc6 met je keuze
