grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wilberth

grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door wilberth »

Ik zit een beetje te dubben om een grijskenteken auto (130 om lijkt me wel een prima vakantie auto...) te gaan rijden als m'n range op gas ook duur wordt. Hoe zit dat nu met de belasting, ik dacht:
- op de zaak, lage MRB, stevige bijtelling -of-
- privé hogere MRB geen bijtelling

Maar ik hoor ook dat je voor de lage MRB alleen maar een kvk nr. nodig hebt en dat je dus de lage MRB (445 euro/jr) kunt betalen terwijl je hem voor het overige privé houdt. Dat scheelt nog al in de bijtelling. Dit zou voor mijn eenmanszaak de beste oplossing zijn aangezien ik relatief weinig km draai, afhankelijk van klussen en lokatie tussen de 10 en 15 duizend. Ook het onderhoud doe ik bij voorkeur al zelf, maar mag dat?

Groet, Wilberth
Frank 110V8

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

Volgens mij mag je als jij opgeeft dat je hem zakelijk gebruikt zakelijke mrb betalen. De autokosten hief je dan niet vua de zaak te regelen je moet wel aannemelijk kunnen maken dat de auto 10% zakelijk gebruikt wordt.

Groet Frank
wilberth

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door wilberth »

die 10% gaat me wel lukken (is waarschijnlijk ruim boven de 50%, dus 10% is niet het probleem), aantonen vraagt alleen een km administratie, maar die moet ik dan toch hebben om mezelf die 19 ct/km te kunnen vergoeden. Maar als dit zo werkt dan wordt het toch wel interessant om grijs te gaan rijden. Had nog wat moeite met de hoge bijtelling voor een jongere td5.

Nieuw speeltje dankzij mrb ellende begint al dichterbij te komen ;-)

Groet, Wilberth
wilberth

aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door wilberth »

er zit nog wel een btw factuur bij, kan ik hem nu op de zaak aanschaffen (btw verrekenen etc.) en de rest van de kosten (onderhoud, brandstof etc) privé houden en daarmee de bijtelling vermijden, of wil ik nu echt teveel van 2 walletjes....

Groet Wilberth
heb er ook echt geen idee van, was tot vorige week ook nog geen thema snapt u....
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Nee, als je hem niet op de balans zet mag je de BTW bij aanschaf niet terugvragen. Verder werkt eerder genoemde constructie niet als je een BV hebt. Dan krijg je als privepersoon niet automatisch het lage tarief, want dan moet de auto op naam van de BV staan. Bij een eenmanszaak krijg je wel automatisch het lage tarief.
Je moet de auto inderdaad 10% zakelijk gebruiken, maar je hoeft geen sluitende kilometeradministratie bij te houden. Als je wilt declareren hoef je alleen die kilometers te administreren.
wilberth

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door wilberth »

dank je, dan ga ik nu mijn gedachten maar eens ordenen en een besluitje nemen.

groet wilberth
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Je zou nog eens kunnen kijken of het niet gunstig is om toch bijtelling te betalen. De bijtelling is in elk geval nooit hoger dan de werkelijk gemaakte kosten. En je hebt dan wel je BTW voordeel, en ook je vakantieritten en dergelijke kun je zakelijk betalen. Ook als je een keer een duurdere reparatie nodig hebt kan dit schelen. Als de auto van voor 2005 is wordt de BPM berekend over de netto prijs, na 2005 wordt de bijtelling berekend over de prijs incl BTW en BPM!
Je kan de auto natuurlijk afschrijven en op een bepaald moment tegen boekwaarde verkopen aan jezelf.

Het meest voordelige is het om een auto ouder dan 15 jaar te kopen, de bijtelling is dan 35% over de dagwaarde en dan ben je al snel voordeliger uit.
80% van mijn klanten heeft de auto zakelijk. Een (nu nog belastingvrije) Defender, met gegalvaniseerd chassis en bijvoorbeeld TD5 is zakelijk erg verstandig. Men kan de complete restauratiekosten in één keer aftrekken van de winst, de BTW over vrijwel het hele bedrag terug vragen en rijden toch een moderne Defender tegen lage bijtelling. En door het belastingvoordeel kost zelfs de aanschaf op die manier minder dan een ongerestaureerde auto voor een particulier.
Dirk109

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door Dirk109 »

Niet te hard roepen hoor, als iedereen dit gaat doen zitten we volgend jaar weer met een probleem.

Dirk 109 -(83 zakelijk)-
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ja misschien wel.. Maar dit kunnen ze in elk geval geen misbruik van de regeling noemen, hiervoor is de regeling speciaal gemaakt... En die paar Defenders zijn er maar zo weinig..
wilberth

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door wilberth »

"De bijtelling is in elk geval nooit hoger dan de werkelijk gemaakte kosten" die had ik nog even gemist, ik ben over de streep, ondertussen 1 telefoontje verder en de gelukkige eigenaar van een 130.

Iemand in voor een hele harde poep originele RR van 84?
Dirk109

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door Dirk109 »

Ja ok Paul, misschien toch nog een bestaansrecht voor je bedrijf,

Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d4ae3910044c87d0614d95f5e48eb0e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16561559, 600, 600, 'Loading image ...', false);
wilberth

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door wilberth »

zeker mooi werk. welicht over een paar jaar als ik wat meer ruimte heb om te besteden (chassis is nu nog keihard, dus verzinken en ik kan er weer heel lang tegen). Voor nu is de hele inverstering al verplicht naar voren gehaald door onze miliue jongens (blijkbaar wilde die me liever in een grote diesel hebben dan in mijn LPG range rovertje) Dan is hij trouwens ook ouder als 15. (bj. 2000)

groet, wilberth
man haal die grijns van je kop
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

gefeliciteerd!
Michael

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door Michael »

Hoi wilberth, ik heb wel interesse, maar al mijn geld zit in een onverkoopbare 110 200 TDI en in mijn opknapwoning.
Dus veel kan ik er niet voor geven.
Misschien kan iemand een leuk voordeeltje voor deze particuliere sukkel geven? ( als ik het bovenstaande lees zou ik eigenlijk een eigen bedrijf moeten oprichten! Maar ja in wat, je moet wel wat winst en omzet maken om bovenstaande te kunnen en mogen doen!
wilberth

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door wilberth »

wellicht is een grijskenteken 110 nog te slijten michael. Mijn range (10-84) is volgend jaar met dit voorstel zelfs nog te jong voor de overgangsregeling, dus over (bijna) heel 2014 moet sowieso betaald worden (ook op benzine is dat nog 1200 euri). Overigens valt gas uitbouwen nog niet mee aangezien ik een onderbouwsysteem heb en dus de originele tank mis (zit een vervangenden 30l benzine tank in het spatbord), die zal dus weer ergens gekocht moeten worden.

Heb er wel een beetje de smoor in moet ik zeggen, had er helemaal zin in om dat heerlijk comfortabele autootje op te knappen en te gaan rijden.
Dus wellicht gaat hij nu toch de mottenballen in en komt hij weer te voorschijn als ik wat meer budget heb. (ik weet dat het mag en kan, maar principieel vertik ik het om hem op een 72er chassis te zetten, als iemand hem wil kopen voor een dergelijk project prima, maar aan mij is het niet besteed).

Maar goed, zoals je ziet, flexibel als landrover rijders zijn zitten we op plan B. Wel een plan dat alleen werkt als er budget voor is en dat lukte hier nog net. Moeten ze volgend jaar niet aan het grijskenteken gaan morrelen, want dan ga ik emigreren denk ik.

Mocht je desondanks serieus interesse hebben, dan moet je me maar eens een pm sturen.

Groet, Wilberth
huibencarin@gmail.com

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door huibencarin@gmail.com »

Hoi Wilberth
Ik heb nog wel een stalen tank die ik wel wil ruilen met je kleine tank.
Groet Huib
(die wel een bedrijf heeft en dus gaat voor wegenbelasting betalen in combinatie met een extreem lage bijtelling i.v.m
De gekelderde waarde in het ecomisch verkeer)
Fraggledefender

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Fraggledefender »

Ik zit op dezelfde wip als Wilderth en ben aan het rekenen, maar kwam toch steeds op hoge kosten uit.

Ik begrijp het denk ik niet helemaal.

Ik heb een eenmansbedrijf, zzp'er. Doe ik twee dagen in de week al een paar jaar. Mijn huidige 200tdi staat op de zaak. Ik betaal gewoon bijtelling daarvoor. Lees ik nu dat dit niet hoeft?

Kan ik bijvoorbeeld een 130 kopen en wel de zakelijke mrb betalen zonder de bijtelling?

Graag dat nog een keer uitgelegd, want dat schept mogelijkheden. Ik dacht al dat ik defender af zou zijn....

Jan
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Je hoeft in elk geval nooit meer bijtelling te betalen dan de werkelijk gemaakte autokosten (incl afschrijving) De bijtelling is 35% van de waarde in het economisch verkeer bij een auto ouder dan 15 jaar, hiervoor moet je de auto eigenlijk laten taxeren.
Fraggledefender

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Fraggledefender »

Ha Paul,

Wist ik niet, ik zat automatisch als werknemer te denken. Ik heb over hetgeen je zegt wat zitten lezen afgelopen avond en ik concludeer dan eigenlijk dt je als eenmanszaak eigenlijk geen bijtelling hebt, maar alleen de kosten? ...... (Als de bijtelling nooit meer dan je kosten is, Dus zou je gerust een jongere auto kunnen kopen en hoef je geen rekening met de grens van 15 jaar of 2005 te houden?)

Dus, resumerend...
Stel, ik heb een eenmanszaak en ik koop een 130, dan zijn er twee opties:
1) Auto zakelijk kopen
Grijze mrb tarief
Btw aftrekbaar
Kosten aftrekbaar (onderhoud, afschrijving, brandstof)
Bijtelling nooit hoger als kosten. (Bijtelling beperkt aftrekbaarheid Vd kosten)

2) auto privé kopen
Aantonen dat ik 10% zakelijk rij (hoe bewijs?)
Grijze mrb tarief
Kosten aftrekbaar (onderhoud, afschrijving, brandstof)
Bijtelling nooit hoger als kosten. (Bijtelling beperkt aftrekbaarheid Vd kosten)

Lijkt mij dat optie1 de meest aantrekkelijke is, er van uitgaande dt het een margeauto is.
Aangezien je als eenmanszaak de autokosten toch zelf betaald, en de bijtelling er nooit boven komt geldt daar dus weer het (normale) verhaal je kosten zo lag mogelijk te houden. Dat kan dus betekenen dat je een jongere auto koopt? Minder onderhoud, meer afschrijving...

Ben benieuwd. Dit schept mogelijkheden. Want in al mijn berekeningen liep ik vast op het feit dat door bijtelling of mrb puur het bezit van de auto enorm duur gaat worden. Aangezien ik hooguit 7000/10000 per jaar rij was dat niet te doen.

Jan
Marc-my-Words

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Marc-my-Words »

Ja en Nee.
De kosten die je maakt zijn natuurlijk wel kosten en dat betreft echt geld dat uit je portemonnaie gaat.
Je moet dus weldegelijk ook naar het absolute bedrag kijken en kijken of het "kan" en of je het het waard vindt.
Wel is het zo dat een en ander dan iets minder dramatisch hoeft uit te pakken.

Marc
Marc-my-Words

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Marc-my-Words »

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je hoeft in elk geval nooit meer bijtelling te
> betalen dan de werkelijk gemaakte autokosten (incl
> afschrijving) De bijtelling is 35% van de waarde
> in het economisch verkeer bij een auto ouder dan
> 15 jaar, hiervoor moet je de auto eigenlijk laten
> taxeren.

Alsl nu tegen de huidige prijs "inkoopt" (als je de auto nu toch al privé had) kan je ook nog met wat geld schuiven (mocht dat lucratief zijn).
In dit geval is het wel extra raadzaam vlgd jaar een taxatie te laten opstellen.

Marc
wilberth

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door wilberth »

hallo huib, ik houd hem nog even zoals hij is. Probeer hem eerst zo te verkopen (wellicht iemand die dezelfde overweging heeft als jij, had ik tot voor kort ook, alleen is in mijn geval bijtelling werkelijke kosten met 450 MRB nog gunstiger dan de 2400 MRB die de range moest gaan kosten (nog ff los van de spuitkosten etc. om het ding ook optisch weer in een goede staat te krijgen)

Komt bij dat vrouwlief de 130 als reisauto ook helemaal ziet zitten en protesteren tegen de aanschaf van een landrover die het thuisfront ondersteunt heb ik nog nooit geprobeerd, vooral ook omdat ik het nog nooit mee had gemaakt, dus....heb ik niet geprotesteerd.

En anders gaat hij ergens droog de stalling in tot ik er over een paar jaar weer zin in en geld voor heb.

Hoe dan ook, de beide tanks blijven nog even hangen waar ze hangen.

groet, Wilberth
PS zie net ook dat de overgangsregeling geld voor alle auto's van voor 87, dat zou dus voor een NL liefhebber nog een optie zijn.
Michael

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door Michael »

Mijn 110 is een 5 deurs geel kenteken rhd ( gekocht om samen met mijn gezin weekendjes weg te gaan met de aanhanger en een hybride Laro om te speelen en voor zomerse trips naar het buitenland. Nu dus kostbaar om te verkopen. Heb hem nog maar net 2 jaar en voor veel geld gekocht.
Deze gaat ook de mottenballen in en in de loop der jaren lekker opknappen om in 2024 als de kinderen het huis uit zijn weer mee te gaan rijden, of de kinderen gaan er mee rijden
huibencarin@gmail.com

Re: aanvullende vraag, nu wordt het specialistenwerk....

Bericht door huibencarin@gmail.com »

Ben jaloers een 130 zou er bij mij ook wel ingaan ha ha
Stefan

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Stefan »

Een Range Rover Classic kun je prima ombouwen tot bestelauto ondernemer (met beetje handigheid, voldoende beenruimte en voor weinig €...)

Weten hoe? pm me maar even.

Gr.

Stefan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/05/2013 21:59 door Stefan.
Fraggledefender

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Fraggledefender »

Het ging mij om die 130 omdat we dan nog steeds met het gezin op vakantie kunnen. Tenten achterin en hopla. Vandaag staat mijn 200tdi bij de garage voor de APK. Ben benieuwd. Hoe betrouwbaar is een td5 tov een 200 TDI?

Jan
Ken

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Ken »

Een eenmanszaak oprichten ? Kijk dan hier ook even , duidelijk geschreven over hoe en wat : [www.eenmanszaakoprichten.nl]
JanTD5

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door JanTD5 »

Fraggledefender Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe betrouwbaar is een
> td5 tov een 200tdi
>
> Jan


Heel betrouwbaar! Er zijn een paar problemen die ze hadden, olie pomp boutje, maar denk dat de meeste Td5 ondertussen wel al zo veel gelopen hebben dat ze of wel vast zitten of vast gezet zijn. Ook de kop kan gaan "lopen" maar ook daar geld denk ik het vorige. Wat een probleempje blijft is olie in de kabel boom onder het kleppendeksel, maar een voudig zelf te vervangen voor weinig. Voor de rest een goede motor voor heeeeeel veel km's plezier.

Groeten een Td5 rijder, Jan
Marc-my-Words

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Marc-my-Words »

En daarbij is een Td5 ondanks het feit dat ie op papier nauwelijks meer vermogen of koppel heeft een stuk "draai-vriendelijker".
Dus belast je, als je niet tot het randje gaat, de motor een stuk minder als de Tdi's waardoor je zowel prettiger rijdt alsook de motor spaart.
In mijn ogen is de Td5 de mooiste motor die je in een Defender kan hebben. Wel een overdrive monteren, of de tussenbak voor een Disco-tussenbak ruilen (zolang je geen heel zware karren trekt) want in het dagelijks gebruik rijd je net zo makkelijk in z'n 2 weg met de gewone tussenbak (en in extremere omstandigheden heb je altijd nog Low-gear).

Marc

PS Ik vind de 130 géén handige vakantie-auto, maar dat is omdat ik onderweg graag in de HT slaap - bij een 130 heb je een verlengde/verlengbare huif-contructie nodig om voldoende lengte te krijgen. Een 110 kan je bovendien nog keren op een smal bospad, in een normaal parkeervak kwijt, een 130 geeft in zulke gevallen toch een boel meer zorgen ... ofwel: ieder voordeel hep se nadeel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2013 10:48 door Marc-my-Words.
Nijhuis

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Nijhuis »

Volgens mij is het als volgt, ik zal het proberen uit te leggen aan een rekenvoorbeeld. We gaan er vanuit dat je momenteel geen Defender bezit, maar wel een eenmanszaak hebt (al dan niet met prive of zakelijke auto).

Jaarlijkse omzet bedrijf: 72000 euro per jaar. Winst is 60000 euro per jaar. Netto resultaat na belastingen is circa 34800 euro (2900 euro per maand). Je valt in de 42% belastingschijf. Voor het gemak reken ik met dit percentage over het hele bedrag. In de realiteit zal het iets voordeliger uitvallen met deze bedragen.

Nu wil je een Land Rover Defender 130 uit 1995, met 300tdi, gaan kopen. Deze auto koop je van een particulier voor 5000 euro (geen btw), we gaan er vanuit dat dit ook de waarde is. Jaarlijks onderhoud voor de auto is 1000euro (inc btw), de verzekering is 420 euro (35 euro per maand inc btw). Daarnast gebruik je 1400 euro aan brandstof (inc btw). Je rijd de auto voornamelijk prive, van de 10000km rijd je er 2500 voor de zaak.


Prive rijden:
Aanschaf: 5000 euro
Onderhoud: 1000 euro
Wegenbelasting: 2400 euro
Verzekering: 420 euro
Kilometervergoeding vanuit zaak: -475euro (2500 * 0,19)

Totale kosten voor het eerste jaar: 8345 euro, daarna 3345 euro per jaar.

De winst van de zaak neemt af met 475 euro, hiervan betaal je immers de km-vergoeding. Je houd dan dus een winst over van 60000 - 475 = 59525 euro. Na de belastingen hou je daar 34524,50 euro per jaar van over. Daar moet je je prive Defender echter nog van betalen, totale kosten waren 3345 euro. Uiteindelijk hou je dus 34524,50 - 3345,00 = 31179,50 euro per jaar over. Maandelijks komt dat neer op circa 2598 euro. De auto kost je dus effectief 302 euro per maand.


Zakelijk rijden:
Aanschaf: 5000 euro
Onderhoud: 1000 euro (174 euro btw)
Wegenbelasting: 492 euro
Verzekering: 420 euro (24 euro btw)

Totale kosten voor de zaak: 6714 euro ex btw, daarna 1714 euro ex btw. De BTW kan terug gevorderd worden, dus die nemen we niet mee.

De winst van de zaak neemt dus af met 1714 euro. Je houdt dan dus een winst over van 60000 - 1912 = 58286 euro. Na de belasting hou je daar 33806 euro van over. Echter rij je de meeste kilometers voor prive, je zit dus nog met bijtelling. De bijtelling is 35% van de waarde van deze auto. Dit komt dus neer op 5000 * 35% = 1750 euro. Over dit 'virtuele loon' moet je belasting betalen, netto kosten worden dus 1750 * 42% = 735euro. Dit moet je extra aan belasting betalen per jaar. Je houd dus 33806 - 735 = 33071euro per jaar over. Dit komt neer op 2755euro per maand. In deze situatie kost de zakelijke auto je dus maar 145euro per maand.

Bijkomend voordeel voor het eerste jaar is dat je de aanschaf van de auto af mag trekken van je winst. Je houd het eerste jaar netto dus eigenlijk nog meer over.

Let op: Dit is een berekening gebaseerd op virtuele getallen. Ik ben geen doorgewinterde econoom, dit is wat ik van mijn boekhouder begrepen heb. Het is geen exacte berekening en er kunnen dan ook geen rechten aan worden ontleend.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ook ik ben TD5 fan, maar er bestaan best wel veel mogelijke probleempjes hoor: lekkende brandstof regelaar, lekkende brandstof koeler, hierdoor mogelijk defecte startmotor, kapot dual mass vliegwiel, dure pomp in tank, afbrekende uitlaatspruitstuk bouten ....
Disco

mis ik iets?????

Bericht door Disco »

ik ben er al jaren uit maar de belasting dienst gaat nooit akkoord met alleen een inschrijving KvK, wat dacht je van je wettelijke aangifte, volgens mij moest je ook een aantal zakelijke handelingen doen om als bedrijf aangemerkt te worden.
Ga eens naar een ondernemerswinkel daar zitten KvK en belastingen bij elkaar.

Jo
Marc-my-Words

Re: mis ik iets?????

Bericht door Marc-my-Words »

Precies !
Zolang je niet je als ondernemer gedraagt, en dus winst maakt (of althans dat probeert) en zolang je je niet aan de gebruikelijke ondernemersrisico's blootstelt wordt het moeilijk de belastingdienst ervan te overtuigen dat je toch ondernemer bent.
En bedenk daarbij wel dat de belastingdienst je voorlopig als ondernemer kan erkennen maar daarna na een "boekenonderzoek" tot de conclusie komt dat je eerdere aanmelding als ondernemer wel erg creatief was .... da kan je alsnog en met rente de verschuldigde belastingen afdragen (als ze al niet tot een boete besluiten omdat je evident probeerde de zaak te flessen).

Marc
wilberth

Re: mis ik iets?????

Bericht door wilberth »

idd. ondernemer voor de BTW ben je al snel, maar ondernemer in termen van inkomsten (en andere belastingen) vraagt wat meer van je. weet niet precies waar ze de MRB aan ophangen, maar voor je je rijk rekent of iets onderneemt om het zo maar te zeggen beter eerst even uitzoeken.

Aan de andere kant heeft het ook voordelen om ondernemer te zijn, zo kan je bv. eens iets ondernemen als dat je zinnig lijkt ;-)

Groet, Wilberth
ondernemer, die z'n 130 waarschijnlijk vooral gaat gebruiken om lange berekeningen te vervoeren, verder maak ik eigenlijk geen zware dingen....
Fraggledefender

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Fraggledefender »

Je bijtelling is bij een eenmanszaak nooit hoger dan de kosten. De 'bijtelling' moet je namelijk van de kosten afhalen en alleen dat wat overblijft mag je als kosten opvoeren.

Ik meen dat je wel heg btw voordeel hebt. In jouw rekengrootheid maakt heg niet zo veel uit. Maar in geval de dagwaarde van de auto hoger is, of de auto jonger dan 15 jaar scheelt het flink dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de kosten.

Tenminste.... Zo heb ik het begrepen.

Jan
Fraggledefender

Re: grijskenteken mrb en bijtelling... mag ik

Bericht door Fraggledefender »

Je bijtelling is bij een eenmanszaak nooit hoger dan de kosten. De 'bijtelling' moet je namelijk van de kosten afhalen en alleen dat wat overblijft mag je als kosten opvoeren.

Ik meen dat je wel heg btw voordeel hebt. In jouw rekengrootheid maakt heg niet zo veel uit. Maar in geval de dagwaarde van de auto hoger is, of de auto jonger dan 15 jaar scheelt het flink dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de kosten.

Tenminste.... Zo heb ik het begrepen.

Jan
Plaats reactie