3.5 versus 3.9 V8
3.5 versus 3.9 V8
Ik ben helaas genoodzaakt om mijn 300TDI uit mijn 110 te halen en er een V8 in te leggen.
Nu ken ik de 3.5 wel ( heeft er eerst ingelegen ) maar ken de 3.9 niet.
Wat zijn de voordelen en nadelen van een 3.9 t.o.v. een 3.5?
Gaat een 3.9 wel passen op een LT95?
Heeft de 3.9 een ecu en zo ja is deze alleen voor de motor of ook ng voor iets anders?
Heeft iemand al een 3.9V8 in een 110 liggen en wat zijn de ervaringen?
Mvg Thimo.
Nu ken ik de 3.5 wel ( heeft er eerst ingelegen ) maar ken de 3.9 niet.
Wat zijn de voordelen en nadelen van een 3.9 t.o.v. een 3.5?
Gaat een 3.9 wel passen op een LT95?
Heeft de 3.9 een ecu en zo ja is deze alleen voor de motor of ook ng voor iets anders?
Heeft iemand al een 3.9V8 in een 110 liggen en wat zijn de ervaringen?
Mvg Thimo.
Re: 3.5 versus 3.9 V8
Hallo Thimo,
Die heb ik....
Ik heb een 110 station uit 1984 met een 3.9 V8.
Op dit moment rij ik nog op LPG. Aangezien deze auto op grijs kenteken staat hoop ik dat deze in de overgangsregeling gaat vallen.
Maar dat wil je niet weten....
Ik ben zeer tevreden over mijn 3.9. Om eerlijk te zijn is dit mijn eerste Defender, dus ik heb geen vergelijk met andere motoren.
Mijn 3.9 heeft geen injectie, maar gewone carburateurs. De motor is nu zo afgesteld dat deze beter op LPG rijd dan op benzine.
Qua onderhoud is alles zelf te doen. Vorig jaar heb ik nog een halve revisie doorgevoerd (bovenste helft). Met onderdelen uit Engeland is dit qua kosten goed te doen.
Wat zijn de nadelen? Volgens mij heeft de 3.9 ten aanzien van de 3.5 alleen meer kans op scheuren van de cilinder-wanden (opgeboord)....als deze oververhit wordt.
De LT95 is toch de 4 bak? Deze heb ik er nu ook achter hangen. Heb reeds een overdrive klaar liggen, maar overweeg om de overbrenging door middel van het plaatsen van andere tandwielen aan te passen.
Voor het plaatje...mijn 110 rijd zonder problemen 120 km/uur met deze samenstelling.
Zijn er nog vragen, dan hoor ik dat graag....
Vr. Gr. Frans Even
Die heb ik....
Ik heb een 110 station uit 1984 met een 3.9 V8.
Op dit moment rij ik nog op LPG. Aangezien deze auto op grijs kenteken staat hoop ik dat deze in de overgangsregeling gaat vallen.
Maar dat wil je niet weten....
Ik ben zeer tevreden over mijn 3.9. Om eerlijk te zijn is dit mijn eerste Defender, dus ik heb geen vergelijk met andere motoren.
Mijn 3.9 heeft geen injectie, maar gewone carburateurs. De motor is nu zo afgesteld dat deze beter op LPG rijd dan op benzine.
Qua onderhoud is alles zelf te doen. Vorig jaar heb ik nog een halve revisie doorgevoerd (bovenste helft). Met onderdelen uit Engeland is dit qua kosten goed te doen.
Wat zijn de nadelen? Volgens mij heeft de 3.9 ten aanzien van de 3.5 alleen meer kans op scheuren van de cilinder-wanden (opgeboord)....als deze oververhit wordt.
De LT95 is toch de 4 bak? Deze heb ik er nu ook achter hangen. Heb reeds een overdrive klaar liggen, maar overweeg om de overbrenging door middel van het plaatsen van andere tandwielen aan te passen.
Voor het plaatje...mijn 110 rijd zonder problemen 120 km/uur met deze samenstelling.
Zijn er nog vragen, dan hoor ik dat graag....
Vr. Gr. Frans Even
Re: 3.5 versus 3.9 V8
Hoi Frans,
Bedankt voor je reactie!
Waarom heeft je blok geen injectie?
Wat is het verbruik op benzine?
Wil je mij anders even een PB sturen met eventueel een link naar foto's?
Mvg Thimo.
Bedankt voor je reactie!
Waarom heeft je blok geen injectie?
Wat is het verbruik op benzine?
Wil je mij anders even een PB sturen met eventueel een link naar foto's?
Mvg Thimo.
Re: 3.5 versus 3.9 V8
Hallo Thimo,
de originele 3.9 is bij mijn weten een EFI uitvoering. Er zijn er te koop met carb,s .
9 van de 10 x is dit gedaan hem op LPG te laten rijden.
Ik heb net vorige maand de 3.5 door een 3.9 carb vervangen.
Met carb,s heb je ook geen ECU nodig en kan je ook je oude kabelboom gebruiken.
Wil je toch met een EFI gaan rijden dan komt er best wel wat bij kijken om dit werkend te krijgen.
Je moet echt alle onderdelen hebben.
Y pijp met lambda sondes ,uitlaat met katalysator , hogedruk brandstof leidingen ,inwendige brandstofpomp,
kabelboom ,ECU ,carter ontluchting, compleet injectiehuis.
Wat Frans vermeld heb ik ook al vaker gelezen over scheurtjes .
Ik heb nog te weinig gereden om echt een oordeel te kunnen vellen over de 3.9 maar het vermogen is beduidend beter.
Momenteel rijdt hij zeer slecht op LPG ,op benzine prima en ik ben niet van plan om dit LPG probleem aan te pakken ivm de komende wijzigingen in de MRB 2014.
Succes, Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
de originele 3.9 is bij mijn weten een EFI uitvoering. Er zijn er te koop met carb,s .
9 van de 10 x is dit gedaan hem op LPG te laten rijden.
Ik heb net vorige maand de 3.5 door een 3.9 carb vervangen.
Met carb,s heb je ook geen ECU nodig en kan je ook je oude kabelboom gebruiken.
Wil je toch met een EFI gaan rijden dan komt er best wel wat bij kijken om dit werkend te krijgen.
Je moet echt alle onderdelen hebben.
Y pijp met lambda sondes ,uitlaat met katalysator , hogedruk brandstof leidingen ,inwendige brandstofpomp,
kabelboom ,ECU ,carter ontluchting, compleet injectiehuis.
Wat Frans vermeld heb ik ook al vaker gelezen over scheurtjes .
Ik heb nog te weinig gereden om echt een oordeel te kunnen vellen over de 3.9 maar het vermogen is beduidend beter.
Momenteel rijdt hij zeer slecht op LPG ,op benzine prima en ik ben niet van plan om dit LPG probleem aan te pakken ivm de komende wijzigingen in de MRB 2014.
Succes, Michel WaZ
RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Re: 3.5 versus 3.9 V8
De 3.5 en 3.9 zijn 1 op 1 uitwisselbaar. Van origine gebruikt de 3.9 injectie; maar het is geen enkel probleem om hier de carbs/intake manifold van de 3.5 op te monteren; zodat je hem 1 op 1 kunt omruilem met een 3.5
Uiteraard moet je dan wel de carbs wat aanpassen qua afstelling.
Als je een goed werkend LT95 hebt, past de 3.9 er gewoon op, alle V8 blokken van LR passen er zo voor en de bak is ijzersterk.
Ik heb er zelf mijn 3.5 vervangen door een 4.6 met weber 500 carbs en het front cover van een vroege 3.9 (dus met ouderwetse verdeler) Past perfect, ouderwetse look, veel meer oumpf en rijd erg leuk.
Injectie is wel wat meer werk, je hebt idd een lamba sonde, ecu en de nodige extra bekabeling voor nodig. Wel hebben ze wat meer vermogen en lopen ze over het algemeen wat zuiniger als de carburateur versie. Als je op benzine gaat rijden is dat zeker wel een pluspunt. Met de weber500 kwam ik niet verder als 1 op 5,5 als ik erg rustig reed. (let wel dat dit een 4.6 was) Met wat frobelen zou 1:6 echter te halen moeten zijn.
Haarscheurtjes is een bekend issue, wat optreed na oververhitting bij alle rover V8 behalve de 3.5. Bij het opboren is de wanddikte tussen koelkanaaltjes en de stalen cilinderbussen erg dun geworden. DIt is dus bij de 3.9 , de 4.0, 4.2 en de 4.6.
Bij normaal gebruik en met een goed werkend koelsysteem en netjes op tijd verse olie zijn ze redelijk bomproof, als ze echter te heet lopen kunnen er dus haarscheurtjes achter de cilinderbussen optreden, waardoor ze water gaan gebruiken.
Ellende is echter dat dit zeer lastig vast te stellen is als het blok al uitgebouwd is; en er ook nog eens bij P38's problemen met de koeling zijn geweest. Er zwerven er dus best veel rond met verborgen gebreken.
Is hij nog lopend te zien, dan duidt een witte aanslag in de olie vaak dat er water in zit. Ook kun je even de "knettertest" doen. beetje olie en een vlammetje erbij. knettert het, dan zit er koelvloeistof in.
Ook kun je kijken of er veel overduk is in het koelsysteem en borrelen in het expansievat.
De bougies geven ook nog een indicatie....
Ander oorzaak van watergebruik is zakkende cilinderbussen, ook veroorzaakt door oververhitting.
Mocht je een gereviseerde/nieuwe V8 erin hangen, zorg dan dat de koeling in elk geval in orde is. de 3.5 radiateur heeft zat capaciteit mits in goede conditie.
Bij een injectieversie met een hoog vermogen is een oliekoeler eigenlijk een must; deze motoren lopen armer en dus heter.
Houd je het vermogen beperkt en gebruik je carbs; dan is het geen must.
De 4.6 met weber 500 had ik begrenst tot 130kW; en dat is meer als genoeg voor een one-ten. Deze had ik geplaats zonder oliekoeler (net als de 3.5) en voor de zekerheid een olietemp meter gemonteerd.
Olie temperatuur kwam nooit boven de 95 graden; 's winters was het zelfs een toer om hem goed warm te krijgen. (viscous fan).
Succes. Het klinkt echt geweldig met een sportuitlaat erachter......
Op de site van RPI engineering vind je veel info op dit gebied.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2013 18:19 door G-men (Gargamel).
Uiteraard moet je dan wel de carbs wat aanpassen qua afstelling.
Als je een goed werkend LT95 hebt, past de 3.9 er gewoon op, alle V8 blokken van LR passen er zo voor en de bak is ijzersterk.
Ik heb er zelf mijn 3.5 vervangen door een 4.6 met weber 500 carbs en het front cover van een vroege 3.9 (dus met ouderwetse verdeler) Past perfect, ouderwetse look, veel meer oumpf en rijd erg leuk.
Injectie is wel wat meer werk, je hebt idd een lamba sonde, ecu en de nodige extra bekabeling voor nodig. Wel hebben ze wat meer vermogen en lopen ze over het algemeen wat zuiniger als de carburateur versie. Als je op benzine gaat rijden is dat zeker wel een pluspunt. Met de weber500 kwam ik niet verder als 1 op 5,5 als ik erg rustig reed. (let wel dat dit een 4.6 was) Met wat frobelen zou 1:6 echter te halen moeten zijn.
Haarscheurtjes is een bekend issue, wat optreed na oververhitting bij alle rover V8 behalve de 3.5. Bij het opboren is de wanddikte tussen koelkanaaltjes en de stalen cilinderbussen erg dun geworden. DIt is dus bij de 3.9 , de 4.0, 4.2 en de 4.6.
Bij normaal gebruik en met een goed werkend koelsysteem en netjes op tijd verse olie zijn ze redelijk bomproof, als ze echter te heet lopen kunnen er dus haarscheurtjes achter de cilinderbussen optreden, waardoor ze water gaan gebruiken.
Ellende is echter dat dit zeer lastig vast te stellen is als het blok al uitgebouwd is; en er ook nog eens bij P38's problemen met de koeling zijn geweest. Er zwerven er dus best veel rond met verborgen gebreken.
Is hij nog lopend te zien, dan duidt een witte aanslag in de olie vaak dat er water in zit. Ook kun je even de "knettertest" doen. beetje olie en een vlammetje erbij. knettert het, dan zit er koelvloeistof in.
Ook kun je kijken of er veel overduk is in het koelsysteem en borrelen in het expansievat.
De bougies geven ook nog een indicatie....
Ander oorzaak van watergebruik is zakkende cilinderbussen, ook veroorzaakt door oververhitting.
Mocht je een gereviseerde/nieuwe V8 erin hangen, zorg dan dat de koeling in elk geval in orde is. de 3.5 radiateur heeft zat capaciteit mits in goede conditie.
Bij een injectieversie met een hoog vermogen is een oliekoeler eigenlijk een must; deze motoren lopen armer en dus heter.
Houd je het vermogen beperkt en gebruik je carbs; dan is het geen must.
De 4.6 met weber 500 had ik begrenst tot 130kW; en dat is meer als genoeg voor een one-ten. Deze had ik geplaats zonder oliekoeler (net als de 3.5) en voor de zekerheid een olietemp meter gemonteerd.
Olie temperatuur kwam nooit boven de 95 graden; 's winters was het zelfs een toer om hem goed warm te krijgen. (viscous fan).
Succes. Het klinkt echt geweldig met een sportuitlaat erachter......
Op de site van RPI engineering vind je veel info op dit gebied.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2013 18:19 door G-men (Gargamel).
Re: 3.5 versus 3.9 V8
Mijn RR is ook een 3.9 met carbs. en een ZF automaat.
Verbruik op LPG ongeveer 1 op 4.5. Benzine 1 op 5 moet volgens mij beter kunnen, mits goed afgesteld.
Ontsteking staat nu op lpg, en carbs zijn wat uitgelubberd.
Verbruik op LPG ongeveer 1 op 4.5. Benzine 1 op 5 moet volgens mij beter kunnen, mits goed afgesteld.
Ontsteking staat nu op lpg, en carbs zijn wat uitgelubberd.
Re: 3.5 versus 3.9 V8
Hallo Thimo,
Ik vind de v8 blokken gewweldig.
Ik heb zelf een 4,2L en ik rij bij 100 km/uur en op cruise control 1:8.
Dit is een injectie en die ben ik op het moment aan het ombouwen op gas en een andere ecu en DIS bobines.
Dit systeem maakt gebruik van een wide band lambda sensor wat de regeling ten goede komt. Wat het verbruik gaat worden weet ik nog niet maar ik hoop natuurlijk op nog zuiniger dan dat hij nu al is;-))
Zoals al vaak gezegd is het onderhoud bij de v8's zeer belangrijk.
Veel suc6 met je keuze.
M.vr.gr.
Robbert
Ik vind de v8 blokken gewweldig.
Ik heb zelf een 4,2L en ik rij bij 100 km/uur en op cruise control 1:8.
Dit is een injectie en die ben ik op het moment aan het ombouwen op gas en een andere ecu en DIS bobines.
Dit systeem maakt gebruik van een wide band lambda sensor wat de regeling ten goede komt. Wat het verbruik gaat worden weet ik nog niet maar ik hoop natuurlijk op nog zuiniger dan dat hij nu al is;-))
Zoals al vaak gezegd is het onderhoud bij de v8's zeer belangrijk.
Veel suc6 met je keuze.
M.vr.gr.
Robbert