Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Voortman

Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door Paul Voortman »

Hallo,

Als een Range Rover Classic van 1985 op naam van de zaak wordt gezet..... hoe wordt dan de dagwaarde vastgesteld ?

Een youngtimer is minimaal 15 jaar oud, maar deze is 28.
Ik vind op het net alleen maar: 35% bijtelling voor auto's tussen de 15 en 25 jaar.
De fiscus gaat er blijkbaar vanuit dat auto's ouder dan 25 jaar niet meer bedrijfsmatig gebruikt worden ?
Dat zal toch niet ?

Alvast bedankt voor jullie wijze reactie ;-)


Groeten Paul
Michel WaZ

Re: Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door Michel WaZ »

Gewoon te koop zetten, en het laagste bod bewaren en hiermee naar de juiste instanties gaan.

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Dixo

Re: Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door Dixo »

Zou 'm laten taxeren door een erkend taxateur. Heb je het netjes op papier staan.
Paul Voortman

Re: Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door Paul Voortman »

Het zou niet verkeerd zijn om voor een technisch goede auto een zo laag mogelijke waarde op papier te hebben.
Immers daarover wordt de bijtelling van 35 % berekend.

Zou de belastingdienst geen eisen stellen ivm waardebepaling ? bv taxatie door erkend persoon ?

Grt Paul
Andrew Colville

Re: Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door Andrew Colville »

Het lijkt mij dat de handels waarde de dagwarde zal zijn in geval van bijtelling. dus een 1500- 3000 euro of wat de gek er voor geeft.

Ik ken echter zat classics, die getaxeerd zijn, de meesten boven de 20.000 euro de taxatie warde is mijn inziend de vervangings warde, de prijs die een identieke auto kost in de huidige staat met de huidige onderdelen/extras.

als voor beeld, een apk gekeurde rangerove koop je voor 2500 euro

Maar de zelfde auto gegalvaniseerd met revisie motor en bak ,tussen bak, voor en achter as, etc en vers gespoten, die kun je niet eens vinden laatstaan bouwen voor minder dan 15000 en toch is een dergelijke auto ook waard wat de gek ervoor geeft.

een Taxatie waarde (en verzekering daarop ) is dus een verzekering om je investering of het resultaat ervan te beschermen, maar een handels waarde of dag waarde is heel wat anders.

Misschien zie ik het fout, maar het lijkt mij dat men auto's taxeert om het verschill tussen handels waarde en investering door restauratie te compenseren.

ik zou zeggen dat voor de bij telling X % over 1500 euro maar warschijnlijk wordt dit een grijs gebied, waar er weer geen duidelijke regels voor zijn.

Mooi dan kun je in een compleet gerestaureerde classic rijden met alle comfort en luxe, maar dan voor een paar centen per jaar

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Bart van Dessel

Re: Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door Bart van Dessel »

Inderdaad even een erkend auto-taxateur inschakelen, bij mij komt altijd dezelfde, en die is een beetje te be-invloeden voor welk doel dat ie getaxeerd moet worden, dus of een hoge prijs of een lagere prijs.

Gr, Bart
wilberth

Re: Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door wilberth »

uiteraard zijn ze te beinvloeden, het is hun boterham. Enige eis die je er objectief aan mag stellen is dat er een onderbouwd en verdedigbaar getal onderaan staat. Het lijkt me logisch dat je de taxateur tevoren even laat weten of je dat aan de boven af aan de ondergrens van zijn verdedigbare marge beschreven wilt hebben.

Veel vervangingswaarde taxaties zijn hoog (en dan vaak nog niet hoog genoeg) omdat de restauratie van zo'n auto nu eenmaal niet loont. Het kost duidelijk meer dan de marktwaarde weergeeft. Restaureren moet je dus vooral gewoon doen, maar voor jezelf. Laat de taxateur dan de laagst verdedigbare marktprijs bepalen voor je bijtelling. En laat hem meteen onderaan datzelfde rapport een ander getal neerzetten voor je verzekering als je die behoefte voelt. Als de man de ene prijs "verkoopwaarde" en de andere prijs "herbouwwaarde" noemt doet hij zelfs niets laakbaars.

Groet, Wilberth
Bart van Dessel

Re: Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door Bart van Dessel »

Zo is het precies Wilberth, zijn prima te beinvloeden die mannen,

gr bart
Paul Voortman

Re: Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door Paul Voortman »

Op independer.nl kun je met de directe link naar dagwaarde berekenen.
Je vind dan cataloguswaarde en dagwaarde.

Het werkt via kenteken invoeren, echter vindt 'ie een auto uit 1976 wel maar 1972 niet meer....

Grt Paul
louis

Re: Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door louis »

Paul,
Er staat alleen `vanaf 15 jaar` en niet tot 25 jaar.
zie:[www.belastingdienst.nl]

Vanaf het moment dat een auto 15 jaar of ouder is, vormt de waarde in het economische verkeer van de auto de grondslag voor de bijtelling privégebruik auto. Het bijtellingspercentage voor alle auto's van 15 jaar en ouder is 35% in plaats van 25%. Als de auto bijvoorbeeld op 1 mei 15 jaar oud is, neemt u voor de 1e 4 maanden als grondslag het totaalbedrag van de cataloguswaarde inclusief btw, de bpm en de accessoires (zie Grondslag voor de bijtelling privégebruik auto). Daarna gaat u uit van de waarde in het economische verkeer. Voor de vaststelling van deze waarde kunnen veilingprijzen een indicatie geven. U kunt ook kijken naar de taxatiewaarde van de auto voor de verzekering of naar de actuele kilometer- en leaseprijzen. Voor een gerestaureerde auto moet u de kostprijs van de auto en de restauratiekosten bij elkaar optellen. Daardoor kan de waarde in het economische verkeer hoger zijn dan de oorspronkelijke nieuwprijs van de auto.
Louis
Paul Voortman

Re: Hoe wordt dagwaarde RRC '85 bepaald ?

Bericht door Paul Voortman »

Louis, bedankt voor je reactie.
Zal er de boekhouder is goed naar laten "kijken"

Vriendelijke groeten,

Paul
Plaats reactie