Td5 koelwatertemperatuur ? OPGELOST....
Td5 koelwatertemperatuur ? OPGELOST....
Hallo,
Ik ben benieuwd wat de bedrijfstemperatuur van het koelwater van een TD5 is.
Thermostaat gaat open bij 82 grd en is volledig open bij 96 grd.
Ik meet met mijn Hawkeye na een rit van 30 km en stevig rijden een temperatuur van 105 grd.
Dit lijkt me aan de hoge kant.
Radiateuren zijn schoon.
Thermostaat is vernieuwd
Temperatuursensor is vernieuwd (voor de zekerheid)
Viscofan ,die in koude toestand al heel licht draaide...., ook vernieuwd.
Andrew: nieuwe viscofan draait nu wel eerst even zwaar mee zoals het ook hoort. Hij valt vrij snel af.
Ik vind op internet nergens een temperatuur van het koelwater wanneer de motor goed op temperatuur is.
Groeten Paul
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2013 17:56 door Paul Voortman.
Ik ben benieuwd wat de bedrijfstemperatuur van het koelwater van een TD5 is.
Thermostaat gaat open bij 82 grd en is volledig open bij 96 grd.
Ik meet met mijn Hawkeye na een rit van 30 km en stevig rijden een temperatuur van 105 grd.
Dit lijkt me aan de hoge kant.
Radiateuren zijn schoon.
Thermostaat is vernieuwd
Temperatuursensor is vernieuwd (voor de zekerheid)
Viscofan ,die in koude toestand al heel licht draaide...., ook vernieuwd.
Andrew: nieuwe viscofan draait nu wel eerst even zwaar mee zoals het ook hoort. Hij valt vrij snel af.
Ik vind op internet nergens een temperatuur van het koelwater wanneer de motor goed op temperatuur is.
Groeten Paul
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2013 17:56 door Paul Voortman.
Re: Td5 koelwatertemperatuur ?
Vandaag op weg naar de LRCH evenement heb ik die van mij gemeten maar die komt niet boven de 92 graden. al heb ik op het moment niet de volle vermogen ( brandstofpomp zucht die china troep is het echt niet waard )
de koelvin hoort van uit koude start eerst mee te draaien, na een antal minuten zal deze meer gaan slippen en pas weer meer mee draaien als de motor warm wordt.
De koelvin is zelfdenkend, deze voelt de temperatuur van de rijwind die door de radiatuer komt ( wordt verwarmd ) en gaat dan harder mee draaien omdat de olie in de visco warm wordt en meer aangrijpt.
Ovrigens is de koel vin ( net als een electrise ) er meer voor de momenten in het terein en als je stationair staat te draaien of in de file, de rest neemt rijwind voor zijn rekening.
Niet per toeval een rad muff gemaakt tijdens de winter en die tussen Intercooler en radiateur laten zitten?? je zou niet de eerste zijn
Hoe hoog zijn je inlaat en brandstof temperaturen??
Ligt je multie riem er goed op, en draait de koelvin de juiste kant op?? niet dat deze tegen de richting in draait en daardoor de rijwind te niet doet.
Dit zijn de originele mogelijk heden op de Td5, de grote poelie ( Midden ) boven aan is telkens de polie van de koelvin.
Serpentine%20Belt%20Td5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5b810292ac1352df9b6ba63f1da70d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverclub.net%2FClub%2FDisco_new%2FSerpentine%2520Belt%2520Td5.jpg', 'http://www.landroverclub.net/Club/Disco_new/Serpentine%20Belt%20Td5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverclub.net%2FClub%2FDisco_new%2FSerpentine%2520Belt%2520Td5.jpg', '', 16545723, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb je een goede riem? niet dat de riem slipt als de visco koppeling in grijpt? betse riem voor de Td5 is een riem van Contitech ( continental ) Dayco, OE en Gates riemen zijn te lang waardoor deze snel gaan piepen= slippen.
Heb je de EGR verwijderd ( lekkende EGR klep zorgt voor hoge inlaat temperaturen), en is je Intercooler al eens gereinigd? en Is jouw auto gechiped??
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
de koelvin hoort van uit koude start eerst mee te draaien, na een antal minuten zal deze meer gaan slippen en pas weer meer mee draaien als de motor warm wordt.
De koelvin is zelfdenkend, deze voelt de temperatuur van de rijwind die door de radiatuer komt ( wordt verwarmd ) en gaat dan harder mee draaien omdat de olie in de visco warm wordt en meer aangrijpt.
Ovrigens is de koel vin ( net als een electrise ) er meer voor de momenten in het terein en als je stationair staat te draaien of in de file, de rest neemt rijwind voor zijn rekening.
Niet per toeval een rad muff gemaakt tijdens de winter en die tussen Intercooler en radiateur laten zitten?? je zou niet de eerste zijn
Hoe hoog zijn je inlaat en brandstof temperaturen??
Ligt je multie riem er goed op, en draait de koelvin de juiste kant op?? niet dat deze tegen de richting in draait en daardoor de rijwind te niet doet.
Dit zijn de originele mogelijk heden op de Td5, de grote poelie ( Midden ) boven aan is telkens de polie van de koelvin.
Serpentine%20Belt%20Td5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5b810292ac1352df9b6ba63f1da70d3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverclub.net%2FClub%2FDisco_new%2FSerpentine%2520Belt%2520Td5.jpg', 'http://www.landroverclub.net/Club/Disco_new/Serpentine%20Belt%20Td5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landroverclub.net%2FClub%2FDisco_new%2FSerpentine%2520Belt%2520Td5.jpg', '', 16545723, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb je een goede riem? niet dat de riem slipt als de visco koppeling in grijpt? betse riem voor de Td5 is een riem van Contitech ( continental ) Dayco, OE en Gates riemen zijn te lang waardoor deze snel gaan piepen= slippen.
Heb je de EGR verwijderd ( lekkende EGR klep zorgt voor hoge inlaat temperaturen), en is je Intercooler al eens gereinigd? en Is jouw auto gechiped??
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Mijn 110td5 geeft op de weg bij zo'n 100km/h op de nanocom 85 graden. Schommelend tussen 85,5 en 84,5 afhankelijk of je stil staat of rijdt.
Groeten Jan
Groeten Jan
Hey Andrew,
Was jij daar ook? Had je graag eens willen ontmoeten. Ik was daar ook naast vele anderen
Groeten Jan
Was jij daar ook? Had je graag eens willen ontmoeten. Ik was daar ook naast vele anderen
Groeten Jan
Hoi mijn Nanocom geeft bij 100 kmpu 90 graden aan bij snelheden rond de 125 komt de temparatuur op 97 graden de meter op het dashboord staat in beide gevallen netjes in het midden.
Temparatuur waarden van Jan haal ik ook niet, maar heb de termostaat ook nog nooit vervangen.
Temparatuur waarden van Jan haal ik ook niet, maar heb de termostaat ook nog nooit vervangen.
Jan Ik was er maar aleen op de zondag tussen 12:00 en 16:00, ben even over de restanten van de sortout gelopen ( met een stel vrienden en 3 Kids) tussen door even koffie gedronken bij het barretje op die bult ( blehh vies koffie machiene was gaar aldus het personeel )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Heb er zelf ook nog nooit iets aan vervangen sinds ik hem heb en dat is 6 jaar. Wel ooit eens de koelvloeistof vervangen voor nieuwe.
Groeten Jan
Groeten Jan
Ook ik liep om 14:00 nog even voor het naar huis gaan over het sortout terrein met vrouw en kids.. Was al erg rustig. Dus misschien zijn we elkaar lachend voorbij gelopen
Groeten Jan
Groeten Jan
Ik heb van middag met mijn nieuwe VDO pomp, en druk regelaar een test rit gemaakt 50 Km snelweg, en kom dan aan max 94 graden. stukken 155,8 GPS gehaald met tegen wind + 2 inch en 235/70-16 winter bandjes ( die klein uitvallen )
WOT 155,8 kmh 3500-3700 rpm & tegenwind
koel water 94
brandstof 82
inlaat 57
Bij 120 130 op cruiscontrol +- 2800-3000 rpm
koelwater 87
brandstof 65
inlaat 37
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
WOT 155,8 kmh 3500-3700 rpm & tegenwind
koel water 94
brandstof 82
inlaat 57
Bij 120 130 op cruiscontrol +- 2800-3000 rpm
koelwater 87
brandstof 65
inlaat 37
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Dat zit er dik in, ken wel een aantal gezichten en een hoop namen maar die twee aan elkaar plakken lukt me niet vaak
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Ik denk daar mijn "koude" temp in zit. Rij eigenlijk nooit harder dan 100 á 105 echte km's. Heb anders het gevoel of alles uit elkaar rammelt en trilt, tevens wordt een normaal gesprek steeds moeilijker naarmate de snelheid hoger wordt
Groeten Jan
Groeten Jan
Hoi Jan ik heb de auto nu 11 jaar en heb de Radiator vervangen 5 jaar geleden en de intercooler vervangen door een van Alli sport deze is net zo groot is als de radiator zelf en ontneemt iets van de rijwind al moet de TD5 behoorlijk werken om de lr 130 op snelheid te houden.
weet niet of een td5 een andere bedrijfstemp heeft dan een 200tdi, maar ik meet , als thermostaat open gaat 77 graden, en op stevig rijden, 105-110 met wind mee( !) gaat ze richting 83... zet alleen maar bij terreinrijden m'n Kenlow aan eigenlijk... ( en ik meet op OP de radiator, dus van slang van thermostaat naar radiator, de bovenste dus, da's toch de uitwaardse van blok naar radiator, en onderste, van radiator naar blok richting waterpomp is de inwaardse??)
hmm,laamaaar ; is idd niet relevant, een 200/300 en een td5, ben een beetje moe hard gewerkt
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2013 22:26 door sjorsboomschors/aka/PP.
hmm,laamaaar ; is idd niet relevant, een 200/300 en een td5, ben een beetje moe hard gewerkt
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2013 22:26 door sjorsboomschors/aka/PP.
Hallo allen,
Vanavond heb ik de airco/koelwater ventilator dmv een schakelaar met relais aangesloten.
Nu kan ik dus rijden met constant draaiende elektrische fan.
Proefrit gemaakt met fan uit.
Bij 82 km/uur in de lockup werd koelwater 101,5 grd op de Hawkeye.
Daarna kachel op de hoogste stand, temperatuur liep terug.
Kachel weer op 19 grd gezet, temperatuur liep weer op tot 100 grd.
Vervolgens de electrische fan aan, heel poosje gereden, geen resultaat.
Thuis stationair laten draaien, temp. liep terug naar 96 grd.
Toen electrische fan weer aangezet, tijdje gewacht, temp. blijft gewoon op 96 grd.
Het lijkt er toch sterk op dat er nauwelijks doorstroming in het koelwater zit...
* zou de vrij recent vervangen thermostaat (origineel LR) niet volledig open gaan ?
Kachelradiateur heeft wel doorstroming
* zou de waterradiateur inwendig te dicht zitten ?
De lamellen zijn van alle 3 de radiateuren wel open. Schijn er met de lamp prima door.
* waterpomp verdenk ik niet... Kachel levert in de auto goed warmte.
Wat denken jullie ?
( sinds vanavond druppelt er diesel achter de startmotor langs op de grond.... Weer een klus erbij
zucht...
Groeten Paul
Vanavond heb ik de airco/koelwater ventilator dmv een schakelaar met relais aangesloten.
Nu kan ik dus rijden met constant draaiende elektrische fan.
Proefrit gemaakt met fan uit.
Bij 82 km/uur in de lockup werd koelwater 101,5 grd op de Hawkeye.
Daarna kachel op de hoogste stand, temperatuur liep terug.
Kachel weer op 19 grd gezet, temperatuur liep weer op tot 100 grd.
Vervolgens de electrische fan aan, heel poosje gereden, geen resultaat.
Thuis stationair laten draaien, temp. liep terug naar 96 grd.
Toen electrische fan weer aangezet, tijdje gewacht, temp. blijft gewoon op 96 grd.
Het lijkt er toch sterk op dat er nauwelijks doorstroming in het koelwater zit...
* zou de vrij recent vervangen thermostaat (origineel LR) niet volledig open gaan ?
Kachelradiateur heeft wel doorstroming
* zou de waterradiateur inwendig te dicht zitten ?
De lamellen zijn van alle 3 de radiateuren wel open. Schijn er met de lamp prima door.
* waterpomp verdenk ik niet... Kachel levert in de auto goed warmte.
Wat denken jullie ?
( sinds vanavond druppelt er diesel achter de startmotor langs op de grond.... Weer een klus erbij

Groeten Paul
nou je weet wat dat betekent diesel langs de startmotor?
Voel eens of de radiateur ook wel echt heet is als je de 90- 100 graden afleest, alsl deze niet onaangenaam heet is dan zou het idd de thermostaat kunnen zijn. of mogelijk je water pomp, maar dan zou in mijn theorie de kachel vol laten blazen niet helpen omdat er geen / beperkt stroming is in het koelsysteem
Thermostaat is wel goed aangesloten?
je kunt pin 30 met 87 van het relais voetje in de relais kast onder de motor kap verbinden met een draadje en zo je koelvin laten draaien zonder draden te trekken.
Als je radiateur wel heet wordt, dan blijft er over ( te heftig/niet goed gechiped in dien van toepassing ) slechte water pomp ( zeld zaam ) of intern vervuilde radiateur , dit is niet ondekbaar, voral als e cillinderkop problemen zijn geweest in het verleden, slechte radiatoren zijn ook vaak een probleem bij de V8 motoren simpelweg ouderdom.
Ik heb alles dubbel mocht je willen testen/uitsluiten.
Ik heb ook nog een drukregelaar liggen EU2 2 leidingen dus tot bj 2002 hij is gebruikt maar wel dicht, op zoek naar het verloren vermogen heb ik hem preventief vervangen ( bleek een china pomp te zijn di nu pas 1 jaar oud is ) nu heb ik weer een standaard trage Td5 tijd voor een re-map
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Thermostaat is wel goed aangesloten?
je kunt pin 30 met 87 van het relais voetje in de relais kast onder de motor kap verbinden met een draadje en zo je koelvin laten draaien zonder draden te trekken.
Als je radiateur wel heet wordt, dan blijft er over ( te heftig/niet goed gechiped in dien van toepassing ) slechte water pomp ( zeld zaam ) of intern vervuilde radiateur , dit is niet ondekbaar, voral als e cillinderkop problemen zijn geweest in het verleden, slechte radiatoren zijn ook vaak een probleem bij de V8 motoren simpelweg ouderdom.
Ik heb alles dubbel mocht je willen testen/uitsluiten.
Ik heb ook nog een drukregelaar liggen EU2 2 leidingen dus tot bj 2002 hij is gebruikt maar wel dicht, op zoek naar het verloren vermogen heb ik hem preventief vervangen ( bleek een china pomp te zijn di nu pas 1 jaar oud is ) nu heb ik weer een standaard trage Td5 tijd voor een re-map
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Hoi Andrew,
Dat is wel een goeie, ik heb niet aan de radiateur gevoeld of 'ie echt 100grd warm is....
Kan een thermostaat verkeerd aangesloten worden ? Die heeft toch aan 1 kant 2 uitgangen.
De 2 uitgangen zitten naar beneden als ik me niet vergis.
Zal de thermostaat nog weer vervangen voor de zekerheid ?
Heb jij er nog 1 of moet ik een nieuwe bestellen ?
Heb jij ervaring met een goedkope radiateur van paddock ?
Morgen is de chipboer weer te bereiken.
Ik zal ook een andere chipper bellen om de eventuele temperatuurverhoging door chippen te achterhalen.
Maar eigelijk zou het riante koelsysteem toch 10 grd verhoging makkelijk terug moeten koelen ?
Onze disco is van 2003, er zal wel een 3 leidingen drukregelaar op zitten
Ik zal morgen is controleren
Bedankt voor je meedenken !
Groeten Paul
Dat is wel een goeie, ik heb niet aan de radiateur gevoeld of 'ie echt 100grd warm is....
Kan een thermostaat verkeerd aangesloten worden ? Die heeft toch aan 1 kant 2 uitgangen.
De 2 uitgangen zitten naar beneden als ik me niet vergis.
Zal de thermostaat nog weer vervangen voor de zekerheid ?
Heb jij er nog 1 of moet ik een nieuwe bestellen ?
Heb jij ervaring met een goedkope radiateur van paddock ?
Morgen is de chipboer weer te bereiken.
Ik zal ook een andere chipper bellen om de eventuele temperatuurverhoging door chippen te achterhalen.
Maar eigelijk zou het riante koelsysteem toch 10 grd verhoging makkelijk terug moeten koelen ?
Onze disco is van 2003, er zal wel een 3 leidingen drukregelaar op zitten

Ik zal morgen is controleren
Bedankt voor je meedenken !
Groeten Paul
thermostaat hoort zo te zitten, het kan eigenlijk niet fout, maar heb ze gezien met de "schuine aftakking recht door" 180 graden verdraaid, onderste boven gaat niet idd.
Ik heb ook ergens nog een niuwe EU3 versie liggen dacht ik, en heb er in elk geval eentje op de motor in de RRC project zitten.
Thermostaat uit mijn RRC Td5 project heb ik vandaag nog in handen gehad, als het spul van die auto is 3 jaar geleden werkend gedemonteerd en opgeslagen.
Ik heb geen ervaringen met de paddock radiateuren, maar vindt de afwerking en robustheid van de 200/300TDI radiateur niet echt super, al heb ik er nog geen mee gemaakt die stuk ging, pas vorm is soms wat afwijkend.
als je koel probleem er is sinds het wisselen van de thermostaat dan zou ik hem weer vervangen, als het er is sinds de chip tuning dan zou ik daar gaan zoeken.
Heb je een infra rood thermometer ter beschikking?? je zou dan temperaturen van verschillende delen kunnen contrleren als extra test t.o.v. de Hawkeye/sensor of bedrading ervan.
Td5 koelsysteem is opzich niks mis mee, maar kan bij extreme lasten icm stevige tuning wel voor problemen zorgen bij lage snelheden, of hoge buiten temperaturen ( denk aan Challange auto's )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Ik heb ook ergens nog een niuwe EU3 versie liggen dacht ik, en heb er in elk geval eentje op de motor in de RRC project zitten.
Thermostaat uit mijn RRC Td5 project heb ik vandaag nog in handen gehad, als het spul van die auto is 3 jaar geleden werkend gedemonteerd en opgeslagen.
Ik heb geen ervaringen met de paddock radiateuren, maar vindt de afwerking en robustheid van de 200/300TDI radiateur niet echt super, al heb ik er nog geen mee gemaakt die stuk ging, pas vorm is soms wat afwijkend.
als je koel probleem er is sinds het wisselen van de thermostaat dan zou ik hem weer vervangen, als het er is sinds de chip tuning dan zou ik daar gaan zoeken.
Heb je een infra rood thermometer ter beschikking?? je zou dan temperaturen van verschillende delen kunnen contrleren als extra test t.o.v. de Hawkeye/sensor of bedrading ervan.
Td5 koelsysteem is opzich niks mis mee, maar kan bij extreme lasten icm stevige tuning wel voor problemen zorgen bij lage snelheden, of hoge buiten temperaturen ( denk aan Challange auto's )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Ja Rody, het vermogen is er weer helemaal, al is de motor wat lui ( hoeft nooit iets zwaars te trekken ) nu nog chippen, en dan ben ik er blij mee.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Paul,
Als ik het zo lees dan kan het haast geen verkeerde chip zijn. Bij 82km/uur hoeft de motor maar zo weinig vermogen te leveren dat ik niet denk dat de tuning zo veel invloed heeft op de koelvloeistoftemperatuur. Dat gezegd hebbende; ik heb wel eens een tuning gezien waarbij alleen de diesel- en koelwatertemperatuursensor waren aangepast. Die wagen gaf ook hele vreemde waardes als je hem uitlas. Je hebt kennelijk de beschikking over een Nanocom, lees de ecu mapfile eens uit en mail hem maar naar me dan kan ik dat zo voor je uitsluiten. Info apestaartje tckwadraat punt nl
Bij doorstromingsproblemen zou je ook een aan de uitgaande radiateurslang moeten voelen, blijft die koud terwijl de ingaande wel warm wordt dan heb je een inwendig verstopte radiateur.
Mvrgr
Als ik het zo lees dan kan het haast geen verkeerde chip zijn. Bij 82km/uur hoeft de motor maar zo weinig vermogen te leveren dat ik niet denk dat de tuning zo veel invloed heeft op de koelvloeistoftemperatuur. Dat gezegd hebbende; ik heb wel eens een tuning gezien waarbij alleen de diesel- en koelwatertemperatuursensor waren aangepast. Die wagen gaf ook hele vreemde waardes als je hem uitlas. Je hebt kennelijk de beschikking over een Nanocom, lees de ecu mapfile eens uit en mail hem maar naar me dan kan ik dat zo voor je uitsluiten. Info apestaartje tckwadraat punt nl
Bij doorstromingsproblemen zou je ook een aan de uitgaande radiateurslang moeten voelen, blijft die koud terwijl de ingaande wel warm wordt dan heb je een inwendig verstopte radiateur.
Mvrgr
Hugo bedankt voor je aanbod.
Ik heb echter een Hawkeye, kan er veel mee, maar geen ecu mapfiles uitlezen/opslaan enzo.
"Stom" van me om niet echt aan de radiateur en de slangen te voelen....
Compleet niet aan gedacht.
Ik heb maar eerst een brandstofdrukregelaar besteld en een nieuwe thermostaat voor de zekerheid.
Zal vant weekend eerst de diesellekkage verhelpen.
En dan verder met de koelwaterperikelen.
Grt Paul
Ik heb echter een Hawkeye, kan er veel mee, maar geen ecu mapfiles uitlezen/opslaan enzo.
"Stom" van me om niet echt aan de radiateur en de slangen te voelen....
Compleet niet aan gedacht.
Ik heb maar eerst een brandstofdrukregelaar besteld en een nieuwe thermostaat voor de zekerheid.
Zal vant weekend eerst de diesellekkage verhelpen.
En dan verder met de koelwaterperikelen.
Grt Paul
Dom, dom, dom....
Vanavond mijn fout goedgemaakt
Auto warm gereden, slangen en radiateur gevoeld.
Radiateur blijft koud.
Vant weekend oplossen hoop ik.
Eerst een nieuwe thermostaat.
Vanavond mijn fout goedgemaakt

Auto warm gereden, slangen en radiateur gevoeld.
Radiateur blijft koud.
Vant weekend oplossen hoop ik.
Eerst een nieuwe thermostaat.
Trouwens, navraag leerde mij dat een goede chiptuner de zgn na inspuiting van diesel wegprogrammeerd.
Dit doet een fabrikant om de uitlaatgassen heter te maken om zodoende de uitlaatgasemissie beter te krijgen.
Ze proberen gelijk de bekende dipjes in de inspuitcurve weg te halen.
Ook dit doet fabrikant vanwege emissie.
Daarvan is het resultaat dat vermogen toeneemt, en motor vlotter/mooier op accelereert.
Bij gelijkblijvende rijstijl wordt het brandstofverbruik minimaal beter. (5%)
Door zo'n juiste chiptuning wordt de motor dus niet of minimaal warmer.
Grt Paul
Dit doet een fabrikant om de uitlaatgassen heter te maken om zodoende de uitlaatgasemissie beter te krijgen.
Ze proberen gelijk de bekende dipjes in de inspuitcurve weg te halen.
Ook dit doet fabrikant vanwege emissie.
Daarvan is het resultaat dat vermogen toeneemt, en motor vlotter/mooier op accelereert.
Bij gelijkblijvende rijstijl wordt het brandstofverbruik minimaal beter. (5%)
Door zo'n juiste chiptuning wordt de motor dus niet of minimaal warmer.
Grt Paul
Paul,
Klinkt leuk; "wegprogrammeren van de na inspuiting" maar dat is helemaal niet van toepassing op een TD5 motor. "ons" inspuitsysteem kent geen meervoudig injectiepatroon. Latere Euro 4/5 motoren hebben dat weer wel maar dat zijn de Ford motoren.
Dat een motor niet warmer wordt bij een juiste tuning is overigens ook maar tot op zekere hoogte waar. Als de bestuurder het extra vermogen regelmatig/constant gebruikt dan worden motor en uitlaatgassen wel degelijk merkbaar heter. De kunt van het tunen is het zo in te richten dat de motor daar geen schade door oploopt.
Mvrgr, Hugo
Klinkt leuk; "wegprogrammeren van de na inspuiting" maar dat is helemaal niet van toepassing op een TD5 motor. "ons" inspuitsysteem kent geen meervoudig injectiepatroon. Latere Euro 4/5 motoren hebben dat weer wel maar dat zijn de Ford motoren.
Dat een motor niet warmer wordt bij een juiste tuning is overigens ook maar tot op zekere hoogte waar. Als de bestuurder het extra vermogen regelmatig/constant gebruikt dan worden motor en uitlaatgassen wel degelijk merkbaar heter. De kunt van het tunen is het zo in te richten dat de motor daar geen schade door oploopt.
Mvrgr, Hugo
Hhm Hugo,
Na inspuiting ken ik bij ons (Scania) idd van euro 4 en verder.
Dat td5 het niet heeft wist ik niet.
Tweede reactie is natuurlijk helemaal waar.
Bedankt.
Grt Paul
Na inspuiting ken ik bij ons (Scania) idd van euro 4 en verder.
Dat td5 het niet heeft wist ik niet.
Tweede reactie is natuurlijk helemaal waar.
Bedankt.
Grt Paul
De td5 kan idd niet in meerder etappes inspuiten, hoofdzakelijk vanwege de nokken as bediende verstuivers, en de zeer korte inspuit duur van de nok die de verstuivers bediend.
Wat de Td5 wel kan is eerder of later inspuiten en korter of langer inspuit tijdstip en duur kan worden bepaald, maar meer ook niet.
Dit is heel anders dan de huidige generatie commenrail motoren ( Td5 is geen commen rail motor al denken velen dat wel ) Een comenrail motor heeft een rail waar de druk ook de inspuit druk heeft (b.v. 2500 bar ) de verstuivers lijken bij deze motoren meer op een injectie motor, het zijn electronishe klepjes die door de ECU worden aangestuurd, en dit kan in etappes of meerdre malen per arbeids slag of zelfs in elk van de 4 slagen ( in , compressi, arbeid, uit ) net als bij de Td5 kan hier ook de duur en tijdstip worden bepaald, maar er is geen limiet aan waneer je inspuit, de druk is er constant.
Hopenlijk is het je thermostaat, en anders moet het haast wel je waterpomp zijn , of de radiateur is inwendig verstopt, maar dat ben ik nog niet tegen gekomen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Wat de Td5 wel kan is eerder of later inspuiten en korter of langer inspuit tijdstip en duur kan worden bepaald, maar meer ook niet.
Dit is heel anders dan de huidige generatie commenrail motoren ( Td5 is geen commen rail motor al denken velen dat wel ) Een comenrail motor heeft een rail waar de druk ook de inspuit druk heeft (b.v. 2500 bar ) de verstuivers lijken bij deze motoren meer op een injectie motor, het zijn electronishe klepjes die door de ECU worden aangestuurd, en dit kan in etappes of meerdre malen per arbeids slag of zelfs in elk van de 4 slagen ( in , compressi, arbeid, uit ) net als bij de Td5 kan hier ook de duur en tijdstip worden bepaald, maar er is geen limiet aan waneer je inspuit, de druk is er constant.
Hopenlijk is het je thermostaat, en anders moet het haast wel je waterpomp zijn , of de radiateur is inwendig verstopt, maar dat ben ik nog niet tegen gekomen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Mijn koelwater probleem lijkt opgelost.
Vandaag gedaan:
Brandstofdrukregelaar vervangen ivm lekkage
Brandstofkoeler voorzien van nieuwe Viton o-ringen aan beide zijden.
Motorkoelsysteem gespoeld.
Nieuwe thermostaat gemonteerd
Uit de schuine aftakking die met de waterpomp in verbinding staat kwamen brokstukken...
Die stukken leken wel van een soort was te zijn.
Taai spul, maar het brak wel.
Onbegrijpelijk waar dat vandaan komt.
Ik heb al gedacht dat het huis van de thermostaat gemaakt wordt mbv was binnenin...?
Met het spoelen van de motor kwam er geen troep uit de radiateur of uit de motor.
Zojuist een proefrit gemaakt.
Ong. 90 km/uur gereden over een afstand van 15 km.
Koelwater 91,1 graden
Inlet air. 24,7 graden
Fuel. 72,9 graden
Groeten Paul
Vandaag gedaan:
Brandstofdrukregelaar vervangen ivm lekkage
Brandstofkoeler voorzien van nieuwe Viton o-ringen aan beide zijden.
Motorkoelsysteem gespoeld.
Nieuwe thermostaat gemonteerd
Uit de schuine aftakking die met de waterpomp in verbinding staat kwamen brokstukken...
Die stukken leken wel van een soort was te zijn.
Taai spul, maar het brak wel.
Onbegrijpelijk waar dat vandaan komt.
Ik heb al gedacht dat het huis van de thermostaat gemaakt wordt mbv was binnenin...?
Met het spoelen van de motor kwam er geen troep uit de radiateur of uit de motor.
Zojuist een proefrit gemaakt.
Ong. 90 km/uur gereden over een afstand van 15 km.
Koelwater 91,1 graden
Inlet air. 24,7 graden
Fuel. 72,9 graden
Groeten Paul
Kijk Dat is mooi, ook de temperatuuren van koelwater brandstof en inlaat zijn normaal en niet ongewoon.
een thermostat werkt met een waxen kern, de wax zet uit en krimpt afhankelijk van de temperatuur, en regelt op die maniet een klep ( zaag de oude maar eens in twee )
wat wel eens voor komt is dan na het vervangen van de thermostaat of andere werkzaam heden een lucht bel in het systeem blijft, de temperatuur loopt hoog op, en soms komt het voor dat deze hete koelwater de thermostaat bereikt waardoor deze zo heet wordt dat de wax buiten zijn cillindertje komt.
Natuurlijk kan het ook een fabrikage fout zijn.
Houd de boel de komende tijd in de gaten, warschijnlijk is het probleem nu opgelost.
vergelijkbae thermostaat
statal3.gif --> mod_embed_images_loadimage('f7f5c0f12614be70c942288f4c1909b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fweb.tiscali.it%2Felise_s1%2Fstatal3.gif', 'http://web.tiscali.it/elise_s1/statal3.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fweb.tiscali.it%2Felise_s1%2Fstatal3.gif', '', 16560973, 600, 600, 'Loading image ...', false);
doorsnee van een thermostaat
Brazil%20Thermostat%20Cutaway.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea69cf8bcfacb74d1cb6574f9fa01a54', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.germansupply.com%2FScotts_Folder%2FBrazil%2520Thermostat%2520Cutaway.jpg', 'http://www.germansupply.com/Scotts_Folder/Brazil%20Thermostat%20Cutaway.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.germansupply.com%2FScotts_Folder%2FBrazil%2520Thermostat%2520Cutaway.jpg', '', 16560973, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
een thermostat werkt met een waxen kern, de wax zet uit en krimpt afhankelijk van de temperatuur, en regelt op die maniet een klep ( zaag de oude maar eens in twee )
wat wel eens voor komt is dan na het vervangen van de thermostaat of andere werkzaam heden een lucht bel in het systeem blijft, de temperatuur loopt hoog op, en soms komt het voor dat deze hete koelwater de thermostaat bereikt waardoor deze zo heet wordt dat de wax buiten zijn cillindertje komt.
Natuurlijk kan het ook een fabrikage fout zijn.
Houd de boel de komende tijd in de gaten, warschijnlijk is het probleem nu opgelost.
vergelijkbae thermostaat
statal3.gif --> mod_embed_images_loadimage('f7f5c0f12614be70c942288f4c1909b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fweb.tiscali.it%2Felise_s1%2Fstatal3.gif', 'http://web.tiscali.it/elise_s1/statal3.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fweb.tiscali.it%2Felise_s1%2Fstatal3.gif', '', 16560973, 600, 600, 'Loading image ...', false);
doorsnee van een thermostaat
Brazil%20Thermostat%20Cutaway.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea69cf8bcfacb74d1cb6574f9fa01a54', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.germansupply.com%2FScotts_Folder%2FBrazil%2520Thermostat%2520Cutaway.jpg', 'http://www.germansupply.com/Scotts_Folder/Brazil%20Thermostat%20Cutaway.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.germansupply.com%2FScotts_Folder%2FBrazil%2520Thermostat%2520Cutaway.jpg', '', 16560973, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
Mooi dat je het gevonden hebt. Veel rijplezier!
Groeten Jan
Groeten Jan
Paul,
De brokstukken zouden eventueel ook van een 'radiateur pil' kunnen zijn, dat kan ook dergelijke brokken veroorzaken. Dat spul is bedoeld om kleine lekjes te dichten maar bij verkeerd gebruik doet het meer slecht dan goed.
Mvrgr, Hugo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2013 13:08 door hugo.
De brokstukken zouden eventueel ook van een 'radiateur pil' kunnen zijn, dat kan ook dergelijke brokken veroorzaken. Dat spul is bedoeld om kleine lekjes te dichten maar bij verkeerd gebruik doet het meer slecht dan goed.
Mvrgr, Hugo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2013 13:08 door hugo.
Re: Td5 koelwatertemperatuur ? OPGELOST....
Hugo, daar was ik ook bang voor.
Vandaar dat ik de motor goed gespoeld heb. Gelukkig kwam daar niet nog meer troep uit. Soms moet je anti-pil zijn
lapmiddel !
Grt Paul
Vandaar dat ik de motor goed gespoeld heb. Gelukkig kwam daar niet nog meer troep uit. Soms moet je anti-pil zijn

Grt Paul