Motor wissel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Klaas

Motor wissel

Bericht door Klaas »

Hoi allen,

Ivm de MRB wet wijziging door die graaiers in Den Haag die niet verder kijken dan hun neus lang is,
ben ik genoodzaakt om mijn Land rover Santana Serie 3 van 1976 te schorsen tot hij 40 is.
Nu heb ik het plan opgevat om die 3 jaar te gebruiken voor groot onderhoud van het onderstel
en om de standaard 2,25 ltr diesel motor te wisselen voor een exemplaar met meer power.
Mijn voorkeur gaat uit naar een van onderstaande motoren :
- 200TDI
- Mercedes om617
- Daihatsu Rocky 2.8

Nu ben ik opzoek naar adviezen, ervaringen om trend 1 van de motoren.
En wat moet er allemaal aangepast worden op zo'n motor er in te lepelen (versnellingsbak, uitlaat, radiateur enz)

Alvast bedankt voor de reakties
Bart van Dessel

Re: Motor wissel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Klaas,

persoonlijk zou ik zeker kiezen voor de 200/300 tdi omdat dit blok verreweg het meest wordt gebruikt voor ombouw in Serie, dus heel veel beschikbaar, qua info en onderdelen. Deze blokken zullen veel beschikbaar komen ivm ombouw naar benzine. Mijn voorkeur gaat naar 300 tdi.

gr, Bart
Hans 109

Re: Motor wissel

Bericht door Hans 109 »

Je hebt so wie so een conversiekit nodig. [engine-conversion.com]

Geen idee wat daar allemaal bij zit. In mijn bootje ligt een OM615, een model wat kleiner is dan de OM617. Ervaring is, spare parts zijn goed te verkrijgen tegen een redelijke prijs, en de motor is betrouwbaar. Ook de opbouw van de motor is relatief simpel.

Overigens ga ik ook de komende drie jaar (vanaf 1-1-'14) groot onderhoud doen aan de serie 3...

mvg Hans
Plaats reactie