Beste prikkers,
Sinds een paar dagen heb ik een probleem met mijn trouwe 110, als is 'lang' stuur bv een rotonde 3/4 neem of inparkeer hoor ik 'klunk klunk klunk'
Nou ben ik er al onder gekropen maar ik kan niks vinden, alles zit vast en zie geen sporen dat er ergens iets tegen aan komt, ik heb meteen even de vooras opgekrikt en de wielen lopen vrij en in stilstand kan ik sturen zonder dat geluid.
Ondertussen heb ik ook even de vsnaar/riem vervangen omdat er af en toe dode punten vielen als is over een rotonde ging, dit lijkt nu weg maar het 'geklunk' is er nog
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
85' 110 met 300tdi
Alvast bedankt!
Michel
'geklunk' bij het sturen?
Re: 'geklunk' bij het sturen?
Bekijk eens de stabilisator stangen, rubbers en kogels. Tenminste als je die hebt.
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: 'geklunk' bij het sturen?
Check idd eerst even de rubbers van de diverse stangen.
Als die in orde zijn en het alleen bij een flinke stuuruitslag optreed, dan heb je een goede kans dat er een CV-joint (homokinetische koppeling) speling heeft. (lees versleten)
Dit is de koppeling die de krachten overbrengt van de vooras naar de voorwielen.
Meestal is het goed hoorbaar als je met maximale uitslag naar 1 kant stuurt omdat dan de krachten het grootst zijn op de koppeling (grootste hoek).
Zie hieronder voor het plaotje
GRID010488.jpg --> mod_embed_images_loadimage('78fb0d938aa19a60fe74fa7c75aaffb8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rimmerbros.co.uk%2FItemImages%2FLarge%2FGRID010488.jpg', 'http://www.rimmerbros.co.uk/ItemImages/Large/GRID010488.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rimmerbros.co.uk%2FItemImages%2FLarge%2FGRID010488.jpg', '', 16532985, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Als die in orde zijn en het alleen bij een flinke stuuruitslag optreed, dan heb je een goede kans dat er een CV-joint (homokinetische koppeling) speling heeft. (lees versleten)
Dit is de koppeling die de krachten overbrengt van de vooras naar de voorwielen.
Meestal is het goed hoorbaar als je met maximale uitslag naar 1 kant stuurt omdat dan de krachten het grootst zijn op de koppeling (grootste hoek).
Zie hieronder voor het plaotje
GRID010488.jpg --> mod_embed_images_loadimage('78fb0d938aa19a60fe74fa7c75aaffb8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rimmerbros.co.uk%2FItemImages%2FLarge%2FGRID010488.jpg', 'http://www.rimmerbros.co.uk/ItemImages/Large/GRID010488.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rimmerbros.co.uk%2FItemImages%2FLarge%2FGRID010488.jpg', '', 16532985, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: 'geklunk' bij het sturen?
Bedankt heren!
Ik heb de rubbers ed 1,5 jaar vervangen door dat poly-spul ook kon ik nergens speling ontdekken.
Vanmiddag heb ik de vooras op blokken gezet en met een hand onder het wiel en een er bovenop kon ik het wiel een beetje bewegen dit was bij allebei nagenoeg het zelfde
is die 'speling' normaal?
Groet
Michel
Ik heb de rubbers ed 1,5 jaar vervangen door dat poly-spul ook kon ik nergens speling ontdekken.
Vanmiddag heb ik de vooras op blokken gezet en met een hand onder het wiel en een er bovenop kon ik het wiel een beetje bewegen dit was bij allebei nagenoeg het zelfde
is die 'speling' normaal?
Groet
Michel
Re: 'geklunk' bij het sturen?
Hoi Michel,
Controleer de bouten van de panhard stang eens, die moeten heeeeeel erg vast zitten.
Hier is op dit forum al eerder over geschreven.
Als de auto met de wielen recht staat, heel hard (niet persee snel) aan de bovenkant van een voorwiel schudden.
De bedoeling hiervan is dat de rest van de auto zijdelings beweegt ten opzichte van de as. mogelijk hoor je de kloeink nu ook. Met een tweede persoon erbij is het makkelijker om de exakte locatie van het geluid te localiseren.
Als dit het probleem is, kan je het beste nieuwe bouten nemen. Die hebben tenminste weer veerkracht om ook vast te blijven zitten.
Richard
Controleer de bouten van de panhard stang eens, die moeten heeeeeel erg vast zitten.
Hier is op dit forum al eerder over geschreven.
Als de auto met de wielen recht staat, heel hard (niet persee snel) aan de bovenkant van een voorwiel schudden.
De bedoeling hiervan is dat de rest van de auto zijdelings beweegt ten opzichte van de as. mogelijk hoor je de kloeink nu ook. Met een tweede persoon erbij is het makkelijker om de exakte locatie van het geluid te localiseren.
Als dit het probleem is, kan je het beste nieuwe bouten nemen. Die hebben tenminste weer veerkracht om ook vast te blijven zitten.
Richard
Re: 'geklunk' bij het sturen?
Nee, daar hoort geen speling te zitten. Dat betekent je swifel bollen afstelen, misschien zelf een nieuwe pin met lager of railco bus afhankelijk welk jaar. Maar denk niet dat hier je kloink kloink vandaan komt. Hij kan er wel door "dwijlen" op de weg of de "wobble of death" veroorzaken.
Maar als je dit gat afstellen kun je gelijk de homokineten bekijken
Groeten Jan
Maar als je dit gat afstellen kun je gelijk de homokineten bekijken
Groeten Jan