MRB standpunt D66

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michel WaZ

MRB standpunt D66

Bericht door Michel WaZ »

Ik heb een aantal raadsleden een rekensommetje gemaild wat. Hier elders op het forum is vermeld.

Hierbij het antwoord van dhr Pechtold, overigens is mevrouw Kleverlaan, meneer Kleverlaan.

Geachte mevrouw Kleverlaan,
Dank voor uw mail aan D66. Ik begrijp uw zorgen met betrekking tot het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (hierna: mrb) vrijstelling voor oldtimers en de financiële gevolgen die dit meebrengt.

Het klopt dat D66 de mrb-vrijstelling voor oldtimers wil afschaffen. D66 is voorstander van het principe de gebruiker/vervuiler betaalt. In die zin is het vreemd dat er door oldtimers wel van de weg gebruik wordt gemaakt, maar geen mrb wordt betaald. Wel wil D66 dat de hoogte van de mrb wordt bepaald op basis van het aantal gereden kilometers. Wij zijn ons er van bewust dat oldtimers een geheel ander rijgedrag hebben dan de gemiddelde auto: veel minder kilometers en buiten de spits. In ons voorstel zouden deze oldtimers dan ook minder mrb betalen.

De staatssecretaris heeft een brief geschreven met zeven varianten waarin mensen die een klein aantal dagen per jaar rijden worden ontzien. Voor D66 is het belangrijk dat die groep wel wordt uitgezonderd.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

============================
Tweede Kamerfractie D66
Publieksvoorlichting
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage
e-mail: d66@tweedekamer.nl
internet: www.d66.nl
===========================

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Jaap90

Re: MRB standpunt D66

Bericht door Jaap90 »

Dezelfde reactie heb ik ook gekregen, doch dan als antwoord op een totaal andere insteek als jouw rekensommetje. Blijkbaar zijn de kamerleden, die we toch een zeer redelijke vergoeding voor hun werk betalen niet in staat tot inhoudelijke reacties. Zij doen het met een standaard antwoord af wat ook nog eens achterhhaald is.

Het antwoord van de PVDA was mogelijk nog dommer.

De vraag is hoe we tot deze onbenullen doordringen. We maken zo geen schijn van kans.

Jaap
Michel WaZ

Niks

Niks

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2013 18:23 door Michel WaZ.
Michel WaZ

Re: Antwoord van mij

Ik had idd al het vermoeden dat er een of andere takenboeker ons mocht beantwoorden daarom wederom Eem mail gestuurd, zie hieronder.
Ik heb alle kamerleden en raadsvoorztters gemaild en alleen van D66 een serieus antwoord ontvangen.
Schande ,we zijn geen huisvuil!

Geachte heer Pechtold,

Een standaard mail als antwoord en u heeft mij niet voldoende geïnformeerd over de kosten/baten analyse omtrent de MRB opbrengsten. 
Dus hoe is zijn de MRB opbrengsten Old Timers tot stand gekomen?
Is er rekening gehouden met kosten, zo ja welke?

Prima uitgangspunt " de vervuiler betaald " , maar dan wel op basis van gelijke monniken gelijke kappen en geen brandstof discriminatie en waardevermindering van onze hobby.
De gemiddelde hobbyist is best wel bereid een MRB bijdrage te voldoen.
De huidige voorstellen duperen echter een veel te groot aantal hobbyisten! 
Waaronder bv 3 maanden niet deelnemen aan het verkeer,je zal maar geen garage hebben !
Volledige aanslag MRB voldoen met brandstoftoeslag terwijl er niet meer als een paar duizend kilometer  per jaar word verreden.
Waaronder ook kilometers met senioren, een dagje naar de Keukenhof, rolstoelen achterin en karren maar, met verstandelijk gehandicapten een rondje door de polder, heerlijk die glimlach van deze mensen. Deze ritjes voeren wij geheel voor eigen rekening uit.
Ook hiervoor staan wij, mensen die Nederland hebben opgebouwd eens een leuke dag bezorgen, mensen van dienst zijn die zwakker in deze maatschappij staan.

Ook wil ik u wijzen op de in 2012 ingestelde MRB regeling, veel hobbyisten hebben gelang deze regeling, hun aanschaf van hun auto gebaseerd .
Een auto die nu van het ene op andere moment waardeloos is en verkocht kan worden tegen schrot prijs!
Nu al constateer ik meer advertenties waarin de hobbyisten proberen hun auto te verkopen, geen  kans van slagen gezien de diverse geplaatste biedingen .

Hoogachtend,

M Kleverlaan

Verstuurd vanaf mijn iPad

Op 1 mei 2013 om 15:06 heeft "Alexander Pechtold" <Alexander.Pechtold@tweedekamer.nl> het volgende geschreven:

Geachte mevrouw Kleverlaan,
Dank voor uw mail aan D66. Ik begrijp uw zorgen met betrekking tot het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (hierna: mrb) vrijstelling voor oldtimers en de financiële gevolgen die dit meebrengt.

Het klopt dat D66 de mrb-vrijstelling voor oldtimers wil afschaffen. D66 is voorstander van het principe de gebruiker/vervuiler betaalt. In die zin is het vreemd dat er door oldtimers wel van de weg gebruik wordt gemaakt, maar geen mrb wordt betaald. Wel wil D66 dat de hoogte van de mrb wordt bepaald op basis van het aantal gereden kilometers. Wij zijn ons er van bewust dat oldtimers een geheel ander rijgedrag hebben dan de gemiddelde auto: veel minder kilometers en buiten de spits. In ons voorstel zouden deze oldtimers dan ook minder mrb betalen.

De staatssecretaris heeft een brief geschreven met zeven varianten waarin mensen die een klein aantal dagen per jaar rijden worden ontzien. Voor D66 is het belangrijk dat die groep wel wordt uitgezonderd.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

============================
Tweede Kamerfractie D66
Publieksvoorlichting
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage
e-mail: d66@tweedekamer.nl
internet: www.d66.nl
===========================

Oorspronkelijk e-mailbericht: ------------------------

Geachte heren en dames,

Als van alle Old Timer rijders er 10.000 zouden stoppen betekent dit dat er € 8.300.000 minder binnenkomt dit is al 5 % van de € 153.000.000 die ze denken op te halen dit als ik de € 830,- van Jan Willem (forum lid ) even aan hou en dit zijn uitgaven aan alleen onderdelen.

Zeg dat er 50.000 Old Timer rijders stoppen dus 5 x zoveel dan stopt dus 25% ! 
€153.000.000 x 25% = €38.250.000 per jaar minder dan die staat binnen krijgt aan mrb. tel daar ook dan nog eens onze extra uitgaven bij op. 
€50.000 x 830 =€ 41.500.000 tel daarbij op de € 38.250.000 =€ 79.750.000 af van de €153.000.000 
€41.500.000 x21% btw =€ 8.715.000 minder btw inkomsten 

Dus € 41.500.000 omzet weg bij de ondernemers 
Dus € 38.250.000 mrb inkomsten daling 
Dus €   8.715.000 minder btw 
Dus ruim € 46.000.000 minder inkomsten voor de staat en € 41.500.000 bij de ondernemers als 25 % stopt 
Blijft er even meer als € 50.000.000 aan de strijk stok hangen voor de staat, maar tel daar bij op als er 25% minder word uitgegeven er ook 25% van de ondernemers verdwijnen( dat noemt u waarschijnlijk marktwerking) dan komen daar ook nog eens extra kosten voor in rekening. 
Hoeveel? 
Dat mag onze heer Weekers wel eens gaan bereken of aan ons uitleggen. Ik denk dat men zich zwaar vergist in de zogenaamde opbrengsten, ja opbrengsten met een negatief saldo.

Hoogachtend,

MC Kleverlaan
Een zeer bezorgde hobbyist
Apke

Bericht door Apke »

Zelfde antwoord hier. Een uitleg die je op meerdere manieren kan lezen. D66 gebruikt volgens mij een hoop woorden om geen mening te geven.

Verder is de brief met de 7 standpunten allang de kamer in geslingerd en heeft Weekers al advies aan de kamer uitgebracht. D66 loopt dus gewoon achter de feiten aan of denkt dat wij als burgers gewoon dom zijn (en je ze alles kan vertellen).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('96bf01a2075630146e6d00c91d15f1b1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16524480, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Michel WaZ

Re:2e antwoord D66

Geachte heer Kleverlaan,
Nogmaals dank voor uw email aan D66.

Vorige week heeft het kabinet een akkoord bereikt met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. U kunt de uitkomst hier vinden (ook met betrekking tot kosten, doorrekening etc.) Naar onze mening is dit een redelijk alternatief. Oldtimers die tot het erfgoed gerekend kunnen worden (40 jaar) blijven vrijgesteld van de mrb. Er komt een overgangsregeling voor alles wat vanaf nu is vrijgesteld tot 40 jaar, met uitzondering van diesels en lpg-installaties.  Voor oldtimers die als normaal vervoermiddel gebruikt worden, moet wel mrb betaald moet worden. Daarmee worden deze voertuigen gelijk behandeld als nieuwere auto’s.   

Ook ontvangen wij veel e-mails over de uitzondering van diesels en lpg’s in de overgangsregeling.  D66 is van mening dat dit redelijk is. Dit omdat deze twee vaak bedoeld zijn voor het maken van vele kilometers en ook veel worden gebruikt voor dagelijks verkeer. En dit is juist hetgeen dit nieuwe voorstel probeert tegen te gaan.  Voor lpg geldt bovendien dat het niet noodzakelijkerwijs schoner is dan benzine, zeker waar het oude lpg-installaties betreft. Daarnaast kan deze installatie er ook uit worden gehaald indien het een niet-originele installatie betreft. Wat diesels betreft, deze vallen al in een lagere accijns categorie. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om te schorsen. Op deze wijze is het mogelijk de auto tijdens bijvoorbeeld de zomermaanden te ontschorsen en gedurende die maanden motorrijtuigenbelasting te betalen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Nick Spier

Tweede Kamerfractie D66

Oorspronkelijk e-mailbericht: ------------------------

Geachte heer Pechtold,

Een standaard mail als antwoord en u heeft mij niet voldoende geïnformeerd over de kosten/baten analyse omtrent de MRB opbrengsten. 
Dus hoe is zijn de MRB opbrengsten Old Timers tot stand gekomen?
Is er rekening gehouden met kosten, zo ja welke?

Prima uitgangspunt " de vervuiler betaald " , maar dan wel op basis van gelijke monniken gelijke kappen en geen brandstof discriminatie en waardevermindering van onze hobby.
De gemiddelde hobbyist is best wel bereid een MRB bijdrage te voldoen.
De huidige voorstellen duperen echter een veel te groot aantal hobbyisten! 
Waaronder bv 3 maanden niet deelnemen aan het verkeer,je zal maar geen garage hebben !
Volledige aanslag MRB voldoen met brandstoftoeslag terwijl er niet meer als een paar duizend kilometer  per jaar word verreden.
Waaronder ook kilometers met senioren, een dagje naar de Keukenhof, rolstoelen achterin en karren maar, met verstandelijk gehandicapten een rondje door de polder, heerlijk die glimlach van deze mensen. Deze ritjes voeren wij geheel voor eigen rekening uit.
Ook hiervoor staan wij, mensen die Nederland hebben opgebouwd eens een leuke dag bezorgen, mensen van dienst zijn die zwakker in deze maatschappij staan.

Ook wil ik u wijzen op de in 2012 ingestelde MRB regeling, veel hobbyisten hebben gelang deze regeling, hun aanschaf van hun auto gebaseerd .
Een auto die nu van het ene op andere moment waardeloos is en verkocht kan worden tegen schrot prijs!
Nu al constateer ik meer advertenties waarin de hobbyisten proberen hun auto te verkopen, geen  kans van slagen gezien de diverse geplaatste biedingen .

Hoogachtend,

M Kleverlaan

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Michel WaZ

Re: De brief van weekers

[www.rijksoverheid.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/05/2013 16:22 door Michel WaZ.
Michel WaZ

Re: Re:mijn 3e reactie

Geachte heer Spier,

Bedankt voor uw reactie,al krijg ik toch de indruk dat u vanachter u bureau niet weet wat er allemaal speelt bij ons.gezien het feit dat u verwijst naar de overkoepelende organisaties in de autobranche. Het overgrote aantal Old Timer hobbyisten KAN en WIL niet achter deze organisaties staan en voelen zich verraden.
Wij zijn van mening dat er een handje klap akkoord is afgesloten, u dit, wij dat.

Hoe kan D66 akkoord gaan met een wijziging MRB, deze is pas in 2012 gewijzigd.
Volgens mij begrijpt uw fractie niet wat dit betekent c.q. inhoud !
Veel van de huidige hobbyisten hebben destijds gewacht met de aanschaf van hun Old Timer omdat niet geheel duidelijk was wat er in MRB regeling 2012 gewijzigd zou worden.

Eenmaal duidelijk hebben veel hobbyisten hun aanschaf hierop gebaseerd, dus deze mensen hebben veel geld uitgegeven aan restauratie en onderhoud, de regeling die dhr Weekers voorstelt houdt in dat velen met hun op de MRB 2012 gebaseerde Old Timer aanschaf keihard financieel getroffen worden met hun Old Timers vanaf bouwjaar 1975 t/m 1986.
Ook staat er niet in de brief van dhr Weekers waar ik om vroeg!
Naast  waarde vermindering en het niet kunnen verkopen krijgen de Old Timer hobbyisten nog eens MRB aan hun broek en waarschijnlijk 3 maanden geen gebruik aan hun 2e broek.
De 3e broek gaat niet door want daar moet de garage voor 3 maanden opslag betaald van worden, want onze Old Timers moeten deze periode van de openbare weg af zijn!

Wil D66 Nederland weer op de rit krijgen, dan moet D66 vooral akkoord gaan met dit soort wijzigingen.
Een Nederland waarvan je op dit moment niet van op aan kan.
Nederland, en zeker de Old Timer hobbyisten zijn hun vertrouwen in de politiek compleet kwijt!
Waarom moet Nederland nog gaan stemmen als toch voor je beslist word..............
De Nederlanders liggen financieel al op apengapen en dan komt dit er nog bij.
Trek de werkende burger maar leeg, legaal nog wel.
Ik probeer netjes te blijven, maar dat valt niet mee! Eigenlijk ben ik ontzettend boos!
Diep teleur gesteld omdat ik weer zo gepakt word ,meneer Spier!
En meneer Spier, de mensen zijn het zat om zo behandelt te worden, als een voetveeg van de Haagse politiek ...............
In de maling genomen zijn wij, je kan nergens meer op bouwen! Het hulpeloze gevoel dat je hebt en dat je er niks aan kan doen.

Wellicht is het verstandig om eens met een delegatie hobbyisten in debat te gaan omtrent onze gedachten,gevoelens en meningen.
Ik weet het wel hoor, dhr. Pechtold heeft helemaal geen tijd voor onze futiliteiten ,dus alle energie die wij hierin steken hadden we net zo goed in de prullenbak kunnen gooien.

Helaas voor de politiek gaan wij door, we laten ons niet piepelen wij gaan door, goedschiks dat wel!
Ik dank u wel voor uw reactie en ik hoop oprecht dat wij in debat blijven.

Hoogachtend,

M Kleverlaan
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

landroverboer

Bericht door landroverboer »

willem

Bericht door willem »

KLasse