Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Hoi,
Wie weet waar ik de 'afstel' tekens kan vinden om mijn Defender V8 (1983 petrol) af te stellen? De inkeping op de poulie heb ik al gevonden en gemarkeerd met krijt. Met de stroboscoop lamp die ik van mijn Pa nog heb gekregen (thnx Dad) kwam ik al een heel eind, maar de afstel tekens heb ik nog niet gevonden.
Wel de volgorde van ontsteking op het blok. Alvast bedankt!
imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('4c94454b80068f3d93ed8626607ce264', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg534.imageshack.us%2Fimg534%2F8259%2F20121103180951.jpg', 'http://img534.imageshack.us/img534/8259/20121103180951.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg534.imageshack.us%2Fimg534%2F8259%2F20121103180951.jpg', 'http://imageshack.us/photo/my-images/534/20121103180951.jpg/', 16513381, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uploaded with ImageShack.us
Groetjes vanuit de bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Wie weet waar ik de 'afstel' tekens kan vinden om mijn Defender V8 (1983 petrol) af te stellen? De inkeping op de poulie heb ik al gevonden en gemarkeerd met krijt. Met de stroboscoop lamp die ik van mijn Pa nog heb gekregen (thnx Dad) kwam ik al een heel eind, maar de afstel tekens heb ik nog niet gevonden.
Wel de volgorde van ontsteking op het blok. Alvast bedankt!
imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('4c94454b80068f3d93ed8626607ce264', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg534.imageshack.us%2Fimg534%2F8259%2F20121103180951.jpg', 'http://img534.imageshack.us/img534/8259/20121103180951.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg534.imageshack.us%2Fimg534%2F8259%2F20121103180951.jpg', 'http://imageshack.us/photo/my-images/534/20121103180951.jpg/', 16513381, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uploaded with ImageShack.us
Groetjes vanuit de bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Corne, er hoort een afstelmarkering aan de distributiedeksel gemonteerd te zitten ,pal boven de poulie.Het is een omgezet stukje blik gemonteerd met 2 boutjes.Op de poulie staan de OT en graden markeringen.Een standaard 3.5 heeft 6 graden voor OT.Vr gr Henk B.
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Corne,
Zo ziet dat er uit:
DSC02383.JPG --> mod_embed_images_loadimage('26884e79c9b2401d74866e4af3d97c92', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-U75Ml3ja5ok%2FTyb1g7_9xUI%2FAAAAAAAAC7g%2F20di05ycypM%2Fw1062-h599%2FDSC02383.JPG', 'https://lh4.googleusercontent.com/-U75Ml3ja5ok/Tyb1g7_9xUI/AAAAAAAAC7g/20di05ycypM/w1062-h599/DSC02383.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-U75Ml3ja5ok%2FTyb1g7_9xUI%2FAAAAAAAAC7g%2F20di05ycypM%2Fw1062-h599%2FDSC02383.JPG', '', 16515802, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis, werkeloos....
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen sinds kort op Benzine
Zo ziet dat er uit:
DSC02383.JPG --> mod_embed_images_loadimage('26884e79c9b2401d74866e4af3d97c92', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-U75Ml3ja5ok%2FTyb1g7_9xUI%2FAAAAAAAAC7g%2F20di05ycypM%2Fw1062-h599%2FDSC02383.JPG', 'https://lh4.googleusercontent.com/-U75Ml3ja5ok/Tyb1g7_9xUI/AAAAAAAAC7g/20di05ycypM/w1062-h599/DSC02383.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-U75Ml3ja5ok%2FTyb1g7_9xUI%2FAAAAAAAAC7g%2F20di05ycypM%2Fw1062-h599%2FDSC02383.JPG', '', 16515802, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis, werkeloos....
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen sinds kort op Benzine
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Henk & Franc: bedankt! Ga meteen kijken of ik het kan vinden.
Goed weekeind,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Goed weekeind,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Ok, heb dit gevonden en goed schoongemaakt. De inkeping zie ik ook. Deze Defender heeft een automatische ontsteking (dus contactpuntjes afstellen hoeft niet), hoe kan ik nu de onsteking zelf bij stellen? Heb een stroboscooplamp, en ook al de eerste cilinder gevonden, wat moet ik afstellen/bijdraaien?
Alvast bedankt, groetjes vanuit zonnig Balule,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Alvast bedankt, groetjes vanuit zonnig Balule,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Rotor losmaken, (onder de verdeelkap) zodat je deze kan draaien. Tijdens het stationar lopen de rotor voorzichtig verdraaien totdat je de gewenste onsteking heb. 6 tot 10 graden kan, afhankelijk van je eigen wensen.
Volgens mij moet je de vervroeging ff afdoppen.
heb je deze al gelezen?
j.
DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('05f7d3fd5818bd4a95aad03748d28a0e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 16519674, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('0ba4179333240a8ffe97b7841d1787c9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 16519674, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[sjeroens.blogspot.com]
Volgens mij moet je de vervroeging ff afdoppen.
heb je deze al gelezen?
j.
DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('05f7d3fd5818bd4a95aad03748d28a0e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 16519674, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('0ba4179333240a8ffe97b7841d1787c9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 16519674, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[sjeroens.blogspot.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Dat is een mooie link, thnx! De vervroeging, die kon ik wel vinden op de Hulk (Landrover serie II), maar (nog) niet op de Bigfoot (Defender).
Kan ik de rotor tijdens het stationair lopen verzetten zodat ik 6-10 graden krijg?
Greetz,
Corné.
Amukela Facebook.
Kan ik de rotor tijdens het stationair lopen verzetten zodat ik 6-10 graden krijg?
Greetz,
Corné.
Amukela Facebook.
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Ik denk dat Sjoerens een schrijffoutje maakt; bij het afstellen van het ontstekingstijdstip moet je niet de rotor los maken, maar de verdeler.
Onderaan de stroomverdeler, waar hij het blok in gaat, zit een stalen klem die met een bout de verder op zijn plek houdt.
Als je deze een beetje losdraait, kun je de stroomverdeler in zijn geheel draaien.
Bout losmaken, motor starten en dan door het (langszaam !) verdraaien van de verdeler het ontstekingstijdstip aanpassen tot je een 6-8 graden afleest. Bij LPG mag dit rustig 9 graden zijn; dan loopt ie een stuk beter.
Dan de verdeler weer vastzetten.
Afstellen dient te gebeuren met losgekoppelde vaccumvevroeging. Het slangetje loshalen bij de vervroeger en even afdichten met een dopje o.i.d. zodat hij geen valse lucht trekt.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/04/2013 20:48 door G-men (Gargamel).
Onderaan de stroomverdeler, waar hij het blok in gaat, zit een stalen klem die met een bout de verder op zijn plek houdt.
Als je deze een beetje losdraait, kun je de stroomverdeler in zijn geheel draaien.
Bout losmaken, motor starten en dan door het (langszaam !) verdraaien van de verdeler het ontstekingstijdstip aanpassen tot je een 6-8 graden afleest. Bij LPG mag dit rustig 9 graden zijn; dan loopt ie een stuk beter.
Dan de verdeler weer vastzetten.
Afstellen dient te gebeuren met losgekoppelde vaccumvevroeging. Het slangetje loshalen bij de vervroeger en even afdichten met een dopje o.i.d. zodat hij geen valse lucht trekt.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/04/2013 20:48 door G-men (Gargamel).
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Het aftstellen is goed gelukt, dinsdag en woensdag liep de motor prachtig! Maar helaas... nu vonkt de bobine naar de - aansluitings bout, ik krijg dit niet verholpen. Heb al een andere bobine er in geplaatst maar het probleem blijft.
De kabel lijkt goed, het schoentje heb ik vervangen, isolatie tape er om heen maar nog steeds vonkjes (motor loopt wel maar onregelmatig). Zou het kunnen dat er onder de verdelerskap een slecht contact zit? Op de oude bobine vonkt hij ook.
Alvast bedankt, en een goed weekeind!
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
De kabel lijkt goed, het schoentje heb ik vervangen, isolatie tape er om heen maar nog steeds vonkjes (motor loopt wel maar onregelmatig). Zou het kunnen dat er onder de verdelerskap een slecht contact zit? Op de oude bobine vonkt hij ook.
Alvast bedankt, en een goed weekeind!
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Nieuw probleem.... de bobine heb ik nu met tape geisoleerd, dusdanig dat er geen vonken meer komen. Maar nu loopt de motor veel te warm, heb afgesteld met alleen de verdelerkap verdraaien...
Dat moet ik nog fixen, maar ondertussen zou ik graag weten waar op de carberateur (V8 defender 1983 3,5 liter petrol) de toerental schroefjes te vinden zijn. Heeft iemand een foto of link voor mij?
Alvast bedankt.
Groetjes.
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Dat moet ik nog fixen, maar ondertussen zou ik graag weten waar op de carberateur (V8 defender 1983 3,5 liter petrol) de toerental schroefjes te vinden zijn. Heeft iemand een foto of link voor mij?
Alvast bedankt.
Groetjes.
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Corné van Dongen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nieuw probleem.... de bobine heb ik nu met tape
> geisoleerd, dusdanig dat er geen vonken meer
> komen. Maar nu loopt de motor veel te warm, heb
> afgesteld met alleen de verdelerkap verdraaien...
>
> Dat moet ik nog fixen, maar ondertussen zou ik
> graag weten waar op de carberateur (V8 defender
> 1983 3,5 liter petrol) de toerental schroefjes te
> vinden zijn. Heeft iemand een foto of link voor
> mij?
>
> Alvast bedankt.
>
> Groetjes.
> Corné.
Hoi Corne,
Als de wagen goed liep totdat de vonken van de bobine oversprongen naar de massaaansluiting, dan zit je probleem waarschijnlijk in de ontsteking. En een HT aansluiting met tape repareren is niet goed mogelijk; en symptoombestrijding. Het warmlopen kan daar ook en gevolg van zijn als detiming van het blok niet meer klopt omdat er overslag is. Te laag toerental kan ook veroorzaakt worden door bv een kapotte bougie(kabel) waardoor een cilinder niet of heel slecht meedoet tijdens stationair. Pingelt ie niet ??
Ik denk dat je beter eerst kunt zoeken in de bougiekabels en de rotorkap/rotor. Een goed lopende V8 begint bij een perfect werkende ontsteking...... Lekstromen via de rotorkap komen vaak voor bij immitatiedelen, ook al zijn deze nagelnieuw.
Als de rotor en kap niet versleten (scheurtjes !) zijn en er al een tijdje op zitten, zou ik als eerste gewoon de bougiekabels en de bougies vervangen en dan eens kijken wat er gebeurd.
Carburatie kan niet van de ene op de andere dag veranderen. Overigens, heb je de verdeler wel weer vastgezet na het stellen ???? (je zult niet de eerste zijn die dat vergeten is en dat het hele spul vreselijk verlopen is.....)
Gerrit
-------------------------------------------------------
> Nieuw probleem.... de bobine heb ik nu met tape
> geisoleerd, dusdanig dat er geen vonken meer
> komen. Maar nu loopt de motor veel te warm, heb
> afgesteld met alleen de verdelerkap verdraaien...
>
> Dat moet ik nog fixen, maar ondertussen zou ik
> graag weten waar op de carberateur (V8 defender
> 1983 3,5 liter petrol) de toerental schroefjes te
> vinden zijn. Heeft iemand een foto of link voor
> mij?
>
> Alvast bedankt.
>
> Groetjes.
> Corné.
Hoi Corne,
Als de wagen goed liep totdat de vonken van de bobine oversprongen naar de massaaansluiting, dan zit je probleem waarschijnlijk in de ontsteking. En een HT aansluiting met tape repareren is niet goed mogelijk; en symptoombestrijding. Het warmlopen kan daar ook en gevolg van zijn als detiming van het blok niet meer klopt omdat er overslag is. Te laag toerental kan ook veroorzaakt worden door bv een kapotte bougie(kabel) waardoor een cilinder niet of heel slecht meedoet tijdens stationair. Pingelt ie niet ??
Ik denk dat je beter eerst kunt zoeken in de bougiekabels en de rotorkap/rotor. Een goed lopende V8 begint bij een perfect werkende ontsteking...... Lekstromen via de rotorkap komen vaak voor bij immitatiedelen, ook al zijn deze nagelnieuw.
Als de rotor en kap niet versleten (scheurtjes !) zijn en er al een tijdje op zitten, zou ik als eerste gewoon de bougiekabels en de bougies vervangen en dan eens kijken wat er gebeurd.
Carburatie kan niet van de ene op de andere dag veranderen. Overigens, heb je de verdeler wel weer vastgezet na het stellen ???? (je zult niet de eerste zijn die dat vergeten is en dat het hele spul vreselijk verlopen is.....)
Gerrit
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Hoi Gerrit,
Bedankt voor je reactie. Motor wordt dus idd warm, en ik heb het idee dat iig 1 bougiekabel niet meer goed is (kreeg er een keertje stroom van, vandaar....). Dus de volgende stappen zijn nieuwe bougies en nieuwe bougieskabels.
De onsteking heb ik afgesteld op 6-8 graden, maar idd als ik het contact uitzet dan draait de motor nog wat na... Verdeler wel goed vastgezet. Dus eerst maar bougies&kabels vervangen?
Greetz,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Bedankt voor je reactie. Motor wordt dus idd warm, en ik heb het idee dat iig 1 bougiekabel niet meer goed is (kreeg er een keertje stroom van, vandaar....). Dus de volgende stappen zijn nieuwe bougies en nieuwe bougieskabels.
De onsteking heb ik afgesteld op 6-8 graden, maar idd als ik het contact uitzet dan draait de motor nog wat na... Verdeler wel goed vastgezet. Dus eerst maar bougies&kabels vervangen?
Greetz,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
2 nieuwe bougiekabels er in geplaatst ten faveure van 2 die niet meer goed waren. Het vonken bij de bobine is nu ook weg, de afstelling is perfect (volgens mij pa zijn stroboscooplamp) maar.... de motor wordt toch nog te warm.
Rotor en verdelerkap zien er goed uit, de motor pingelt niet. Wel is het zo dat bij het uitzetten van de motor er nog een soort ontsteking plaats lijk te vinden... vreemd want de afstelling lijkt met 6-8 graden toch goed te zijn?
Nu maar even een time out....
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Rotor en verdelerkap zien er goed uit, de motor pingelt niet. Wel is het zo dat bij het uitzetten van de motor er nog een soort ontsteking plaats lijk te vinden... vreemd want de afstelling lijkt met 6-8 graden toch goed te zijn?
Nu maar even een time out....
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Corné,
Let op: ik heb nergens gelezen dat je het vacuum van de vervroeging hebt afgedopt en voor een goeie afstelling is dat wel nodig en ik denk dat je dat over het hoofd hebt gezien en daardoor zal de DYNAMISCHE afstelling ook niet goed zijn.
Om af te doppen moet je het vacuumslangetje dat naar de vacuumvervroeger gaat los maken en met een dopje afdoppen. Daardoor wordt het vervroegingsmechanisme buiten gebruik gesteld en kun je beginnen aan de STATISCHE afstelling van 6 a 8 graden voor BDP. en dit dient m.i. te gebeuren bij een stationair toerental. Ik weet niet hoeveel dat voor een V8 is maar ik denk zo'n 800 rpm.
Maar er zijn vast wel mensen op dit forum die dit better kunnen uitleggen dan ik.
Succes ermee.
Greetz,
Pa
Let op: ik heb nergens gelezen dat je het vacuum van de vervroeging hebt afgedopt en voor een goeie afstelling is dat wel nodig en ik denk dat je dat over het hoofd hebt gezien en daardoor zal de DYNAMISCHE afstelling ook niet goed zijn.
Om af te doppen moet je het vacuumslangetje dat naar de vacuumvervroeger gaat los maken en met een dopje afdoppen. Daardoor wordt het vervroegingsmechanisme buiten gebruik gesteld en kun je beginnen aan de STATISCHE afstelling van 6 a 8 graden voor BDP. en dit dient m.i. te gebeuren bij een stationair toerental. Ik weet niet hoeveel dat voor een V8 is maar ik denk zo'n 800 rpm.
Maar er zijn vast wel mensen op dit forum die dit better kunnen uitleggen dan ik.
Succes ermee.
Greetz,
Pa
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Ik heb het vermeld in de uitleg, maar als je dat idd niet gedaan hebt dan zou het best een verklaring kunnen zijn. Overigens raad ik je sterk aan alle bougiekabels te vervangen. Als er eentje slecht is, dan is de rest meestal net zo slecht.
En een setje OEM kabels voor een V8 is maar iets van 50 Eurie.
En een setje OEM kabels voor een V8 is maar iets van 50 Eurie.
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Hi Dad,
Dat heb ik idd nog niet geprobeerd, op de Hulk (serie 2 landrover) weet ik het wel te vinden. Hoe ziet dit er uit bij de Defender 110 1983 (V8 blok)? Dat slangetje er dus af en dan opnieuw met de stroboscoop lamp afstellen op 6-8 BDP?
Bedankt allemaal, iedere keer een stapje dichterbij de oplossing
Groetjes uit fris Hoedspruit - 6 graden vanochtend! -,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Dat heb ik idd nog niet geprobeerd, op de Hulk (serie 2 landrover) weet ik het wel te vinden. Hoe ziet dit er uit bij de Defender 110 1983 (V8 blok)? Dat slangetje er dus af en dan opnieuw met de stroboscoop lamp afstellen op 6-8 BDP?
Bedankt allemaal, iedere keer een stapje dichterbij de oplossing
Groetjes uit fris Hoedspruit - 6 graden vanochtend! -,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Corné,
Weet je zeker dat je 8 graden voorontsteking hebt afgesteld en niet 8 graden naontsteking? Heet lopen en "nadieselen" kan ook op een te late ontsteking duiden. Met je stroboscooplamp moet je bij stationair toerental je vaste merkteken dus rechts van het BDP zien als je voor de auto staat. Net zoals op de foto van Franc.
Bij stationair toerental en dus gesloten gasklep zal de vacuumvervroeging trouwens niets doen, want de vacuumaansluiting op de carburateur wordt normaal gesproken door de gesloten gasklep afgesloten.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Weet je zeker dat je 8 graden voorontsteking hebt afgesteld en niet 8 graden naontsteking? Heet lopen en "nadieselen" kan ook op een te late ontsteking duiden. Met je stroboscooplamp moet je bij stationair toerental je vaste merkteken dus rechts van het BDP zien als je voor de auto staat. Net zoals op de foto van Franc.
Bij stationair toerental en dus gesloten gasklep zal de vacuumvervroeging trouwens niets doen, want de vacuumaansluiting op de carburateur wordt normaal gesproken door de gesloten gasklep afgesloten.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Hi Corne,
Bijna goed. Slangetje eraf en dan het slangetje "afdoppen" zodat er geen valse lucht kan worden getrokken. Afdoppen kan bijvoorbeeld door er er stukje plakband over het gaatje te plakken.
Daarna kun je statisch af gaan stellen en dat kan ook met de stroboscoop lamp. Toerental stationair, dus circa 800 toeren per minuut en dan de stroomverdeler bij draaiende motor zodaning verdraaien dat je 6 of 8 graden voorontsteking ziet. Merkteken op de polie en het wijzertje. En dat alles op de 1e cylinder.
Misschien is het een optie om eens een foto te maken van de stroomverdeler met de vacuumvervroeger, dus daar waar dat slangetje aanzit, erop.
De statische afstelling zal dan goed staan op 6 of 8 graden voor het Bovenste Dode Punt. De polie draait volgens mij met de klok mee.
Succes,
Pa
Bijna goed. Slangetje eraf en dan het slangetje "afdoppen" zodat er geen valse lucht kan worden getrokken. Afdoppen kan bijvoorbeeld door er er stukje plakband over het gaatje te plakken.
Daarna kun je statisch af gaan stellen en dat kan ook met de stroboscoop lamp. Toerental stationair, dus circa 800 toeren per minuut en dan de stroomverdeler bij draaiende motor zodaning verdraaien dat je 6 of 8 graden voorontsteking ziet. Merkteken op de polie en het wijzertje. En dat alles op de 1e cylinder.
Misschien is het een optie om eens een foto te maken van de stroomverdeler met de vacuumvervroeger, dus daar waar dat slangetje aanzit, erop.
De statische afstelling zal dan goed staan op 6 of 8 graden voor het Bovenste Dode Punt. De polie draait volgens mij met de klok mee.
Succes,
Pa
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Hi Wim & Dad,
Het kan zijn dat ik idd vooronsteking heb afgsteld..... als ik het recht voor het blok staat, dan staan de tekens (6-8 graden gemarkeerd met krijt) rechts van het merkteken. Maar dit kan dus verkeerd zijn, en het na'dieselen' en heet lopen is een feit.
Morgen weer een poging, slangetje van de vacuumvervoeging eraf en afdoppen, en dan op de 1e cilinder met de lamp flitsen. Zal er ook een foto van maken. Bedankt voor jullie reacties.
Greetz,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Het kan zijn dat ik idd vooronsteking heb afgsteld..... als ik het recht voor het blok staat, dan staan de tekens (6-8 graden gemarkeerd met krijt) rechts van het merkteken. Maar dit kan dus verkeerd zijn, en het na'dieselen' en heet lopen is een feit.
Morgen weer een poging, slangetje van de vacuumvervoeging eraf en afdoppen, en dan op de 1e cilinder met de lamp flitsen. Zal er ook een foto van maken. Bedankt voor jullie reacties.
Greetz,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Hoi, hieronder foto's onder de kap, waar kan ik de vervroeging vinden?
imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('b2e717ab99d016b9b168dc48cc614e7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg585.imageshack.us%2Fimg585%2F5934%2F20130508090740.jpg', 'http://img585.imageshack.us/img585/5934/20130508090740.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg585.imageshack.us%2Fimg585%2F5934%2F20130508090740.jpg', 'http://imageshack.us/photo/my-images/585/20130508090740.jpg/', 16535413, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uploaded with ImageShack.us
imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('31b298239f713f7cec7faf54be23cd36', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg838.imageshack.us%2Fimg838%2F5323%2F20130508090802.jpg', 'http://img838.imageshack.us/img838/5323/20130508090802.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg838.imageshack.us%2Fimg838%2F5323%2F20130508090802.jpg', 'http://imageshack.us/photo/my-images/838/20130508090802.jpg/', 16535413, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uploaded with ImageShack.us
imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('10f12c6cc8783108b003f7451260de5b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg163.imageshack.us%2Fimg163%2F6281%2F20130508090823.jpg', 'http://img163.imageshack.us/img163/6281/20130508090823.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg163.imageshack.us%2Fimg163%2F6281%2F20130508090823.jpg', 'http://imageshack.us/photo/my-images/163/20130508090823.jpg/', 16535413, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uploaded with ImageShack.us
Thnx,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('b2e717ab99d016b9b168dc48cc614e7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg585.imageshack.us%2Fimg585%2F5934%2F20130508090740.jpg', 'http://img585.imageshack.us/img585/5934/20130508090740.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg585.imageshack.us%2Fimg585%2F5934%2F20130508090740.jpg', 'http://imageshack.us/photo/my-images/585/20130508090740.jpg/', 16535413, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uploaded with ImageShack.us
imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('31b298239f713f7cec7faf54be23cd36', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg838.imageshack.us%2Fimg838%2F5323%2F20130508090802.jpg', 'http://img838.imageshack.us/img838/5323/20130508090802.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg838.imageshack.us%2Fimg838%2F5323%2F20130508090802.jpg', 'http://imageshack.us/photo/my-images/838/20130508090802.jpg/', 16535413, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uploaded with ImageShack.us
imageshack.us --> mod_embed_images_loadimage('10f12c6cc8783108b003f7451260de5b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg163.imageshack.us%2Fimg163%2F6281%2F20130508090823.jpg', 'http://img163.imageshack.us/img163/6281/20130508090823.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg163.imageshack.us%2Fimg163%2F6281%2F20130508090823.jpg', 'http://imageshack.us/photo/my-images/163/20130508090823.jpg/', 16535413, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uploaded with ImageShack.us
Thnx,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Dag Corne,
Het lijkt er wel op dat er geen vacuum vervroeger op de foto's is te zien. Deze hoort voor de V8 op de linkerzijde van de verdeler te zitten als je voor de auto staat. Zie foto's van mijn V8 blok.
IMG_6318.JPG --> mod_embed_images_loadimage('2fc45db509cda7cd63cca11d9350d9ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-wH148Hx90AQ%2FTIOv0kdgRzI%2FAAAAAAAACIA%2FcXfuDshilns%2Fs720%2FIMG_6318.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-wH148Hx90AQ/TIOv0kdgRzI/AAAAAAAACIA/cXfuDshilns/s720/IMG_6318.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-wH148Hx90AQ%2FTIOv0kdgRzI%2FAAAAAAAACIA%2FcXfuDshilns%2Fs720%2FIMG_6318.JPG', '', 16535523, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er loopt een slangetje vanuit een messing pijpje op de rechter carburateur naar de vacuum vervroeger, het ronde schoteltje naast de verdelerkap.links is de vacuumvervroeger.
Hoop dat je wat hebt aan deze info.
Groeten,
Marc Frencken
20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d12b83fdb716c70bf19f7737b4326cd3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s912/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', '', 16535523, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Het lijkt er wel op dat er geen vacuum vervroeger op de foto's is te zien. Deze hoort voor de V8 op de linkerzijde van de verdeler te zitten als je voor de auto staat. Zie foto's van mijn V8 blok.
IMG_6318.JPG --> mod_embed_images_loadimage('2fc45db509cda7cd63cca11d9350d9ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-wH148Hx90AQ%2FTIOv0kdgRzI%2FAAAAAAAACIA%2FcXfuDshilns%2Fs720%2FIMG_6318.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-wH148Hx90AQ/TIOv0kdgRzI/AAAAAAAACIA/cXfuDshilns/s720/IMG_6318.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-wH148Hx90AQ%2FTIOv0kdgRzI%2FAAAAAAAACIA%2FcXfuDshilns%2Fs720%2FIMG_6318.JPG', '', 16535523, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er loopt een slangetje vanuit een messing pijpje op de rechter carburateur naar de vacuum vervroeger, het ronde schoteltje naast de verdelerkap.links is de vacuumvervroeger.
Hoop dat je wat hebt aan deze info.
Groeten,
Marc Frencken
20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d12b83fdb716c70bf19f7737b4326cd3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s912/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', '', 16535523, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Hoi Corne,
Het lijkt wel of je verdeler 180 graden verdraaid zit.
De vacuum vervroeger is een rond potje aan je verdeler wat normaal gesproken naar je waterpomp wijst.
Als je voor de motor staat zou dan cylinder 1 direct rechts van de klem van je verdeler moeten zitten en cylinder 8 links.
Als je met de klok mee gaat krijg je dan 8 4 3 6 5 7 2 1.
Waarschijnlijk heb je vonk overslag crossfire en heb je daardoor dat nadiesel effect.
Groet Gerard E.
Het lijkt wel of je verdeler 180 graden verdraaid zit.
De vacuum vervroeger is een rond potje aan je verdeler wat normaal gesproken naar je waterpomp wijst.
Als je voor de motor staat zou dan cylinder 1 direct rechts van de klem van je verdeler moeten zitten en cylinder 8 links.
Als je met de klok mee gaat krijg je dan 8 4 3 6 5 7 2 1.
Waarschijnlijk heb je vonk overslag crossfire en heb je daardoor dat nadiesel effect.
Groet Gerard E.
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
???? crossfire heb je toch alleen als de ontstekingspuls van de ene bougiekabel een inductie spanning genereert in de naastliggende bougiekabel?
als je de motor afzet schakel je de ontsteking uit en kan de ene bougiekabel dus onmogelijk een inductiespanning veroorzaken in de andere bougiekabel.
Het klopt wel dat de bougiekabel van bepaalde cylinders beter niet naast die van sommige andere kan liggen om tijdens draaien van de motor deze crossfire te voorkomen, weet zo niet meer om welke cylinders het gaat maar google is your friend.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9eba955f0fbbadab4efa442398a63e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16535683, 600, 600, 'Loading image ...', false);
als je de motor afzet schakel je de ontsteking uit en kan de ene bougiekabel dus onmogelijk een inductiespanning veroorzaken in de andere bougiekabel.
Het klopt wel dat de bougiekabel van bepaalde cylinders beter niet naast die van sommige andere kan liggen om tijdens draaien van de motor deze crossfire te voorkomen, weet zo niet meer om welke cylinders het gaat maar google is your friend.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9eba955f0fbbadab4efa442398a63e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16535683, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Heb ook geen vacuumvervroeger kunnen ontdekken op de verdeler. Hij werkte overigens goed totdat er problemen kwamen met de bobine. Tenminste dat dacht ik, heb er iig een nieuwe ingeplaatst.
Zie ook geen slangetje tussen carberateur(s) en de verdeler (want vervroeger zie ik niet).
Vreemd? Ik weet dat het een automatische ontsteking is (geen gedoe met contactpuntjes).
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Zie ook geen slangetje tussen carberateur(s) en de verdeler (want vervroeger zie ik niet).
Vreemd? Ik weet dat het een automatische ontsteking is (geen gedoe met contactpuntjes).
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Zie geen vacuum vervroeger op de verdeler, zou dit kunnen omdat het gaat om een automatische ontsteking? 180 graden gedraaid, maar dan zou ik toch al veel eerder problemen gehad moeten hebben met de ontsteking/rijden?
Voorlopig maar eerst een cup-a-soup
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Voorlopig maar eerst een cup-a-soup
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Heb dat verhaal over Cross firing nog even opgezocht, met dank aan Rene Winters:
Make sure that the high tension lead for number 3 cylinder is between those for numbers 5 and 7 cylinders. If not, the current in either number 5 or 7 high tension lead will induce a current in the other lead producing a condition known as "cross firing".
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cadf8c98c7d61c6adc6556ed74a9bfd7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16535970, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Make sure that the high tension lead for number 3 cylinder is between those for numbers 5 and 7 cylinders. If not, the current in either number 5 or 7 high tension lead will induce a current in the other lead producing a condition known as "cross firing".
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cadf8c98c7d61c6adc6556ed74a9bfd7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16535970, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Hi Corné,
Je zegt dat je de bobine hebt vernieuwd, heb je wel en 9V bobine gekozen? Een 12V bobine icm de voorschakelweerstand (die ik op de foto's zie) kan ook ontstekingsproblemen en oververhitting geven.
Verder lijkt de ontstekingsvolgorden niet goed, het lijkt erop (maar dat is niet te beoordelen vanaf een foto) of je alles 1 plaats moet opschuiven met de klok mee.
Als je geen vaccuumvervroeging hebt is je motor dan bij hogere toerentallen niet wat lui, dus wat onsteking betreft aan de late kant?
Mooie foto's overigens op je FB account. Als ik niet zo'n vliegangst had was ik SA eens komen bezoeken...misschien ooit eens een overland tripje van maken ..
Succes en groeten,
Boelo
Je zegt dat je de bobine hebt vernieuwd, heb je wel en 9V bobine gekozen? Een 12V bobine icm de voorschakelweerstand (die ik op de foto's zie) kan ook ontstekingsproblemen en oververhitting geven.
Verder lijkt de ontstekingsvolgorden niet goed, het lijkt erop (maar dat is niet te beoordelen vanaf een foto) of je alles 1 plaats moet opschuiven met de klok mee.
Als je geen vaccuumvervroeging hebt is je motor dan bij hogere toerentallen niet wat lui, dus wat onsteking betreft aan de late kant?
Mooie foto's overigens op je FB account. Als ik niet zo'n vliegangst had was ik SA eens komen bezoeken...misschien ooit eens een overland tripje van maken ..

Succes en groeten,
Boelo
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Hoi Boelo,
Ik zal nog eens goed kijken naar de ontsteking, de rotor wijst naar de aansluiting voor cilinder 1. Mogelijk heb ik ipv 6-8 na het dode punt, voor het dode punt afgesteld....
Groetjes en bedankt. Overland kun je hier ook komen
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Ik zal nog eens goed kijken naar de ontsteking, de rotor wijst naar de aansluiting voor cilinder 1. Mogelijk heb ik ipv 6-8 na het dode punt, voor het dode punt afgesteld....
Groetjes en bedankt. Overland kun je hier ook komen
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
Gerard E. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Corne,
> Het lijkt wel of je verdeler 180 graden verdraaid
> zit.
> De vacuum vervroeger is een rond potje aan je
> verdeler wat normaal gesproken naar je waterpomp
> wijst.
> Als je voor de motor staat zou dan cylinder 1
> direct rechts van de klem van je verdeler moeten
> zitten en cylinder 8 links.
> Als je met de klok mee gaat krijg je dan 8 4 3 6 5
> 7 2 1.
> Waarschijnlijk heb je vonk overslag crossfire en
> heb je daardoor dat nadiesel effect.
>
> Groet Gerard E.
Op zich kun je de verdeler in elke positie monteren, zolang de kabels van de cilinders meegedraaid worden. En zolang de rotor maar naar Nr 1 wijst als deze op het BDP staat. De volgorde blijft uiteraard wel hetzelfde.
Overigens ben ik ook verbaasd dat er geen vacuumvervroeger op de verdeler zit; de normale electronische ontsteking heeft deze namelijk wel gewoon nodig. Zowiezo zal hij dat alleen statisch vervroegen, waardoor je bij accelleratie (hoog vacuum) en vollast een lagere performance van het blok krijgt.
Ik zou hier zeker even induiken. (checken in het manual)
Bij de merktekens is aangegeven wat voor en na ontsteking is. Hij moet op 8 graden staan in het stukje dat als "before" is gemarkeerd. (zoals op ie de foto van franc, het merkteken op de poulie moet dus voor de indicatir staan. )
Crossfire zou met een set goede (siliconen) bougiekabels niet voor mogen komen. Nogmaals het advies de 6 oude ook te vervangen...... als er 2 doorslaan dan is de rest ook niet geweldig meer.
Suc6, Gerrit
-------------------------------------------------------
> Hoi Corne,
> Het lijkt wel of je verdeler 180 graden verdraaid
> zit.
> De vacuum vervroeger is een rond potje aan je
> verdeler wat normaal gesproken naar je waterpomp
> wijst.
> Als je voor de motor staat zou dan cylinder 1
> direct rechts van de klem van je verdeler moeten
> zitten en cylinder 8 links.
> Als je met de klok mee gaat krijg je dan 8 4 3 6 5
> 7 2 1.
> Waarschijnlijk heb je vonk overslag crossfire en
> heb je daardoor dat nadiesel effect.
>
> Groet Gerard E.
Op zich kun je de verdeler in elke positie monteren, zolang de kabels van de cilinders meegedraaid worden. En zolang de rotor maar naar Nr 1 wijst als deze op het BDP staat. De volgorde blijft uiteraard wel hetzelfde.
Overigens ben ik ook verbaasd dat er geen vacuumvervroeger op de verdeler zit; de normale electronische ontsteking heeft deze namelijk wel gewoon nodig. Zowiezo zal hij dat alleen statisch vervroegen, waardoor je bij accelleratie (hoog vacuum) en vollast een lagere performance van het blok krijgt.
Ik zou hier zeker even induiken. (checken in het manual)
Bij de merktekens is aangegeven wat voor en na ontsteking is. Hij moet op 8 graden staan in het stukje dat als "before" is gemarkeerd. (zoals op ie de foto van franc, het merkteken op de poulie moet dus voor de indicatir staan. )
Crossfire zou met een set goede (siliconen) bougiekabels niet voor mogen komen. Nogmaals het advies de 6 oude ook te vervangen...... als er 2 doorslaan dan is de rest ook niet geweldig meer.
Suc6, Gerrit
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
He Corne,
Ik ben benieuwd naar je vorderingen met de afstelling van je motor.
Wat heb je verder ondernomen of hoe heb je het probleem opgelost?
Groet Gerard E.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen met de afstelling van je motor.
Wat heb je verder ondernomen of hoe heb je het probleem opgelost?
Groet Gerard E.
Afstellen ontsteking Defender 83 V8 / update.
Hier nog even een update: heb de bougies en kabels vervangen. De flits-lamp aangesloten op de bougiekabel naar cilinder 1. Hij flitst, ik zie de inkeping (zoals op Franc's foto) en stel de verdeler af op 6-8 graden.
Helaas.... de motor wordt te warm, al loopt hij wel mooi regelmatig, en bij het starten springt hij meteen aan. Als ik hem armer af stel dan gaat de uitlaat sputteren, dus houd ik hem op 6-8 graden.
Bougies vervangen.
Bougie kabels vervangen.
Bobine vervangen.
Onstekingstijd afgesteld.
Koelwater gecontroleerd, geen lekkage.
Zou het nog aan de thermostaat kunnen liggen?
Tijd voor een black label nu.....
Groetjes,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Helaas.... de motor wordt te warm, al loopt hij wel mooi regelmatig, en bij het starten springt hij meteen aan. Als ik hem armer af stel dan gaat de uitlaat sputteren, dus houd ik hem op 6-8 graden.
Bougies vervangen.
Bougie kabels vervangen.
Bobine vervangen.
Onstekingstijd afgesteld.
Koelwater gecontroleerd, geen lekkage.
Zou het nog aan de thermostaat kunnen liggen?
Tijd voor een black label nu.....
Groetjes,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Helemaal niets meer.....
Goed nieuws: hij wordt niet meer te warm.
Minder nieuws: de motor slaat niet aan. Alles al geprobeerd: sowieso nieuwe kabels, bougies, bobine. Verdeelkap is goed, kabel en bougie geven een vonk. Carberatorren krijgen brandstof.
Onstekings volgorde is goed: BDP en dan wijst de rotor naar cilinder een. De volgorde van ontsteking staat op het blok, die volgorde volgen we ook juist op de verdeelkap. De bobine krijgt stroom.
Probleem kwam vorige week zaterdag toen ik er mee reed en hij ineens afsloeg. Vraag me niet hoe dit kan.... wat nu? Naar de sloop slepen, begraven, ombouwen tot bushbar of...toch nog tips om de motor aan de praat te krijgen?
Alvast bedankt maar weer.
Groetjes,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Minder nieuws: de motor slaat niet aan. Alles al geprobeerd: sowieso nieuwe kabels, bougies, bobine. Verdeelkap is goed, kabel en bougie geven een vonk. Carberatorren krijgen brandstof.
Onstekings volgorde is goed: BDP en dan wijst de rotor naar cilinder een. De volgorde van ontsteking staat op het blok, die volgorde volgen we ook juist op de verdeelkap. De bobine krijgt stroom.
Probleem kwam vorige week zaterdag toen ik er mee reed en hij ineens afsloeg. Vraag me niet hoe dit kan.... wat nu? Naar de sloop slepen, begraven, ombouwen tot bushbar of...toch nog tips om de motor aan de praat te krijgen?
Alvast bedankt maar weer.
Groetjes,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Helemaal niets meer.....
Corné van Dongen Schreef:
> reed en hij ineens afsloeg. Vraag me niet hoe dit
> kan.... wat nu? Naar de sloop slepen, begraven,
> ombouwen tot bushbar of...toch nog tips om de
> motor aan de praat te krijgen?
>
> Alvast bedankt maar weer.
>
> Groetjes,
>
> Corné.
Tja, dat is op zich lastig te zeggen. als ie ineens uitvalt dan is het meestal dat er geen vonk is; of een ander electriek probleem.
Als je zegt dat ie een vonk krijgt, en deze is netjes blauw; dan lijkt het geen ontstekingskwestie.
Weet je zeker dat ie genoeg benzine krijgt ??? Als het goed is hoor je de pomp tikken bij je rechterachterwiel; en er moet echt flink wat benzine uit de leiding komen......
Probeer anders eens te starten met het gaspedaal volledig ingetrapt; dat wil nog weleens helpen als ie verzuipt tijdens het starten.
Naar de sloop mag niet; want dan ontmeen je de mensen hier hun "goed voor het milieu" argument
Gerrit
> reed en hij ineens afsloeg. Vraag me niet hoe dit
> kan.... wat nu? Naar de sloop slepen, begraven,
> ombouwen tot bushbar of...toch nog tips om de
> motor aan de praat te krijgen?
>
> Alvast bedankt maar weer.
>
> Groetjes,
>
> Corné.
Tja, dat is op zich lastig te zeggen. als ie ineens uitvalt dan is het meestal dat er geen vonk is; of een ander electriek probleem.
Als je zegt dat ie een vonk krijgt, en deze is netjes blauw; dan lijkt het geen ontstekingskwestie.
Weet je zeker dat ie genoeg benzine krijgt ??? Als het goed is hoor je de pomp tikken bij je rechterachterwiel; en er moet echt flink wat benzine uit de leiding komen......
Probeer anders eens te starten met het gaspedaal volledig ingetrapt; dat wil nog weleens helpen als ie verzuipt tijdens het starten.
Naar de sloop mag niet; want dan ontmeen je de mensen hier hun "goed voor het milieu" argument
Gerrit
Re: Helemaal niets meer.....
Hoi Gerrit,
Bedankt voor je reactie, ik denk dat hij genoeg benzine krijgt. Heb de leiding naar de carberateur waar hij binnenkomt losgemaakt, contact aan .....trrrrrr..... en daarna hoor je nog wel wat maar minder, en dan druppelt het eruit. Zou het kunnen dat een filter toch te veel dichtgeslibt is? Ik heb al proberen te starten met het pedaal helemaal ingetrapt.
Iets wat ik vroeger bij de andere Landy deed was dan een beetje benzine in de carberateur gieten... weet niet of dat technisch 'verantwoord' was. De vonk is er iig, ik kan nog een filmpje maken van e.e.a. Van mijn kinderen mag ik hem niet begraven, mijn oudste zoon van 6 had het over googlen....
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Bedankt voor je reactie, ik denk dat hij genoeg benzine krijgt. Heb de leiding naar de carberateur waar hij binnenkomt losgemaakt, contact aan .....trrrrrr..... en daarna hoor je nog wel wat maar minder, en dan druppelt het eruit. Zou het kunnen dat een filter toch te veel dichtgeslibt is? Ik heb al proberen te starten met het pedaal helemaal ingetrapt.
Iets wat ik vroeger bij de andere Landy deed was dan een beetje benzine in de carberateur gieten... weet niet of dat technisch 'verantwoord' was. De vonk is er iig, ik kan nog een filmpje maken van e.e.a. Van mijn kinderen mag ik hem niet begraven, mijn oudste zoon van 6 had het over googlen....
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Helemaal niets meer.....
Daar zou toch een flinke straal benzine uit moeten komen, druppelen is zeker niet voldoende. als je het filter loshaalt en dan weer probeert zou daar een flinke stroom benzine uit moeten komen, zo niet dan is je pomp denk ik overleden. (of heeft electrisch een slecht contact, heb ik ook al eens gehad)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('abd86cf85cf3096db94fa17440c897ba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16570134, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('abd86cf85cf3096db94fa17440c897ba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16570134, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Helemaal niets meer.....
Corné van Dongen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Gerrit,
>
> Bedankt voor je reactie, ik denk dat hij genoeg
> benzine krijgt. Heb de leiding naar de carberateur
> waar hij binnenkomt losgemaakt, contact aan
> .....trrrrrr..... en daarna hoor je nog wel wat
> maar minder, en dan druppelt het eruit. Zou het
> kunnen dat een filter toch te veel dichtgeslibt
> is? Ik heb al proberen te starten met het pedaal
> helemaal ingetrapt.
>
> Iets wat ik vroeger bij de andere Landy deed was
> dan een beetje benzine in de carberateur gieten...
> weet niet of dat technisch 'verantwoord' was. De
> vonk is er iig, ik kan nog een filmpje maken van
> e.e.a. Van mijn kinderen mag ik hem niet begraven,
> mijn oudste zoon van 6 had het over googlen....
>
> Corné.
Easy find dus.
Als hij eerst luid tikt en daarna stil wordt, zit er waarschijnlijk een verstopping ergens in de leiding of het filter. Nadat hij druk op heeft gebouwd drukt hij tegen een weerstand aan waardoor ie stiller wordt.
Zou eerst eens uitgaande slang van het filter checken; komt daar ook zo weinig uit, dan weet je dat het in het traject tank/pomp/filter zit.
Er moet echt een flinke straal benzine uitkomen. Met druppelen houd je niet eens een puch maxi (even in dezelfde tijd blijven ) aan de praat, laat staan een V8.
Ter illustraite, stel dat je bij 100km/h een 1:4 rijdt (heel realistisch getal). Dan moet hij dus 25 liter per uur doorpompen; en dan reken ik geen reserve capaciteit en de benzine die via de retour terug gaat. Oftewel, kun je een jerrycan van 25 liter in een uur leegdruppelen..... Juiste capaciteit zal minimaal rond de 80-100 liter per uur moeten liggen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2013 10:16 door G-men (Gargamel).
-------------------------------------------------------
> Hoi Gerrit,
>
> Bedankt voor je reactie, ik denk dat hij genoeg
> benzine krijgt. Heb de leiding naar de carberateur
> waar hij binnenkomt losgemaakt, contact aan
> .....trrrrrr..... en daarna hoor je nog wel wat
> maar minder, en dan druppelt het eruit. Zou het
> kunnen dat een filter toch te veel dichtgeslibt
> is? Ik heb al proberen te starten met het pedaal
> helemaal ingetrapt.
>
> Iets wat ik vroeger bij de andere Landy deed was
> dan een beetje benzine in de carberateur gieten...
> weet niet of dat technisch 'verantwoord' was. De
> vonk is er iig, ik kan nog een filmpje maken van
> e.e.a. Van mijn kinderen mag ik hem niet begraven,
> mijn oudste zoon van 6 had het over googlen....
>
> Corné.
Easy find dus.
Als hij eerst luid tikt en daarna stil wordt, zit er waarschijnlijk een verstopping ergens in de leiding of het filter. Nadat hij druk op heeft gebouwd drukt hij tegen een weerstand aan waardoor ie stiller wordt.
Zou eerst eens uitgaande slang van het filter checken; komt daar ook zo weinig uit, dan weet je dat het in het traject tank/pomp/filter zit.
Er moet echt een flinke straal benzine uitkomen. Met druppelen houd je niet eens een puch maxi (even in dezelfde tijd blijven ) aan de praat, laat staan een V8.
Ter illustraite, stel dat je bij 100km/h een 1:4 rijdt (heel realistisch getal). Dan moet hij dus 25 liter per uur doorpompen; en dan reken ik geen reserve capaciteit en de benzine die via de retour terug gaat. Oftewel, kun je een jerrycan van 25 liter in een uur leegdruppelen..... Juiste capaciteit zal minimaal rond de 80-100 liter per uur moeten liggen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2013 10:16 door G-men (Gargamel).
Jawel hij startte....
Carberateur doppen er afgehaald, schoongemaakt en maar wat extra brandstof in de beidde cb.s gegoten. Dicht gedaan alles en toen startte hij, vraag niet hoe de motor liep: onregelmatig, niet mooi lopend en met blauwe rook uit de uitlaat.
Vreemd ook: ik kon met de flitslamp kijken en zag dat de verdeelkap met helemaal naar rechts gedraaid net 6 BDP aan gaf..... Heb het idee dat de verdelerkap helemaal omgewisseld zit?
We komen wel een stapje dichterbij de oplossing....
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Vreemd ook: ik kon met de flitslamp kijken en zag dat de verdeelkap met helemaal naar rechts gedraaid net 6 BDP aan gaf..... Heb het idee dat de verdelerkap helemaal omgewisseld zit?
We komen wel een stapje dichterbij de oplossing....
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Jawel hij startte....
Corne,
Aan je foto's te zien is het geen originele verdeler en zitten de kabels ook niet in de originele positie.
Onderstaande plaatjes laten zien hoe het origineel zit.
In principe kun je de verdeler er op een redelijk willekeurig positie in zetten en verdraaien tot het goed zit, maar daar zijn grenzen aan (kabels en de vervroeger). Wat je echter normalerwijze doet is:
- Motor op TDC (BDP) zetten
- Je begint met de 1 net rechts van de clip (zie eerste plaatje)
- Kabels verder op de verdeler in de volgorde volgens manual (zie tweede plaatje)
- Sleufje van de oliepomp op de juiste positie ( beetje zo: / ). (zie derde plaatje)
- Rotor een graad of twintig tegen de klok in draaien ten opzichte van positie 1
- Erin laten glijden en dan nog een paar keer voor je de juiste posities precies hebt gevonden...
- Kan 180 graden precies verkeerd zitten.
20516d1293726244-firing-order-disty.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8299556dd342abc64c6790c8ac07d6e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff42%2F20516d1293726244-firing-order-disty.jpg', 'http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f42/20516d1293726244-firing-order-disty.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff42%2F20516d1293726244-firing-order-disty.jpg', '', 16571503, 600, 600, 'Loading image ...', false);
20517d1293726244-firing-order-firing-order.jpg --> mod_embed_images_loadimage('66688fb10610e64b1cccb41fdb92edb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff42%2F20517d1293726244-firing-order-firing-order.jpg', 'http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f42/20517d1293726244-firing-order-firing-order.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff42%2F20517d1293726244-firing-order-firing-order.jpg', '', 16571503, 600, 600, 'Loading image ...', false);
0917.gif --> mod_embed_images_loadimage('410a8b4e8159cc4fb4cf042deb9c6b87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.roversd1.info%2F3500%2Fv8overhaul%2F0917.gif', 'http://www.roversd1.info/3500/v8overhaul/0917.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.roversd1.info%2F3500%2Fv8overhaul%2F0917.gif', '', 16571503, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor je dit gaat doen zou ik alle posities markeren / fotograferen.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis, werkeloos....
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen sinds kort op Benzine
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2013 13:21 door Franc.
Aan je foto's te zien is het geen originele verdeler en zitten de kabels ook niet in de originele positie.
Onderstaande plaatjes laten zien hoe het origineel zit.
In principe kun je de verdeler er op een redelijk willekeurig positie in zetten en verdraaien tot het goed zit, maar daar zijn grenzen aan (kabels en de vervroeger). Wat je echter normalerwijze doet is:
- Motor op TDC (BDP) zetten
- Je begint met de 1 net rechts van de clip (zie eerste plaatje)
- Kabels verder op de verdeler in de volgorde volgens manual (zie tweede plaatje)
- Sleufje van de oliepomp op de juiste positie ( beetje zo: / ). (zie derde plaatje)
- Rotor een graad of twintig tegen de klok in draaien ten opzichte van positie 1
- Erin laten glijden en dan nog een paar keer voor je de juiste posities precies hebt gevonden...
- Kan 180 graden precies verkeerd zitten.
20516d1293726244-firing-order-disty.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8299556dd342abc64c6790c8ac07d6e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff42%2F20516d1293726244-firing-order-disty.jpg', 'http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f42/20516d1293726244-firing-order-disty.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff42%2F20516d1293726244-firing-order-disty.jpg', '', 16571503, 600, 600, 'Loading image ...', false);
20517d1293726244-firing-order-firing-order.jpg --> mod_embed_images_loadimage('66688fb10610e64b1cccb41fdb92edb0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff42%2F20517d1293726244-firing-order-firing-order.jpg', 'http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f42/20517d1293726244-firing-order-firing-order.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff42%2F20517d1293726244-firing-order-firing-order.jpg', '', 16571503, 600, 600, 'Loading image ...', false);
0917.gif --> mod_embed_images_loadimage('410a8b4e8159cc4fb4cf042deb9c6b87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.roversd1.info%2F3500%2Fv8overhaul%2F0917.gif', 'http://www.roversd1.info/3500/v8overhaul/0917.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.roversd1.info%2F3500%2Fv8overhaul%2F0917.gif', '', 16571503, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor je dit gaat doen zou ik alle posities markeren / fotograferen.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis, werkeloos....
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen sinds kort op Benzine
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2013 13:21 door Franc.
Re: Jawel hij startte....
Corné van Dongen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Carberateur doppen er afgehaald, schoongemaakt en
> maar wat extra brandstof in de beidde cb.s
> gegoten. Dicht gedaan alles en toen startte hij,
> vraag niet hoe de motor liep: onregelmatig, niet
> mooi lopend en met blauwe rook uit de uitlaat.
>
> Vreemd ook: ik kon met de flitslamp kijken en zag
> dat de verdeelkap met helemaal naar rechts
> gedraaid net 6 BDP aan gaf..... Heb het idee dat
> de verdelerkap helemaal omgewisseld zit?
>
> We komen wel een stapje dichterbij de
> oplossing....
Hi Corne,
Ik snap het even niet. Ontsteking heb je recentelijk helemaal afgesteld; en ik begrijp dat de motor toen prima liep.
Als de motor goed gelopen heeft kan het niet ineens zo zijn dat de kabels en kap er ineens verkeerd op zitten. Zowiezo kun je de kap maar op 1 manier monteren. Enige wat zou kunnen is dat de verdeler gedraaid is omdat je hem niet hebt vastgezet; maar dat kan nooit 180 graden zijn. De rotor moet bij cilinder 1 staan als deze op BDP staat en de beide kleppen hiervan dicht zijn.
Lijkt me echter sterk dat je hiermee bent gaan rijden; want dan loopt ie echt voor geen meter.
Je zegt dat hij uitviel tijdens het rijden; en bij het loshalen van de toevoerslang van de carbs komt er met draaiende pomp slechts druppelend benzine uit.
Twee man op het forum bevestigen dat hier toch echt een forse straal uit moet komen en je ben je weer bij de ontsteking belands ??
Dat de wagen start als je hem wat handmatig wat extra benzine geeft duid er toch echt op dat er iets met de benzinetoevoer aan de hand is. Dat hij niet netjes loopt op de paar druppels die de carbs nog bereiken lijkt me heel logisch.
Eerst zorgen dat er een flinke scheut benzine uit de slang komt bij draaiende pomp (contact aan)
Misschien is het een idee eens een lokale monteur/V8 expert te vragen een blik te werpen ???
-------------------------------------------------------
> Carberateur doppen er afgehaald, schoongemaakt en
> maar wat extra brandstof in de beidde cb.s
> gegoten. Dicht gedaan alles en toen startte hij,
> vraag niet hoe de motor liep: onregelmatig, niet
> mooi lopend en met blauwe rook uit de uitlaat.
>
> Vreemd ook: ik kon met de flitslamp kijken en zag
> dat de verdeelkap met helemaal naar rechts
> gedraaid net 6 BDP aan gaf..... Heb het idee dat
> de verdelerkap helemaal omgewisseld zit?
>
> We komen wel een stapje dichterbij de
> oplossing....
Hi Corne,
Ik snap het even niet. Ontsteking heb je recentelijk helemaal afgesteld; en ik begrijp dat de motor toen prima liep.
Als de motor goed gelopen heeft kan het niet ineens zo zijn dat de kabels en kap er ineens verkeerd op zitten. Zowiezo kun je de kap maar op 1 manier monteren. Enige wat zou kunnen is dat de verdeler gedraaid is omdat je hem niet hebt vastgezet; maar dat kan nooit 180 graden zijn. De rotor moet bij cilinder 1 staan als deze op BDP staat en de beide kleppen hiervan dicht zijn.
Lijkt me echter sterk dat je hiermee bent gaan rijden; want dan loopt ie echt voor geen meter.
Je zegt dat hij uitviel tijdens het rijden; en bij het loshalen van de toevoerslang van de carbs komt er met draaiende pomp slechts druppelend benzine uit.
Twee man op het forum bevestigen dat hier toch echt een forse straal uit moet komen en je ben je weer bij de ontsteking belands ??
Dat de wagen start als je hem wat handmatig wat extra benzine geeft duid er toch echt op dat er iets met de benzinetoevoer aan de hand is. Dat hij niet netjes loopt op de paar druppels die de carbs nog bereiken lijkt me heel logisch.
Eerst zorgen dat er een flinke scheut benzine uit de slang komt bij draaiende pomp (contact aan)
Misschien is het een idee eens een lokale monteur/V8 expert te vragen een blik te werpen ???
Re: Jawel hij startte....
Franc, thnx! We hebben het al op deze manier geprobeerd, maar ik ga het morgen nog eens proberen. Stap voor stap.
Groetjes vanuit Hoedpsruit,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Groetjes vanuit Hoedpsruit,
Corné.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Jawel hij startte....
Hij liep eerste goed, toen sloeg de motor af. Ik kwam er achter dat de bobine vonkte, toen begon de ellende. Bobine vervangen: maar dit hielp niet. Bougies en kabels vernieuwd, nog steeds niets.
De brandstof stroomt er echt uit, zoals een kraan die open staat. Ik ga nu Franc's stappen plan doen. De motor draait nu, sedert ik de carberatoren er af haalde en benzine van boven af er in gooide. Maar nu komt er zoveel blauwe rook uit de uitlaat, dat ik denk dat de hele verdeler niet goed staat. Ik kan nu alleen maar tot een punt draaien waarop de motor met horten blijft draaien.
Ik heb de benzine leiding bij de carberateur helemaal los gehaald, fles er onder en contact aan. De benzine stroomt er uit.... zou er dan iets geblokt zijn in de carberatoren? Ik probeer nog een paar dingetjes, maar dan idd een expert erbij. Wegslepen door de bush en naar Hoedspruit vind ik nog even te omslachtig. Beter om een expert op mijn plek te verkrijgen.
Weet jij waar ik een plaatje kan vinden hoe de carberateur van een defender 83 V8 er uit ziet, zodat ik eens kan kijken naar eventuele verstoppingen of zo?
Thnx. Greetz,
C.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
De brandstof stroomt er echt uit, zoals een kraan die open staat. Ik ga nu Franc's stappen plan doen. De motor draait nu, sedert ik de carberatoren er af haalde en benzine van boven af er in gooide. Maar nu komt er zoveel blauwe rook uit de uitlaat, dat ik denk dat de hele verdeler niet goed staat. Ik kan nu alleen maar tot een punt draaien waarop de motor met horten blijft draaien.
Ik heb de benzine leiding bij de carberateur helemaal los gehaald, fles er onder en contact aan. De benzine stroomt er uit.... zou er dan iets geblokt zijn in de carberatoren? Ik probeer nog een paar dingetjes, maar dan idd een expert erbij. Wegslepen door de bush en naar Hoedspruit vind ik nog even te omslachtig. Beter om een expert op mijn plek te verkrijgen.
Weet jij waar ik een plaatje kan vinden hoe de carberateur van een defender 83 V8 er uit ziet, zodat ik eens kan kijken naar eventuele verstoppingen of zo?
Thnx. Greetz,
C.
Amukela Game Lodge.
[www.facebook.com]
Re: Jawel hij startte....
Corne,
Jij hebt Stromberg 175CD Carbs.
Om ze goed af te stellen is er heel wat op internet te vinden (ze zitten in allerlei auto's).
Vergt wat geduld, maar is in principe niet moeilijk om ze redelijk goed of zelfs perfect te krijgen.
Linkje met een rebuild, geeft je een idee hoe ze in elkaar steken.
[www.msvcr.com]
Belangrijke dingen:
- Zuiger moet goed gangbaar zijn
- Olie gevuld bovenin onder de zwarte schroefdop (ik gebruik 20w50)
- Afstellen vlotterhoogte
- Diafragma moet heel zijn
- Geen lekkages (testen met remmenreiniger)
- Vlotter moet niet lek zijn en goed afsluiten (lijkt me niet het geval bij jou)
- Mengsel rijkheid afstellen (is een trukje voor met het optillen van de zuiger. Hier heb je speciaal gereedschap voor nodig): [www.bmcno.org]
- Synchroon stellen carburateurs (met speciaal gereedschap of op het gehoor) : [www.britishcarweek.org]
Niks zo leerzaam als zoeken en experimenteren.
Rebuild kit = AAU2967
Groeten,
Franc.
Jij hebt Stromberg 175CD Carbs.
Om ze goed af te stellen is er heel wat op internet te vinden (ze zitten in allerlei auto's).
Vergt wat geduld, maar is in principe niet moeilijk om ze redelijk goed of zelfs perfect te krijgen.
Linkje met een rebuild, geeft je een idee hoe ze in elkaar steken.
[www.msvcr.com]
Belangrijke dingen:
- Zuiger moet goed gangbaar zijn
- Olie gevuld bovenin onder de zwarte schroefdop (ik gebruik 20w50)
- Afstellen vlotterhoogte
- Diafragma moet heel zijn
- Geen lekkages (testen met remmenreiniger)
- Vlotter moet niet lek zijn en goed afsluiten (lijkt me niet het geval bij jou)
- Mengsel rijkheid afstellen (is een trukje voor met het optillen van de zuiger. Hier heb je speciaal gereedschap voor nodig): [www.bmcno.org]
- Synchroon stellen carburateurs (met speciaal gereedschap of op het gehoor) : [www.britishcarweek.org]
Niks zo leerzaam als zoeken en experimenteren.
Rebuild kit = AAU2967
Groeten,
Franc.
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
dag Corne,
ik heb een landrover 110 3.5l v8 dicoveryblok.
ik heb het volgende probleem, is dat ik aan de zijkant van mijn verdeler huis twee leidingen uit komen van mij elektrische ontsteking alleen heb totaal geen idee waar deze op aangesloten moeten worden als iemand me daar bij kan helpen met foto`s of een duidelijke omschrijving zou dat enorm helpen.
alvast bedankt, twan kuipers
-------------------------------------------------------
> Dag Corne,
>
> Het lijkt er wel op dat er geen vacuum vervroeger
> op de foto's is te zien. Deze hoort voor de V8 op
> de linkerzijde van de verdeler te zitten als je
> voor de auto staat. Zie foto's van mijn V8 blok.
>
> [lh6.googleusercontent.com]
> v0kdgRzI/AAAAAAAACIA/cXfuDshilns/s720/IMG_6318.JPG
>
>
> Er loopt een slangetje vanuit een messing pijpje
> op de rechter carburateur naar de vacuum
> vervroeger, het ronde schoteltje naast de
> verdelerkap.links is de vacuumvervroeger.
>
> Hoop dat je wat hebt aan deze info.
ik heb een landrover 110 3.5l v8 dicoveryblok.
ik heb het volgende probleem, is dat ik aan de zijkant van mijn verdeler huis twee leidingen uit komen van mij elektrische ontsteking alleen heb totaal geen idee waar deze op aangesloten moeten worden als iemand me daar bij kan helpen met foto`s of een duidelijke omschrijving zou dat enorm helpen.
alvast bedankt, twan kuipers
-------------------------------------------------------
> Dag Corne,
>
> Het lijkt er wel op dat er geen vacuum vervroeger
> op de foto's is te zien. Deze hoort voor de V8 op
> de linkerzijde van de verdeler te zitten als je
> voor de auto staat. Zie foto's van mijn V8 blok.
>
> [lh6.googleusercontent.com]
> v0kdgRzI/AAAAAAAACIA/cXfuDshilns/s720/IMG_6318.JPG
>
>
> Er loopt een slangetje vanuit een messing pijpje
> op de rechter carburateur naar de vacuum
> vervroeger, het ronde schoteltje naast de
> verdelerkap.links is de vacuumvervroeger.
>
> Hoop dat je wat hebt aan deze info.
Re: Afstellen ontsteking Defender 83 V8
[www.modderpoel.nl]
Dit zijn 2 fotoos van het elektrische kabeltje tussen je ontsteking en bobine
[landrover.startpagina.nl]
Vacuum slang tussen je vacuumunit en inlaatmanifold, dat is dat lichte doorzichtige slangetje
Als je en EFI uitvoering hebt zit het anders..........Als je op Google even EFI V8 rover intikt krijg je zat foto's.
Succes
RRC '86 V8
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2013 18:25 door Michel WaZ.
Dit zijn 2 fotoos van het elektrische kabeltje tussen je ontsteking en bobine
[landrover.startpagina.nl]
Vacuum slang tussen je vacuumunit en inlaatmanifold, dat is dat lichte doorzichtige slangetje
Als je en EFI uitvoering hebt zit het anders..........Als je op Google even EFI V8 rover intikt krijg je zat foto's.
Succes
RRC '86 V8
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2013 18:25 door Michel WaZ.