nu het LIJKT dat de oldtimermarkt helemaal dichtgetimmerd word, wordt het tijd om een nieuwe markt aan te boren
ik weet niet of dit mogelijk is, maar als we nou de versnellingsbak weghalen en op de tussenbak een elctromotor bouwen.
achter die 'stinkende diesel' een aggregaat bouwen, hebben we een hybride auto.
tjonge, kunnen we eindelijk weer praten met onze bijrijders in de auto!!
Dit is al vaker geopperd, beter is de e-motoren direct aan de differentieels te hangen, of nog beter (maar ook duurder, ingewikkelder) naafmotoren.
Ieder gewicht dat je thuis laat is meegenomen, vooral omdat je in de aandrijflijn ook veel energie kwijt raakt.
O ja, als je een bescheiden accu-set meeneemt dan hoef je met het diesel-agregaat geen top-vermogens te leveren en kan die diesel continu in een optimaal toerengebied draaien, desondanks zijn de gestapelde rendementen zo dat je niet echt zuinig gaat rijden.
(D'r zijn, ik meen in Apeldoorn, wel stadsbussen die zo werken - met veel stoppen en starten en energie-terugwinning kan het lonend zijn.)
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/04/2013 11:08 door Marc-my-Words.
Ik wilde dit een aantal jaren geleden serieus proberen, mijn idee was electro aandrijving i.c.m. een constant toerental motor met generator. Echter ik liep nog tegen teveel zaken aan. Ik heb toen gekozen voor een wat minder ambitieus project nl het verlengen en thermisch verzinken van een Disco... Lijkt me erg leuk die alsnog ooit eens om te bouwen.
Motor op het diff is volgens mij de makkelijkste manier, je houdt je assen nagenoeg origineel (en simpel) en je verliest wel veel overbodige aandrijflijn. Naafmotoren zijn mijn favoriete optie maar voor de doe hetzelver nog niet zo makkelijk/betaalbaar verkrijgbaar.
EV is iets anders dan Hybride natuurlijk. Ik (en velen met mij gok ik) wilde wel een normale actieradius en overal kunnen tanken dus een generator en een vrij klein accupack puur voor buffering.
Hmmm ... ik weet niet of dat wel 100% klopt.
Er is ook een electrische 2CV, een dhz ombouwer, en ik meen dat die door de ombouw ook tegen een nul-tarief rondrijdt.