lucht in koppeling zucht...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc

lucht in koppeling zucht...

Bericht door Marc »

Hoi,

Vorige week heb ik de leiding tussen koppelingshoofdcilinder en werkcilinder vervangen van mijn LW aangezien de oude een rare knik had. De koppeling werkte overigens goed. Daarna heb ik alles ontlucht volgens het 2e echelon. Ook heb de LW een paar nachten aan de voorkant op de krik gehad met een blok hout op de ontkoppelingspedaal. Dit mocht allemaal niet baten. Druk op het pedaal heb ik wel (en volgens mij hetzelfde als voorheen), maar goed ontkoppelen doet ie niet. Met name in de eerste versnelling en achteruit gaat hij vanzelf rijden ook heb ik de koppelingspedaal ingetrapt. Vrijdag ben ik bij een bovag garage geweest om me te helpen met ontluchten. Ook dit heeft niet geholpen...
Ik weet nu niet wat ik moet doen. Is het verstandig om de werkcilinder te vervangen?
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Dank je wel.

Marc
dirk ambu

Re: lucht in koppeling zucht...

Bericht door dirk ambu »

Als je een paar keer hard achter elkaar trap en hem dan in een versneling zet en wacht
Blijft hij dan wel staan of gaat hij dan ook rustig rijden ?
Want buiten lucht kan er ook een cilinder lek zijn
marc

Bericht door marc »

Dan gaat ie ook rijden. Er lekt overigens geen vloeistof.

Marc
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik zou beide cylinders vernieuwen en dan weer 's proberen. Ontluchten gaat goed dmv eezibleed of met 2 man (eentje pompen, ander nippeltje draaien)

Gr, Bart
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Wat ik altijd doe bij remmen en ook bij koppeling:
Easybleed en pompen.
Wat bij mij hielp bij de lt95: slave cilinder van het koppelingshuis halen en een nacht laten hangen. Lucht heeft de mooie eigenschap dat die omhoog wil, dit in tegenstelling tot olie
En natuurlijk met het ontluchtingnippel naar boven.
sccs,
Jeroen
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Als je enkel de leiding hebt vervangen zal het toch nog lucht zijn.

Ik vul altijd op met nippel open, tot daar vloeistof komt. Nippel dicht en korte slagen met het pedaal maken (niet helemaal tot de bodem).
Bij elke slag zul je zien dat er langzaam luchtbelletjes in je reservoir omhoog komen. Til je deur eruit, dan kan je erin kijken.

Het kan best lang duren, maar op den duur zit het pedaal steeds hoger en zal ie goed zijn.

Succes

Grtz. Erik

Marc

Bericht door Marc »

hoi Jeroen,

Begrijp ik je goed dat je de slavecylinder van het koppelingshuis haalt maar wel aan de leiding laat vastzitten en dan een nacht laten hangen?

Marc
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Marc:
Begrijp ik je goed dat je de slavecylinder van het koppelingshuis haalt maar wel aan de leiding laat vastzitten en dan een nacht laten hangen?
Helemaal goed, Ik kreeg die tip van Neef Henk en bij mij werkte het.
Jeroen
Marc

Bericht door Marc »

Zou het niet veel eenvoudiger zijn om een korte flexibele slang te monteren tussen de hoofdcylinder en slave cylinder zonder allerlei bochten. Maakt het ontluchten veel eenvoudiger. Weet iemand of er zulke slangen bestaan?

Groet,

Marc
boreeli

Bericht door boreeli »

Ik heb laatst het zelfde probleem gehad. Kreeg hem niet onlucht en geen druk. Ik heb het koppeling pedaal een nacht ingedrukt laten staan. Potje de deksel er af en afgevuld. Zag de volgende dag dat de olie behoorlijk gezakt was. Vervolgens dag twee keer trappen /ontluchten en koppeling werkt weer.
Marc

Bericht door Marc »

Ik heb dit zelfde afgelopen week ook 2x gedaan. Echter zonder het gewenste resultaat. Ik ga in ieder een nieuwe slave cilinder bestellen, en wellicht helpt het ook als de leidingen een stuk korter worden...
Nick

Bericht door Nick »

Ik had laatst hetzelfde probleem na het vervangen van de Slave, ook meerdere malen ontlucht, gesteld, gespoeld etc. etc. maar ik kreeg het pedaal niet bij de eerste slag mooi hard, het bleef zompig. Vervolgens ben ik er maar gewoon mee gaan rijden en na een paar kilometer begon het al beter te voelen, inmiddels werkt alles weer zoals vanouds zonder er verder nog iets aan te doen.

Zolang je wel kunt ontkoppelen zou ik er gewoon een stukje mee rijden over wat verlaten wegen en zo vaak mogelijk schakelen, waarschijnlijk gaat het na een paar kilometer vanzelf over.

Het probleem van het "zompige" koppelingspedaal na vervangen van vloeistof en/of cilinders is overigens al vaker voorbij gekomen, zoek maar eens in het archief.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Is de slag van de hoofdcilinder wel voldoende???

JW
keesN

Bericht door keesN »

Volgens mij al ergens vermeld, maar toch.
Bij het ontluchten het pedaal niet helemaal onderin trappen.
Blokje hout van een paar cm dikte eronder leggen dan trappen.
Als de auto enigsinds rijdbaar is, gaan rijden.
Wordt tijdens het rijden steeds beter, bij mij duurde het ook een paar flinke ritjes maar toen weer ok!

suc6
Kees
Marc

Bericht door Marc »

Gisteren heb ik nieuwe cylinders gekocht en ik ga ze deze week monteren.
Dank voor alle tips (zal ik bij ontluchten ter harte nemen).

Marc
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Hey Marc,

Het komt wel goed !
Ik ben ook een lange tijd bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen na het monteren van een nieuwe koppeling met druklager en drukgroep.
Op een Australische site voor de RRC kwam ik erachter dat de voorkant van de wagen omhoog moest.....................Andrew bevestigde dit item.
Van Erik/BettyBoop kreeg ik de tip van de stok op je pedaal, dit heb ik eerst gedaan met de achterkant iets omhoog (parkeerplaats loopt schuin af) dag laten staan ...............................
Ja, hoor ik kon weer koppelen (had al een nieuwe slave besteld), moest eerst ( koppeling "zet" zichzelf goed bij een RRC) nog wel even een stuk rijden maar tijdens deze rit voldoende je dat de slag van het pedaal steeds "hoger" kwam te zitten.

Ook kwam ik hier ergens op het forum tegen om geen flex. leiding te monteren ( zet toch iets uit) maar een vaste leiding.

Sterkte !

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Nick

Bericht door Nick »

Michel,

het NIET monteren van een flexibele leiding is absoluut niet slim! De flexibele leiding tussen master en slave cilinder zorgt er namelijk voor dat er geen spanning op kan treden in de vaste leiding wanneer de motor loopt. Zou deze leiding er dus niet zitten, dan brengt de trillende en kantelende motor spanningen in de vaste leiding, wat ervoor zorgt dat deze op den duur zal afbreken.

Daarnaast kan een flexibele leiding eigenlijk niet van invloed zijn op het ontluchten van het geheel, het uitzetten waar jij over praat gaat over kleine volumes en deze worden tijdens het ontluchten (of wanneer het systeem reeds ontlucht is) gewoon gevuld vanuit het vloeistof reservoir.

Wat wel gemakkelijk kan zijn, is om bij een links gestuurde wagen de vaste leiding aanzienlijk in te korten en deze, in plaats van achter de motor door te laten lopen, gelijk aan de bestuurderskant naar beneden te trekken en daar vervolgens het flexibele deel te monteren. Op deze manier haal je de "lus" achter de motor met dito bochten weg, wat het ontluchten wel makkelijker zou kunnen maken.

Let op, ik heb het hier wel over een Series, hoe het bij een RRC zit weet ik niet.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Plaats reactie