bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
Hallo, 22 april 2013
Ondertussen asstomp vervangen en nieuwe wiellagers geplaatst.
De boel terug op de as. So far so good,
maar bij het aandraaien van de steekas moer om de naaf met wiellagers vast te zetten geeft hij een lichte tik bij iedere omwenteling.
Ik heb het vermoeden dat er wat vuil op de lager is gekomen met de lagers op de grond leggen.
Wie kan mij een advies geven? Ik draai het wiel onbelast rond (staat nog op een wielsteun). Zou dit beetje eventuele vuil cq zand belast vergruizen? of gewoon aan het werk en de boel weer los en schoonmaken en terugplaatsen?
Groet
Mario
Hallo,
Ik ben vandaag met goede moed begonnen om rechtsachter de wiellagers te vervangen.
Op zich ging alles goed tot dat ik bij de remklauw kwam om de naaf los te halen.
Deze remklauw zit vast met een bout sleutelmaat 19 en (nog) niet los te krijgen. Ik ben zo bezig geweest tot dat sommige kanten van de bout al rond beginnen te worden.
Een dop past er niet achter vanwege de veer die in de weg zit, dus ringsleutel, maar deze begint ervan af te glijden.
Ik heb de boel met wd40 ingespoten, maar ik heb er geen geloof in dat dit de oplossing gaat zijn.
Wat kan ik het beste doen?
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2013 19:17 door Mario.
Ondertussen asstomp vervangen en nieuwe wiellagers geplaatst.
De boel terug op de as. So far so good,
maar bij het aandraaien van de steekas moer om de naaf met wiellagers vast te zetten geeft hij een lichte tik bij iedere omwenteling.
Ik heb het vermoeden dat er wat vuil op de lager is gekomen met de lagers op de grond leggen.
Wie kan mij een advies geven? Ik draai het wiel onbelast rond (staat nog op een wielsteun). Zou dit beetje eventuele vuil cq zand belast vergruizen? of gewoon aan het werk en de boel weer los en schoonmaken en terugplaatsen?
Groet
Mario
Hallo,
Ik ben vandaag met goede moed begonnen om rechtsachter de wiellagers te vervangen.
Op zich ging alles goed tot dat ik bij de remklauw kwam om de naaf los te halen.
Deze remklauw zit vast met een bout sleutelmaat 19 en (nog) niet los te krijgen. Ik ben zo bezig geweest tot dat sommige kanten van de bout al rond beginnen te worden.
Een dop past er niet achter vanwege de veer die in de weg zit, dus ringsleutel, maar deze begint ervan af te glijden.
Ik heb de boel met wd40 ingespoten, maar ik heb er geen geloof in dat dit de oplossing gaat zijn.
Wat kan ik het beste doen?
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2013 19:17 door Mario.
Re: bout remklauw muurvast
En kruipolie bevalt mij altijd beter.
Laten schrikken (tik) is ook soms wat.
En warmte gaat idd. ook helpen.
Laten schrikken (tik) is ook soms wat.
En warmte gaat idd. ook helpen.
Re: bout remklauw muurvast
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb ze los!
Bij die bout met 19, heb ik over de ringsleutel een zwaar stuk pijp heen geduwd en ik ben er daarna op gaan hangen. En verdomd hij kwam los.
Die andere bout 13 was helemaal rond en deze kreeg ik los met een moordenaar.
Ik blij!
groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Ik heb ze los!
Bij die bout met 19, heb ik over de ringsleutel een zwaar stuk pijp heen geduwd en ik ben er daarna op gaan hangen. En verdomd hij kwam los.
Die andere bout 13 was helemaal rond en deze kreeg ik los met een moordenaar.
Ik blij!
groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: bout remklauw muurvast
gelijk nieuwe bouten erin, zo te horen is hier een hobbyist aan bezig geweest, bout maat 19 heb ik nog niet gezien bij een remklauw.
Draai de nieuwe bouten op moment vast dan gaan ze een volgende ker ook los zonder het grote gereedschap te moeten pakken.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Draai de nieuwe bouten op moment vast dan gaan ze een volgende ker ook los zonder het grote gereedschap te moeten pakken.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: bout remklauw muurvast
He Andrew,
Ik ga deze rest ook loshalen, om er zeker van te zijn dat als het moet ze wel los komen.
Het klopt dat er veel aan gerommeld, want nadat ik de klauw los had dacht even de naaf van de asstomp af te schuiven! Nou niet dus. Ook weer met grof geweld.
[picasaweb.google.com]
En daar kwam iets moois onder vandaan.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Ik ga deze rest ook loshalen, om er zeker van te zijn dat als het moet ze wel los komen.
Het klopt dat er veel aan gerommeld, want nadat ik de klauw los had dacht even de naaf van de asstomp af te schuiven! Nou niet dus. Ook weer met grof geweld.
[picasaweb.google.com]
En daar kwam iets moois onder vandaan.
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: bout remklauw muurvast
Heeft vast een keer een vast gelopen lager op gezeten. Zou daar zelf een nieuwe opzetten
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: bout remklauw muurvast
En niet denken "daar moet (om het vastrotten tegen te gaan) kopervet op...."
Dan trillen ze er weer uit tijdens het rijden, en de ellende die dat kan geven kun je zelf wel bedenken.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Dan trillen ze er weer uit tijdens het rijden, en de ellende die dat kan geven kun je zelf wel bedenken.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: bout remklauw muurvast
He Sander, je airco pomp zit erin. Airco radiator zit erin, grill neus verlengd. Nu alleen nog de originele airco underdash. Voor een rhd niet te vinden.
Nu eerst die stomp eruit. Gr Mario
Nu eerst die stomp eruit. Gr Mario
Re: bout remklauw muurvast
Heee dat ziet er bekend uit
Heb ik ook een aantal keren gehad.
Doe bij montage wat locktite op de bouten van de stomp en zo.
Doe lekker veel vet in de hub als je de lagers hebt gemonteerd.
JW

Heb ik ook een aantal keren gehad.
Doe bij montage wat locktite op de bouten van de stomp en zo.
Doe lekker veel vet in de hub als je de lagers hebt gemonteerd.
JW
Re: bout remklauw muurvast
Succes en top te horen dat je zo lekker bezig bent, ook al is het niet allemaal rozegeur wat je tegenkomt.
All the best man, en gaaf als die pomp nog ergens in gebruikt gaat worden!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
All the best man, en gaaf als die pomp nog ergens in gebruikt gaat worden!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
Hallo,
Ondertussen asstomp vervangen en nieuwe wiellagers geplaatst.
De boel terug op de as. So far so good,
maar bij het aandraaien van de steekas moer om de naaf met wiellagers vast te zetten geeft hij een lichte tik bij iedere omwenteling.
Ik heb het vermoeden dat er wat vuil op de lager is gekomen met de lagers op de grond leggen.
Wie kan mij een advies geven? Ik draai het wiel onbelast rond (staat nog op een wielsteun). Zou dit beetje eventuele vuil cq zand belast vergruizen? of gewoon aan het werk en de boel weer los en schoonmaken en terugplaatsen?
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Ondertussen asstomp vervangen en nieuwe wiellagers geplaatst.
De boel terug op de as. So far so good,
maar bij het aandraaien van de steekas moer om de naaf met wiellagers vast te zetten geeft hij een lichte tik bij iedere omwenteling.
Ik heb het vermoeden dat er wat vuil op de lager is gekomen met de lagers op de grond leggen.
Wie kan mij een advies geven? Ik draai het wiel onbelast rond (staat nog op een wielsteun). Zou dit beetje eventuele vuil cq zand belast vergruizen? of gewoon aan het werk en de boel weer los en schoonmaken en terugplaatsen?
Groet
Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Re: bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
Als je een vermoeden hebt dat er zand en vuil op je lagers zit dan adviseer ik je om nieuwe lagers + schaaltjes te plaatsen, kosten geen fortuin. Misschien vergruist de zand wel maar goed is het niet voor je lagers.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
He Bart,
Ik heb nog niet gereden met auto. alles net geplaatst. 30x met de rondgedraaid. 30x tik
groet
Mario
Ik heb nog niet gereden met auto. alles net geplaatst. 30x met de rondgedraaid. 30x tik
groet
Mario
Re: bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
Dan is het iets anders.....mmmmhh....homokineet?
Re: bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
De tik zit er ook in zonder steekas.
Ik ga gewoon rijden. In de hoop dat die tik verdwijnt na wat gereden te hebben.
Effe iets anders. Kan jij op een zaterdag mijn distributieriem vervangen?
Ik ga gewoon rijden. In de hoop dat die tik verdwijnt na wat gereden te hebben.
Effe iets anders. Kan jij op een zaterdag mijn distributieriem vervangen?
Re: bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
Als een 300 tdi is dan kan je d'r op wachten, koffie en koek aanwezig! 200 tdi zul je helaas bij me moeten achter laten.
Ik ga nu naar bed, morgen ben ik via sms, whatsapp of gewoon bellen bereikbaar, zit wel in de truck, 06-53 zes zes 3377
Gr, Bart
Ik ga nu naar bed, morgen ben ik via sms, whatsapp of gewoon bellen bereikbaar, zit wel in de truck, 06-53 zes zes 3377
Gr, Bart
Re: bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
Mario Schreef:
-------------------------------------------------------
> maar bij het aandraaien van de steekas moer om de
> naaf met wiellagers vast te zetten geeft hij een
> lichte tik bij iedere omwenteling.
>
> Ik heb het vermoeden dat er wat vuil op de lager
> is gekomen met de lagers op de grond leggen.
> Ik heb nog niet gereden met auto. alles net geplaatst. 30x met de rondgedraaid. 30x tik
Je bedoeld neem ik aan de moer en kontramoer op de asstomp om de wiellagers af te stellen?
Op jouw steekas zit geen moer. Dat is alleen bij een serie Landrover.
Als er zand in een lager is gekomen hoor je dat niet als 1 tik per omwenteling maar een konstant geknars.
Ik zou de naaf weer ff verwijderen en kijken waar die tik eventueel vandaan kan komen. Alle bouten van de asstomp wel goed aangedraaid?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4db8cdbfeb5b945573cbbfcb78b91d5c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16510133, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c65a8c523b9069363533397b9b87e441', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16510133, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> maar bij het aandraaien van de steekas moer om de
> naaf met wiellagers vast te zetten geeft hij een
> lichte tik bij iedere omwenteling.
>
> Ik heb het vermoeden dat er wat vuil op de lager
> is gekomen met de lagers op de grond leggen.
> Ik heb nog niet gereden met auto. alles net geplaatst. 30x met de rondgedraaid. 30x tik
Je bedoeld neem ik aan de moer en kontramoer op de asstomp om de wiellagers af te stellen?
Op jouw steekas zit geen moer. Dat is alleen bij een serie Landrover.
Als er zand in een lager is gekomen hoor je dat niet als 1 tik per omwenteling maar een konstant geknars.
Ik zou de naaf weer ff verwijderen en kijken waar die tik eventueel vandaan kan komen. Alle bouten van de asstomp wel goed aangedraaid?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4db8cdbfeb5b945573cbbfcb78b91d5c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16510133, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c65a8c523b9069363533397b9b87e441', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16510133, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
Mario,
Zoals Eric al aangeeft: Zand of vuil gaat geen regelmatige tik opleveren, en ook voelbaar zijn als je draait. Gaat ook niet als een tik klinken.
Het wordt me niet helemaal duidelijk of het nou om de vooras of achteras gaat. Ik neem aan achteras als je de steekas er nog niet in hebt zitten. Dan is homokineet ook uit te sluiten.
Ik vraag me af of je tik altijd op dezelfde positie is, en ook maar 1 keer per omwenteling?
Dan moet iets toch iets anders raken...
En zou je iets moeten voelen lijkt me.
Zitten remklauw en mudshield er nog niet op? Zo ja, die maar eens verwijderen. Ook de naafmoer weer een losmaken en kijken of dat iets uitmaakt.
Zit de achterste keerring wellicht te ondiep?
Asstomp boutje dat uitsteekt? Of van de remschijf?
Als je bij Bart bent gaat hij vast wel even goed luisteren.
Groeten,
Franc
Zoals Eric al aangeeft: Zand of vuil gaat geen regelmatige tik opleveren, en ook voelbaar zijn als je draait. Gaat ook niet als een tik klinken.
Het wordt me niet helemaal duidelijk of het nou om de vooras of achteras gaat. Ik neem aan achteras als je de steekas er nog niet in hebt zitten. Dan is homokineet ook uit te sluiten.
Ik vraag me af of je tik altijd op dezelfde positie is, en ook maar 1 keer per omwenteling?
Dan moet iets toch iets anders raken...
En zou je iets moeten voelen lijkt me.
Zitten remklauw en mudshield er nog niet op? Zo ja, die maar eens verwijderen. Ook de naafmoer weer een losmaken en kijken of dat iets uitmaakt.
Zit de achterste keerring wellicht te ondiep?
Asstomp boutje dat uitsteekt? Of van de remschijf?
Als je bij Bart bent gaat hij vast wel even goed luisteren.
Groeten,
Franc
Re: bout remklauw muurvast" UPDATE en advies gevraagd"
Goedemorgen,
Het gaat natuurlijk om de moer die op de asstomp gaat.(rechts achter)
De lichte tik is volgens mij steeds op het zelfde moment van de wenteling. Als ik de moer langzaam los haal verdwijnt de tik. Lijkt mij toch de lagers? Van de week verder zoeken. Groet Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)
Het gaat natuurlijk om de moer die op de asstomp gaat.(rechts achter)
De lichte tik is volgens mij steeds op het zelfde moment van de wenteling. Als ik de moer langzaam los haal verdwijnt de tik. Lijkt mij toch de lagers? Van de week verder zoeken. Groet Mario
Mario
Purmerend
Defender 110 300TDI uit 1990 (RHD)