OT Electra VW Polo
OT Electra VW Polo
Sinds een paar weken heb ik een electra probleem met mijn auto voor dagelijks vervoer. Het betreft een VW Polo (benzine) uit 1988.
De brandstofmeter en de motortemperatuurmeter vallen tijdens het rijden uit. Ook de controlelampjes in het dashboard doen het dan niet meer. De lampen en richtingaanwijzer werken in deze situatie, zo ook de alarmlichten. Remlichten volgens mij ook al heb ik dit nog niet kunnen controleren maar er is nog niemand achterop gereden. Het controlelampje voor het groot licht brandt als ik groot licht tijdens deze situatie aan zet.
Ik heb de zekeringen bekeken en deze zien er allemaal goed uit (nog niet gemeten).
Tijdens de lange periode van kou gebeurde dit af en toe maar nu het wat aangenamer wordt is het bijna een dagelijks evenement. Tweede paasdag reed ik van Holwerd terug naar huis. Bij vertrek deed alles het maar onder Leeuwarden, na een paar kilometer snelweg viel het uit en heeft het die dag niet meer gedaan. De volgende ochtend had ik geen probleem. Toen was het nog koud.
Begin deze middag reed ik weg en de boel werkte zoals het hoort. Na een paar uur klussen aan de LW deden de meters en controlelampjes het weer niet. De auto had een tijdje in het zonnetje gestaan.
Ik heb het vermoeden dat het electraprobleem gerelateerd is aan de temperatuur, mogelijk zowel motortemperatuur als die van de omgeving.
Heeft iemand een idee van een mogelijke oorzaak? Ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b57d943927352493957091aeb3246370', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16493424, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
De brandstofmeter en de motortemperatuurmeter vallen tijdens het rijden uit. Ook de controlelampjes in het dashboard doen het dan niet meer. De lampen en richtingaanwijzer werken in deze situatie, zo ook de alarmlichten. Remlichten volgens mij ook al heb ik dit nog niet kunnen controleren maar er is nog niemand achterop gereden. Het controlelampje voor het groot licht brandt als ik groot licht tijdens deze situatie aan zet.
Ik heb de zekeringen bekeken en deze zien er allemaal goed uit (nog niet gemeten).
Tijdens de lange periode van kou gebeurde dit af en toe maar nu het wat aangenamer wordt is het bijna een dagelijks evenement. Tweede paasdag reed ik van Holwerd terug naar huis. Bij vertrek deed alles het maar onder Leeuwarden, na een paar kilometer snelweg viel het uit en heeft het die dag niet meer gedaan. De volgende ochtend had ik geen probleem. Toen was het nog koud.
Begin deze middag reed ik weg en de boel werkte zoals het hoort. Na een paar uur klussen aan de LW deden de meters en controlelampjes het weer niet. De auto had een tijdje in het zonnetje gestaan.
Ik heb het vermoeden dat het electraprobleem gerelateerd is aan de temperatuur, mogelijk zowel motortemperatuur als die van de omgeving.
Heeft iemand een idee van een mogelijke oorzaak? Ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b57d943927352493957091aeb3246370', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16493424, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: OT Electra VW Polo
Hoi!
Laat er nou ook een Prikker zijn die -naast zijn Range Rover- een grote liefde heeft voor de... VW Polo! Mijn projectjes zijn weliswaar typ86 (de voorloper), maar ik heb in het verleden ook een aantal typ86C's gehad (waar jouw auto ook toe behoort).
Het wegvallen van je benzinemeter en KVS-tempmeter is direct te linken aan de spanningsregelaar achterop je cockpitje. Het zou dus ook zo een Land Rover-probleem hebben kunnen zijn?!
Haal je stuur eraf en je tellers naar voren (1988 weet ik niet zeker of je snelheidsmeterkabel nog geschroefd of al geklikt zit, dacht nog geschroefd?) en vervang het driepolige stabilisatortje achterop. Klaar!
Het stond mij niet meer bij dat de LEDjes van je controlelampjes er dan ook mee ophielden, maar lijkt mij geen onlogisch verhaal. Verwacht dat al je problemen ermee opgelost zijn.
Overigens: voor dit type Polo bestaat er ook een zeer levendig en vriendelijk forum vol kennis en ervaren liefhebbers: www.steilheck.nl (vanwege serverproblemen nu tijdelijk www.g40.nl).
En, als kers op de slagroom/appelmoes: morgen organiseert het register voor de 2e keer het internationale Polo 86(C)-treffen in Cuijck. Als je tijd en zin hebt misschien leuk om ook even langs te gaan? Meer info vind je onder 'Aankondigingen' op eerdergenoemd forum.
Succes met het vervangen van je stabilisator! Een eitje van een klus!
Laat er nou ook een Prikker zijn die -naast zijn Range Rover- een grote liefde heeft voor de... VW Polo! Mijn projectjes zijn weliswaar typ86 (de voorloper), maar ik heb in het verleden ook een aantal typ86C's gehad (waar jouw auto ook toe behoort).
Het wegvallen van je benzinemeter en KVS-tempmeter is direct te linken aan de spanningsregelaar achterop je cockpitje. Het zou dus ook zo een Land Rover-probleem hebben kunnen zijn?!
Haal je stuur eraf en je tellers naar voren (1988 weet ik niet zeker of je snelheidsmeterkabel nog geschroefd of al geklikt zit, dacht nog geschroefd?) en vervang het driepolige stabilisatortje achterop. Klaar!
Het stond mij niet meer bij dat de LEDjes van je controlelampjes er dan ook mee ophielden, maar lijkt mij geen onlogisch verhaal. Verwacht dat al je problemen ermee opgelost zijn.
Overigens: voor dit type Polo bestaat er ook een zeer levendig en vriendelijk forum vol kennis en ervaren liefhebbers: www.steilheck.nl (vanwege serverproblemen nu tijdelijk www.g40.nl).
En, als kers op de slagroom/appelmoes: morgen organiseert het register voor de 2e keer het internationale Polo 86(C)-treffen in Cuijck. Als je tijd en zin hebt misschien leuk om ook even langs te gaan? Meer info vind je onder 'Aankondigingen' op eerdergenoemd forum.
Succes met het vervangen van je stabilisator! Een eitje van een klus!
Re: OT Electra VW Polo
Hoi Pike,
ik heb ook wat ervaring met Polo's (ben nu aan mn 5e van het model dat jij ook hebt), maar misschien niet zoveel ervaring als Geert. Wat t ook kan zijn: door corrosie kunnen de contactvlakken van je zekeringen slecht worden. De zekeringen zelf zijn dan nog goed, maar toch problemen. Als je je zekeringen er stuk voor stuk uithaalt (of allemaal tegelijk, kan ook, wel even onthouden wat waar zat voor t geval je geen boekje hebt) en maak de zekeringkast goed schoon met contactcleaner. Dat is t bij mij ook wel ns geweest.
Succes!
Arthur
dienueindelijknatijdengebruikenmakenvankennisvananderen,nueindelijkietsterugkanschrijven(alistdangeenLR)
ik heb ook wat ervaring met Polo's (ben nu aan mn 5e van het model dat jij ook hebt), maar misschien niet zoveel ervaring als Geert. Wat t ook kan zijn: door corrosie kunnen de contactvlakken van je zekeringen slecht worden. De zekeringen zelf zijn dan nog goed, maar toch problemen. Als je je zekeringen er stuk voor stuk uithaalt (of allemaal tegelijk, kan ook, wel even onthouden wat waar zat voor t geval je geen boekje hebt) en maak de zekeringkast goed schoon met contactcleaner. Dat is t bij mij ook wel ns geweest.
Succes!
Arthur
dienueindelijknatijdengebruikenmakenvankennisvananderen,nueindelijkietsterugkanschrijven(alistdangeenLR)
Re: OT Electra VW Polo
Klopt, maar wegvallen van benzinemeter en tempmeter is 100% de spanningsstabilisator achter op de klokkenwinkel.
Re: OT Electra VW Polo
Dat is geinig hier ook een 85 steilheck naast de serie 3 88 en een 3 deurs range rover
Re: OT Electra VW Polo
Hoi Geert,
Hier kan ik wat mee. Dank voor de tip.
Kuuk, zoals we hier zeggen, heb ik niet gehaald. Zaterdagavond iets de lang in de kroeg gezeten met als gevolg dat ik gisteren niet mocht rijden (al is het vanuit Nijmegen bijna om de hoek).
Heb je toevallig een onderdeelnummer? Ik heb de vraagbaak maar die heb ik even niet in de buurt.
Nu ik een kenner 'aan de lijn' heb nog een vraagje. Met de APK (afgelopen november) heb ik meteen de distributieriem laten vervangen. Sinds dien is het brandstofverbruik met 10 tot 20% gestegen. Kan dit verband houden? Het 1050 cc motortje start overigens prima en loopt net zo als voorheen.
Gebruikt geen olie, geen koelvloeistof, alleen benzine.
Ik ga op het Polo forum kijken.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9ee2f2d34c9495b237334d7f274ed6a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16497908, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Hier kan ik wat mee. Dank voor de tip.
Kuuk, zoals we hier zeggen, heb ik niet gehaald. Zaterdagavond iets de lang in de kroeg gezeten met als gevolg dat ik gisteren niet mocht rijden (al is het vanuit Nijmegen bijna om de hoek).
Heb je toevallig een onderdeelnummer? Ik heb de vraagbaak maar die heb ik even niet in de buurt.
Nu ik een kenner 'aan de lijn' heb nog een vraagje. Met de APK (afgelopen november) heb ik meteen de distributieriem laten vervangen. Sinds dien is het brandstofverbruik met 10 tot 20% gestegen. Kan dit verband houden? Het 1050 cc motortje start overigens prima en loopt net zo als voorheen.
Gebruikt geen olie, geen koelvloeistof, alleen benzine.
Ik ga op het Polo forum kijken.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9ee2f2d34c9495b237334d7f274ed6a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16497908, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: OT Electra VW Polo
Distributie en verbruik lijkt me niet 100% verbonden. Zou het eerder zoeken in niet optimale afstelling ontsteking of een lek vacuumslangetje. Maar eerlijk gezegd, aangezien je zegt dat-ie verder gewoon prima loopt, denk ik dat je iedere tank een deel van je dure goud weer terugschenkt aan de aardkloot... Lees: ik denk dat de vulpijp van je tank lek/doorgerot is. Bij rechterachterscherm hoopt zich een hoop vuil op, o.a. omdat de vulpijp daar langs krult. Met als gevolg rotterij, waarbij de vulhals meestal het eerst de geest geeft. Ga daar maar eens kijken?!
Re: OT Electra VW Polo
Je schrijft over de spanningregelaar en de spanningstabilisator. Ik vind ze alle twee terug in de vraagbaak. Welke is het?
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f3e6bbb860cfe31c958dca16d0831d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16505987, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f3e6bbb860cfe31c958dca16d0831d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 16505987, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: OT Electra VW Polo
Stabilisator. Die zit achterop de tellers. De spanningsregelaar zit in/opnde dynamo. Sorry voor de verwarring...