Motorwissel: 3.5 EFI -> 4.0 THOR

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henry

Motorwissel: 3.5 EFI -> 4.0 THOR

Bericht door Henry »

Hallo prikkers,

Een vraag m.b.t. het passen van een 4.0 THOR V8 motor blok op een automaat bak van 1986 (ZF 4HP22 volgens mij, in ieder geval de originele automaat bak). Past dit?

Ik wil mijn 3.5 EFI met 220.000 km op de teller vervangen door een 4.0 THOR uit een Range Rover P38 met 139.000 op de teller. Mijn blok lekt links en rechts wat olie op de inlaatpakking. Ik mis koppel en vermogen. Dit is allemaal te fixen maar ik wil graag een iets pittigere motor.

Elektra is is momenteel in de Classic al een KDFI met een nieuwe kabelboom, dus dat zal niet al te moeilijk zijn om dat op de 4.0 te bouwen. De slangen van de koelling is wat puzzelen, maar moet ook lukken ben ik van overtuigd. Maar mijn grootste probleem is, past het mechanisch wel op de versnellingsbak? Graag advies.

Verder zijn tips/ervaringen van andere prikkers die een 4.0 in een RRC hebben gehangen, of een 4.6 THOR motor, erg welkom.

Alvast bedankt,

Groeten,

Henry van der Zanden
Bart van Dessel

Re: Motorwissel: 3.5 EFI -> 4.0 THOR

Bericht door Bart van Dessel »

Hoy Henry,

een 4.0 Thor is in feite gewoon een 3.9 blok, precies dezelfde cylinderinhoud, boring en slag ook. Het zou kunnen zijn dat de compressieverhouding hoger is. Maar 4.0 klinkt wat beter. Bak zal zonder problemen passen, misschien dat je van de 3.5 ook de starterkrans om moet bouwen. Alleen het inlaatsysteem Thor is anders. Ik heb zo'n spruitstuk ooit gekocht en op een RRC 3.5 gebouwd, alles past alleen het koelsysteem is anders, bij de P38 werkt het met een los thermostaat huis met 3 of 4 aansluitingen. Was toen een hoop gedoe om het netjes te maken. Ik zou het persoonlijk niet meer doen, gewoon je eigen spruitstuk van de 3.5 omzetten als je al KDFI hebt.

Gr, Bart
Henry

Bericht door Henry »

Bedankt voor de uitleg Bart. Dat van de externe thermostaat huis is bekent bij mij. Daarom probeer ik ook een blok te kopen met alle slangen erbij van het schutbord van de P38 naar de radiator en alle slangen die ertussen zitten. Met wat gedoe en gepuzzel moet dat wel lukken denk ik. Ik ben gewoon gecharmeerd van zo'n THOR inlaat dat ik het wil proberen.

Kan je uitleggen waarom ik misschien de starterkrans om moet bouwen van mijn 3.5? Ik heb nog nooit een V8 van Land Rover los gezien (wel veel op foto's maar niet in het echt). Als ik de 4.0 inclusief startmotor van de 4.0 installeer zegt mijn gevoel dat ik de starterkrans niet om hoef te bouwen, maar ik zal als onervaren sleutelaar op het motor gebied wel wat over het hoofd zien.

Past trouwens de stuurbekrachtigingspomp en airco pomp van de veel nieuwere P38 4.0 motor op mijn huidige stuurhuis en airco systeem van de 1986 RRC? Als dit past is het alleen het koel systeem dat veel aandacht vraagt.

Wederom al erg bedankt voor de tips en de antwoorden op mijn vragen.

Groeten, Henry

1986 RRC: 3.5 EFI automaat
Bart van Dessel

De 4.0i van de P38 is gemonteerd aan de ZF 4HP24 die electronisch geregeld is, jouw 3.5 is gemonteerd achter de ZF 4HP22, die mechanisch is zonder sensoren, dit zijn dus verschillende automaatbakken, Het is dus zeker mogelijk dat de auto's verschillende starterkransen hebben. Een handgeschakelde uitvoering heeft een vliegwiel en een automaat heeft een starterkrans, ik hoop dat dat duidelijk is? Beide auto's hebben ook totaal verschillende aircosystemen en een totaal andere stuurinrichting die misschien ook met andere drukken werken, de leidingen zijn ook zeker anders, die zul je op maat moeten laten maken. Vergis je niet in het werk, je bent een onervaren sleutelaar, ik vraag me dus af of je er wel aan moet beginnen.

Gr, Bart
Henry

Bericht door Henry »

Ik heb de backup van een vriend die zijn eigen autogarage heeft en het bedrijfje sons4x4 in Nijnsel (Sint-Oedenrode) zit bij mij heel dicht in de buurt. Ik ben onervaren op het gebied van motoren, maar wel handig. Met hulp heb ik namelijk ook de KDFI conversie gedaan (hulp bij nieuwe kabelboom en afstellen). Maar vanwege mijn onervarenheid probeer ik me eerst goed te informeren. Een eens zal de eerste keer zijn, waar je het toch allemaal moet leren.

Zou het dus makkelijker zijn om een eerder type 3.9 blok te pakken met de multi-riem front cover op het blok zodat ik mijn eigen Airco pomp kan blijven gebruiken en alle aansluitingen meer overeenkomen met mijn 3.5 blok?

Is het ook mogelijk om een bezoekje aan jouw te brengen Bart op een zaterdag bijvoorbeeld? Dan kan ik een en ander rechtstreeks met je bespreken. Wist toch al dat jij erg veel kennis en ervaring hebt met de V8 uit de RRC's. Moet toch nog een keer wat spullen hebben. Mijn achterdiff schijnt versleten te zijn volgens Andrew Collvile.

Groeten,

Henry

1986 RRC: 3.5 EFI automaat
Bart van Dessel

Hoi Henry,

Als je een multiriem 3.9i neemt dan is het iets minder werk, alleen is het aircosysteem ook bij dit type heel anders. De stuurpomp is ook anders maar als je de leidingen erbij hebt dan past het wel direct op je stuurhuis. Makkelijkste is het om een complete Disco 3.9i te kopen met schade of verlopen apk, die zijn vaak voor weinig te koop, dan heb je in ieder geval alles in huis, ook het hotwire injectiesysteem zonder flappertype lmm. Een bezoekje brengen is moeilijk omdat we de zaterdag zo efficiënt mogelijk willen benutten omdat dat de enige dag is dat ik een monteur heb, we zijn dan altijd bezig met grote klussen die je niet alleen kan zoals bakwissel en/of koppeling vervangen. Ik moet echt iedere dag nuttig invullen anders red ik het niet in deze moeilijke tijd. Bij voorkeur doe ik het via deze prikpagina, dan kan iedereen meelezen en evt. corrigeren. Win Jansen is de grootste V8 kenner hier op de prik, Andrew weet er ook héél veel van, beide meer dan ik in ieder geval.

Gr, Bart
Peter

Bericht door Peter »

Henry,
Hoe bevalt de KDFI ? Heb je alleen benzine of ook gas? En wat zijn de verbruikcijfers?
grt Peter
Ruud Lemmens

Bericht door Ruud Lemmens »

Wellicht kun je het spruitstuk van de P38 wel voor je sensoren gebruiken.

THOR = Bosch motronic motormanagement

Dus zaken als oliedrukzenders klopsensoren van beide cilinderbanken BDP sensor is wellicht compatible met de KDFI?
KDFI baseert qua behuizing in ieder geval op motronic. Dus wellicht is het wel iets als basis....

Groeten, Ruud
Henry

Bericht door Henry »

Hey Peter,

Het KDFI motormanagement bevalt me heel erg goed. Ik heb LPG en benzine via de KDFI. Op benzine starten en dan automatisch over wanneer de koelwatertemperatuur boven de 40 graden komt (instelbaar). Zelf het motormanagement kunnen tweaken is wel handig, en zeker ook dat je wat kan uitlezen. Alle sensor gegevens zijn real time via de laptop beschikbaar. Ik ben geïnteresseerd om dit ook via een tablet/smartphone te kunnen, maar daar heb ik nog even te weinig tijd in gestoken.

Als je in de buurt van Sint-Oedenrode woont of de moeite wil nemen om daar naartoe te rijden kunnen we zeker een keer afspreken als je wil komen kijken hoe ik een en ander heb gedaan.

Ik heb de ombouw in de volgende stappen gedaan:
1. naar Jeroen Bosma van BS-autotune voor een introductie cursus motormanagement
2. naar Jeroen Bosma van BS-autotune voor een "project bespreking"
3. LPG tank en leidingen monteren voorbereiden voor de "ombouw" van Land Rover naar KDFI management
4. een lange dag en avond sleutelen samen met Jeroen voor het compleet verweideren van de Land Rover kabelboom ECU en andere dingen die niet meer nodig zijn. Nieuwe kabelboom leggen. KDFI computer monteren, afstellen en eerste proefrit.
5. een halve dag terug voor de ombouw van verdelerkap naar electronische bobbines

Verbruik is niet echt verbeterd. Momenteel heb ik een verbruik van 1:4,5 op winterbanden. In de zomer is dat 1:5 of nog iets beter. Dat is op LPG. Op benzine is 1:6,5 te halen of zelfs 1:7 bij alleen snelweg.

Als je een keer wil bellen of langs komen voor info, stuur maar een PBtje.

Groeten,

Henry
Henry

Bericht door Henry »

Hey Bart,

Je opmerking over de zaterdag zo veel mogelijk proberen te sleutelen respecteer ik volledig. Voor mij en vele andere hier op het forum is het maar een hobby, maar bij jouw is het ook nog kostwinning. Ik waardeer wel heel erg dat je geduldig alle vragen van minder ervaren liefhebbers blijft beantwoorden.

Even terug weer naar de motorwissel. De 4.0 die ik op het oog had is verkocht, dus het zou ook nog een 4.6 kunnen worden. Of zijn daar redenen voor om dat niet te doen. Een tijd geleden had jij zelf een 4.6 te koop die je in een RRC van een klant hebt gehad. Je had wel een distributie cover van een multi riem blok erop zitten of iets dergelijks aangepast. Past het dan gewoon op een RRC, zo'n 4.6 blok? Zijn die blokken wel een beetje betrouwbaar, want je hoort veel over koelwater problemen.

Is een disco 3.9i met 200.000 op de teller te gebruiken? Als dat het blok dezelfde slijtage vertoond als mijn huidig blok dat 220.000 heeft gelopen schiet ik daar niet veel mee op. Een disco met minder dan 150.000 is al snel weer aan de prijzige kant. Of moet ik dan naar het buitenland kijken? En dan is in de UK en 4.0 of 4.6 met minder dan 90.000 mijl ook weer niet zo duur. Of zijn er in NL plaatsen waar ik terecht zou kunnen voor een niet al te gek duur blok met alles erop en eraan (turnkey blok) zodat het ombouwen niet te ingewikkeld is.

Wederom vele vragen, maar alle antwoorden die ik krijg zijn zeer waardevol tot heden.

groeten, Henry
Plaats reactie