2,25 diesel reageert niet goed op gaspedaal
2,25 diesel reageert niet goed op gaspedaal
Als ik optrek met mijn lightweight heeft hij meer vermogen als het gas niet helemaal ingetrapt is. Bij vol gas geven komt er wel zwarte rook maar niet het meeste vermogen. Wanneer het gas dan losgelaten wordt merk je op een bepaald punt dat de trekkracht toeneemt.
De smoorklep en de gaskachel zijn goed afgesteld, deklepspeling is in orde.
Wat is er aan te doen?
Ik denk zelf dat de timing van de brandstofpomp niet helemaal goed is.
De smoorklep en de gaskachel zijn goed afgesteld, deklepspeling is in orde.
Wat is er aan te doen?
Ik denk zelf dat de timing van de brandstofpomp niet helemaal goed is.
Re: 2,25 diesel reageert niet goed op gaspedaal
Hallo Roelof,
mijn gevoel zegt me dat er voor de beschikbare lucht teveel diesel wordt ingespoten, of dat de ingespoten diesel te weinig lucht krijgt
Zelfde effect, andere nuance. bij de eerste kijk je bij de afstelling van de pomp, bij de tweede kijk je bij de luchtinlaat.
welke klus heb je aan de motor gedaan voordat deze symptomen optraden?
Misschien heeft Richard nog een gouden tip? die heeft zijn dieseltje nog erg goed weten af te stellen onlangs.
groetjes, Fenna
mijn gevoel zegt me dat er voor de beschikbare lucht teveel diesel wordt ingespoten, of dat de ingespoten diesel te weinig lucht krijgt
Zelfde effect, andere nuance. bij de eerste kijk je bij de afstelling van de pomp, bij de tweede kijk je bij de luchtinlaat.
welke klus heb je aan de motor gedaan voordat deze symptomen optraden?
Misschien heeft Richard nog een gouden tip? die heeft zijn dieseltje nog erg goed weten af te stellen onlangs.
groetjes, Fenna
Re: 2,25 diesel reageert niet goed op gaspedaal
Dank voor je reactie.
Ik heb een nieuwe distributieketting geplaatst.
De motor start goed, ook bij de fikse kou van afgelopen winter.
Ik heb een nieuwe distributieketting geplaatst.
De motor start goed, ook bij de fikse kou van afgelopen winter.
Re: 2,25 diesel reageert niet goed op gaspedaal
Voor het plaatsen van die nieuwe ketting had je de symptomen niet?
Heb je de positie van de krukas en de nokkenas goed gehad met het plaatsen van de nieuwe ketting?
zie ook wpl handboek series III 12.65.22 (pagina 12-33 voor de diesel motor in de engelstalige edition 4)
Heb je de positie van de krukas en de nokkenas goed gehad met het plaatsen van de nieuwe ketting?
zie ook wpl handboek series III 12.65.22 (pagina 12-33 voor de diesel motor in de engelstalige edition 4)
Re: 2,25 diesel reageert niet goed op gaspedaal
Wie?
Ik heb van veel last gehad maar hier van nog niet. Dus is het gissen voor me.
Als eerste zou ik toch echt even de smoorklep, ik neem aan dat je de vlinderklep bedoeld, ertussen uit halen. Die dingen geven blijkbaar vaak problemen. En als die er voor zorgt dat je net niet genoeg lucht krijgt bij vol gas kan je dit krijgen, lijkt me. Die van mij zit er nog wel op maar dan altijd in open stand.
Verder kan je idd de timing van je pomp nakijken. Makkelijkste is om de brandstof pomp een tikje tegen de klok in te draaien. Ik zou beginnen met iets minder dan een mm. Tip is om wel de begin positie te markeren. Na een tijdje weet je niet meer wat je wel en niet heb gedaan.
Maar je zegdt dat je de distributie ketting hebt vervangen? De tandwielen heb je laten zitten? Normaal vervang je die ook meteen gezien het allemaal op elkaar in slijt. Probleem is wel dat je een tandwiel met 6 gleuven moet vinden want de nieuwe hebben er maar 1. Anders krijg je het nooit perfect gestelt.
Maar weet je zeker dat dat goed is gegaan? Dus dat klep 1 echt geheel open stond als het vliegwiel op EP staat? Dat is nogal kritisch. Gebruik een meetklok!
btw gezien het bij de het vervangen van de ketting is begonnen zou het waarschijnlijk ook daar zitten. Maar de mogenlijkheden zijn wel van makkelijk tot lastig georderd.
Kleine edit: Als de oude gerekte ketting is vervangen door een nieuwe kan het best zijn dat de pomp die goed stond met de oude niet meer goed staat met de nieuwe.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a54145efd342edcf9b495f0ea3190e1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16480570, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/04/2013 00:35 door richard78.
Ik heb van veel last gehad maar hier van nog niet. Dus is het gissen voor me.
Als eerste zou ik toch echt even de smoorklep, ik neem aan dat je de vlinderklep bedoeld, ertussen uit halen. Die dingen geven blijkbaar vaak problemen. En als die er voor zorgt dat je net niet genoeg lucht krijgt bij vol gas kan je dit krijgen, lijkt me. Die van mij zit er nog wel op maar dan altijd in open stand.
Verder kan je idd de timing van je pomp nakijken. Makkelijkste is om de brandstof pomp een tikje tegen de klok in te draaien. Ik zou beginnen met iets minder dan een mm. Tip is om wel de begin positie te markeren. Na een tijdje weet je niet meer wat je wel en niet heb gedaan.
Maar je zegdt dat je de distributie ketting hebt vervangen? De tandwielen heb je laten zitten? Normaal vervang je die ook meteen gezien het allemaal op elkaar in slijt. Probleem is wel dat je een tandwiel met 6 gleuven moet vinden want de nieuwe hebben er maar 1. Anders krijg je het nooit perfect gestelt.
Maar weet je zeker dat dat goed is gegaan? Dus dat klep 1 echt geheel open stond als het vliegwiel op EP staat? Dat is nogal kritisch. Gebruik een meetklok!
btw gezien het bij de het vervangen van de ketting is begonnen zou het waarschijnlijk ook daar zitten. Maar de mogenlijkheden zijn wel van makkelijk tot lastig georderd.
Kleine edit: Als de oude gerekte ketting is vervangen door een nieuwe kan het best zijn dat de pomp die goed stond met de oude niet meer goed staat met de nieuwe.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a54145efd342edcf9b495f0ea3190e1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16480570, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/04/2013 00:35 door richard78.
Re: 2,25 diesel reageert niet goed op gaspedaal
Ik heb de brandstofpomp een tikje met klok mee gedraaid.
Hij trekt nu veel beter en maakt schijnbaar ook minder herrie.
Ik ben er tevreden mee, een enkele keer pakt ie stationair niet goed over, maar daar kan ik mee leven.
Kwestie van een beetje aangepast rijden, maar dat is landrover eigen, denk ik.
Dank voor het meedenken.
Hij trekt nu veel beter en maakt schijnbaar ook minder herrie.
Ik ben er tevreden mee, een enkele keer pakt ie stationair niet goed over, maar daar kan ik mee leven.
Kwestie van een beetje aangepast rijden, maar dat is landrover eigen, denk ik.
Dank voor het meedenken.
Re: 2,25 diesel reageert niet goed op gaspedaal
Mooi te horen!
Je kan alijd nog een fijn afstelling doen aan de pomp, dus klein beetje verdraaien en kijken of die beter oppakt. Wel de huidige positie markeren! Anders ga je je eigen voor je kop slaan!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8071857ab1b18ce2011b29f9972d5bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16510064, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je kan alijd nog een fijn afstelling doen aan de pomp, dus klein beetje verdraaien en kijken of die beter oppakt. Wel de huidige positie markeren! Anders ga je je eigen voor je kop slaan!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8071857ab1b18ce2011b29f9972d5bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16510064, 600, 600, 'Loading image ...', false);