koelwaterverlies TD5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gerard90

koelwaterverlies TD5

Bericht door Gerard90 »

Beste Prikkers,

afgelopen zondag gemerkt dat de 90 TD5 my 01 wat koelwater verliest en wel in de omgeving van de thermostaat radiator, links onder ergens aan de radiator. Ik heb er onder gelegen, gekeken en gezocht maar ik kan het nog niet echt vinden. Het drupt via de linker chassisbalk onder de radiator op de grond, druppen niet zichtbaar, lek spoor. Het is bovendien te ruiken, dus zou het koelwater op een warm deel moet lekken, of heb ik dat mis ?

Je kunt er niet echt lekker bij en nu vroeg ik mij af of er manier is het koelsysteem af te persen en op die manier het lek sneller en makkelijker te vinden.

Geloof niet echt in een slang klem die los is gaan zitten, maar zal eens proberen of het daar toch in zit.

Wie heeft er een idee, bij voorbaat dank voor de hulp.

gr Gerard
Andrew Colville

Re: koelwaterverlies TD5

Bericht door Andrew Colville »

Een slang die is door geschuurd is mogelijk net als toch een slangklem die niet goed klemt ( het zijn selfspannende klemen ), ook een schurtje in een plastic deel zoals de thermostaat huis is mogelijk.

maar het kan ook zijn dat de keering van de waterpomp het heeft begeven, de waterpomp wordt aangedreven door de stuurpomp, het water drupt dan tussen het waterpomp huis en de stuurpomp naar beneden.

Het is in die hoek erg krap, dus kijk goed de slangen na, en laat de motor absolute niet warmlopen, controleer het koelwaterpeil zeer regelmatig tot je de lekage hebt kunnen vinden en hebt hersteld.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Gerard90

Bericht door Gerard90 »

Andrew,

ga je raad zeker opvolgen, maar afpersen of systeem onder druk zetten is niet mogelijk ? Post hier wel als ik het gevonden heb.

groet Gerard
Scratch

Bericht door Scratch »

Is alweer een tijd geleden dat ik een lekke waterpomp heb vervangen bij een Td5, maar zat er geen indicatie gat in de breacked aan de kant van de stuurpomp !?

Was iid een lastig klus om deze te wisselen, zeer weing ruimte !!
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Klopt scratch, er zit geen specifiek gat an de onderzijde, maar ket koelwater sijpelt daar wel naar onder en laat en porrtje achter op het waterpomp huis, dit spoortje kun je pas zien als de stuurpomp gedemonteerd is en opzij hangt.

@ gerard, je kunt het systeem rustig onder druk laten zetten, de meeste garagebedrijven hebben een afpers setje.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Plaats reactie