Info gevraagd voor zelf maken langere diesel leiding

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lucas van Lierop

Info gevraagd voor zelf maken langere diesel leiding

Bericht door Lucas van Lierop »

Ik heb een Disco 300Tdi verlengd, ik heb nu dus ook o.a. verlengde diesel leidingen nodig.

Behalve 2 sets aan elkaar knopen zou ik ook gewoon compete nieuwe leidingen kunnen maken. Nu vraag ik mij af wat heb ik dan precies nodig. Het gaat om:

- Aanvoerleiding van sedimenter naar opvoerpomp - 8mm?
- Retourleiding van blok naar tank 6mm

Wie weet welke draadsoort/maatvoering de diverse benodigde nippels hebben en waar dit voor een redelijke pris te verkrijgen is?

Ik vond b.v. Al Biesheuvel fittings maar die zijn evenals de slangen wel erg pro en dus erg duur. Is er in de tractorwereld od wellicht iets voor mij?

Gr en alvast bedankt
G-men (Gargamel)

Re: Info gevraagd voor zelf maken langere diesel leiding

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik zou denken dat de koper/nikkel leiding die b.v. ook voor remmen gebrukt wordt er uitstekend voor geschikt is.... (Cunifer heet het)
Kun je op rol kopen; en qua diameter zou ik dezelfde nemen als de bestaande. Zit je altijd goed.
Vaak goedkoper om bij de hydrauliekboer te kopen als bij de automaterialenzaak.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Bauke 110

Bericht door Bauke 110 »

Ik heb tijdens mijn restauratie gewoon diesel brandstof slang gebruikt. te koop per meter op rol.
Voordeel is dat het makkelijk te leggen is langs de plekken/bochten dat jij het wil.

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
m@rcel110

Bericht door m@rcel110 »

Bauke

dat gaat inderdaad maar dan blijf je met slangen klemmen werken
en hou je kans op lucht en lekage bij de aansluiting

Lucas

ga eens bij een hydro boer langs of bij een landbouw machine bedrijf
deze kunnen vaak flex leidingen maken op diameter / lengte met aangeperste koppelingen in verschillende schroef draden

GroteFoto-KHWMF8YJ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2f73ca55f085fdc21dc402c0bb86ed79', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-KHWMF8YJ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KHWMF8YJ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-KHWMF8YJ.jpg', '', 16468700, 600, 600, 'Loading image ...', false);

[www.mijnalbum.nl]
Landrover oneten 200 TDI 1983
RRC met GMC 6.2 V8 Diesel power
VW Lupo voor de vrouw
Peugeot 307 SW 2.0 HDI voor het wark
Puffino

Bericht door Puffino »

Als je maar zorgt voor fatsoenlijke knellen met slangenklemmen gaat dat prima.

Maar die aansluitingen moeten inderdaad wel goed zijn ja.... Dus als je punten waarop je aan wilt sluiten toelaten dat je er met een klemmetje op gaan zetten, waarom niet een gewone brandstofleiding gebruiken? (Dus wel opgeruwd met ribbels of randje of zo). Ben je heel flexibel mee.

Ken de maten niet. Helaas.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Rangie110 'Last Dime'

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

Ik heb alles nieuw aangelegd met gewoon flexibel rubber brandstof leiding, en goede slangeklemmen.
Werkt prima hoor.

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Ik zou voor dat ik er wat onder ga leggen eens bij een RDW keuringsstation vragen wat de eisen mbt brandstofleiding zijn.
Zo direct heb je alles naar eigen inzicht zo goed mogelijk gedaan en wordt het bij de keuring afgekeurd omdat het niet aan de wettelijke eisen voldoet.

fb
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Ik heb destijds voor die Rangerover ( die twee deurs trouwens ook ) koper/cunnifer leiding met bescherm mantel gebruikt, icm stukjes rubber slang ( tractroboer ) en hooge druk RVS klemmen met boutje. minimaal op net zoveel punten vast zetten als origineel, en meer bevestigings klemmen zien ze graag bij de RDW.

Voledig rubber slang ben ik niet kapot van, rubber is ook een keer op en als je dan 2 x 5 a 6 meter moet gaan vervangen dan piepje wel anders.

Bij de 300tdi is het mogelijk zowel retoer als anvoer de zelfde diameter te maken, de banjo bout op de inspuitpomp aan de retoer kant heeft een verkleining tov de aanvoer. ( vraag Bart maar hoe dat niet moet ) je kunt ze namelijk uit wisselen en dan mis je veel vermogen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Lucas van Lierop

Iedereen bedankt voor de tips ik ga ook even navragen wat er wel/niet mag. Andrew en Rangie weten jullie de maat van die koppelingen? Ik ga ook zelf even meten maar alle info is welkom.
Andrew Colville

Ik heb destijds bewust de koppelingen verwijderd en gekosen voor goede slanklemen en fatsoenlijke brandstof/hydroliek slang.

De reden is dat die kopelingen altijd rot zijn en afbreken als je er moet zijn, nu hoeft er maar een slangklem los, de slang lostrekken of snijden als deze niet wil en je bent klaar.

Ik heb voor toevoer en retour 8 mm uitwendig gebruikt die is 6,5 of 7 inwendig meen ik.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Lucas van Lierop

Interessant, dank voor de tips!
Thimo

Bericht door Thimo »

Ik heb gebruik gemaakt van kunststof persluchtleiding.
Is bestand tegen diesel en lijkt heel veel op de originele leiding.
Alleen is het een metrisch uitvoering en geen engelse maat.
Dat spul kost geen drol en is te koop bij een hydroliek bedrijf.

Mvg Thimo.
Lucas van Lierop

Hoi Thimo, ook interessant, hoe heb jij die koppelingen gemaakt aangezien het metrisch is?
Thimo

Bericht door Thimo »

Ik heb daar waar nodig was een stukje rubberen slang gebruikt.
De kunststof leiding past strak in de rubberen slang, daarover een slangenklem.
Voordeel van die leiding is dat je de diesel ziet en daardoor ook luchtbellen.

Mvg Thimo.
Lucas van Lierop

Ah op die manier, maar die leiding is dus zo hard dat je daar op kunt klemmen?
Thimo

Bericht door Thimo »

Ja, dat klopt!
Bijkomend voordeel is dat voor deze leiding alle koppelstukken voor handen zijn, is teslotte persluchtleiding.
Deze leiding wordt ook toegepast op bv compressoren.
Tevens is deze leiding ook in zwart leverbaar meen ik, maar dan zie je de diesel niet meer.
De RDW heeft tijdens het omkeuren van V8 naar 300TDI over deze leiding niets gezegt, behalve dat de conversie er zeer proffessioneel uitzag!
Nog een voordeel is dat deze leiding gewoon in de originele klemmetjes op het chassis past.

Mvg Tim.
Lucas van Lierop

Best interessant, bij mij heeft de RDW sowieso genoeg om naar te kijken want ik heb de wielbasis verlengd, carosserie aangepast en de boel verzinkt dus of die leiding dan nog zo interessant is...Ik ben trouwens al wel een keer met deze constructie (voor het verzinken) langs geweest en toen vonden ze het iig netjes er uit zien. Wat betreft die klemmetjes bij mij zijn een aantal gaten opgeboord ivm verzinken, hier heb ik nu M6 blindklinkmoeren in zitten. Aan de linker kant zitten hier de (dubbele ivm abs) remleidingen op met 5mm P klemmen aan de rechterkant kan ik hier dan aanvoer en retourleidingen opbouten met iets grotere P klemmen.

Groet
Lucas van Lierop

Dat transparante slang idee staat me erg aan. Alleen even bij een hydrauliekboer langsgaan is wat lastiger aangezien ik weinig tijd heb en geen auto dus ben eens gaan zoeken: Deze tricofuel slang lijkt me wel wat. Ik denk dat ik dan Andrews idee van slangklemmen ga aanhouden. En de aansluitingen van tank sender unit maar in een laagje restwerend spul zetten.
Edward

Bericht door Edward »

Op een Puma is de standaard brandstofleiding ook gewoon ordinaire zwarte rubberen slang van voor tot achter. Kan werkelijk niet bedenken wat daar mis mee is. Te simpel en goedkoop?
Lucas van Lierop

Misschien wel niks , die koppelingen daarentegen waren aan de tank en sedimenter kant echt vrij rot dus die ruil ik graag om voor iets anders, en die transparante slang leek me praktisch en ja okee het oogt ook wel leuk
Andrew Colville

Edward, Dat zal kunstof slang zijn met een rubber achtig bescherm mantel, net als bij de Td5 en andere jongere Landrovers.

Rubber heeft een korte levens duur en wordt zeker met diesel en benzines al vrij snel week of porues.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Thimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, dat klopt!
> Bijkomend voordeel is dat voor deze leiding alle
> koppelstukken voor handen zijn, is teslotte
> persluchtleiding.
> Deze leiding wordt ook toegepast op bv
> compressoren.
> Tevens is deze leiding ook in zwart leverbaar meen
> ik, maar dan zie je de diesel niet meer.
> De RDW heeft tijdens het omkeuren van V8 naar
> 300TDI over deze leiding niets gezegt, behalve dat
> de conversie er zeer proffessioneel uitzag!
> Nog een voordeel is dat deze leiding gewoon in de
> originele klemmetjes op het chassis past.
>
> Mvg Tim.

Luchtslang gebruiken als brandstofleiding zou ik niet snel doen. (persoonlijke mening)

Wij gebruiken op de zaak veel perslucht leidingen; en we hebben best vaak (kleine) lekkages op de koppelingen, kleine scheurtjes e.d.
Spul is gemaakt voor lucht, en niet voor permanente bloodstelling aan een aggressieve vloeistof als benzine of diesel. Het spul is brandstofbestendig in de zin dat incidenteel contact geen schade veroorzaakt; zelfde geld voor de koppelingen en de rubberen afdichtingen daarin.
Daarnaast is het qua hittebestendigheid en mechanische sterkte (steen oid) een heel stuk minder als een koperleiding, of een versterkte rubber brandstofslang.

Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke ervaring.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Lucas van Lierop

Re: Info gevraagd voor zelf maken langere diesel leiding -> G

Ik heb inmiddels 2 maanden ofzo de transparente slangen (Tricofuel) er op en hoewel ik er alleen kippeeindjes mee gereden heb lijkt het wel heel prima. Het transparante is iig erg handig!

Gr
Plaats reactie