Defender voorveren onder een discovery?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bert van Halen

Defender voorveren onder een discovery?

Bericht door Bert van Halen »

Prikkers,

Weet iemand of de voorveren van een defender van 2000 onder een discovery2 van 2000 (beide TD5) passen?

De kleurcodes op de veren van de defender komen wel overeen met wat er nu onder de discovery2 zitten vandaar de vraag.

Groet,

Bert.
defendertje90

Re: Defender voorveren onder een discovery?

Bericht door defendertje90 »

nee wel onder een disco 1 maar 2 gaat niet passen volgens mij heeft een 2 standaard ook luchtveren.
Bert van Halen

Klopt, alleen op de achteras.
En mijn vraag gaat om de vooras.

Groet,

Bert.
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

durf het niet te zeggen weet alleen dat de verschillende leveranciers een andere setje voor de voorzijde aangeven
Scratch

Bericht door Scratch »

Bert van Halen

> De kleurcodes op de veren van de defender komen wel overeen met wat er nu onder de discovery2 zitten vandaar de vraag.

land Rover spring rating
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Elke Rangerover classic, Defender, Discovery 1 Veer kan aan de voorzijde gebruikt worden op een Discovery 2.

De Discovery 2 OE veer past echter niet op de voorgaande modellen ( b.v. Rangerover , Defender , Discovery 1 ) dit omdat de veeren een vlak stuk hebben in de onderste winding( as zijde ), hierdoor past de veer ook maar op een manier op de veerschotel bij de D2.

Koop je echter een verhogings set voor de D2 dan hebben de nieuwe veren dit vlakstuk niet, en zelden wordt er een nieuwe veerschotel bij geleverd, dit kan verder allemaal geen kwaad, de veer kan evengoed geen kant op.

Ook passen de veerschotels van de D2 niet op de eerdere modellen ( steun op de as is hoger bij de D2 en de demper wordt anders gemonteerd ) andersom (Defender op D2 ) gaat ook niet omdat de demper van de D2 anders wordt bevestigd dan bij de eerdere modellen.

Aan de achter zijde zijn ze de veren ook uitwisselbaar mits er geen Lucht veering aan wezig is of je de lucht veren toch wilt verwijderen.( nieuwe veer schotels nodig )

Let wel dat de D2 iets zwaarder is dan zijn voorgagers, Niet elke veer van de voorgaande modellen is om die reden geschikt voor de D2.

Ik heb nog een paar dagen Rangerover classic 200tdi +2" veren aan de voor zijde op mij D2 (levert maat 1"- 1.5 " vehoging op) maar ga komende week eindelijk over op +2"HD veren dempers en remleidigen van Terrafirma. acheter heb ik 2" CNC gefreesde ALU spacers onder de lucht balgen, nu zijn deze iets omlaag geprogameerd voor de juiste stand van de auto tov voor.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2013 22:49 door Andrew Colville.
Bert van Halen

Andrew,

Dank voor je antwoord en duidelijke uitleg, ik ben weer een stukje wijzer geworden.

Die bussen onder de luchtbalgen, maak jij die zelf of koop jij ze bij een leverancier van je?

Ik heb nog een setje nodig van 40 of 50 mm maar vind ze via eBay of internet erg duur.

Wellicht dat jij of iemand nog iets heeft liggen voor een mooi prijsje.

Tja, ook Drenten ben'n zuunig.

Groet,

Bert.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Ik heb ze van een bedrijfje in Wales UK Foundry 4x4, zij waren het goedkoopst (+ - €120,- euro hier op de mat ) voor de CNC gefreesde alu variant + 40 MM, die er heel netjes/degelijk uitziet en perfect past.

de bussen 40 mm hoog staan op de as steun, en de as steun zelf geeft nog eens 13 mm verhoging t.o.v. een +2" veer op de OE veerschotel,er is dus overna gedacht!

als je een paar veerschotels voor de achterkant van een D2 kunt bemachtigen ( nieuw te koop ) en kunt lassen dan zou je ze zelf kunnen maken, Ik had er echter geen tijd voor, en vond de kant en klare een nette betaalbare oplossing.

Ik NL heb ik nog geen adres die ze goed koop aanbiedt en op vooraad heeft, het zelfde setje is te krijgen maar kost dan gelijk 210 euro.

De meesten doen de lucht veren weg ( dood zonde vindt ik ) en stappen over op veren als ze de D2 gaan verhogen, hierdoor is de afzetmarkt voor de bussen klein en dus is de prijs wat stevig. hier door hebben Buget parts en anderen ze b.v. nog niet in het asortiment opgenomen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Plaats reactie