range rover rdw vraag

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
cudan

range rover rdw vraag

Bericht door cudan »

Hi,

ff voorstellen ben 52 jaar jong en woon in den Haag, redelijk handig en ben mij aan het orienteren op een Range Rover ongeveer bouwjaar 72-78. Nu kom ik van alles tegen op diverse sites wat te koop aanboden wordt.

Ben ook op de hoogte van de 1/3 -2/3 regels maar ik verbaas mij er over dat iedere verkopende partij er nog nooit van gehoord heeft of zou ik wat naief zijn

Kan je een range rover 72-78 met nieuw koets en 3.9 weer terug bouwen naar een 3.5 motor zodat hij wel aan de regels voldoet ?

Vandaar ok mijn vraag, kan je een onverbouwde 2 deurs range rover met 3.5 v8 interne en extern een modernere look geven , bv moderner dashbord, stoelen en bank en evt extren ook delen die van een jongere range passen zonder de koets de wisselen ?

gr Cudan
Arthur Verhalle

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Arthur Verhalle »

Cudan,

In antwoord op je eerste vraag: als je de 1/3 2/3 regels goed doorleest, is het terugbouwen naar "origineel"-staat feitelijk alleen mogelijk met de originele motor (motornummer èn chassisnummer èn versnellingsbaknummer zijn geregistreerd bij de formele eerste toelating). Dus eigenlijk kan dat niet, een gloednieuwe 3.5 V8 is evengoed een 1/3 modificatie als een 3.9 V8 of iets anders leuks.

Voor je tweede vraag zijn er mogelijkheden te kust en te keur en voor ieder denkbaar budget. Zolang de koets origineel blijft, mag je, als ik het goed heb begrepen, je hele interieur ombouwen. Dit geldt dan ook voor het exterieur.

Het wordt natuurlijk anders als je bij de RdW aankomt met een zogenaamde 1975 RangeRover met een softdash interieur, een 300tdi motor met automaat, en een 5-deurs koets met verzonken deurhandgrepen. Dan weet je zeker dat de RdW het niet helemaal eens zal gaan zijn met de oldtimer-status van het voertuig.......

Er zullen nog wel meer reakties op dit onderwerp komen, maar de regelgeving kan helder geïnterpreteerd worden, of je gaat de grenzen opzoeken. Over het algemeen zou ik zeggen "volg je gezonde verstand".


Arthur
cudan

Re: range rover rdw vraag

Bericht door cudan »

hoi Arthur,

In antwoord op je eerste vraag: als je de 1/3 2/3 regels goed doorleest, is het terugbouwen naar "origineel"-staat feitelijk alleen mogelijk met de originele motor (motornummer èn chassisnummer èn versnellingsbaknummer zijn geregistreerd bij de formele eerste toelating). Dus eigenlijk kan dat niet, een gloednieuwe 3.5 V8 is evengoed een 1/3 modificatie als een 3.9 V8 of iets anders leuks.

Ok maar als de motor en bak defect geraakt zijn zou hij dus volgens de rdw regels geen oldtimer meer kunnen zijn?

Het wordt natuurlijk anders als je bij de RdW aankomt met een zogenaamde 1975 RangeRover met een softdash interieur, een 300tdi motor met automaat, en een 5-deurs koets met verzonken deurhandgrepen. Dan weet je zeker dat de RdW het niet helemaal eens zal gaan zijn met de oldtimer-status van het voertuig.......

Dit was mij al duidelijk gaat mij dan om de range origineel te laten en de 2 deurs opbouw te voorzien van nieuwer dashbord en zittingen.

gr Cudan
Arthur Verhalle

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Arthur Verhalle »

Cudan,

Het eerste antwoord betreft de letterlijke interpretatie van de regels, er zijn natuurlijk altijd wel meer wegen die naar Rome leiden. Feit blijft: origineel = alles uit hetzelfde (bouw)jaar. Iedere afwijking daarvan kan, en mag, worden gezien als invulling van 1/3 voor wat het hier een motorblok betreft. Overigens is het voertuig met 1/3 deel nieuwe, of niet meer originele, componenten nog steeds voldoende voor de oldtimer-regeling als die andere 2/3 dan maar origineel is.

Je kunt je nu natuurlijk afvragen of het motornummer wordt gecontroleerd. Ikzelf beschouw dat als het opzoeken van de grenzen en doe daar niet aan mee. Maar dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet beslissen.

Je tweede punt lijkt mij geen issue voor 1/3 2/3, want volgens mij is 1/3 deel ofwel motor/aandrijflijn of chassis of carrosserie. Het interieur valt er goeddeels buiten. Als ik bij de RdW werkte en er kwam iemand met een RangeRover zoals jij hem nu omschrijft, dan zou ik, bij wijze van steekproef, even naar het motornummer kijken en/of de geschiedenis van het voertuig opvragen, maar ik werk niet bij de RdW........

Arthur
Edward

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Edward »

Onzin!

Een kapotte motor kan gewoon vervangen worden, net zoals een verrot chassis of een body met schade die te groot is om te repareren. Zaak is wel om, als je het volgens het boekje wilt doen, om vóór een reparatie of wissel de rdw te informeren en ze de kans te geven om langs te komen.
cudan

Re: range rover rdw vraag

Bericht door cudan »

ok Edward,

Een kapotte motor kan gewoon vervangen worden, net zoals een verrot chassis of een body met schade die te groot is om te repareren. Zaak is wel om, als je het volgens het boekje wilt doen, om vóór een reparatie of wissel de rdw te informeren en ze de kans te geven om langs te komen.

Stel als ik op mp een knappe rr zie net nieuwe koets en 3.9 zou ik dus in theorie de rdw kunnen bellen met de vraag of de 3.9 legaal vervangen is ? of zie ik het verkeerd. Zou het namelijk een stuk eenvoudiger maken maar realiseer mij dan gelijk dat ik misschien de verkoper "verlink" bij de rdw ?

Cudan
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Je mag altijd vervangen door nieuwe originele vervangdelen zonder dat dit iets van de 1/3 regeling kost.
Je mag dus rustig een elke 3.5 met dezelfde motorcode gebruiken als dat er origineel inzat, oud of nieuw maakt daarbij niet uit voor de 1/3 regeling.
Je mag rustig je volledige koets vervangen door nieuwe delen, als deze maar origineel zijn, en niet tweedehands en gelijkwaardig aan de origineel gemonteerde delen. Ook dit kost geen delen van de 1/3 regeling.
Ook je chassis mag je rustig vervangen door een nieuw exemplaar zonder dat dit van belang is voor de regeling.
Je moet wel kunnen aantonen dat de delen nieuw en origineel zijn, bijvoorbeeld door de aankoopfactuur van de delen.
Wij doen dit elke dag. Het is wel het handigste dat je alles van te voren even overlegd met de RDW. Bij de uitbegreidere projecten nodigen we de RDW altijd even bij ons op de zaak uit om het hele project door te spreken en uit te leggen wat we met de auto willen gaan doen en of ze het daar mee eens zijn. Dan wordt dat netjes in een verslagje vastgelegd en hoef je later niet bang te zijn dat het fout gaat bij de keuring.

Ook een softdash en 300tdi is geen enkel probleem, mits je de softdash in de originele koets inbouwt.
111.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7bfe3f7e8ad79aa8cc45871d02f3d162', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2FActueel%2520aanbod%2F1986%2520Range%2520Rover%2520Softdash%2520300TDI%2F111.jpg', 'http://www.one-ten.nl/content/Actueel%20aanbod/1986%20Range%20Rover%20Softdash%20300TDI/111.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.one-ten.nl%2Fcontent%2FActueel%2520aanbod%2F1986%2520Range%2520Rover%2520Softdash%2520300TDI%2F111.jpg', '', 16469619, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Edward

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Edward »

Dat verlinken is niet iets waar ik mee zit. Er wordt heel veel illegale shit aangeboden en als ik een Classic zou zoeken zou ik tijdens een proefrit gewoon bij de Rdw langsgaan. Zullen sommige niet oké vinden, maar da's dan jammer.

Ga er maar vanuit dat een groot deel van de Classics verkloot zijn en dat je heel goed moet zoeken om een goede legale te vinden.


Ps: ik moet duidelijk nog leren posten hier, want nu staat er groot "onzin" onder Pauls bericht terwijl die het enige volledige antwoord gegeven heeft. Excuses.
cudan

Re: range rover rdw vraag

Bericht door cudan »

Paul,

Als er een 3.9 en nieuwe koets op zit kan je hem dus weer conform de 1/3 regeling maken door er een 3.5 + bijpassende bak in te leggen ?

Deze begrijp ik niet : Je mag rustig je volledige koets vervangen door nieuwe delen, als deze maar origineel zijn, en niet tweedehands en gelijkwaardig aan de origineel gemonteerde delen

Je mag geen gebruikte ( tweedehands) koets van het zelfde type ? gebruiken ?

Cudan
m@rcel110

Re: range rover rdw vraag

Bericht door m@rcel110 »

Cudan

Weet wat je wilt en ga dan op zoek naar een zo origineel mogelijke auto
Wat jij zoekt zal dan ook een tweedeurs moeten zijn met zichtbare scharnieren en hard dash

Zijn best te koop en ga er maar vanuit dat er de gebruikelijke rotte plekken in zitten
Maar dan kun je vanuit de goede niet verprutste basis een leuke auto bouwen

Heb geen belang maar dit zou een kandidaat kunnen zijn
Voorbeeld
cudan

Re: range rover rdw vraag

Bericht door cudan »

Marcel.

ja had deze ook al gezien,moet alleen nog ff op het forum zoeken wat allemaal op te letten wat betreft de zwakke plekken.

Cudan
Andrew Colville

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Andrew Colville »

Er zijn hier een aantal mensen (waar onder ik) die elke Rangerover classic binnen een paar minuten hebben gezien en kunnen zeggen of het klopt of niet.

er zijn beugeltjes plaatjes en komponenten die specifiek bij bepaalde bouw jaren horen, en helaas pik je de meesten tegenwoordig er zo uit en klopt er niks van.

Zoals marcel schrijft, kies voor een echte originele geen andere motor bak assen of koets.

als je begint met een origineel exemplaar dan heb je een goede basis van daar uit kun je bouwen wat jij wilt hebben helemaal naar jouw wens/buget mits het past binnen de wetgeving.

Let wel de RDW zal je kenteken niet in nemen maar de belasting dienst in samenwerking met PAT (Permanet Auto Team Politie )en RDW.

wat de RDW prima vindt hoeft niet het geval te zijn bij de Belasting of justitie, al werken deze partijen steeds naukeuriger met elkaar.

Let op voor somige gespecialiseerde Rangerover classic bedrijven, Deze schijven en praaten heel mooi dat 3.9 en 4 deurs en softdash prima belasting vrij te bouwen is, maar dat is een enorme klus, en howel het kan het is economiesch niet echt rendabel. een soft dash zet je niet zo maar in een oude koets, daar gaan heel wat uuren in zitten ( zie de soft dash van Paul hierboven )

De meesten gooien een 1994 koets met soft dash opeen oud onderstel, prima maar dan mag er geen 3.9 efi en automaat meer in zitten.

4 deur's koets is er v.a. eind 1982 begin 1983 een twee deurs v.a 1970 tot 1993 (frankrijk het langst geleverd.)

3.5 EFI introductie 1986 samen met de VM diesel
3.9 introductie 1988 ( meen ik ) samen met 2.5 VM diesel en in 1989 200tdi.
Softdash ( altijd een 3.9 efi of 300tdi ) v.a. 1994 tot 1995-6

Het beste koop je hier in NL of het buitenland een origineel exemplaar voor zo min mogelijk geld, met in het achterhoofd dat je nog eens 5000-10.000-of misschien 20.000 in de auto gaat steken om hem te restoureren en aante passen naar jouw eisen het kan gewoon maar kost veel geld en veel tijd ( heb er net eentje afgerond voor/samen met een bekende )

elke belastingvrije Rangerover heeft wel ergens werk, ook de duuredere laten vaak te wensen over, en zitten veelal vol foutjes en aanpassinegn van de vorige eigenaren.

als je vragen hebt gewoon hier stellen, er zijn hier genoeg kundigen die je kunnen helpen met het kopen vn de juiste Rangerover.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Klopt, en als hij een softdash wil, en hem niet zelf wil bouwen (wat voor velen een té grote klus zal zijn), ga je het niet makkelijk redden met 20.000 extra kosten denk ik.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Offcieel mag dat niet nee, maar je weet maar nooit wat je allemaal kunt afspreken met je eigen RDW-er...
cudan

Re: range rover rdw vraag

Bericht door cudan »

ok,

Duidelijk, dat betekent dat 1 op kenteken van 1972 met 4 duers koets en 3.5 efi ook niet voldoet omdat je dan 2 x componenten niet meer origineel hebt of mag je wel een 3.5 vervangen voor een 3.5 efi.

Blijft niet veel over wat er te koop aangeboden wordt en wat je zegt zoek maar een zo goedkoop mogelijke orinele uitvoering.

Cudan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2013 14:13 door cudan.
Marc-my-Words

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Marc-my-Words »

Officieel en Officieel is Twee.

Je hebt zelfs autoverzekeringen die korting geven als je goede gerecylede delen (van de sloop dus) gebruikt.
Rijdt je met zo'n verzekering een stukje koets en een motorblok aan gort dan zou je een met de 1/3-2/3 regeling van doen krijgen ??

Marc
Dixo

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Dixo »

Als je een vierdeurs wil hebben, neem je er toch eentje van modeljaar '82 of later?
m@rcel110

Re: range rover rdw vraag

Bericht door m@rcel110 »

Cudan

Klopt dan blijft er weinig over en de prijzen zijn ook nog behoorlijk hoog voor een originele maar dat is ook wel te verklaren want deze zijn legaal
Er zijn er genoeg verkloot met allerhande verbouwingen maar met die kun je in de problemen komen

Daarom schreef ik ook weet eerst wat je wilt

Wil je een legale waarvan het rijdend houden en de roestduivel uitbannen ook handen vol geld kost

En als je het risico wilt nemen koop je een verklootte iligale

Je kunt natuurlijk ook gaan voor een P38 en gewoon belasting betalen

Gr. Marcel

Die een 1984- er heeft met een originele zichtbare scharnieren koets origineel chassis maar een GMC 6.2 V8 diesel

GroteFoto-KHWMF8YJ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('861b73b72e4a99ab446c8890670771b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-KHWMF8YJ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KHWMF8YJ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-KHWMF8YJ.jpg', '', 16471312, 600, 600, 'Loading image ...', false);

[www.mijnalbum.nl]
Landrover oneten 200 TDI 1983 verkocht naar USA
RRC met GMC 6.2 V8 Diesel power project ombouw en 350 TBI
VW Lupo voor de vrouw
Peugeot 307 SW 2.0 HDI voor het wark Total loss
Renault Scenic 1.9 Dci voor het wark
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Nee, precies.. Niemand zal klagen als je een gebruikt spatbordje monteert, ze willen alleen tegengaan dat je een compleet gebruikt koetsje monteert. Maar in goed overleg is er best een mogelijkheid dat dat te regelen valt, als het doel is terug te gaan naar originaliteit heb je altijd een streepje voor.
cudan

Re: range rover rdw vraag

Bericht door cudan »

bedankt voor alle info, ga de komende tijd er een aantal bekijken

cudan
Andrew Colville

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Andrew Colville »

Juist 72 er met 4 deurs en een 3.5 efi klopt b.v. al niet, 3.5 EFI heeft een compleet andere motor code dan de 3.5 carb versie.

wel kun je de carbversie voorzien van het EFI gedeelte, maar dan moet je op de hoogte zijn van de motor nummer om niet alsnog in de fout te gaan.

Kijk rustig rond ( ik weet het kriebelt ) kijk ook over de grens, vaak vindt je daar originelere auto's dan hier, In NL zijn ze wel te vinden , maar ze kosten vaak ook veel geld, en voral de oude 2 deurs auto's worden weer populair met name in de UK waar grof geld betaald wordt voor een zeer slecht exemplaar zolag deze compleet en origineel is.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
michel

Re: range rover rdw vraag

Bericht door michel »

tja...ombouwen...altijd weer een apart verhaal.
ik heb een 3drs laten doorkeuren naar 5drs.
nu het leuke dan...je mag dus nu rustig een dikke 3.9 motor er in leggen.
Je mag trouwens van binnen alles verbouwen, daar hebben ze geen ruk mee te maken, net als...de scharnieren verzinken, dat moet je toch zelf weten.
En dan nog dit.........ze kunnen bij de rdw namelijk niks hard maken, ze zeggen wel.....opes..te veel omgebouwd, maar ja..bewijs dat eens als de wagen zo uit het buitenland is gekomen.
Mochten ze je kenteken afnemen....ALTIJD IN BEROEP GAAN ONDER PROTEST, dan piepen ze wel anders daar, want ze kennen de regels zelf niet.
Ik ben zelf erg berucht bij de rdw, omdat ik de regels beter ken als zij.
Voorbeeld.......kwam laatst met een range keuren met de gastank voor de achterbank, hij zei...dat mag niet, ik boos, want bij een oldtimer mag dat namelijk WEL!!!
Elke keer is er wel wat, en elke keer krijg ik weer exusses...ja...daar heb je wat aan.
nou genoeg info?
maas

Re: range rover rdw vraag

Bericht door maas »

Hoi Cudan

Ik heb hier nog een leuke range rover classic staan is in deze staat bij de rdw ingevoerd en klopt op kenteken
is een hele vroege 4 deurs in lincoln green en orgineel interieur richt prijs 6000 euro
mail even op maashw77apestaarthotmail.com
aj

Re: range rover rdw vraag

Bericht door aj »

Hoi Michel,


las je verhaal en heb een vraag.

Ik heb een RR met kenteken uit 1970. op kenteken staat geen motor inhoud en een 3 deurs uitvoering.

nu wil ik er een 3,9 motor inhangen en een 5 deurs koets op zetten.

Ik wil graag een correct kenteken zodat ik geen gedonder krijg met douane of rdw.



wat raad je mij aan?


eerst met chassis en 3,9 ltr motor met oude 3drs koets een kenteken wijziging aan vragen, naar 3,9 ltr

en vervolgens de koets wisselen en een tweede kenteken wijziging aanvragen van 3 drs naar 5 drs.??

hoor graag je advies...

vrgr AJ
Disco

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Disco »

zonde om een zo vroege RRC om te bouwen ik zou persoonlijk liever gaan om hem zo origineel mogelijk te houden (uiteraard is dit een persoonlijke keuze)

Jo
Michel WaZ

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Michel WaZ »

Ik zou eerst de RDW raadplegen, wellicht staat in hun archieven wel de motor genoteerd............kom je zo niet in de knoei met de 1/3-2/3 regeling?

RRC '86 V8
Alan T

Re: range rover rdw vraag

Bericht door Alan T »

Inderdaad zonde
ook de waarde zal hierdoor minder worden

Alan
Plaats reactie