p 38 oliedruk deel 2

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Larosaurus

p 38 oliedruk deel 2

Bericht door Larosaurus »

Op de startmotor bouwt de p 38 (revisieblok) geen oliedruk op. Zowel het lampje gaat niet uit als de aparte oliedrukmeter blijft op 0 staan. Ook met de bougies eruit als hij meer toeren opbouwt geen druk. Oliefliter gevuld en alle aan en afvoerleidingen opgevuld ook weer 0-oliedruk. Kan het zijn dat het afdoppen van de aan en afvoerlopeningen van de oliekoeler dit veroorzaakt of heeft iemand andere suggesties die behulpzaam zijn. Is zonde om nu al carter en frontcover er weer af te halen.
defendertje90

Re: p 38 oliedruk deel 2

Bericht door defendertje90 »

Linkje naar deel 1 is voor sommige misschien ook wel handig ivm geven tips
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Als je de aan- en afvoerleidingen afdopt dan is er geen circulatie, of denk ik verkeerd met mijn boerenverstand? Heb je helemaal geen oliekoeling nu? Zou het zeker wel doen met de temperatuurontwikkeling van het sterk verouderde Buick concept.
Gr, Bart
Larosaurus

Bart Moet p38 altijd met oliekoeler? Je zou oliekoeler kunnen omzeilen door een slang te gebruiken die aan- en afvoer met elkaar verbind, maar dan kun je natuurlijk net zo goed een oliekoeler plaatsen.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Waarom zou er af fabriek op iedere RR een oliekoeler gebouwd worden? (vanaf ca. 1990) Omdat het gewoon serieus nodig is. Gewoon doen dus. Zo duur zijn ze niet en het is voor het behoud van je blok. In de zomer loopt je temperatuur zonder zware belasting vrij snel op richting 140 graden zonder oliekoeler. Met oliekoeler blijft dat meestal netjes rond de 90-100 graden.

Gr, bart
Larosaurus

Okay, ga ik er een zoeken.
Larosaurus

Link naar deel 1
[landrover.startpagina.nl]

Iemand ervaring met wat een goede plek zou zijn om oliekoeler te plaatsen in defender?
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Even er vanuit gaande dat de pomp zelf geen olie aangezogen krijgt? Daar lijkt het tenminste op. Kun je er dan niet op een bepaalde manier handmatig voor zorgen dat hij olie aanzuigt zoals bij de 3.5V8 blokken.

Verder al gekeken naar de oliedruk schakelaar zoals aangegeven in het eerste draadje als die niet goed werkt blijft je lampje ook branden

Verder heb ik geen verstand van de deze blokken
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je de aan- en afvoerleidingen afdopt dan is er
> geen circulatie, of denk ik verkeerd met mijn
> boerenverstand? Heb je helemaal geen oliekoeling
> nu? Zou het zeker wel doen met de
> temperatuurontwikkeling van het sterk verouderde
> Buick concept.

> Gr, Bart

bij de 4.6 gaat de olie vanaf de pomp ===> oliekoeler ==> oliefilter ==> en dan pas het blok in. Als je geen oliekoeler hebt, heb je dus ook geen stroming/oliedruk. En volgens mij zit de oliedruksensor na het filter.
Als je zonder oliekoeler druk wilt hebben, zul je in elk geval de onderste afgedopte aansluiting moeten verbinden met de aansluiting aan de zijkant van het oliefilter.
De pomp in het front cover is zelfaanzuigend als alles goed is aangesloten. Volstoppen met vaseline is niet nodig en kan ook niet zonder de pomp te slopen.
Overigens is gebruik zonder oliekoeler niet aan te raden in een P38 gezien het gewicht en het vermogen van het blok met inspuiting..

Ik heb weleens een 4.6 in een one-ten gezet zonder oliekoeler; maar toen een 3.9 cover gebruikt met een ouderwetse oliepomp & carter. Die bevat aanzienlijkmeer olie als een p39 carter en ook was het vermogen van het blok beperkt dmv de nokkenas, conventionele ontsteking en de weber carburateur.. Het ging me destijds voornamelijk om het koppel en dat heeft een 4.6 nu eenmaal veel meer als een 3.5. There is no replacement for cubic inches....
In combinatie met het lagere gewicht van de one-ten en de grotere radiateur ( versie zonder airco) ging dat prima.
Heb daar nooit problemen mee gehad, eerder moeite om de olie boven de 90 graden te krijgen op koele dagen. In dat opzicht is een oliekoeler icm thermostaat wel de ideale oplossing.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/04/2013 18:12 door G-men (Gargamel).
Plaats reactie