Slotjes wisselen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Puffino

Slotjes wisselen

Bericht door Puffino »

Snap er geen jota van. Heb slotjes in de deur, lift-up type, die ik er uit wil halen omdat mijn blokkering van het slot stuk is.

Waarom gaan die blokkeringen stuk, wat is er dan eigenlijk stuk (waardoor je met de sleutel van buiten je deur niet meer op slot krijgt omdat die borgpal mee terugdraait).

Maar nu krijg ik dat slotje er niet uit. Is toch een kwestie van iets (wat kan ik het beste gebruiken??) in het gaatje steken dat in de slotkoker zit, met de sleutel een klein stukje gedraaid er in zodat je een borgpalletje daarmee kunt indrukken, en dan hop, er uit?Bij mij dus niet.... zit muurvast, of ik nou hard of zacht druk in dat gaatje. Wat is de beste vorm van het ding dat je er in druk, puntig of juist niet?

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Frans Bonnes

Re: Slotjes wisselen

Bericht door Frans Bonnes »

Niet puntig.

fb
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Probeer eens de andere kant van 180 graden het pinnetje zit maar aan één kant!
Wel je sleutel er in laten zitten., volgens mij zit er ook nog een borst die de mesjes van het slot als stootrand gebruiken.

Ik heb er al veel zo losgemaakt moet echt lukken.

Rob
Puffino

Bericht door Puffino »

huh? Daar zit toch geen gaatje op 180 graden om doorheen te prikken? Zover kom tmijn sleutel niet rond hoor, trouwens, denk ik.

Dank Frans, NIET puntig, helaas was ik daar al vanuit gegaan.... Poe, pokke. Dat wordt nieuw slotje denk ik. Gelukkig niet het duurste. Raar hoor dat ik ze er niet uit krijg.

Zachtjes duwen of juist heel hard?

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2013 23:57 door Puffino.
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Je cylinder een halve slag draaien, er is maar een kant waar je het pinnetje kan indrukken.
Dit hoeft niet met veel kracht zit maar een heel klein veertje achter.
Ik heb nog 2 nieuw die liggen stof te vangen.

Groet Rob
Crazy-G

Bericht door Crazy-G »

Als de blokkering stuk is kun je het slotje wel vervangen maar dat lost niets op, slotje bedien je alleen het draaischijfje in het slot mee en die bediend weer de blokkering.

Slotje kun je er uit halen door je sleutel een heel klein stukje naar links te draaien, ongeveer op 11 uur of zo, sleutel in lijn met het gaatje dus.
Dan met de achterkant van een boortje dat net in het gaatje past pennetje indrukken en slotje er aan de sleutel uit trekken, overigens zeker niet te hard drukken anders hou je het slotje weer tegen met het boortje, als het goed is voel je lichte weerstand van het geveerde pennetje, meer niet, hoeft ook niet veel kracht op te zitten, als het slotje zit dan zit het en kan het er toch niet meer uitvallen.

Kan zomaar zijn dat het pennetje vast gerot is doordat het slot nooit gesmeerd is alvorens te monteren, dan is het einde oefening voor het slotje en rest slechts uitboren maar dat lijkt me zinloos als je slot zelf al niet meer werkt.

Nieuw slot of sloten kopen en een nieuw slotsetje, die heb je van 1 t/m 6 in een verpakking voor weinig geld.

Zijn het overigens "normale" lift up sloten? Dus niet van een 110 met draairamen, want die zijn niet meer leverbaar, de normale wel.

Gert-Jan.
Puffino

Bericht door Puffino »

He Gert-Jan,

het gaat er om dat het lock-mechnisme met behulp van het palletje op het hendel-element niet meer werkt, die is "dol" zeg maar, en dus kan ik met de sleutel de deur nie meer op slot krijgen.

Nieuwe hendel (anti-burst lock mechanism) gekocht, en wil het slotje overzetten. Die krijg ik er dus niet uit, maar het slotje moet heel blijven. Uitboren = dus nieuwe kopen.

Vastgerot zit ie zeker niet, hij is regelmatig gesmeerd (slotolie) en ziet er uit als nieuw. De truc met pinnetje er in duwen heb ik al veel geprobeerd dus, maar ja. Ik koop wel nieuwe en hoop dat op de andere deur he twel soepel lukt, daar wil ik tenslotte dan het mechnisme heel houden en mag het slotje stuk als ik nieuwe heb ;-)

Ik snap Rob nog steeds niet, 180 graden draaien kan helemaal niet. Sleutel heeft 60 graden naar links, 60 graden naar rechts als mogelijkheid (lees "op slot en van slot af".) en niet meer dan dat.

Nou ja, whatever, nog een pogingkje wagen vandaag, maar dan kap ik er mee, is mij te duur om een uur te kloten en nieuwe slotjes kosten 10 euri.....

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Hij bedoeld denk ik dat er tegenover het gaatje nóg een gaatje zit. Het kan zijn dat het borgpalletje daar zit.
Bij de mijne is dat ook zo.

Ik gebruik meestal een popnageltje om in te duwen.

Grtz. Erik

RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

De sloten waar ik ervaring mee heb zijn series en 90's.
Bij deze kan je de cylinder een halve slag draaien.
Dus van 12 uur naar 6 uur, het kan met deze sloten dus dat je net aan de verkeerde kant zit te freubelen.
Maar het is niet het type cylinder die aan de binnenkant met een boutje geborgt wordt?

Kijk even bij deze topic!

Rob
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Sorry Sander,
Niet goed gelezen dat je melde 60 graden linksom en rechtsom, dan haal je de andere kant niet.
Maar is het slotje er dan niet verkeertom ( halve slag gedraaid) er in gedrukt?

Ben nu wel benieuwd of het gelukt is.
Crazy-G

Bericht door Crazy-G »

Als de sloten niet zijn gemodificeerd kunnen de slotjes er maar op een manier in, nl. met het pennetje naar boven.
Onderkant zitten normaliter geen gaatjes om de pennetjes in te drukken.

180 graden gedraaid blokkeert het pennetje niet en komt het slotje er weer vrolijk uit.

Gert-Jan.
Puffino

Bericht door Puffino »

Zo dacht ik ook dat het zat, Gert-Jan, daarom dat ik de postings van Rob wat verwarrend vond.

Heb nog niet geprobeerd, kan straks wel weer even een poging wagen.....

Dank voor de navraag, Rob, die waardeerik wel na alle hulp van jullie zover (ookal werkte die deels averechts, het blijft goed bedoeld, en kan gebeuren, daar is het nou eenmaal de prik voor!)

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Waarom zo moeilijk? Ik stap uit met het schuifraampje open. Doe de deur dicht, steek mijn arm naar binnen doe het palletje omhoog en de deur is op slot. Schuif het raam dicht en alles zit op slot. Alleen als het vriest heb ik een probleem.gr. Juppe. .
Puffino

Bericht door Puffino »

goed te weten dat jouw raampje altijd openstaat, Juppie!

Dank voor de tip. ;-)

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Altijd makkelijk als de '' Devil'' in de buurt staat om te kunnen schuilen.gr. Juppe.
Plaats reactie