Koeling en verwarming disco2

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Harry Karreman

Koeling en verwarming disco2

Bericht door Harry Karreman »

Tijdens rijden verdwijnt er koelvloeistof, moet elke dag bijvullen.Exspansietankje laten vernieuwen en dop.
Thermosstaat vernieuwd, alle slangen gecontroleerd,en afgeperst en geen lekken ontdekt.radiator gecontroleerd en fan, alles goed funktionerend.
Kachel wordt af en toe warm.het systeem ook ontlucht,doch niets helpt, na een tijdje rijden geef ik meer gas en gaat de temperatuur stijgen,dan maar weer rustig rijden, doch straks met de caravan, ik hou mijn hart vast, wie weet raad?
Bart van Dessel

Re: Koeling en verwarming disco2

Bericht door Bart van Dessel »

Je zou het koelsysteem af kunnen laten persen en/of cntroleren of er verbrandingsgassen bij het koelwater/expansievat komt. Redelijke kans op koppakking........zeker niet te lang mee doorrjden, de cylinderkop vind dit niet fijn en een nieuwe kop is duur. Koppakking vervangen en kop laten vlakken is niet echt goedkoop maar beter veilig op vakantie gaan.

Gr, Bart
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Heb je ook de koel slang net boven/tussen het stuur huis en motor goed gecontroleerd, deze zit in een beschem mantel maar schuurt vaak door, en omdat rijwind het lekkende koelwater meteen tegen de heete voorpijp blaast zie je het niet of nouwlijks.

Hoeveel moet je perdag bij vullen?? 0,5 of 1.0 lieter of??

En zoals bart meld rijd niet te lang door met een koel probleem, de kop is bij het minst of geringste oververhitting stuk.
Laat hem dus absolute niet over de normale temperatuurmeter stand heen gaan.

Welk bouw jaar is Jouw Discovery?

Afpersen is een goed idee, dan krijg je eenigzins inzicht in wat er gaande is, een test op verbrandings gassen ik het koel systeem is ook erg handig. dan weet je in welke hoed je moet zoeken.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Arhur Verhalle

Bericht door Arhur Verhalle »

Andrew, Bart,

Als je de koelvloeistof in het expansietankje ziet bewegen alsof er lucht op wordt geblazen, zijn dat dan verbrandingsgassen?

Arthur
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Nee de Td5 pompt snel zijn koelwater rond, wat je ziet borelen/bewegen is koelwater dat via de ontluchtings leiding trug komt naar het expansie vat, dit is dus een straal koelwater die het expansievaatje laat kolken.

wanner je het systeem aan het ontluchten bent dan zal eerst lucht komen misschien zie je belletjes, daarna komt er enkel koelvloeistof uit en kolkt het water in de expansie vat.

als je lucht bellen ziet in het expansie vat dan is er warschijnlijk iets anders aan de hand.

als je naar het vaatje van de ace kijkt met lopende motor dan zie je hier de olie ook kolken, dat is vergelijkbaar met het expansievat.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Plaats reactie