Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arthur Verhalle

Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

Bericht door Arthur Verhalle »

Vandaag een hachelijke reeks ervaringen meegemaakt met mijn Disco. Het is een Disco II, sept 2004, TD5, een paar maanden geleden geïmporteerd uit Duitsland, met een lage km-stand van slechts 145000.

Wat gebeurt er?

De wagen start heel moeilijk, lang doorgaan met de het laten draaien van de startmotor geeft uiteindelijk een redelijk stationair draaiend motortje. Op het gehoor klinkt het goed, neutraal, op de toerenteller zie je hem van onder zo richting de 1000 tpm gaan. Het is een automaat, dus in zijn "D" en rollen maar......... wat wel opvalt is dat de auto niet echt snel optrekt, zeg maar rustig langzaam. Ik kan de wagen eenvoudig bijhouden met mijn defender 300tdi met bijna 4 ton op de klok (en dat is geen snelheidsmonster). Eenmaal onderweg, met de motor op temperatuur wordt het echt spannend als je gas inhoudt, bijvoorbeeld omdat er een stoplicht of bocht aankomt, de motor slaat dan gewoon af.

Ik wilde eens uitvogelen wat er nou precies gebeurt, dus ik ben even van Almere naar Amsterdam gereden. Op dit korte stukje is de motor ongeveer 5x uitgevallen, dus vluchtstrook op, flink lang startmotor laten draaien totdat er weer iets van een lopende motor viel te bespeuren en weer verder :-(

Vanaf Amsterdam terug werd het nog gekker: het viel me op dat ik niet meer harder kon dan zo'n 80 km/h en dat de motor niet meer reageerde op het gaspedaal, zelfs met het pedaal op de bodem gebeurde er niets, de wagen ging alleen maar langzamer rijden om vervolgens weer af te slaan.

Na de zoveelste stop geprobeerd met het gas hoog te blijven rijden, in "D" met ruim 3000 toeren: een grote rookpluim erachter, maar niet harder dan 80 en een nogal rauw/onregelmatig lopende motor. Ook geen fijn effect, helemaal niet als je vrouw er ook nog naast zit.....

Maar goed, nu ik dit allemaal heb geconstateerd heb ik natuurlijk wel wat vragen:

-1- kan het de brandstofpomp zijn?

Op het eerste gezicht lijkt het wel of de motor gewoon te weinig diesel krijgt en bij een flinke afwijking van het gaspedaal het helemaal kwijt en dus de motor laat stoppen. Na het opnieuw starten is het wel weer mogelijk om gewoon gas te geven.

-2- kan het mijn versnellingsbak zijn ?

Het niet op gang komen lijkt wel een beetje op een niet goed/soepel schakelende automaatbak die vervolgens (het is maar een idee) dit niet lekker schakelen doorgeeft aan de ECU en het gaspedaal buitenwerking gooit en de rest afbouwt... Het maakt voor het euvel overigens niet uit of de bak in D, 1, 2, 3, of R staat, het is echt na even rijden en een verandering van gewenst toerental.

-3- of iets anders ?

Het aanvankelijke moeilijke starten werd niet veroorzaakt door een slechte accu of gloeistiften, dit is allemaal getest naar aanleiding van eerdere postings.

Ik ben redelijk ten einde raad, wie kan mij verder helpen?

Arthur
Bert van Halen

Re: Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

Bericht door Bert van Halen »

Arthur,

Is deze klacht er al vanaf het moment dat je heb hebt, is het geleidelijk of plotseling ontstaan?
En wat is de ondehoudshistorie van de auto, dit ivm hoe oud je brandstoffilter is.

Groet,

Bert.
Arthur Verhalle

Bert,

Het probleem is redelijk geleidelijk ontstaan met vandaag als triest dieptepunt. De wagen is "scheckheft gepflegt" oftewel voorzien van alle onderhoudspapieren en gestempelde dealer onderhouds-schema's.

Zou het werkelijk zo'n eenvoudig ding als een brandstof-filter kunnen zijn? Het zou me wel gelukkig maken, dan is dit probleem vlot opgelost (nog even los van hoe ik de dealer in D juridisch ga aanpakken....)

Arthur
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Een longshot, maar trek eens de rode stekker van de ECU. Als daar olie staat heb je een lekkende kabelboom onder kleppen deksel. Meestal geeft dit eerder een ander probleem, maar toch. Laat hem eens uitlezen voor fout codes. Heb ik het goed dat je in Almere woont? De dealer in Lelystad is geen gekke zaak, kom er elk jaar voor de APK en ze snappen dat ik zelf onderhoud pleeg met onderdelen uit de UK. Heb een nanocom maar met alleen de unlock voor defenders met Td5. Heb geen idee of dat werkt op de Td5 in een disco. Maar je bent welkom in Lelystad.

Met een beetje mazzel reageert Andrew nog, die heeft veeeeeeeel meer kennis.

Groeten Jan
patrick nieuwenhuis

Bericht door patrick nieuwenhuis »

schakelt hij wel normaal in zn automaat op,er is pas door Andrew iets geschreven over een NOODLOOP ,kijk dat even na anders hier in de zoekmachine,en als hij denkt dat t iets anders is dan horen we t wel,houd ons op de hoogte,succes

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2013 22:35 door patrick nieuwenhuis.
Eric&Betty Boop

Bericht door Eric&Betty Boop »

Ik ben niet zo bekend met die electronisch gestuurde Laro's maar als het een gewone (lees echte ) was zou ik zeggen vervang het brandstoffilter en maak de sedimenter(zit die op een DII?) eens schoon.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f025f62ac7aacc263a6f635284776971', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16435866, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2aafa2f194779927846d6d92e01f2522', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16435866, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Deze verschijnselen kan een aantal oorzaken hebben

zo tehoren zit de motor in de noodloop, dit is zeker het geval als je de automaat niet voelt op/overschakelen, de autmaat gaat in noodloop standaard naar de 3 ongeacht de gekozen versnelling of de D stand enkel de R reverse en versnelling 3 kunne worden gebruikt ( en P en N natuurlijk )

1 verstopte brandstof filter ( tenzei deze zeer recent is vervangen gewoon een nieuwe monteren kosten +- 20 euro )

2 olie in de injector harnas en erger nog de ECU (resulteerd in het overslaan / onregelmatig lopen met weinig power)

3 De brandstof pomp kan overleden zijn, de lage Km stand wil helaas niks zeggen.

4 Oringen van de injectoren en de brandplaatjes zijn lek, je krijgt dan lucht in het systeem en de eerste start is dan heel moeilijk ook na b.v. een aantal uur te hebben stil gestaan.

5 defecte lekke brandstof druk regelaar, ondanks dit zou de auto wel alsnog direct aan moeten slaan, dus valt deze een beetje af.

natuurlijk kan het een combinatie van bovenstaande zijn of nog andere oorzaken, maar dit zijn de meest logiese.

Uitlezen kan je al een eind de goede richting op helpen zijn er geen fouten dan is het of de pomp in de tank,brandstof filter of lucht via brandplaatjes.

Ik verwacht niet dat er een probleem in de automaat te zoeken is, de ECU van de motor en automaat werken wel samen, ( als de een ziek is helpt of beschermd de ander )

laat de auto eens uitlezen, dat kan ik voor je doen ( limburg ) maar er zijn ook anderen ( misschien een prikker ) die dat kunnen mogelijk in jouw omgeving.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Bert van Halen

Arthur,

Ik krijg hier helaas met regelmaat auto's binnen met keurig afgestempelde onderhoudsboekjes waarbij de daadwerkelijke staat van onderhoud niet overeen komt met wat er zou moeten zijn gedaan.

Als ik de klachten zo lees zou ik er eerst eens een nieuw brandstoffilter op zetten, kost weinig (€20,-) en heeft veel invloed.
Dit filter kun je zelf makkelijk ff wisselen, desnoods wel op de oprit, hier een link hoe dat moet. Filter wissel

(Kijk ook even naar de kleur van de diesel in het oude filter, wellicht handig voor evt vervolg actie.)

Laat ff weten wat het effect is van het nieuwe filter, helpt dit niet dan zou ik volgens het verhaal van Andrew doorzoeken.

Kosten maken is niet moeilijk, het probleem vinden soms wel.

Groet,

Bert.

P.S.,
Welke omgeving woon je?
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Heb hetzelfde probleem gehad door een defecte brandstofpomp ( die in de tank zit). Nieuwe pomp erin en de problemen waren over.

Groet Sylvester.
disco ronl

Bericht door disco ronl »

de gaspendaal stuur unit, als deze niet meer lekker werkt (ingesleten contacten) dan krijg je ook dat de motor uitvalt.
Arthur Verhalle

Kijk kijk, dat is mooie informatie!

Maandag vervang ik het brandstof filter, dat lijkt me het beste begin.

Ik heb de wagen vandaag nog eens gestart en ben ook nog even goed gaan opletten wat er direct in en om de wagen gebeurt als de motor loopt. Om te beginnen krijg ik direct na het contact maken 3 piepjes te horen. Volgens de gebruiksaanwijzing zou dat betekenen dat er iets mis is met de luchtvering, nou ja, dat is een ander project lijkt me. Voorts hoor ik aan de achterzijde een wat jankerig geluid alsof er een pomp/leiding een beetje lek is....

Nou was ik genegen dit te plaatsen onder het kopje: probleem met de luchtvering...... Als ik echter een eerdere posting van Andrew doorlees, dan kan het jankerige geluid ook van de brandstofpomp komen.

Zonder dat jullie het natuurlijk zelf hebben ervaren, wat denken jullie?? Het zou perfect passen in de theorie.

Vooruitlopend op het pomp-dilemma, ik geloof dat ik zo'n pomp beter niet van Britpart kan bestellen, maar gelijk een originele?

Arthur
Bert van Halen

Arthur,

Jankend geluid zal hoogstwaarschijnlijk de brandstofpomp in de tank zijn die je hoort.
Kan komen door lucht in het systeem veroorzaakt door wat Andrew al schreef of door een filter dat dicht zit.

Morgen ff een nieuw filter er onder, ontluchten en starten, suc6 en laat ons maar even weten hoe het dan is.

Suc6,

Groet,

Bert.
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

De regel is zo: grofweg gezegd dat als t onderdeel makkelijk bereikbaar is en aanzienelijk goedkoper is dan is t waard om immitatie te nemen
Andrew Colville

een goede pomp geeft een zachte zoem een jankend mauwend geluid is idd de pomp de ver heen is.

probeer eest evengoed de filter ( altijd doen bij twijfel ) als deze verstopt zit dan kan de pomp zijn druk niet kwijt en gaan ze behoorlijk janken ook slijt de pomp heel hard.

Als het toch de pomp blijkt te zijn vervang deze dan door een originele die zijn een stukje duurder maar de goedkopere buget variant voldoet niet aan de eisen ( been there done that ) De originele pomp wordt gemaakt door VDO dat is de eenige originele die ik tot heden ken, het materiaal is wit kunstof en de pomp zelf is van bosch ( niet dat je die kunt zien ) de China troep is zwart van kleur en het gewicht aan plastic niet waard. Ik haal ze er wel eens uit om als nog door een OE pomp te vervangen na klachten van klanten.

Let ook op dat sommige leveranciers je laten betalen voor een nieuwe OE pomp en de china pomp in LR doos opsturen. sangry_bat_100-100.gif --> mod_embed_images_loadimage('c6c88de3bf7d241524a52d6cf5d4c9a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fsmileyshack.files.wordpress.com%2F2010%2F12%2Fsangry_bat_100-100.gif%3Fw%3D700%26amp%3Bh%3D', 'http://smileyshack.files.wordpress.com/2010/12/sangry_bat_100-100.gif?w=700&h=', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fsmileyshack.files.wordpress.com%2F2010%2F12%2Fsangry_bat_100-100.gif%3Fw%3D700%26amp%3Bh%3D', '', 16438079, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De pomp zelf vervangen kan via de luik onder het tapijp in de koffer de mat kan vaak onder de ( stoeltjes of opberg boxen ) uit getrokken worden, ook kun je het tapijt in snijden net langs de opberg boxen, als je dat goed doet zie je het niet eens en velen zijn al eerder zo ingesneden door luie dealers en garages.

Je kunt testen of je de benodiged 4 bar druk haalt ( pomp kan 6 bar leveren )door een brandstof druk meter te monteren op de plek van de temperatuursensor ( geeft wel een foutmelding in de ECU ) een beetje garage beschikt over deze meter, tijdens een proefrit zie je gelijk of de pomp presteert of gewoon aan vervanging toe is.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Geert LW79

Bericht door Geert LW79 »

Mmmmm. Denk je er nog zo over als je op de vluchtstrook staat en niet verder kan?
(ik zou een originele monteren)

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ebbafc10dbf2dfd08587abe4d954dde', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16438364, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Boelo

Bericht door Boelo »

Beste Arthur,

Mochten de eerder genoemde mogelijke oplossingen geen soelaas bieden dan zou je nog eens kunnen kijken naar de 'Waste gate modulator", die was bij mijn D2 ooit de veroorzaker van de door jou genoemde symptomen.
Deze site heeft mij destijds veel geholpen bij de diverse D2 kwaaltjes, [www.discovery2.co.uk]
Succes en groet,
Boelo
Arthur Verhalle

Okee, stap 1 is uitgevoerd!

Na bij een lokale "stealer" langs te zijn geweest om voor € 61,00 een brandstof filter te mogen kopen, gelijk het ding vervangen.

Ik heb de procedure gevolgd zoals deze in de posting was meegelinkt. Nadat het filter was vervangen contact in stand II gezet, even gewacht en gestart met het gaspedaal op de bodem.

Met het contact in stand II wordt ik getracteerd op een gigantisch jankend en, na een paar seconden, slurpend geluidje, starten lukte niet.

Nog maar een keer dan, weer janken/slurpen niet aanslaan

Nog maar een keer, en nog maar een keer....

Hij blijft iedere keer janken. Ik denk dat mijn brandstofpomp naar de vaantjes is.

Zit die pomp onder dat enigszins ronde zwarte deksel in de laadbak? Ik heb het tapijt al zover los en opgerold liggen.

Arthur
Arthur Verhalle

Weer een stapje verder:

Ik heb de motor gestart door de procedure een aantal keren te herhalen en inderdaad, je moet even 3 minuten wachten en dan pedal-to-the-metal contact maken! Een grote rookwolk en ja hoor, lopen.

Maar niet voor lang. Ik heb een paar keer gas gegeven, eerst tot 1500 tpm en na loslaten ging de motor wel heel snel terug naar stationair, niet echt soepel. Vervolgens naar 2000 tpm en de motor begon echt naar te gorgelen. Bij 2500 tpm ging de motor zo snel terug dat hij afsloeg.

Lijkt op tekort brandstof. Overigens viel de pomp-herrie wel weer mee.....

Arthur
Bert van Halen

Arthur,

Op contact zetten, stand 2 dus de voorgloeistand en direct snel achter elkaar, binnen 5 seconden 5 x volgas geven. Het motormanagement lampje gaat nu knipperen en hij staat nu in de stand dat de motor zich zelf ontlucht.

Dit duurt een paar minuten, na ongeveer 5 minuten van contact zetten, opnieuw op contact, voorgloeien en starten zonder gasgeven.

Laat hem nu maar even een paar minuten stationair draaien en kijk dan eens weer hoe hij op het gas reageert.

Laat maar ff weten hoe het afloopt.

Groet,

Bert.
Andrew Colville

Begint zo langzamerhand toch als een dooie pomp te klinken.

Pomp zit onder het zwarte/roestbruine dekseltje, let op met vuil in de leidingen, en zorg dat de leidingen weer goed op hun plek zitten bij het herplaatsen, ook de volgorde, controleer op lekages voor je de boel weer dicht schroeft.

De Tip van Boelo, is ook de moeite waard, de watsgate van een rustig gereden Td5 zit al snel vast. maar dan blijft de motor wel gewoon lopen en zal ook snelheid maken tot je de turbo aanpreekt.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Arthur Verhalle

Bert,

Precies gedaan wat je hebt geschreven. Het gele motor-symbooltje blijft dan een minuutje of 3, 4 knipperen en ik hoorde het pompje draaien. Het knipperen hield op, pompje ook niet meer gehoord, nog 1 minuut gewacht met contact nog steeds op stand II, daarna contact uit, contact weer aan, starten............ helaas, zonder gas bij te geven gaat de motor niet lopen.

Arthur
Arthur Verhalle

Andrew,

Ik heb zojuist een nieuwe pomp van VDO besteld. Morgen ophalen en eens kijken of dat een oplossing biedt.

Arthur
Bert van Halen

Arthur,

Dan idd toch maar een nieuwe pomp er in.
Ik zag dat je die al besteld hebt.

Was het proberen waard, hou ons maar even op de hoogte.

Groet,

Bert
Maas

Bericht door Maas »

Turbo niet overleden ??? Als dat zo is houd dat alleen maar tegen ..
Arthur Verhalle

Update

Vanochtend bij Budget Parts in Gouda een nieuwe VDO brandstofpomp opgehaald. Zojuist deze eventjes erin gebouwd. Vervolgens weer het systeem automatisch zichzelf laten ontluchten, contact weer af, direct starten met gas op de bodem en voila, een paar minuten laten draaien. Geen jankende pomp meer!!!!

Gecontroleerd op lekkages, daarna alles weer netjes dicht gemaakt.

Nog een keer proberen...... ja!!!!!! zonder gas bijgeven gelijk een startende motor.

Ik heb de wagen even omgekeerd in zijn parkeervak, want ik moet nog wat andere zaken regelen vanavond, maar het ziet er naar uit dat het probleem is verholpen. Dank Andrew en Bert (en ook alle anderen, maar A&B hebben weel heel veel support gegeven) voor het meedenken, het helder redeneren, en het helpen met het zoeken naar de oplossing.

Nu alleen nog even uitvogelen waarom op het dashboard zo af en toe M en S staan te knipperen, op het engelse forum las ik dat dit kan komen door lekkage bovenop de automaatbak. Voorlopig rijdt de wagen en dat is vooral belangrijk.

Een heel erg blije Arthur :-)
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

Goed bezig

Groeten Jan
Bert van Halen

Arthur,

Laat ons nog maar even weten hoe de proefrit is gegaan.

Suc6 en dank voor de update.

Gr,

Bert.
Andrew Colville

M&S is meets warschijnlijk een storing van de positie schakelaar op de automaat, of de bedrading ervan.

Met lekage boven de bak in de engelse forums doelt met op het feit at de rechter kachel afwatering exact boven de stekker van de schakelaar het condens uit de kachel loost.

je kunt het slangetje uit de tunnel zien komen tussen chassis en automaat, net boven de uitlaat.

Hier zie je ook de betreffende schakelaar zitten.

Het M&S lampje licht op als de stand van de versnellings keuze schakelaar niet overeen komt met de posistie op de automaat. in het begin is er niks aan de hand, naar verloop van ijd wordt het steeds erger tot de lampje permanent aanblijven en daarna de auto in de noodloop gaat om de automaat en motor te beveiligen.

Er zijn mensen die het schakelaatje hebben gedemonteerd , gereinigd en weer gemonteerd ( heeft speciall gereeedschp nodig, stand van de schakelaar is van belang )

Laat even weten hoe de proefrit is verlopen!!!

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Arthur Verhalle

update 2, proefrit

Toch iets te vroeg gejuichd......

Vanochtend de Disco gestart, dat ging redelijk, niet meteen contact-lopen, maar de motor kwam tot leven en liep mooi. Op het dashboard geen knipperende lampjes of andere ongein, dus gevraagd of mijn vrouw de Disco wilde besturen zodat ik met de defender erachteraan kon rijden, immers, testen moet je goed doen.

Terwijl we de woonwijk uitreden ging alles uitstekend, vervolgens de Hoge Ring op, richting A6. Hier mag je 80, dus dat was alvast mooi om uit te proberen. Het ging super! Ik kon met de defender de disco maar amper bijhouden, terwijl mijn vrouw toch niet echt een coureur is. Ik begon echt blij te worden.......

Mar bij het laatste stoplicht voor de A6 sloeg de motor af, en goed ook. Niet aan te krijgen...... Nu heb ik, gelukkig, een bedrijfspand precies bij die stoplichten. Dus, sleepkabel eraan vast, en de wagen naar het pand gesleept. Ik heb ter plaatse de motor wel weer aan de praat gekregen, hij start wel en redelijk snel, maar toch klopt er nog steeds iets niet..... Ten opzichte van de vorige testen kan ik nu wel flink gas geven (4000tpm), loslaten en de motor blijft lopen. Echter dit is in de "P"-stand.

Wat we nu kunnen vaststellen is dat er inderdaad iets mis was met de pomp, het gejank is weg en de brandstof komt met voldoende druk bij de motor. Kan er daar nog iets zijn wat roet in het eten gooit?

Arthur
Bert van Halen

Arthur,

Achter de accu onder de afdekplaat zit je computer, draai die even los en pak dan de grijze stekker er af (de rode laten zitten).
Zit hier misschien olie in?
Zo ja, goed schoonmaken en dan weer testrijden.
Als hier olie in zit dan moet er ff een nieuw kabelboompje in de motor, niet spannend en ook niet duur.

Laat maar even weten wat je tegenkomt.

Gr.,
Bert.
Arthur Verhalle

Bert,

Links van de ecu, als ik voor de auto sta, ligt bij mij aan de bovenzijde een grijze connector. Deze is kurkdroog......

Ik trof wel wat kleine lekkage aan onder het blok, ter plaatse van het oliefilter. Wellicht dat wat van deze olie richting versnellingsbak connectors is gekomen en zodoende de onvoorspelbare M+S knipperlichten veroorzaakt.

Ik heb iets gelezen over een connector ergens bij de injectoren waar olie in zou kunnen komen. Dit zou wel wat kunnen verklaren. In principe start de wagen "koud" nu wel weer aardig, maar met een klein stukje rijden gaat de motor onregelmatig lopen en slaat af. Dan wordt het starten opeens een stuk lastiger, bijkans onmogelijk.

Arthur
Arthur Verhalle

Ik zit nog even wat na te google-n en kom nog even het volgende tegen:

als je bij het maken van contact je brandstofpomp even hoort gorgelen of janken, komt dat omdat de ringen van de injectoren niet meer goed zijn. Als dit het geval is, lekt de brandstof na het stoppen van de motor, weg langs de injectoren. Starten gaat dan wat luidruchtig/onregelmatig.

Dat klinkt bekend!

Tweede punt is de lekkage langs injector-harness. Is dat wat je bedoelde Bert? Het zou dan dus om de rode plug van de ECU gaan.

Arthur
Bert van Halen

Arthur,

Het gaat om de grijze stekker op de ecu, daar zitten er 2 op een rode en een grijze en deze moet je ff controleren.
Lees dit linkje maar eens door.

Olie in kabelboom

De hier afgebeelde stekker is niet grijs maar zwart.

Heb jij deze stekker los gehad?

Had je ook al gecheckt of de wastegate wel gangbaar is?

Laat maar ff weten.
Arthur Verhalle

Bert,

Ik heb de link doorgelezen en ik heb de verkeerde connector bekeken. Er lag bij mij boven de ecu een grijze (de enige grijze overigens) connector. Hierin was geen olie te vinden..... Naar ik nu begrijp gaat het om de connectors die in de ecu gaan. Dat zijn bij mij een rode en een zwarte, precies zoals in de link. Maar in de link zit de olie in de rode connector en jij zegt dat ik daar niet moet kijken..... Ehmm, ik heb het workshop-manual vandeweek besteld want ik wil het kunnen nalezen als ik iets tegenkom, dus tot die tijd moet ik me op jouw deskundigheid beroepen.

Gezien het feit dat dit een standaard TD5 probleem is, zal ik morgen gelijk de AMR6103 kabelboom bestellen en een nieuwe pakking voor het kleppendeksel. Dan kan ik in 1 keer controleren en vervangen indien nodig, scheelt weer een keer knoeien!

Misschien wel een idee om ook gelijk de injector-ringen te vervangen?

Arthur
Bert van Halen

Arthur,

Je hebt gelijk, de rode stekker ff controleren want die komt vanaf de injectoren.

Hier de link voor het vervangen van de brandplaatjes, lees maar eens door.

Linkje

Ik zou eerst even de stekkers controleren en mocht het nodig zijn dan pas de volgende stap.
Ik heb de brandplaatjes en seals ook net bij mijn auto vervangen (td5 disco2 350.000 km) en ik heb ook af en toe als ik hem na een nacht staan op contact zet dat ik de pomp heel even hoor, nog geen halve seconde maar hij start wel altijd mooi op alle cilinders direct.

Laat maar even weten hoe het er uit ziet.

Groet,

Bert.

Ps, wastegate niet vast?
Andrew Colville

olie in de injector harnas zou zeker kunnen veroorzaakt onregelmatig lopen en in een erg geval het uitvallen van de motor.

Olie vindt je bij deze stekker.

injectorwashers19.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fd493d77e605c6b9a556c61437ce9b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi293.photobucket.com%2Falbums%2Fmm77%2Flandrover110%2Fwork%2520in%2520progress%2Finjectorwashers19.jpg', 'http://i293.photobucket.com/albums/mm77/landrover110/work%20in%20progress/injectorwashers19.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi293.photobucket.com%2Falbums%2Fmm77%2Flandrover110%2Fwork%2520in%2520progress%2Finjectorwashers19.jpg', '', 16445237, 600, 600, 'Loading image ...', false);
en die zit onder de zwarte kap. ( 3 bouten een rechts en twee links boven het uitlaat spruitstuk ) gezien van bestuurders positie!

gallery_2_820_40010.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f324e7653bb2f31141bc89917b942b93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fforums.lr4x4.com%2Fuploads%2F1242594005%2Fgallery_2_820_40010.jpg', 'http://forums.lr4x4.com/uploads/1242594005/gallery_2_820_40010.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fforums.lr4x4.com%2Fuploads%2F1242594005%2Fgallery_2_820_40010.jpg', '', 16445237, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Je hoft de kleppen deksel niet te verwijderen om deze stekker te controleren.

Als hier olie zit dan kijk je naar de ROOIE stekker op de ECU.
6447217375_f68e13ec801.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1ea384b9444c0f90b62e6007bbc6f7e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.discovery-2.co.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F12%2F6447217375_f68e13ec801.jpg', 'http://www.discovery-2.co.uk/wp-content/uploads/2011/12/6447217375_f68e13ec801.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.discovery-2.co.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F12%2F6447217375_f68e13ec801.jpg', '', 16445237, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Hier zie je een met olie besmeerde ECU stekker.

Beide stekkers (Rood en Zwart ) kun je ongestraft verwijderen, om piekspanning tegen te gaan doe je er wel verstandig aan om de -- Min van de accu te verwijderen. ( denk aan radio code en laat een deur open staan )

Gezien de oude pomp duidelijk ook een probleem gaf , geef ik je de tip ook de brandstofpomp relais te controleren, het kan zijn dat de contacten van het relais door de oude pomp ook zijn ingebrand en dus slecht contact maaken.

Het relais vind je in de zekering kast in de motor ruimte op het Rechter voor scherm, in de deksel staat afgebeeld welke van de brandstof pomp is, om te teseten kun je hem wisselen met de zelfde kleur relais van b.v. verlichting/airco pomp ACE, net wat je wilt, wel onthouden waarmee je hebt gewisseld.

Ander mogelijkheid is dat je of nog een lucht belletje hebt gehad, of de krukas positie sensor meet niet geheel correct. ( noisy signal of Intermittant) ( verstoord of met onder breking)

Maar dit kun je het beste controleren door uit te lezen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Bert van Halen

Arthur,

Hoe lijkt het, ben je al iets verder met het oplossen van het probleem?

Groet,

Bert.
Arthur Verhalle

Bert,

Vandaag uiteindelijk kunnen beginnen met het vervolg van de werkzaamheden. Er was al vervangen

- brandstof filter
- brandstofpomp

vandaag vervangen

- relais brandstofpomp
- kabelboom injectors
- klepdekselpakking

en natuurlijk even mezelf oliesjeik gevoeld toen ik de rode connector van de ecu los haalde....... Shit, veel over gelezen, maar nog nooit echt meegemaakt..... wat een bende, en wat een stomme ontwerpfout!

Maar goed, alles weer op orde gebracht. Ook even in de ecu gekeken (niet slecht, het bleek een "gechipte" van JE engineering), hier geen olie doorgeslagen, gelukkig.

Oliepeil, koelvloeistof enzovoort gecheckt, alles in orde.....dus starten!

Wel, bijna. Eerst nog maar even het systeem zichzelf laten ontluchten, je weet maar nooit......

Na 5 minuten, starten, en......lopen! Als een trein.

Ok heb de motor een 20 minuten stationair laten draaien, niks aan de hand.

Vervolgens een paar rondjes om de werkplaats. Turbo pakte mooi op, vermogen kwam beschikbaar..... Arthur blij!

Motor afgezet. Werkplaats afgesloten en weer aan boord gekropen. Contact......heeeee, wat hoor ik? Jawel, de brandstofpomp. 20 seconden liep dit ding om het systeem weer op druk te krijgen. Starten ging goed, maar niet zo goed als een half uur daarvoor. Ik heb de wagen naar huis gereden (5 minuten rijden). Precies voor de deur sloeg de motor af......ja, daar begon het weer. Lang doorstarten en, uiteindelijk, lopen, parkeren klaaro.......

Vervolgens nog even wat ritjes gemaakt. Elke circa 5 minuten sloeg de motor af en duurde het behoorlijk lang voordat deze weer aansloeg. Uiteindelijk de wagen maar weer naar de werkplaats gebracht (was maar 3x stoppen en starten, went slecht......).

Op zich is er niets geks aan de motor te bespeuren. Ik kreeg zelfs het gevoel bij de verholpen olie-lekkage dat het M+S knipperfeest ook was verholpen. Naar nu blijkt kan ik dat effect oproepen door flink door te starten en gas bij te geven, wonderlijk. Bij knipperende M+S is er overigens geen vermogen beschikbaar (lijkt op stand "3" in de automaat) maar ik kan wel gas geven......

Het lijkt er op dat de motor na 5 minuten geen of onvoldoende brandstof krijgt, ook het telkens niet snel op druk komen van de brandstof is nogal vreemd, lijkt me. Nu kan het zijn dat de automatische ontluchting niet werkt op de leiding van de (Webasto) standkachel (het is een Discovery "entertainer", helemaal full full-options....), dat moeten we even uitvogelen. Het lijkt me sterk dat er nu alweer zoveel olie in de rode connector ligt dat deze storingen maakt. Een lekkende injector lijkt me ook niet aan de orde, peilstok ruikt niet naar diesel, en olieniveau was aan de lage kant.

Ik ben even aan het einde van mijn Latijn voor vandaag. Het valt me overigens erg mee, sleutelen aan een TD5 blok. Het is een mooie, overzichtelijke motor.

Arthur
Bert van Halen

Arthur,

Goed bezig maar we zijn er blijkbaar nog niet.
Het feit dat je na een poosje rijden uitval krijgt en dat de brandstofpomp bij het weer op contact zetten lawaai maakt duidt volgens mij op (compressie) lucht wat via de koperen brandplaatjes die onder de verstuivers zitten lucht in het branddtofkanaal komt die door de cilinderkop loopt.

Ik zou als volgende stap in het oplossen deze vervangen en dan ook de rubber ringen meenemen die om de verstuivers zitten, zie deze link. Verstuivers

Dit is iets meer werk maar niet duur, wel ff originele delen bestellen bij de dealer.

Ik zou dit toch even proberen als ik jou was, maar moet ook toegeven dat ik de hoop had dat het met het schoonmaken van de stekker goed zou blijven.

Wellicht dat Andrew ( of ieder andere deskundige) als die meeleest zijn mening en visie kan geven?
Hij heeft meer specifieke landrover ervaring dan dat ik heb.

Ps, bij mijn TD5 is het probleem weg na het vervangen van bovenstaande!

Suc6,

Groet,
Bert.
Andrew Colville

MS en aleen rijden in de derde versnelling is noodloop, de ecu van de automaat meet ergens iets verkeerd en warschijnlijk, de positie schkelaar, als deze zeer onverwachte waardes( tov de waardes in het brein ECU ) geeft dan kan de ECU de boel helemaal stop zetten ook de motor. maar dan moet er voor de ECU wel iets heel fout zijn met de electronica.

het komt ook voor dat de bedrading die boven op de versnellingsbak ligt door schuurt en dat daar de fouten van daan komen.

Natuurlijk blijft het ook de vrag of je brandplaatjes nog wel afdichten, als dat niet het geval is dan krijg je verbrandings gassen in de diesel galarij en dus ook lucht, dan zal de motor moeilijk gaan lopen en afslaan.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Arthur Verhalle

Naast de brandplaatjes, zou het ook nog de brandstofdruk-regelaar kunnen zijn? Het schijnt dat dit ook een notoir TD5 probleem-artikel is.....

Arthur
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Arthur Verhalle Schreef:
-------------------------------------------------------
> Naast de brandplaatjes, zou het ook nog de
> brandstofdruk-regelaar kunnen zijn? Het schijnt
> dat dit ook een notoir TD5 probleem-artikel
> is.....
>
> Arthur

Gewoonlijk krijg je dan een lichte diesel-lucht onder de motorkap (na een eindje rijden), en gewoonlijk is dan het starten wat moeizamer (omdat er ook lucht binnen kan komen) na wat langere stilstand. Juist het uitvallen na een eindje rijden lijkt mij niet passend bij een "gewoon" sluipend lucht-lek - je zou eerder denken aan "lucht" die vanuit de cylinders in het brandstof-systeem gedrukt wordt.

Brandplaatjes lijkt aannemelijker, of om even wat doemdenken toe te voegen: en kop met een krak naar de brandstof-gallerij.

Marc
Bert van Halen

Hallo,

Wat ik ook lees in het verhaal van Arthur is dat het probleem beïnvloed wordt door het opwarmen van het blok dus temperatuur heeft invloed.
Wellicht door het uitzetten van de cilinderkop waardoor (compressie) lucht een kans krijgt om invloed uit te oefenen.

Wat gebeurt er als je nadat de motor is afgeslagen op het moment dat deze warm is dus je dan het brandstofsysteem opnieuw ontlucht en niet gaat doorstarten?
Het lijkt mij dat als hij dan wel opnieuw goed aanslaat het idd een luchtprobleem is veroorzaakt door de brandplaatjes en/of een scheurtje in de kop.

Kan de storing in de bak ook ontstaan door te lang doorstarten en een te lage spanning in het electrische systeem?
Weet iemand dat?

Groet,

Bert.
Joop Dales

Bericht door Joop Dales »

hoi arthur klink misschien gek maar ik heb de zelfde auto maar dan uit 2003 er zat bij mij toe teweinig koelvloeistof in en kreeg toe hetzelfde probleem

gr. joop

disco.jpg --> mod_embed_images_loadimage('add0257bfc338b67d0debf125498ee7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fdisco.jpg', 'http://www.dales-it.nl/disco.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fdisco.jpg', '', 16454455, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Andrew Colville

Zoals Marc ook omschrijft is de brandstof drukregelaar hier niet echt een kandidaat, het probleem met de regelaar is namelijk lekage ( aleen onder druk ) naar buiten het brandstof systeem, dit kun je ruiken, en zelfs zien, de zijkant van bak en motor rond de startmotor wordt nat met diesel ( wel makkelijk schoon spuiten )

Het klop idd dat de regelaar een Td5 kwaaltje is, maar dan in de vorm van lekage via het membraam.

Ik denk hier eerder aan brandplaatjes, dat is buiten een versleten pomp de eenige manier om lucht in je brandstof systeem te krijgen, elke andere plek zul je ook lekage moeten zien, het systeem staat namelijk onder 4 bar druk.

het systeem kan ook geen lucht aanzuigen zoals de Bosch VE injectie pomp op de 300tdi.

Op de retour leiding staat even eens een beetje druk, maar ook is deze bedoeld om evt lucht weg te voeren.

Bert haalt ook nog een goed punt aan, Td5's hebben een hoge accuspanning nodig om aan te slaan, minder dan 9 volt tijdens het starten en dat langer dan 10 seconden (uit egen meet ervaring ) resulteerd in een Td5 die voor het gehoor hard zat rond gaat op de startmotor, maar gewoon niet aanslaat.

Probeer even een geleende accu voor de lol, voor het zelfde geld veroorzaakt die het probleem van niet aanslaan.

Toch verdenk ik nogsteeds lucht.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Arthur Verhalle

Hallo Joop,

Dat is wel een heel bijzonder causaal verband! Maar goed, bij een LandRover mag het niet allemaal voorspelbaar worden, dan is de lol er wel vanaf.......

Ik heb mijn koelvloeistof niveau gecheckt en dat is nu in orde, het was wel aan de lage kant dus helemaal vreemd hoeft het niet te zijn. Het heeft echter, na het vullen, geen verandering opgeleverd.

Wel interessant, nu we toch even het hoofdstuk koelvloeistof aansnijden, hoe gedraagt de vloeistof zich bij een goede motor? Het is wel mooi, ik heb een redelijk transparant expansie/vultankje, dus ik kan zien wat er met de vloeistof gebeurt als de motor draait.

Arthur
Joop Dales

Bericht door Joop Dales »

jammer het was mooi geweest als dat de oorzaak was omdat je daar het laatst aan zou denken zoals bij mij maar controleer alle vloeistoffen de ecu reageerd bijna overal op

gr. joop

disco.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee5257a7232a469e5231a421a80d7238', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fdisco.jpg', 'http://www.dales-it.nl/disco.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dales-it.nl%2Fdisco.jpg', '', 16456248, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Rien van Brenk

Bericht door Rien van Brenk »

Toevallig heb ik vandaag ook diesellekkage met mijn disco td5 en is het bij mij idd. de brandstofdrukregelaar.....zo lek als een mandje!, ben nu op jacht naar een nieuwe,

grt.
Rien, ook uit Almere
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Ik heb vandaag een nieuwe drukregelaar gekocht, ook i.v.m. lekkage. Zodra het een beetje beter weer wordt zal ik hem plaatsen.
Zijn er nog spannende zaken waar ik op moet letten?
Ik hoor het graag.

Groet Sylvester.
Bert van Halen

Ja,

Heel schoon werken!
En als je de regelaar van de kop af haalt zit er een klein rubber ringetje tussen, hier achter zit een gaasfiltertje in de kop gestoken.
Dit filter even schoonmaken met remreiniger en met een nieuw rubber ringetje weer terug plaatsen samen met een nieuwe pakking.

Suc6

Groet,

Bert.
Plaats reactie