Problemen primen oliepomp rover v8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Manfred

Problemen primen oliepomp rover v8

Bericht door Manfred »

Na een eeuwigheid proberen ben ik even uitgeluld. Ik heb een 4.6 v8 nieuw opgebouwd om mijn oude 3.5 te vervangen. Hierbij gebruik gemaakt van het oude distributiedeksel ed. Nu wilde in de oliepomp primen, alleen met geen mogelijkheid krijg ik (voldoende) oliedruk. Tandwielen heb ik ook hergebruikt, maar deze hebben niet lang gedraaid in het oude blok en zijn optisch nog piekfijn. Eerste keer met vaseline en (sneldraaidende) boormachine gaf geen resultaat. Oliedruklampje ging wel uit in eerste instantie, maar de meter kwam niet los van de naald. Na een tijdje ging zelfs het lampje weer aan. Hierna nogmaals het plunjertje van de overdrukbeveliging los gehaald om te zien of deze niet bleef hangen in de half open stand ofzo, maar deze was netjes gesloten.
Spul weer in elkaar gezet met vaseline, nogmaals getest en wederom geen resultaat.
Vervolgens verscheidene trucjes geprobeerd, tuimelaars er af en van boven af vullen.
Overdruk op het blok om aanzuigen te vergemakkelijken.
Uiteindelijk het olieniveau zo verhoogd dat dit boven de pomp stond. Ik kreeg nu eventjes bijna 1 bar oliedruk, maar er blijft lucht mee komen. De olie schuimt enorm en dat is hoorbaar in het distributiedeksel en door de vulpijp.
Om nog eea uit te sluiten: de pickup buis is juist gemonteerd en de draairichting is clockwise tijdens het primen.

Heeft iemand enig idee wat ik nog meer zou kunnen proberen?
bertil

Re: Problemen primen oliepomp rover v8

Bericht door bertil »

hoi,

en de olie aanzuigbuis in het carter? ook aangepast?

gr bertil
D&G

Bericht door D&G »

Manfred

Waar woon je?

Gerard
Manfred

Bericht door Manfred »

Bertil: neen niet aangepast maar overgezet van de 3.5. Oude carter ook gebruikt. Maar ook zonder pickupbuis zou hij met zo'n hoog olieniveau moeten functioneren zou ik zeggen.

Gerard: In Kampen
D&G

Bericht door D&G »

We hebben laatst (in Breukelen) een speciaal tooltje gemaakt waarmee je met een accuboor de pomp aan kunt drijven. Werkte prima!
Benno

Bericht door Benno »

Manfred, zoiezo snap ik niet waarom je het oude deksel gebruikt heb. de nieuwe oliepomp van de 3.9 en later is gewoon veel beter dan de oude (meer opbrengst, betere druk en constructie) maar ja dat zal wel een reden hebben. Het lijkt erop dat ergens in het aanzuigtraject een lekkage optreedt waardoor hji niet genoeg olie verwerkt. Als je op de aanzuigbuis een slang zet naar een oliebak en je pompt met de accuboor de pomp op wordt er dan wel aangezogen ??

groet,

benno
Manfred

Bericht door Manfred »

Die gebruik ik ook, bij alle eerdergenoemde pogingen. Helaas geen resultaat dus
bertil

Bericht door bertil »

hoi Benno,

hij heeft een 4.6 blok gemonteerd en geen 3.9, 4.6 is heel anders dan 3.5/3.9

ik heb ook een 4.6 met oud deksel van 3.5 gebruikt, heb wel heel lang moeten kloppen om de oude oliecarter passend te krijgen voor de krukas.

bij mij duurde het wel vrij lang voordat ik de juiste druk had.

bertil
Manfred

Bericht door Manfred »

Voor de 3.5 heb ik alles, bouten, poelie, distributiedeksel, kabelboom op lengte enz enz. vandaar dat dit allemaal hergebruikt is.
Inderdaad zou rechtstreeks een slang op een pickupbuis een optie zijn, alleen ik wil eerst alle mogelijkheden uitgesloten hebben voordat ik het carter er onder weg ga halen.
Dan nog blijf ik het vreemd vinden dat ik geen olie krijg als het niveau boven de oliepomp (en dus ook de aansluiting van de pickupbuis) staat. Eventuele lekkages zullen dan dus ook olie aanzuigen.
Het ging zo lekker in de opbouw...
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Het oude deksel kan er goed uitzien, maar ze zijn al snel een klein beetje ingesleten. Als ze op de 3.5 echter dicht waren zou dat nu ook moeten werken, of de pakking moet niet helemaal goed zijn.

Maar aangezien je bij fanatiek pompen olie en lucht krijgt zou ik toch denken aan een lekkage in de olie pick-up; of anders misschien via de oliedruksensor/oliedruklampje ??
Heb ze weleens gezien met een scheurtje, en dan zuig je direct op de pomp lucht naar binnen.

Het zou op zich probleemloos moeten werken. Bij mijn 4.6 met oud cover was er in een paar seconden druk. Met edelbrock een geweldige combinatie !
Manfred

Bericht door Manfred »

Ik heb nog een andere set tandwielen opgesnort, eens zien of het ook maar iets van verschil maakt. Opnemers voorzien van nieuwe koper ringen en nog eens geinspecteerd en is optisch niets aan te zien. Op hoop van zegen de boel maar weer eens monteren en dan zullen we zien.

Ik hoop inderdaad dat het een lekkere combi wordt, heb ook een edelbrock geplaatst dus ben erg benieuwd naar het resultaat!
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoe heb je het blok opnieuw opgebouwd? Is het een totaal revisie of alleen de spullen van de 3.5 overgebouwd? Ik weet dus niet of je de drijfstang- en hoofdlagers vervangen hebt, als die slecht zijn dan bouw je ook weinig oliedruk op. Ook als je pomp in perfecte staat is.

Gr, Bart
bertil

Bericht door bertil »

Hoi Bart,

Heb ik ff geluk gehad dat ik de mijne bij een betrouwbaar iemand heb gekocht

Ik heb er alleen bijna geen tijd meer voor!

Culinaire groet,

Bertil
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ja Bertil,

als je iets in Meijel koopt dan weet je toch dat het goed is! jammer dat het nu zo ontzettend rustig is. Zit jij trouwens met het restaurant in het zicht van de A50 rijders? Ik kom er heel vaak langs met de molen op de achtergrond.

Gr, Bart
Manfred

Bericht door Manfred »

Kaal onderblok gekocht en nieuw opgebouwd. Lagers zijn dus nieuw.

Denk dat ik wat gevonden heb, er kwam een drup olie tussen blok en distributiedeksel door, toen ik het aandraaimoment van de bouten na wilde lopen liep de onderste bout er vrijwel meteen uit. Deze was aan de korte kant en heeft maar 2 gangen vlees gepakt. Denk dus dat ik valse lucht trek op de overgang tussen blok en deksel.
Na de koffie weet ik hopelijk meer
bertil

Bericht door bertil »

Hoi Bart,

Daar heb ik inderdaad gezeten, sinds 7 maanden zit ik in Wanroij, samen met een nieuwe compagnon.

www.bijties.nl( reclame inderdaad) dus als je een keer in de buurt bent, kom dan een kop koffie drinken

Gr bertil
Manfred

Bericht door Manfred »

Inderdaad lekkage tussen distributiedeksel en voorzijde motorblok.
Vind het wel even mooi geweest voor vandaag. Bedankt voor het meedenken vooralsnog, hopelijk is dit inderdaad de oplossing!
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

TOP !!
Manfred

Bericht door Manfred »

Oorzaak duidelijk.. Aan de distributiedeksel zijde van de pomp zitten 3 oliekanalen in de oliepomp. Op het blok zitten er 2. Bij het oude blok was de situatie hetzelfde. Enige verschil was dat de pakking die ik daar ophad wel rekening hield met dit extra gat. De nieuwe pakking op dit blok doet dat niet, het resultaat is een half gat wat in open verbinding staat met de buitenlucht. Ik kan even geen ondersteunende foto's plaatsen vanaf dit apparaat, maar hopelijk is het duidelijk.
Manfred

Bericht door Manfred »

P38 pakking...
Plaats reactie