Zwarte loodmenie
Zwarte loodmenie
Mijn roest heeft een hekel aan echte loodmenie waardoor het lang wegblijft.
The real stuff van Tenco of Werdol voldoet uitstekend met als nadeel de kleur want deze is alleen verkrijgbaar in een oranje/roestbruine kleur die ik nu net niet wil hebben. Overschilderen met een zwarte deklaag is de oplossing maar ik zoek eigenlijk loodmenie die gelijk al zwart van kleur is zodat ik op een later moment een deklaag er op kan smeren.
Weet iemand of er loodmenie bestaat die gelijk al zwart van kleur is?
Mijn ervaring met zwarte Hammerite is ook prima maar menie met lood houdt roest nog net wat langer weg.
Brantho Korrux zou ook een optie kunnen zijn vanwege de verkrijgbaarheid in zwart maar de prijs is net als Hammerite wat aan de hoge kant.
Allgrund heb ik ook staan in de kleur zwart maar de ervaring leert dat menie met lood beter tegen roest werkt.
Nog een mogelijkheid is om de oranje Pb304 verf op kleur te brengen met zwarte piment maar de vraag is dan of de loodmenie zijn roestwerende eigenschappen behoud?
Dus wie het weet mag het zeggen
The real stuff van Tenco of Werdol voldoet uitstekend met als nadeel de kleur want deze is alleen verkrijgbaar in een oranje/roestbruine kleur die ik nu net niet wil hebben. Overschilderen met een zwarte deklaag is de oplossing maar ik zoek eigenlijk loodmenie die gelijk al zwart van kleur is zodat ik op een later moment een deklaag er op kan smeren.
Weet iemand of er loodmenie bestaat die gelijk al zwart van kleur is?
Mijn ervaring met zwarte Hammerite is ook prima maar menie met lood houdt roest nog net wat langer weg.
Brantho Korrux zou ook een optie kunnen zijn vanwege de verkrijgbaarheid in zwart maar de prijs is net als Hammerite wat aan de hoge kant.
Allgrund heb ik ook staan in de kleur zwart maar de ervaring leert dat menie met lood beter tegen roest werkt.
Nog een mogelijkheid is om de oranje Pb304 verf op kleur te brengen met zwarte piment maar de vraag is dan of de loodmenie zijn roestwerende eigenschappen behoud?
Dus wie het weet mag het zeggen
Re: Zwarte loodmenie
heb jij nog echte loodhoudende menie vel oranje van kleur
lijkt me sterk vanwege milieu eisen is de lood toevoeging in de huidige nog verkrijgbare lood menie allang verboden
de echte lood menie met lood is vel oranje
en de nog verkrijgbare menie die is donkerder van kleur
het enige lood zit in de naam
lijkt me sterk vanwege milieu eisen is de lood toevoeging in de huidige nog verkrijgbare lood menie allang verboden
de echte lood menie met lood is vel oranje
en de nog verkrijgbare menie die is donkerder van kleur
het enige lood zit in de naam
Hammerite heb ik slechte ervaringen mee, dus die zou bij mij al direct afvallen. Als ik jou was zou ik 's een mailtje naar de importeur/fabrikant sturen. Die van Tenco is best actief, heb ik ook 'ns een bericht gestuurd.
Gr, Bart
Gr, Bart
m@rcel110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> heb jij nog echte loodhoudende menie vel oranje
> van kleur
> lijkt me sterk vanwege milieu eisen is de lood
> toevoeging in de huidige nog verkrijgbare lood
> menie allang verboden
> de echte lood menie met lood is vel oranje
> en de nog verkrijgbare menie die is donkerder van
> kleur
> het enige lood zit in de naam
Loodmenie(het echte spul met lood dus) is voor particulier gebruik in Nederland niet verboden. Daarnaast is het echte spul gewoon overal verkrijgbaar in Nederland.
Voorbeeldje:
[www.marinestore.nl]
> heb jij nog echte loodhoudende menie vel oranje
> van kleur
> lijkt me sterk vanwege milieu eisen is de lood
> toevoeging in de huidige nog verkrijgbare lood
> menie allang verboden
> de echte lood menie met lood is vel oranje
> en de nog verkrijgbare menie die is donkerder van
> kleur
> het enige lood zit in de naam
Loodmenie(het echte spul met lood dus) is voor particulier gebruik in Nederland niet verboden. Daarnaast is het echte spul gewoon overal verkrijgbaar in Nederland.
Voorbeeldje:
[www.marinestore.nl]
Bart van Dessel Schreef:
> Hammerite heb ik slechte ervaringen mee, dus die
> zou bij mij al direct afvallen. Als ik jou was zou
> ik 's een mailtje naar de importeur/fabrikant
> sturen. Die van Tenco is best actief, heb ik ook
> 'ns een bericht gestuurd.
>
> Gr, Bart
Ja Hammerite heeft meer nadelen als voordelen. De nadelen voor mij zijn de hoge prijs, speciale verdunner nodig, snelle verwerkingstijd voor alle lagen, alleen goed overschilderbaar met Hammerite maar alleen binnen 8 uur of na 3 weken. Roestwerendheid is mits goed aangebracht prima maar loodmenie is beter.
Ik zal in ieder geval Tenco eens mailen want dit zou een mooie uitkomst zijn voor al die roestbakken.
> Hammerite heb ik slechte ervaringen mee, dus die
> zou bij mij al direct afvallen. Als ik jou was zou
>
> Gr, Bart
Ja Hammerite heeft meer nadelen als voordelen. De nadelen voor mij zijn de hoge prijs, speciale verdunner nodig, snelle verwerkingstijd voor alle lagen, alleen goed overschilderbaar met Hammerite maar alleen binnen 8 uur of na 3 weken. Roestwerendheid is mits goed aangebracht prima maar loodmenie is beter.
Ik zal in ieder geval Tenco eens mailen want dit zou een mooie uitkomst zijn voor al die roestbakken.
Tencoferro:
+ Het beschermt vrij aardig tegen roest als je meerdere lagen hebt aangebracht
+ Het vloeit mooi en trekt mooi strak
- Het wordt niet erg hard
- Het is niet meer overspuitbaar met een normale 2K lak.
- Niet oplosmiddelbestendig
Ik heb de bumper van een van mijn Defenders er mee geschilderd en dat blijft al twee jaar goed zitten.
+ Het beschermt vrij aardig tegen roest als je meerdere lagen hebt aangebracht
+ Het vloeit mooi en trekt mooi strak
- Het wordt niet erg hard
- Het is niet meer overspuitbaar met een normale 2K lak.
- Niet oplosmiddelbestendig
Ik heb de bumper van een van mijn Defenders er mee geschilderd en dat blijft al twee jaar goed zitten.
De prijs van Tenco Ferro is nagenoeg gelijk aan Hammerite.
Beschermt aardig tegen roest zie ik eigenlijk niet zitten want dat doet de Hammerite die ik heb staan ook. Loodmenie beschermt naar mijn ervaring beter tegen roest.
Maar het klinkt wel aardig dus bij gelegenheid zal ik het een keer testen op roestwerendheid.
Hier de specs voor wie het weten wil [www.tenco.nl]
Mocht overigens zwarte loodmenie niet mogelijk zijn dan zal het waarschijnlijk weer Hammerite of Tenco Ferro worden.
Beschermt aardig tegen roest zie ik eigenlijk niet zitten want dat doet de Hammerite die ik heb staan ook. Loodmenie beschermt naar mijn ervaring beter tegen roest.
Maar het klinkt wel aardig dus bij gelegenheid zal ik het een keer testen op roestwerendheid.
Hier de specs voor wie het weten wil [www.tenco.nl]
Mocht overigens zwarte loodmenie niet mogelijk zijn dan zal het waarschijnlijk weer Hammerite of Tenco Ferro worden.
tenco ferro icm owatrol
ik heb bijna 6 jaar terug 1 laag owatrol verf met daarover 2 lagen tenco ferro zwart eroverheen gebruikt op mijn 109 chassis, en dat zit nog steeds goed wel hier en daar een klein roestpuntje maar niks schokkends. (heb het toen ook alleen met een staalborstel kaal gemaakt en goed ontvet) Ben er erg tevreden mee, goede hechting en veel beter dan die rx5 en 10 spul. (je ziet tenminste wanneer de roest erdoorheen komt)
Groet, Tom
Groet, Tom
Mijn ervaringen met Owatrol zijn ook zeer goed te noemen. Een groot nadeel is echter voor mij dat je niet te lang moet wachten met een afwerklaag wanneer je Rustol Owatrol puur gebruikt en dat is het punt, ik weet namelijk niet wanneer ik weer tijd heb om een 2e en een 3e laag aan te brengen.
Owatrol mengen met loodmenie werkt dan weer beter maar dan zit je weer met die vervelende oranje kleur.
Owatrol met zwarte lak mengen is helaas niet zo'n succes want deze hecht dan niet voldoende.
Zwarte loodmenie zou dus ideaal zijn omdat een 2e/3e afwerklaag aanbrengen niet direct nodig is.
Owatrol mengen met loodmenie werkt dan weer beter maar dan zit je weer met die vervelende oranje kleur.
Owatrol met zwarte lak mengen is helaas niet zo'n succes want deze hecht dan niet voldoende.
Zwarte loodmenie zou dus ideaal zijn omdat een 2e/3e afwerklaag aanbrengen niet direct nodig is.
Waarom lees ik niks over B R A N T H O - K O R R U X “3 i n 1”
Toepassingsgebied:
Bescherming tegen corrosie voor o.a. constructies, bedrijfsvoertuigen en machines van o.a. staal, RVS, aluminium, zink, Non-Ferro-metalen en harde kunststoffen in landelijke, stedelijke, industriële en maritieme omgeving. Voor nieuwbouw en onderhoud zowel grond- als deklaag. Als grondlaag voor alle 1-K deklagen en de meeste 2-K deklagen. Ideaal voor objecten die uit meerdere soorten ondergronden bestaan.
Als vervanger voor giftige loodmenie (DB keur); als vervanger voor milieuschadelijke chloorrubber-coatings (IKS keur); deels als vervanger voor schadelijke epoxy coatings en acrylcoatings en als hoogwaardige vervanger van alkydharsverven.
Wordt gebruikt voor o.a. bouwmaterieel, damwandbeplating, containers, hekwerken, hoogspanningsmasten, vrachtwagenchassis, machines, bruggen, stations, overkappingen, kranen, schepen, lichtmasten, opslagtanks en koudetechnische installaties als grond-, tussen- en eindlaag.
Bij mij nooit meer iets anders erop.
Toepassingsgebied:
Bescherming tegen corrosie voor o.a. constructies, bedrijfsvoertuigen en machines van o.a. staal, RVS, aluminium, zink, Non-Ferro-metalen en harde kunststoffen in landelijke, stedelijke, industriële en maritieme omgeving. Voor nieuwbouw en onderhoud zowel grond- als deklaag. Als grondlaag voor alle 1-K deklagen en de meeste 2-K deklagen. Ideaal voor objecten die uit meerdere soorten ondergronden bestaan.
Als vervanger voor giftige loodmenie (DB keur); als vervanger voor milieuschadelijke chloorrubber-coatings (IKS keur); deels als vervanger voor schadelijke epoxy coatings en acrylcoatings en als hoogwaardige vervanger van alkydharsverven.
Wordt gebruikt voor o.a. bouwmaterieel, damwandbeplating, containers, hekwerken, hoogspanningsmasten, vrachtwagenchassis, machines, bruggen, stations, overkappingen, kranen, schepen, lichtmasten, opslagtanks en koudetechnische installaties als grond-, tussen- en eindlaag.
Bij mij nooit meer iets anders erop.
Larosaurus Schreef:
> Waarom lees ik niks over B R A N T H O - K O R RUX"3in1"
Toch staat er echt iets over in mijn eerste bericht
Hier samen met Hammerite en loodmenie geeft het zeer goede testresultaten [www.oldtimerautosite.nl]
> Waarom lees ik niks over B R A N T H O - K O R RUX"3in1"
Toch staat er echt iets over in mijn eerste bericht
Hier samen met Hammerite en loodmenie geeft het zeer goede testresultaten [www.oldtimerautosite.nl]
ouderwetse koolteer
ruikt lekker en is zeer goed roestwerend, werd niet voor niets op schepen gebruikt
beste warm er op smeren
als je er later aan je chassis moet lassen moet je alleen wel ruim boven de las schoonmaken want het druipt snel als het warm word
alleen niet in nederland te krijgen, wel nog in belgie
op nl werven kan je ook goede 2k teervervangers kopen en alles is zwart
ruikt lekker en is zeer goed roestwerend, werd niet voor niets op schepen gebruikt
beste warm er op smeren
als je er later aan je chassis moet lassen moet je alleen wel ruim boven de las schoonmaken want het druipt snel als het warm word
alleen niet in nederland te krijgen, wel nog in belgie
op nl werven kan je ook goede 2k teervervangers kopen en alles is zwart
Re: tenco ferro icm owatrol
het is het beste om de owatrol niet puur te smeren. Het werkt het beste als het nog een hecht component doorheen gemengt heeft. Dat is dan de loodmenie. dus eerste laag en tweede laag 50/50 owatrol loodmenie en dan pure loodmenie, dan de afdeklaag.
Slecht voor het milieu? Nee hoor, ik kom uit een heel goed milieu!
Gr, Bart
Gr, Bart
Hier een brantho korrux gebruiker. Ik heb dit gekozen omdat het op verzinkt staal zou houden. Heb er chassi en groot deel van de body mee gedaan, over een paar jaar is iedereen welkom om te kijken hoe goed het gehouden heeft. Tot nu toe is het fjn spul gebleken, hecht goed en droogt snel ook bij zeer lage temperatuur.
Gr
Gr
conserveren is juist heel goed voor het milieu
het probleem met koolteer op schepen is de pak's die in het water kwamen, daarom is het verboden
een oude landrover komt in de smeltoven en daar zitten goede filters boven, dus dat milieu probleem valt wel mee
de 2k vervanger heeft dat probleem trouwens niet maar daar zal over 50 jaar wel weer anders over gedacht worden
het beste wat wij mensen voor het milieu kunnen doen is uitsterven
het probleem met koolteer op schepen is de pak's die in het water kwamen, daarom is het verboden
een oude landrover komt in de smeltoven en daar zitten goede filters boven, dus dat milieu probleem valt wel mee
de 2k vervanger heeft dat probleem trouwens niet maar daar zal over 50 jaar wel weer anders over gedacht worden
het beste wat wij mensen voor het milieu kunnen doen is uitsterven
De nimmer aflatende strijd tegen roest... Zelf heb ik de beste ervaringen met ZINGA. Dit is een soort verf met een zeer hoog percentage zink (dus niet giftig, wordt zelfs in de voedingsindustrie gebruikt) en is zo goed als galvaniseren. Hier noemt dit koudgalvanisatie. De kleur is grijs. Hierop kan men met praktisch alle verfsoorten verder afwerken. Kijk maar een op internet : ZINGA .
Om toch nog maar eens te reageren, zo goed als 'galvaniseren' lijkt me echt sterk je plakt het er nl op. Bij thermisch verzinken vormt het zink een aantal lagen waaronder een legering met staal, hoeveel hechting wil je hebben? Daarnaast is het bij holle ruimten een voordeel dat het ook aan de binnenkant komt.
Bart van Dessel Schreef:
Als ik jou was zou
>
> Gr, Bart
Ze reageren inderdaad snel bij Tenco :
QuoteTenco loodmenie is niet in zwart verkrijgbaar, ook niet versnijden met zwart verf.
Alternatief: Tencoferro roestwerende ijzerverf in diverse kleuren ook in zwart verkrijgbaar.
Als ik jou was zou
>
> Gr, Bart
Ze reageren inderdaad snel bij Tenco :
QuoteTenco loodmenie is niet in zwart verkrijgbaar, ook niet versnijden met zwart verf.
Alternatief: Tencoferro roestwerende ijzerverf in diverse kleuren ook in zwart verkrijgbaar.
Koolteer warm is voor mij nieuw,ik run een scheepswerf.Maar de producten die we onder schepen aanbrengen zijn vele malen beter dan koolteer.
Prijs is ook anders,teer kostte 1gulden per liter.De producten van nu 10 euro/liter.Teer had je ook in verschillende kwaliteiten.
Mark
Prijs is ook anders,teer kostte 1gulden per liter.De producten van nu 10 euro/liter.Teer had je ook in verschillende kwaliteiten.
Mark
O.k. de ZINGA wordt op ijzer aangebracht met borstel, rol of gespoten. Ook holle ruimtes kan men met ZINGA behandelen. Inspuiten of dompelen. Het is niet enkel door dat er een laag wordt aangebracht dat er bescherming is. Zink is een edeler materiaal dan ijzer en offert zich op om het ijzer te beschermen door "kathodische" bescherming. Dit is hetzelfde wat de klassieke galva-methodes ook doen. Ik ben geen aandeelhouder, maar lees ook eens de beschrijving op internet.
foutje
zink is een ON edeler metaal en daarom offert het zich op
maar dat is hier niet van toepassing want er vind geen geleiding plaats
opoffering van zink(anode) komt voor bij schepen
en dat is omdat een bronzen schroef (Edeler dan staal) in vooral zoutwater het staal "opvreet", daar worden dan zink anoden geplaatst die zich opofferen
zink is een ON edeler metaal en daarom offert het zich op
maar dat is hier niet van toepassing want er vind geen geleiding plaats
opoffering van zink(anode) komt voor bij schepen
en dat is omdat een bronzen schroef (Edeler dan staal) in vooral zoutwater het staal "opvreet", daar worden dan zink anoden geplaatst die zich opofferen
Ik ken het principe van de "kathodische bescherming" maar of ik vraag me inderdaad af hoe goed dat werkt als het in een coating zit. Dat gezegd hebbende ik ken ZINGA niet maar het zou (in de categorie coatings) zomaar een superproduct kunnen zijn wat je er 10x liever opsmeert dan hammerite of een ander hobby product. We moeten het alleen niet verwarren met thermisch verzinken. Als je een dergelijk product dompelt zou het overigens nog aardig kunnen werken, zijn er partijen die dat aanbieden dan, en dan bedoel ik een echt groot bad?
Wat ik verder fijn vind aan thermisch verzinken is dat het object na het zuurbad nog eens een keer flink heet wordt waardoor (volgens de verzinkerij) achtergebleven zuur verdwijnt.
Gr
Wat ik verder fijn vind aan thermisch verzinken is dat het object na het zuurbad nog eens een keer flink heet wordt waardoor (volgens de verzinkerij) achtergebleven zuur verdwijnt.
Gr
Mijn ideale oplossing is een verf systeem. Bij voorkeur gebruikt geschikt voor marine invironment.
Losse roest verwijderen met een roterende staalborstel
Ets primer gebruiken
Daar overheen grond primer.
Daar overheen 2 componenten lak van International of zoiets. Bij voorkeur marine application.
Dit is een bomproef oplossing,ik heb mijn hele chasis op die manier gedaan. Geweldig modder glijdt er zo af zonder een krasje achter te laten.
Ander oplossing is Desi bellen in Delfzijl.
Die hebben een 1 component verf system en volgens mij ook een menie soort in kleur. Gecombineerd met de toevoeging Owatrol werkt dit ook geweldig. Heb ik mijn boot mee geschilderd.
Hamerite is voor de snelle huishoud klus en wat mij betreft rotzooi. Met hamerite moet je heel nauwkeurig zijn met de ondergrond behandeling. De bovenstaande oplossingen zijn daar iets gemakkelijker in.
Succes er mee.
Groeten
Edgar 109 Stage 1 V8
Losse roest verwijderen met een roterende staalborstel
Ets primer gebruiken
Daar overheen grond primer.
Daar overheen 2 componenten lak van International of zoiets. Bij voorkeur marine application.
Dit is een bomproef oplossing,ik heb mijn hele chasis op die manier gedaan. Geweldig modder glijdt er zo af zonder een krasje achter te laten.
Ander oplossing is Desi bellen in Delfzijl.
Die hebben een 1 component verf system en volgens mij ook een menie soort in kleur. Gecombineerd met de toevoeging Owatrol werkt dit ook geweldig. Heb ik mijn boot mee geschilderd.
Hamerite is voor de snelle huishoud klus en wat mij betreft rotzooi. Met hamerite moet je heel nauwkeurig zijn met de ondergrond behandeling. De bovenstaande oplossingen zijn daar iets gemakkelijker in.
Succes er mee.
Groeten
Edgar 109 Stage 1 V8
Ik heb een houten schip speciefiek voor ondiep water. Ik heb ook al eens zo'n heel duur goedje gebruikt. Helaas in het begin van het seizoen zat de bodem vol met emelt larven. Met koolteer heb je daar minder last van.
Ik heb ooit een 109 gekocht, V8 die was ook behandelt het een koolteer achtig product, Chasis zag er geweldig uit, niets op aan te merken. Achteraf bleek het komplete gaten kaas bij elkaar gehouden door de koolteer.
Edgar 109 Stage I V8. Met een totaal gerestaureerd chasis. Gegalvaniseerd en daarna ook nog eens gecoat. Echt geweldig als je onder de auto kijkt en alles is gewoon glimmend zwart.
Ik heb ooit een 109 gekocht, V8 die was ook behandelt het een koolteer achtig product, Chasis zag er geweldig uit, niets op aan te merken. Achteraf bleek het komplete gaten kaas bij elkaar gehouden door de koolteer.
Edgar 109 Stage I V8. Met een totaal gerestaureerd chasis. Gegalvaniseerd en daarna ook nog eens gecoat. Echt geweldig als je onder de auto kijkt en alles is gewoon glimmend zwart.
En daarbij werken zinkhoudende verfen heel goed op schoon staal maar niet op geoxideerd
Alan
Alan
Rechtzetting; Sorry, ik heb één en ander verward. Zink is wel degelijk onedeler dan ijzer. Daardoor kan het zich opofferen om het ijzer te beschermen.