Ratel in versnellingsbak SIII
Ratel in versnellingsbak SIII
Ik heb momenteel een ratel in mijn versnellingsbak of in de koppeling maar wie kan mij helpen?
Het is een SIII benzine 2,25 SWB van '73. Ik heb momenteel geen aandrijfassen aangesloten en ik hoor in iedere versnelling het zelfde tikken en het tikken is op ieder toerental gelijk. Echter als ik de koppeling intrap is het geluid (tikken) weg en laat ik de koppeling weer los is het tikken er weer. Het geluid zit ergens tussen de motor en de versnellingsbak in. Ik hoor het ook in de bak met het deksel open/eraf onder de middelste zitting. Is het mogelijk een defect druklager? Is het een uitgelopen bus of lager? Wie o wie kan me vertellen wat het zou kunnen zijn? Al vast bedankt.
Robert
Het is een SIII benzine 2,25 SWB van '73. Ik heb momenteel geen aandrijfassen aangesloten en ik hoor in iedere versnelling het zelfde tikken en het tikken is op ieder toerental gelijk. Echter als ik de koppeling intrap is het geluid (tikken) weg en laat ik de koppeling weer los is het tikken er weer. Het geluid zit ergens tussen de motor en de versnellingsbak in. Ik hoor het ook in de bak met het deksel open/eraf onder de middelste zitting. Is het mogelijk een defect druklager? Is het een uitgelopen bus of lager? Wie o wie kan me vertellen wat het zou kunnen zijn? Al vast bedankt.
Robert
Re: Ratel in versnellingsbak SIII
Ik heb het filmpje bekeken. Het geluid inmijn SIII lijkt niet op dat van die loszittende veren van de frictieplaat maar op het tikken op metaal. Ik voel het tikken ook overal aan de buitenkant van de versnellingsbak. Wie heeft er nog suggesties?
Goede kans dat dit het druklager is.
Edgar 109 Stage I V8
Edgar 109 Stage I V8
Volgens mij staat het druklager stil als je de koppeling niet intrapt. Robert schrijft dat het tikken net weg is als je de koppeling wel intrapt, dus met druklager in werking en versnellingsbak niet aangedreven.. Het lijkt er dus wel degelijk op dat het uit de versnellingsbak komt.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Klopt! Het geluid van het tikken (wat je dus ook kan voelen aan de buitenzijde van de v.bak) hoor en voel je als je de koppeling niet in trapt. Het geluid is weg als je de koppeling geheel ingetrapt hebt.
Het druk lager zit over de as geschoven tussen de versnellingsbak en koppelingsplaat. Als hier spelling in zit of het lager kappot is rammelt dat. Als je de koppeling intrapt is die speling weg en stopt het rammelen.
Het feit dat het tikken niet meer of minder wordt met wisselend toerental of wisselende belasting van de bak doet mij vermoeden dat er niets mis is met de bak. Als er problemen zijn met lagers aan de ingaand as dan hoor je doorgaans een zingend geluid dat verschilt van toon hoogte bij wisselende belasting en toerental. Wat je kunt doen als simpele check is olie wisselen van de bak en kijken of er staal splinters in de olie zit..
Groeten
Edgar 109 Stage I V8
Het feit dat het tikken niet meer of minder wordt met wisselend toerental of wisselende belasting van de bak doet mij vermoeden dat er niets mis is met de bak. Als er problemen zijn met lagers aan de ingaand as dan hoor je doorgaans een zingend geluid dat verschilt van toon hoogte bij wisselende belasting en toerental. Wat je kunt doen als simpele check is olie wisselen van de bak en kijken of er staal splinters in de olie zit..
Groeten
Edgar 109 Stage I V8
Bedankt voor de tips. Vooral die van Edgar lijkt mij de meest aannemelijke reden van het tikken.
Nog een vraag: Kan het druklager worden vervangen zonder de hele bak uit het voertuig te tillen met alle gedoe van demontage van bank enz.? Groeten. Robert
Nog een vraag: Kan het druklager worden vervangen zonder de hele bak uit het voertuig te tillen met alle gedoe van demontage van bank enz.? Groeten. Robert
Beste Robert,
Je kunt het lager vervangen zonder dat je de seatbase moet verwijderen.
Wel moet je de aandrijfassen en handrem los halen.
Je kunt de bak onderlangs weghalen, maar dit kost meer tijd dat de seatbase weghalen.
Mvg Thimo.
Je kunt het lager vervangen zonder dat je de seatbase moet verwijderen.
Wel moet je de aandrijfassen en handrem los halen.
Je kunt de bak onderlangs weghalen, maar dit kost meer tijd dat de seatbase weghalen.
Mvg Thimo.
Je zou ook nog even je vloerplaten en tunnel kunnen
verwijderen.Daarna je versnellingspook.Er komt dan een inspectiegat vrij waar je druklager door te zien is.Misschien is het geluid dan beter te plaatsen tevens kun je dan zien of je druklager rammelt.
Gr Edwin
verwijderen.Daarna je versnellingspook.Er komt dan een inspectiegat vrij waar je druklager door te zien is.Misschien is het geluid dan beter te plaatsen tevens kun je dan zien of je druklager rammelt.
Gr Edwin
Wederom bedankt! Ik ga aan het werk....
Groeten,
Robert
Groeten,
Robert