12v of 24v lier?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Patrick Nieuwenhuis

12v of 24v lier?

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Ik ben 1 van de velen hier die graag een lier wil hebben op zn auto of ik hem nu gebruik of niet,hij zal komen,nu zie je veel lieren ook 12 of 24 volt ,wat is t verschil?wat is t beste cq sterkste,2 accus heb ik al wel in mn auto.alvast bedankt
Daan

Re: 12v of 24v lier?

Bericht door Daan »

heb je 12 volt auto of 24 volt auto.
neem dan een 12 volt of 24 volt lier

als je 12volt in de auto hebt maar wel 2 accus, dan staan deze parallel geschakelt.
als je hier een 24volt lier op wilt aansluiten krijg je kortsluiting. niet handig dus.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2013 15:43 door Daan.
Patrick Nieuwenhuis

ik heb een discovery2 12volt
Daan

Bericht door Daan »

dan word het dus een 12volt lier.

lijkt me niet dat er veel verschil zit in de trekkracht(mischien een minimaal iets). een lier word tenslotte gemaakt op een bepaalde trekkracht.
laten we zeggen 12000lbs. en daar word een e-motor bij gelevert die dat kan leveren via tandwielen etc.
dat deze motor 12volt of 24volt moet kunnen hebben dat is dan weer de motor, dan word de motor aangepast maar moet de lier nog wel 120000lbs leveren

12volt lieren zijn overigens ook goedkoper dan 24volt lieren.
Patrick Nieuwenhuis

bedankt allen
Cadarn

Bericht door Cadarn »

Een goede 12 volts lier kan je overigens prima op 24 volt laten draaien. Snelheid en kracht nemen toe.
Goodwinch schijnt ook een schakeling te leveren om 12 volt van de auto om te schakelen naar 24 volt op de lier.
Uiteraard om hetzelfde effect te bereiken. Bij de Liebregts Challenges reed iemand met 24 volt op zijn 12 volts (Goodwinch) lieren,
Nooit stukken gehad in de 4 jaar dat ik meereed. Moet dus inderdaad prima kunnen.
Jaap
Bert van Halen

Bericht door Bert van Halen »

Hallo,

Ik heb ook een disco2 en wil er binnenkort ook een lier op gaan zetten.
Zou je mij (ons) straks ook een paar fotootjes kunnen posten zodat we eea kunnen volgen?

Lijkt me wel leerzaam.

Groet,

Bert.
Daan

Bericht door Daan »

om een 12 volt lier aan 2x 12 volt accu die parallel geschakeld staan aan te sluiten met als doel 24 volt de lier in te krijgen kan niet.
dan zou je ook 24 volt op de auto moeten zetten. anders heb je parallel en serie schakeling op de accus tegelijk. lijkt mij niet handig
Patrick Nieuwenhuis

Eerst had ik gedacht om hem in de voorbumper te bouwen dat is wel mooier maar als ik realistisch ben heb ik hem niet vaak nodig en kan hem ook op een lierplaat met handvatten plaatsen op mijn trekhaak en dit voor Bert van Halen,ik weet niet wat hij wil?op de bumper moet je misschien steviger spiraalveren zetten,en misschien lierbumper of liermontageplaat
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Op de D2 voor hobby licht gebruik is 12 volt bij veree de mest verstandige keuze en 12 volt ECU houd niet van 24 volt of kortsluiting.

Liggend aan de wensen zijn er tal van toepassingen, Lierbumper, draagbare Lier, Hidden winchmount, etc etc.

Als de lier vast aan de voor kant van de auto komt dan zul je warschijnlijk wel de veren moetten vervangen door wat zwaardere, dat wil niet zeggen dat je gelijk een 2"lift moet aanschaffen, je kunt HD standaard hoogte veren krijgen, de auto blijft dezelfde hoogte maar kan het extra gewicht van de lier wel dragen.

Ik heb de bumper van Terrafirma gemonteerd ( TF009 ) Dit is een voor beeld, niet mijn auto wel de zelfde bumper. TF009A-3.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('88bd68e41522c1e61810b18084ad3dd7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fc7743.r43.cf2.rackcdn.com%2FImages%2Flarge%2FTF009A-3.jpeg', 'http://c7743.r43.cf2.rackcdn.com/Images/large/TF009A-3.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fc7743.r43.cf2.rackcdn.com%2FImages%2Flarge%2FTF009A-3.jpeg', '', 16408708, 600, 600, 'Loading image ...', false); voor heb ik een medium +2"lift en achter 2" spacers onder de Lucht veeren. TZT gooi ik de Warn lier die ik heb liggen op de bumper, maar die heeft eerst een nieuwe motor nodig.

Volgende week nog even tijd maken voor de langere dempers (nu te kort ) en remslangen ( tekort met de nieuwe langere dempers ), en ook de tussenbalk modificeren zodat de voorste cardan/aandrijfas hem niet kan raken.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Patrick Nieuwenhuis

Bert van Halen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo,
>
> Ik heb ook een disco2 en wil er binnenkort ook een
> lier op gaan zetten.
> Zou je mij (ons) straks ook een paar fotootjes
> kunnen posten zodat we eea kunnen volgen?
>
> Lijkt me wel leerzaam.
>
> Groet,
>
> Bert.
hier wat meer info over lieren en aanschaf
[champion-lieren.com]
jamaar

Bericht door jamaar »

goede raad
je bent dus zeker berijd de garantie over te nemen?
onzinnig zou ik het eerder noemen

met verdubbeling van de spanning verviervoudigt het vermogen
en de warmte ontwikkeling oftewel 4000 watt in plaats van 1000 watt en jij durft te beweren dat heel blijft
met een bepaald type waarvan de motor misschien is over gedementioneert zou het heel misschien een tijd goed gaan
maar ik zet mijn geld daar niet op in
heb je in die 4 jaar de lier ook gebruikt? en hoe lang achter elkaar?
Plaats reactie