welke uitlaat oplossing, ombouw 200 tdi in 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
redfox

welke uitlaat oplossing, ombouw 200 tdi in 110

Bericht door redfox »

Hallo,

Zoals ik al bij andere postings heb gemeld ben ik met een motor ombouw bezig. Een disco 200 tdi in een 110 uit 1984 rhd, had een 2.5 n/a. De disco motor heb ik er uit en helemaal opgeknapt. Nieuwe koppeling oliekeerringen, distributieriem etc. Ik ga dus bijna de 2.5 n/a eruit halen. Nu zit ik nog met de uitlaat. Er zijn verschillende oplossingen. Ik kan een "exaust front pipe" setje kopen bij steve parker in Engeland en daar dan een uitlaat van een 110 TD motor aanknopen. Het setje kost echter 107,-- pond en de rest van de uitlaat nog eens 170,-- pond. Is er een andere oplossing voor het "front pipe" setje? Ik heb al gelezen over de eerste bocht van de 200 tdi nemen en die afzagen en aan de nieuwe uitlaat lassen. Van een kennis in Engeland kreeg ik te horen dat ik dan de uitlaat pijp eerst in de motorruimte moet leggen voordat je de motor plaatst, omdat je hem er anders niet meer tussen krijg. Wie heeft ervaring hiermee? Ik bouw trouwens ook een gereviseerde versnellingsbak in, die heb ik al staan. Daar heb ik ook nog vragen over, maar dat komt later.
m@rcel110

Re: welke uitlaat oplossing, ombouw 200 tdi in 110

Bericht door m@rcel110 »

hallo redfox

stop met zoeken en bestel die steve parker
spreek uit ervaring heb ook met saab bochten geprobeerd en allerlei ander eigen fabriekaat maar de parker downpipe werk perfect geen knutselwerk

heb de boel gewoon kunnen monteren zonder andere delen te hoeven demonteren
ging om een 110 waar ook een disco 200 tdi in zat

na de downpipe een gewone standaard uitlaat van een defender 200 tdi gehangen alleen het eerste deel aan moeten passen dwz inkorten geen laswerk nodig gehad

gr Marcel
Huub

Bericht door Huub »

Als je zelf geen handige lasser bent is de Steve Parker oplossing een prima deal.

GRT Huub
Dixo

Bericht door Dixo »

Steve Parker bochtje bestellen, de rest van de uitlaat is bij Paddocks goedkoper.

Verzenden is echter niet goedkoop bij Steve Parker.
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Steve parker heeft inderdaad een mooie oplossing. Op Ebay worden ook verschillende voorpijpen aangeboden maar persoonlijk vind ik die wat slordig afgewerkt of slecht doordacht.

Mbt de uitlaat er eerst inleggen. De draadeindjes waar je voorpijp opgeschoven moet worden kun je eruit draaien (2 moeren tegen elkaar indraaien zodat ze goed strak tegen elkaar zitten en dan die draadeindjes eruit draaien). Vervolgens kun je er dan bouten in zitten (lengte ben ik even kwijt maar is op internet wel terug te vinden). Zo kun je straks de voorpijp nog is losnemen als het moeten zonder een hoop geprutst omdat de draadeinden in de weg zitten

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/03/2013 15:54 door defendertje90.
redfox

Bericht door redfox »

Ok, bedankt allemaal, het wordt dus het steve parker bochtje. Wat hebben jullie gedaan met de slangen. Ik heb gelezen dat die niet meer passen en dat er pijpjes worden tussen gezet. Dit vind ik eigenlijk niet zo mooi. Steve parker biedt ook slangensetjes aan, maar wederom redelijk duur. Zijn alle slangen te kort of gaat het alleen om de radiator slangen?

Groet,
Barend
redfox

Bericht door redfox »

(bericht stond eerste keer op verkeerde plek geloof ik )

Ok, bedankt allemaal, het wordt dus het steve parker bochtje. Wat hebben jullie gedaan met de slangen. Ik heb gelezen dat die niet meer passen en dat er pijpjes worden tussen gezet. Dit vind ik eigenlijk niet zo mooi. Steve parker biedt ook slangensetjes aan, maar wederom redelijk duur. Zijn alle slangen te kort of gaat het alleen om de radiator slangen?

Groet,
Barend
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Bij mij was de conversie al uitgevoerd dus kan alleen afgaan op hetgeen mijn voorganger heeft gedaan.

Slang van intercooler naar inlaat is te kort dus ja pijpje tussen of langere slang vinden
filter naar turbo zit bij mij een aftermarket slang op
en zelfde geld van turbo naar intercooler.

De turbo kun je verdraaien waardoor je geen gaten hoeft te zagen in je binnenscherm (helaas hebben ze dit bij mijn auto wel gedaan)
Oscar

Bericht door Oscar »

Barend,

Ik heb nog een Steve Parker SPEX102 bocht liggen, is te koop.
Is nieuw en ongebruikt.

Stuur me even een e-mail: oscar@tithonus.org

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/03/2013 22:37 door Oscar.
Gerard

Bericht door Gerard »

Het blok staat verder van de radiateur/intercooler/oliekoeler, dan bij een Disco en je zal dus zo'n beetje alles moeten aanpassen.
(ook de leidingen naar de oliekoeler zijn te kort) Let op bij bestellen va onderdelen: de uitgang van de waterpomp bij een disco-blok zit anders dan bij den 200Tdi blok muit een Defender.

Gerard
Plaats reactie