200 TDI in Series III 109 LHD
200 TDI in Series III 109 LHD
Hallo,
Mijn series III 109 LHD benzine/LPG heeft op korte termijn een nieuw blok nodig. Het huidige blok verbruikt heeeel veel olie, en is behoorlijk op z'n retour..
Ik heb er over gedacht om zelf er een nieuw/gereviseerd benzine blok in te zetten.
Maar aangezien ik de auto nog heel lang wil houden en er misschien ook nog wel wat reizen mee wil maken, wil ik eigenlijk toch voor een 200TDI (of300 TDI) gaan. Nu ben ik best handig maar dit is toch wel even een hele operatie. Ook heb ik geen ruimte om uitgebreid langere tijd aan de auto te sleutelen. ik wil er tegelijkertijd dan ook meteen een gereviseerde (orginele) versnellingsbak in leggen.
Heeft iemand deze conversie wel eens laten doen?
Kennen jullie iemand die het leuk vindt om tegen betaling dit werk uit te voeren?
Ervaringmet bedrijven dit dit enigszins betaalbaar kunnen doen?
Sowieso eerst maar eens op zoek naar een goed blok..
bedankt, groet Erik
Mijn series III 109 LHD benzine/LPG heeft op korte termijn een nieuw blok nodig. Het huidige blok verbruikt heeeel veel olie, en is behoorlijk op z'n retour..
Ik heb er over gedacht om zelf er een nieuw/gereviseerd benzine blok in te zetten.
Maar aangezien ik de auto nog heel lang wil houden en er misschien ook nog wel wat reizen mee wil maken, wil ik eigenlijk toch voor een 200TDI (of300 TDI) gaan. Nu ben ik best handig maar dit is toch wel even een hele operatie. Ook heb ik geen ruimte om uitgebreid langere tijd aan de auto te sleutelen. ik wil er tegelijkertijd dan ook meteen een gereviseerde (orginele) versnellingsbak in leggen.
Heeft iemand deze conversie wel eens laten doen?
Kennen jullie iemand die het leuk vindt om tegen betaling dit werk uit te voeren?
Ervaringmet bedrijven dit dit enigszins betaalbaar kunnen doen?
Sowieso eerst maar eens op zoek naar een goed blok..
bedankt, groet Erik
Re: 200 TDI in Series III 109 LHD
Misschien moet je dit [www.glencoyne.co.uk] eens lezen. Een 200 Tdi is erg sterk voor je originele versnellingsbak. Zonder de "T" is dit een mooiere conversie.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Hallo Wim,
bedankt voor je reactie. Had ik inderdaad al gelezen. Er zijn ook mensen die vinden dat de TDI met nieuwe versnellingsbak en subtiel rijgedrag wel moet gaan. Misschien is op zeker spelen inderdaad wel zo slim.. scheelt ook een hoop gedoe met inbouwen trouwens (turbi zit wat in de weg bij een LHD series.)
Groet Erik
bedankt voor je reactie. Had ik inderdaad al gelezen. Er zijn ook mensen die vinden dat de TDI met nieuwe versnellingsbak en subtiel rijgedrag wel moet gaan. Misschien is op zeker spelen inderdaad wel zo slim.. scheelt ook een hoop gedoe met inbouwen trouwens (turbi zit wat in de weg bij een LHD series.)
Groet Erik
Ik heb nu twee keer deze conversie uitgevoerd zoals deze op de glencoyne.co.uk staat beschreven. Mijn eerst 200tdi blok had totaal versleten cilinderwanden (een rand van meer dan 1,5 milimeter) en de tweede bijna zonder de site kunnen doen. Deze conversie is prima zelf uit te voeren. En het stappenplan is echt subliem!
Is het geen optie om bij een 200tdi de turbodruk wat naar beneden te schroeven om zo je versnellingsbak te sparen? Als je op zo`n 90 pk uit komt, dan lijkt me dat bijna perfect voor een Series.
Ik weet niet precies hoe dit systeem werkt op een 200tdi, maar dat moet toch te doen zijn lijkt me?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Ik weet niet precies hoe dit systeem werkt op een 200tdi, maar dat moet toch te doen zijn lijkt me?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
De beschrijving op glencoyne.co.uk is inderdaad erg goed. Ik denk dat ik inderdaad voor de DI optie ga. En toch gewoon maar zelf doen.
Bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de reacties.
Dan kom je in principe uit bij het vermogen van een 200Di. 200Di is ook een conversie die bijna bolt on is, dus geen geknutsel met motorsteunen, dynamo's, pasplaten etc. voor de 200TDi moet je bv iets verzinnen hoe je de turbo gaat plaatsen, je stuurhuis zit in de weg.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bbf963975e985868e3d32f29869fa176', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16397140, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bbf963975e985868e3d32f29869fa176', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16397140, 600, 600, 'Loading image ...', false);
hallo en was de wissel ook naar verwachting. rijd hij nu ook echt beter als met de 2,25 blok.
en heb je ook echt meer lawaai zoals beschreven staat of valt dat mee.en is hij ook echt sterker geworden.
zou graag wel een paar ervaringen willen horen ,loop ook met de gedachte om het ooit uit te voeren.
groet gerard
en heb je ook echt meer lawaai zoals beschreven staat of valt dat mee.en is hij ook echt sterker geworden.
zou graag wel een paar ervaringen willen horen ,loop ook met de gedachte om het ooit uit te voeren.
groet gerard
ha erik
ik heb hier nog een serie 3 88 inch met een gloednieuw peugeot 2.5 td blok
is ingebouwd met een steve parker conversion set. en uitlaat van steve parker
deze blokken zijn zeer goed en betrouwbaar. ( liggen bv in de daf 400 vrachtautos)
het is een compelete auto met webasto standkachel, lier etc etc.
blok heeft misschien 1000 km gelopen
kun je zo 1 op 1 inbouwen in je 109 = geen laswerk oid.
Het is een station county wagon met schuiframen.
zit geen nederlands kenteken op
maar teveel werk rond huis en een serie 3 88 pick up die ik in april/ mei onderhanden wil nemen
misschien iets voor jou
ik heb hier nog een serie 3 88 inch met een gloednieuw peugeot 2.5 td blok
is ingebouwd met een steve parker conversion set. en uitlaat van steve parker
deze blokken zijn zeer goed en betrouwbaar. ( liggen bv in de daf 400 vrachtautos)
het is een compelete auto met webasto standkachel, lier etc etc.
blok heeft misschien 1000 km gelopen
kun je zo 1 op 1 inbouwen in je 109 = geen laswerk oid.
Het is een station county wagon met schuiframen.
zit geen nederlands kenteken op
maar teveel werk rond huis en een serie 3 88 pick up die ik in april/ mei onderhanden wil nemen
misschien iets voor jou
gerard series 3 88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> hallo en was de wissel ook naar verwachting. rijd
> hij nu ook echt beter als met de 2,25 blok.
> en heb je ook echt meer lawaai zoals beschreven
> staat of valt dat mee.en is hij ook echt sterker
> geworden.
> zou graag wel een paar ervaringen willen horen
> ,loop ook met de gedachte om het ooit uit te
> voeren.
> groet gerard
Mijn ervaringen:
Inderdaad plug-and-play. Lijstje van Glencoyne aflopen en go.
Persoonlijk merk ik veel mee power en het is een heerlijk gevoel als je 45graden omhoog rijd stationair en merkt dat de wielen uiteindelijk beginnen te spinnen maar de motor nog wel zin heeft.
De herrie is inderdaad wel een nadeel. Ik heb nog weinig aan isolatie gedaan, maar het gehamer is vervelend. Mijn motorkap, bulkhead en tunnel zijn niet geisoleerd. Ik heb vorig jaar mijn seat base wel beplakt met rubber. Voor lange stukken rijd ik nu met oorkleppen met radio op. Ik heb de originele versnellingsbak er nog achter inclusief overdrive maar merk dat de motor toch redelijk ver in toeren zit als je rond de 100 rijd.
Foto's van mijn motorswap zijn terug te vinden op www.larobluemotion.tk
PS: Ik rijd een 88" Serie 3.
-------------------------------------------------------
> hallo en was de wissel ook naar verwachting. rijd
> hij nu ook echt beter als met de 2,25 blok.
> en heb je ook echt meer lawaai zoals beschreven
> staat of valt dat mee.en is hij ook echt sterker
> geworden.
> zou graag wel een paar ervaringen willen horen
> ,loop ook met de gedachte om het ooit uit te
> voeren.
> groet gerard
Mijn ervaringen:
Inderdaad plug-and-play. Lijstje van Glencoyne aflopen en go.
Persoonlijk merk ik veel mee power en het is een heerlijk gevoel als je 45graden omhoog rijd stationair en merkt dat de wielen uiteindelijk beginnen te spinnen maar de motor nog wel zin heeft.
De herrie is inderdaad wel een nadeel. Ik heb nog weinig aan isolatie gedaan, maar het gehamer is vervelend. Mijn motorkap, bulkhead en tunnel zijn niet geisoleerd. Ik heb vorig jaar mijn seat base wel beplakt met rubber. Voor lange stukken rijd ik nu met oorkleppen met radio op. Ik heb de originele versnellingsbak er nog achter inclusief overdrive maar merk dat de motor toch redelijk ver in toeren zit als je rond de 100 rijd.
Foto's van mijn motorswap zijn terug te vinden op www.larobluemotion.tk
PS: Ik rijd een 88" Serie 3.
Hallo Peter,
Het Peugeot blok is niet direct mijn eerste keus. Wel interessant. Heeft het blok in totaal 1000km gelopen? of zijn dat de km in de landrover?
Op zich wel benieuwd wat je er voor wilt hebben. Zit er ook een goede versnellingsbak bij?
Je kan me altlijd even mailen op:
e punt fijlstra apenstaart gmail.com
groet Erik
Het Peugeot blok is niet direct mijn eerste keus. Wel interessant. Heeft het blok in totaal 1000km gelopen? of zijn dat de km in de landrover?
Op zich wel benieuwd wat je er voor wilt hebben. Zit er ook een goede versnellingsbak bij?
Je kan me altlijd even mailen op:
e punt fijlstra apenstaart gmail.com
groet Erik
ik heb de wissel van 2.25 diesel naar 200di in twee dagen gedaan alleen even hulp gehad bij het plaatsen blok (half uurtje )
en super tevreden over weinig verbruik net genoeg pk voor de lightweight
alleen veel lawaai
is in mijn ogen 1 van de beste conversie ooit ,zo hadden ze van de fabriek moeten komen
plug and play bij diesel -diesel bij benzine- diesel moet er meer gebeuren maar daar heb ik geen details van
heb ook ineens de starter en de alternator en de distributieriem vervangen of gereviseerd (nu kan je er goed aan )
als je alleen 12 volt nodig hebt in de wagen best de alternator bovenop bouwen zoals bij 300 tdi (heb al een klein probleempje gehad met mijn 12 volt door diep water gereden) heb zelf 12 en 24 volt dus bovenbouw 24v en opzij 12v
mvg koen
en super tevreden over weinig verbruik net genoeg pk voor de lightweight
alleen veel lawaai
is in mijn ogen 1 van de beste conversie ooit ,zo hadden ze van de fabriek moeten komen
plug and play bij diesel -diesel bij benzine- diesel moet er meer gebeuren maar daar heb ik geen details van
heb ook ineens de starter en de alternator en de distributieriem vervangen of gereviseerd (nu kan je er goed aan )
als je alleen 12 volt nodig hebt in de wagen best de alternator bovenop bouwen zoals bij 300 tdi (heb al een klein probleempje gehad met mijn 12 volt door diep water gereden) heb zelf 12 en 24 volt dus bovenbouw 24v en opzij 12v
mvg koen